• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.3°C / 6.2°C
    1 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.1°C / 6.4°C
    3 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 11.8°C
    3 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    3 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    1 BF
    36%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.5°C / 5.7°C
    2 BF
    35%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -1°C -0.6°C / 2.3°C
    4 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.7°C / 9.6°C
    3 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 16.4°C
    3 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 2.9°C / 5.9°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 9.1°C
    5 BF
    87%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.3°C / 5.7°C
    2 BF
    45%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    6 BF
    53%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.5°C / 5.9°C
    0 BF
    31%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 5.6°C
    2 BF
    78%
  • Ρόδος
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 11.8°C / 13.8°C
    2 BF
    77%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 2.7°C / 5.9°C
    3 BF
    71%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 5.3°C
    3 BF
    31%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.2°C / 6.7°C
    3 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.2°C / -0.2°C
    2 BF
    41%

Eργα για το μετρό στο Κολωνάκι, πλατεία Φιλικής Εταιρείας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πλατεία Κολωνακίου και πάλι στην επικαιρότητα

  • A-
  • A+

Το 2004 όταν χτιζόταν η πλατεία Κολωνακίου, λίγες μέρες πριν από την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων, η Σουζάνα Αντωνακάκη κι εγώ βρισκόμαστε καθημερινά εκεί, πολλές φορές και το βράδυ, καθώς τα συνεργεία δούλευαν όλο το εικοσιτετράωρο για να προλάβουν την έναρξη των Αγώνων. Επιχειρούσαμε τότε να αποφευχθούν -όσο ήταν δυνατόν- τα λάθη που γίνονται συχνά στα έργα, όταν οι προθεσμίες συμπιέζονται και η παράδοση του έργου καθορίζεται από άσχετες με αυτό ανειλημμένες υποχρεώσεις, ανεξάρτητα αν -όπως στην περίπτωσή μας- η κατασκευή του έργου είχε καθυστερήσει να αρχίσει για ανυπέρβλητους γραφειοκρατικούς λόγους.

Η πλατεία Κολωνακίου, μετά 17 χρόνια διαδοχικής εγκατάλειψης από τους υπεύθυνους για τη συντήρησή της, είναι ξανά στην επικαιρότητα. Τώρα, γι’ αυτήν τη νέα παρέμβαση, που τότε είχε απασχολήσει θετικά και αρνητικά τους πολίτες και τον Τύπο, ποιος αποφασίζει και διατάσσει;

Οι τότε έντονες σχετικά με τη διαχείριση του δημόσιου χώρου συζητήσεις κράτησαν για λίγους μήνες και μετά κατέληξαν, όπως συνήθως, στη σιωπή. Η πλατεία, που αποτέλεσε αντικείμενο έντονων διαφωνιών πριν ακόμα τελειώσει, στη συνέχεια, καθώς σιγά σιγά αποσαφηνίστηκε η λογική της παρέμβασης, έγινε αποδεκτή και έπαψε να απασχολεί το ευρύτερο κοινό.

Στο μεταξύ η πλατεία ταξίδευε: ομάδες αρχιτεκτόνων φοιτητών από τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια έρχονταν στην Αθήνα με τους δασκάλους τους, έχοντας στο πρόγραμμά τους την επίσκεψη στην πλατεία Κολωνακίου ως μια ενδιαφέρουσα εφαρμογή διαχείρισης του δημόσιου χώρου στην πόλη.

Ως επιβεβαίωση αυτού του ενδιαφέροντος των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων για την πλατεία, ο εκδοτικός οίκος Callway Verlag - Lindau - Germany εξέδωσε το 2009 έναν ογκώδη τόμο 1.024 σελίδων, όπου παρουσιάζει 1.000 ενδιαφέροντα παραδείγματα διαμορφώσεων του δημόσιου χώρου από όλο τον κόσμο. Ανάμεσα στα 1.000 επιλεγέντα αυτά έργα περιλαμβάνεται και η πλατεία Κολωνακίου ως δείγμα Landscape Architecture.

Δεν είναι η πρώτη φορά -και φοβάμαι ότι δεν θα είναι η τελευταία- που το Ελληνικό Δημόσιο αδιαφορεί για τα αρχιτεκτονικά έργα, έργα τέχνης -κτίρια ή υπαίθριες διαμορφώσεις-, επιτρέποντας προσβλητικές αποφάσεις επεμβάσεων, αδιαφορώντας για το «ηθικό δικαίωμα των αρχιτεκτόνων» στο πνευματικό τους έργο, το οποίο δυστυχώς δεν το ασκούν για ευνόητους λόγους, επιχειρώντας να επιβιώσουν στο απαράδεκτο γραφειοκρατικό κλίμα που όλοι γνωρίζουμε.

Αισθάνομαι ασφυξία όλα αυτά τα 17 χρόνια, ζώντας τη διαδοχική καταστροφή αυτού του έργου που πολεμήθηκε άγρια όταν χτιζόταν, με ψευδή επιχειρήματα, και το οποίο σιγά σιγά κέρδισε την εκτίμηση του κοινού. Διότι όχι μόνο δεν περιόρισε το πράσινο όπως τότε ισχυρίζονταν κάποιοι, αλλά το πολλαπλασίασε, διότι όχι μόνο δεν εμπόδισε τους πολίτες να χρησιμοποιούν τον χώρο ως ευχάριστη στάση στις δύσβατες μετακινήσεις τους στην πόλη, αλλά, αντίθετα, οργανώνοντας σωστά τις κινήσεις, πρόσφερε προφυλαγμένους, σκιασμένους χώρους για όλες τις ηλικίες. Κι αυτό, παρότι πολλές από τις προβλεφθείσες από τους αρχιτέκτονες ιδέες που εφαρμόστηκαν, αργότερα εγκαταλείφθηκαν και σιγά σιγά ακυρώθηκαν από τις υπηρεσίες του δήμου, αφαιρώντας έτσι από την πλατεία όσα είχε εγκρίνει και υπερασπιστεί το ΥΧΟΠ (Υπουργείο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος) στο οποίο οφειλόταν και η πρωτοβουλία ανάπλασης τής (και τότε) εγκαταλειμμένης πλατείας. Ας είναι...

Ολα αυτά δεν θα προκαλούσαν ίσως μόνο αρνητικές σκέψεις, αν οι νέοι επεμβαίνοντες στην πλατεία επιχειρούσαν, μέσα από έναν διάλογο με τους τότε δημιουργούς, να αξιοποιήσουν την εμπειρία τους από την προηγούμενη διαμόρφωση, διορθώνοντας και βελτιώνοντας ενδεχομένως κάποιες αποδεδειγμένες αστοχίες, διασώζοντας όμως τα αναγνωρισμένα επιτυχή χαρακτηριστικά τής μόλις πριν από 17 χρόνια διαμόρφωσης αυτού του δημόσιου χώρου της πόλης. Μιας πλατείας της οποίας το όνομα και μόνο -πλατεία Φιλικής Εταιρείας- μας θυμίζει ότι εκείνη κατάφερε το ακατόρθωτο, βασισμένη στην εμπιστοσύνη μεταξύ των στελεχών της και στο όραμά της για ένα μελλοντικό ελληνικό κράτος που θα το χαρακτήριζε ο σεβασμός στους πολίτες του, δηλαδή στη δημοκρατία.

Δυστυχώς όμως τίποτε απ’ αυτά δεν έγινε στην περίπτωση της πλατείας. Ετσι, ένα πρωί οι περίοικοι άκουσαν τον θόρυβο από τα κομπρεσέρ να καταστρέφουν ένα έργο που μετά από 17 χρόνια παρουσίας στον δημόσιο χώρο δεν είχε γίνει απλά αποδεκτό από εκείνους, αλλά είχε κερδίσει γενικά την εκτίμηση των πολιτών.

Και οι αρχιτέκτονες του έργου; Δεν ΕΠΡΕΠΕ να έχουν το δικαίωμα να ενημερωθούν έστω και στοιχειωδώς για μια τόσο ουσιαστική παρέμβαση στο έργο τους; Εστω με ένα σημείωμα, με ένα τηλεφώνημα; …Τίποτα!

Τι να πω εγώ τώρα όταν σκέφτομαι τον κόπο, τα ξενύχτια, τις προσβολές -έγγραφες και προφορικές- που υποστήκαμε τότε επιμένοντας να εφαρμοστούν κάποιες αρχές... Ας αρκεστούμε, όπως πάντα συμβαίνει, στα καλά λόγια και στους επαίνους εκείνων που εκτιμούμε. Αυτή παραμένει η μόνη ανταμοιβή γι’ αυτή την κατάθεση ζωής, που την παίρνει ο άνεμος σαν θρόισμα.

Ομως... ΓΙΑΤΙ ποτέ δεν θέλουμε να βελτιώσουμε κάτι που κάποιοι άλλοι άρχισαν; ΓΙΑΤΙ πρέπει πάντα να ξεκινούμε από την αρχή, ωσάν να μην υπήρχε τίποτα πριν από τη δική μας παρέμβαση; ΓΙΑΤΙ άραγε η δημόσια διοίκηση, όποια κι αν είναι, αγνοεί συστηματικά τους αρχιτέκτονες και το έργο τους υποβαθμίζοντας τον ρόλο τους στη διαμόρφωση του όποιου σημερινού πολιτισμού μας; ΓΙΑΤΙ πάντα έτσι να συμβαίνουν τα πράγματα;

Αραγε ακούει κανείς;

*Ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Αντωνακάκης, μαζί με την επίσης αρχιτέκτονα σύζυγό του, Σουζάνα Αντωνακάκη, και τη σχεδιαστική ομάδα του γραφείου τους είχαν αναλάβει το 2004 την ανάπλαση της πλατείας Κολωνακίου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κλασικές οι κλίμακες στα Προπύλαια
Μια ανακατασκευή της κλίμακας ανόδου στα Προπύλαια οφείλει να είναι αποδεκτή, καθώς υπάρχει πλήθος αρχαιολογικών στοιχείων που τεκμηριώνουν την κατασκευή της σε κάθε λεπτομέρεια.
Κλασικές οι κλίμακες στα Προπύλαια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πλατεία των αποστάσεων
Το πώς θα είναι η Ομόνοια μετά την ανάπλαση, που αναπλάθει την προηγούμενη ανάπλαση η οποία ανέπλαθε την προ-προηγούμενη, είναι, λέει, καλά κρατημένο μυστικό. Φαίνεται ότι θα μοιάζει με την παλιά, που είχε στη...
Πλατεία των αποστάσεων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ακόμα μία ανάπλαση στην Ομόνοια
Η πλατεία Ομονοίας ήταν ανέκαθεν από τις πιο ξεχωριστές πλατείες της Αθήνας. Αν ρίξει μια ματιά κανείς στην εξέλιξή της στο χρόνο, βλέπει ότι ήταν πάντα κάτι σαν άδειο κουτί, σαν καμβάς.
Ακόμα μία ανάπλαση στην Ομόνοια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το δημόσιο κτίριο μέσα στην πόλη
Ανυπαρξία νέων δημόσιων κτιρίων, τριτοκοσμική εικόνα των δημόσιων υπηρεσιών, αδιαφορία των πολιτών για κάθε τι δημόσιο. Η Αθήνα, η πόλη στην οποία βλάστησε η έννοια της δημοκρατίας, και της συλλογικής ευθύνης,...
Το δημόσιο κτίριο μέσα στην πόλη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεσοτοιχίες της μνήμης και της λήθης
Είναι γνωστό ότι η Αθήνα ανοικοδομήθηκε ξανά, σχεδόν εξ ολοκλήρου, σε διάστημα λιγότερο των 50 χρόνων. Δεν επεκτάθηκε στην περιφέρεια κρατώντας το κέντρο της ανέπαφο, όπως συνέβη με το σύνολο σχεδόν των...
Μεσοτοιχίες της μνήμης και της λήθης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χειμωνιάτικο
Απλωσα τα πόδια στο παράθυρο και έμεινα εκστατική. Σταδιακά, από την ομορφιά βίωνα ευτυχία. Θα γέμιζα τα μάτια. Την ψυχή μου. Θα μου έδινα όσο χρόνο χρειαζόταν. Οσο ποτέ δεν έδωσα στον εαυτό μου για να χαρεί....
Χειμωνιάτικο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας