• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    18°C 12.0°C / 18.0°C
    1 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.5°C / 18.8°C
    2 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.8°C / 16.5°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    2 BF
    56%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.9°C / 14.8°C
    1 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.1°C / 11.2°C
    1 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.8°C / 16.1°C
    2 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    4 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    63%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    53%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 17.7°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    1 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.2°C / 16.7°C
    2 BF
    65%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    1 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.6°C / 16.7°C
    2 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.1°C / 9.1°C
    1 BF
    58%
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι σοφιστές της πανδημίας

  • A-
  • A+

Επτάμισι χιλιάδες κρούσματα που αύριο μπορεί να γίνουν οκτώμισι ή πεντέμισι ή... Εικόνες ανθρώπων που προσπαθούν να γαντζωθούν στη ζωή από έναν αναπνευστήρα με ηχητική υπόκρουση τις φωνές ανίδεων ανθρώπων που υποδύονται τους ειδικούς ή ειδικών που υποδύονται τους παντογνώστες. Πολιτικοί που ζυγίζουν τη συμπεριφορά των υπόλοιπων ανθρώπων παπαγαλίζοντας υπαγορευμένες σκέψεις.

Αρχοντες που, όμοια με τους με ιεροεξεταστές, διατρέχουν τον τόπο από τις τηλεοπτικές συχνότητες και συντροφιά με δασκαλεμένους υποβολείς κατακεραυνώνουν τους «αιρετικούς» απειλώντας τους με το επινοημένο, χαλκευμένο και προσοδοφόρο «πυρ το αιώνιο». Και το εκκλησίασμα; Απορημένο και φοβισμένο προσπαθεί να πιαστεί από τις λέξεις των «ιεροκηρύκων» για να κατασκευάσει και αυτό τους δικούς του υπαιτίους για τα βάσανά του. Παραζαλισμένο από «χρησμούς» και «προφητείες» και με κλειστά αυτιά και μάτια άλλοτε πανηγυρίζει μνησίκακα βλέποντας τους «άλλους» να καίγονται και άλλοτε κρυμμένο σε «κατακόμβες» περιμένει την ώρα που θα λάμψει η δική του «αλήθεια».

Μπορεί να διαβαστεί ως υπερβολικό, αλλά αν μετά το προσεκτικά δομημένο «παπικό» κήρυγμα από τους αυστηρά επιλεγμένους τηλεοπτικούς εντολοδόχους σκεφτείς τι είδες και τι άκουσες, νιώθεις έκπληξη και απορία. Η αιτία; Τα επιχειρήματα, οπτικά και λεκτικά, που σε γυρνούν 1.000 χρόνια πίσω, στον 11ο αιώνα, τότε που η χαμένη «αρχαία γνώση», η πηγή της σοφίας και της δύναμης, επέτρεπε στην ελίτ της εποχής να επιβάλει τη δική της δυαδική αλήθεια. Σωστό και λάθος. Ηθικό και ανήθικο. Επικίνδυνο και ακίνδυνο. Επωφελές και ανώφελο... Αντιλαμβάνεσαι αυτό που ένας Αμερικανός καθηγητής χαρακτήρισε «σχίσμα μεταξύ της γνώσης και της σοφίας». Γιατί υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα στις ανατρέψιμες επιστημονικές «αλήθειες» και τη σοφία.

Ανατρέχοντας στην εμπειρία διαχείρισης στα δυο χρόνια της πανδημίας συνειδητοποιείς ότι για τους διαχειριστές της ταιριάζει γάντι η περιγραφή που έκανε ο Αριστοτέλης για τους σοφιστές: «...ο σοφιστής είναι άνθρωπος που προσπαθεί να κερδίζει εκμεταλλευόμενος τη φαινομενική αλλά στην πραγματικότητα ανύπαρκτη σοφία του» («ο σοφιστής χρηματιστής από φαινόμενης ουσίας αλλ’ ουκ ούσης»).

Γιατί όπως και να το κάνουμε όταν έχεις απέναντί σου κυβερνήτες που μιλούν για «ευθύνη» και «υπευθυνότητα» και την ίδια στιγμή με έργα και πράξεις εξαιρούν τους εαυτούς τους, τότε εύλογα αναρωτιέσαι αν είναι ειλικρινείς. Καθώς βομβαρδίζεσαι με τις επιστημονικές «αλήθειες» επινοημένων αλγορίθμων που περιγράφουν ένα ζοφερό μέλλον γεμάτο θανατικό, διερωτάσαι για τα κίνητρα του σκηνοθέτη: «Είναι δυνατόν να σκορπούν απλόχερα τον τρόμο και αυτοί να παραμένουν απαθείς και άπραγοι; Είναι δυνατόν οι επιστήμονες που εμπιστεύεται να προβλέπουν πλήθη ετοιμοθάνατων και αυτοί να αφήνουν κρεβάτια ΜΕΘ τυλιγμένα στα πλαστικά τους καλύμματα; Είναι δυνατόν να δραπετεύουν στο εξωτερικό εκατοντάδες γιατροί και νοσηλευτές και τα νοσοκομεία να εκλιπαρούν για πρόσθετο προσωπικό;». Εύλογα ερωτήματα που δυστυχώς εξακολουθούν να παραμένουν αναπάντητα.

Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται να έχεις διδακτορικό από κάποιο περιλάλητο πανεπιστήμιο της Εσπερίας για να αντιληφθείς ότι τα ράντζα, οι διασωληνωμένοι, οι ΜΕΘ και το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό που καταρρέει από την υπερπροσπάθεια δεν εξαρτώνται μόνο από την «ευθύνη» και την «υπευθυνότητα» των «άλλων» αλλά και από το «καθήκον» και την «υποχρέωση» του κ. Μητσοτάκη και της κυβέρνησής του απέναντι στους «άλλους».

Δεν χρειάζεται να είσαι «άριστος» για να σκεφτείς ότι οι «προβλέψεις» για τα θηριώδη νούμερα των κρουσμάτων δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο για να τρομοκρατηθούν οι «απείθαρχοι» και οι «ανεύθυνοι», αλλά και για να προετοιμάζονται οι «υπεύθυνοι» να αποτρέψουν τις εκατόμβες θυμάτων που προεξοφλούν οι αλγόριθμοι. Δεν χρειάζεται να έχεις διαβάσει Αριστοτέλη, Πλάτωνα, Επίκουρο και Ζήνωνα για να αντιληφθείς τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στη «φαινόμενη» και την «ούσα» σοφία. Δεν χρειάζεται να έχεις μελετήσει την ιστορία του σκοτεινού Μεσαίωνα για καταλάβεις τη διαφορά μεταξύ της «παπικής αλήθειας» και της «σοφίας της ζωής».

Οι άνθρωποι έχουν κρίση, μνήμη και πληθώρα πληροφοριών που τους επιτρέπει να αξιολογήσουν αυτά που τους λένε και να τα συγκρίνουν με όσα γίνονται. Οι επαναλαμβανόμενες κυβερνητικές ανακολουθίες και η επιλεκτική χρήση της επιστημονικής αλήθειας είναι τα δεδομένα που προκαλούν ανησυχία, ανασφάλεια και καχυποψία. Η εικόνα του «πλανόδιου διακινητού» της αρετής και της γνώσης που δεν αντέχει στη σύγκριση με την εμβρίθεια και την ανυστεροβουλία των σοφών (ο Πλάτων αποδόμησε τους σοφιστές αντιπαραβάλλοντας τη ζωή και τη διδασκαλία τους με τη διδαχή του Σωκράτη) είναι αυτό που «δηλητηριάζει» τις σκέψεις των ανθρώπων και τους κάνει φιλύποπτους, επιφυλακτικούς και απαξιωτικούς. Επομένως, αν θέλει να αντιμετωπίσει την πανδημία, ας εγκαταλείψει τον ρόλο του... σοφιστή.

 * δημοσιογράφος, συγγραφέας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Η πραγματική πανδημία
Η πανδημία αυτή αργά ή γρήγορα θα εξαφανιστεί, αλλά η πραγματική πανδημία, τα σκυλιά των αφεντικών -οι Πλεύρηδες και οι Μητσοτάκηδες του μάταιου τούτου κόσμου-, θα παραμείνουν.
Η πραγματική πανδημία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προλαβαίνουμε
Αλλοι πενήντα σήμερα. Και άλλοι τόσοι χθες. Ανθρωποι που χάθηκαν να γίνονται αριθμοί της καθημερινότητας. Από πότε αρχίσαμε να επιτρέπουμε να μετατρέπονται οι άνθρωποι τόσο στυγνά σε στατιστικά στοιχεία; Είναι...
Προλαβαίνουμε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί εκφέρεσαι απρεπώς;
Κι ακούω έναν καθωσπρέπει κύριο να λέει: - Χρησιμοποίησε απρεπή εκφορά λόγου! Αυτό δεν είναι πολιτισμός! Αυτό δεν είναι υγιής αντιπαράθεση!
Γιατί εκφέρεσαι απρεπώς;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πανδημία και ο φιλόσοφος
Μια έκτακτη ανάγκη όπως του κορονοϊού απαιτεί να σκεφτούμε τι σημαίνει η πανδημία για εμάς, να θέσουμε ερωτήσεις για τις βαθύτερες επιπτώσεις της στη ζωή μας και να σκεφτούμε τις συνέπειές της για το μέλλον.
Η πανδημία και ο φιλόσοφος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δείξε μου τη μάσκα σου…
Αν και μας επιβλήθηκε αρχικά ως υποχρεωτικό μέτρο ανάσχεσης της πανδημίας, η μάσκα εντάχθηκε εν τέλει στην καθημερινότητά μας και ως στοιχείο αναγνώρισης και ταυτοποίησης τόσο της εξωτερικής μας εμφάνισης όσο...
Δείξε μου τη μάσκα σου…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η απραξία και η αταξία
Ας αναλάβουν δράση. Ας τρέξουν σε όλη την επικράτεια, σε όλη την επαρχία, σε κάθε χωριό και σε κάθε γειτονιά οι νεολαίες των κομμάτων πόρτα πόρτα και ας παροτρύνουν τον κόσμο να εμβολιαστεί.
Η απραξία και η αταξία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας