• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C -0.2°C / 2.3°C
    2 BF
    94%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -2.5°C / 1.9°C
    1 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 1.0°C / 4.0°C
    4 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    -2°C -3.6°C / -2.1°C
    5 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / -0.9°C
    4 BF
    54%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -3.1°C / 1.2°C
    2 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -5°C -5.6°C / -3.2°C
    2 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.2°C / 3.6°C
    2 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    4°C 3.3°C / 5.3°C
    4 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 0.9°C / 3.9°C
    4 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 6.6°C
    6 BF
    87%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    7 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.7°C / 3.7°C
    4 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C -0.5°C / 0.9°C
    3 BF
    44%
  • Λαμία
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    0°C -0.5°C / 0.1°C
    3 BF
    75%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 3.8°C / 5.4°C
    3 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.0°C / 2.6°C
    0 BF
    96%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -1.7°C / 1.0°C
    2 BF
    39%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C -2.4°C / 1.9°C
    3 BF
    54%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    -5°C -5.2°C / -5.2°C
    3 BF
    48%
Dreamstime.com

ΕΡ(γ)Α και ημέρες, η Ελληνική ραδιοφωνία στα χρόνια της Δεξιάς

  • A-
  • A+

Θα πρέπει να ομολογήσω εξ αρχής ότι, επιχειρώντας στη συνέχεια να αποτιμήσω την εξέλιξη της Ελληνικής Ραδιοφωνίας επί της (ακρο)δεξιάς – νεοφιλελεύθερης διακυβέρνησης Μητσοτάκη, δεν θα είμαι αντικειμενικός! Το δείγμα ήχων που έχω από την ιδιωτική ραδιοφωνία είναι ισχνό, καθώς πνίγεται σε έναν ωκεανό διαφημίσεων. Έτσι, μην έχοντας καν τηλεόραση, παραμένω αμετανόητος ακροατής της Ε.ΡΑ. και μόνο. Θα προσπαθήσω εδώ να αποδώσω τις αλλαγές στο κρατικό Ραδιόφωνο, που αποτυπώνουν, κατά τη γνώμη μου, ανάγλυφα την επέλαση της δεξιάς και στα ερτζιανά. Ο ακουστικός χάρτης έχει αλλάξει δραματικά τα τελευταία δυόμιση χρόνια, δυστυχώς προς το χειρότερο.

Εδώ θα γίνει λόγος βασικά για 3 σταθμούς της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (Δεύτερο, Τρίτο και Κόσμος). Όσον αφορά στους υπόλοιπους σταθμούς θα πω μόνο δυο λόγια: το Πρώτο ήδη από το καλοκαίρι του 2019 άλλαξε ταχύτατα τους παραγωγούς ώστε να γίνει πλήρως κυβερνητικό φερέφωνο και δεξιός ψάλτης της «πανδημίας», ΕΡΑ Σπορ δεν ακούω, η Φωνή της Ελλάδας ακούγεται μόνο εκτός της χώρας και το Ράδιο Φιλία απλώς καταργήθηκε (το Zeppelin είναι προς ώρας μια στεγνή και πληκτική, ενίοτε, playlist, σε μια συχνότητα που απαλλοτριώθηκε από την Ertopen).
Ας πάρουμε λοιπόν τα Προγράμματα ένα – ένα για να δούμε τι άλλαξε, γιατί άλλαξε και αν οι μεταβολές είναι προς όφελος του μοναδικού ραδιοφωνικού δικτύου πανελλαδικής εμβέλειας (ή, έστω, σχεδόν πανελλαδικής) που κυνηγά τον υψηλό πήχυ ποιότητας. Για να το πούμε από την αρχή επιγραμματικά: στην καλύτερη περίπτωση η κατάσταση είναι στάσιμη, ενώ, στην πλειοψηφία των προγραμμάτων η ποιότητα πέφτει δραματικά. Το κρατικό Ραδιόφωνο παραμένει «δημόσιο», οι ΣΔΙΤ που ονειρεύονται οι νεοφιλελεύθεροι παραμένουν, μέχρι στιγμής, ασύμφορες για τα ερτζιανά. Επομένως, το μοναδικό κριτήριο αποτίμησης θα πρέπει να είναι η ποιότητα του εκπεμπόμενου προγράμματος.

Το Δεύτερο Πρόγραμμα γνώρισε μια πραγματική άνθηση, όταν άνοιξε ξανά η Ε.Ρ.Τ. επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ένα εμπεριστατωμένο πανόραμα του ελληνικού τραγουδιού, από καταβολής του (παραδοσιακό και ρεμπέτικο) έως τις καλύτερες στιγμές της πρόσφατης παραγωγής: αυτές ήταν οι εικόνες ή, μάλλον, οι ήχοι που έφταναν και στο τελευταίο ακριτικό χωριό της χώρας (η πολύ μελετημένη εγκατάσταση πομπών του Δεύτερου στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια, κατέστησε το συγκεκριμένο Ραδιόφωνο τον μόνο ίσως από τους σταθμούς της Ε.ΡΑ. που ακούγεται πρακτικά παντού, από την Δονούσα ώς την Κατάρα). Με πολύ μελετημένη σύνθεση του προγράμματος, η γκάμα κάλυπτε κάθε απαιτητικό ακροατή, από το μεσημεριανό έντεχνο ώς το βραδινό λαϊκό. Νομίσαμε ότι αποχαιρετήσαμε οριστικά την αλήστου μνήμης εποχή, όταν νυχθημερόν ακούγαμε π.χ. την Πρωτοψάλτη, δυστυχώς όμως οι νεοφερμένοι παραγωγοί επί δεξιάς άλλαξαν και πάλι τη ρότα. Ασύνδετες μείξεις μέτριων νέων τραγουδιών με αξιόλογα παλαιά, έλλειψη οράματος, απουσία ζωντανών συναυλιών και playlist (!) χαρακτηρίζουν το δεξιάς κοπής Δεύτερο. Αναμενόμενη τροπή, καθώς οι ευνοούμενοι των νεοφιλελεύθερων γιάπηδων μακράν απέχουν από την αισθητική της παλαιάς δεξιάς, όπου είχαν θέση φιλόσοφοι, συγγραφείς ή συνθέτες. Στις ημέρες των (ακρο)δεξιών φιλελέδων, το Δεύτερο μετατράπηκε σε σκιά του καλού εαυτού του. Την παρτίδα σώζουν ολίγοι έμπειροι παλαιοί παραγωγοί (μόνιμοι προφανώς) και τα αφιερώματα, που κρατούν τα ψήγματα ποιότητας, αλλά το σύνολο του προγράμματος είναι απογοητευτικό. Δύσκολα κρατάς τη βελόνα του δέκτη στη συχνότητα του Δεύτερου για πολύ...

Ας περάσουμε τώρα στο Τρίτο Πρόγραμμα, όπου κι εδώ δυστυχώς βρισκόμαστε σε τροχιά παρακμής. Είμαστε σύμφωνοι, ουδείς εκ των (φανατικών) ακροατών του Τρίτου αναμένει ότι οι ημέρες του Μάνου και της Λιλιπούπολης μπορούν να επαναληφθούν. Αλλά για το κατεξοχήν «λόγιο» Πρόγραμμα της Ε.ΡΑ. ο πήχυς της ποιότητας βρίσκεται πολύ ψηλά. Στη ζώνη του λόγου (απογευματινή) έχει γίνει κάποια προσπάθεια εμπλουτισμού, μολονότι μονοπωλείται από έναν παραγωγό. Στην πρωινή – μεσημβρινή, ωστόσο, ζώνη υπάρχει στασιμότητα, αν όχι παρακμή. Εδώ και 30 χρόνια, η συγκεκριμένη ζώνη απευθύνεται κυρίως στους λάτρεις της κλασικής μουσικής, άρα οφείλει να υπηρετείται από βαθείς γνώστες της μουσικής και ικανότατους παραγωγούς –ευτυχώς, οι τεχνικοί ήχου στο Τρίτο είναι, ακόμα, οι καλύτεροι του είδους. Ποια είναι η εικόνα τελευταία; Στην πολύ πρωινή ζώνη, αντί για κονσέρτα, συμφωνίες ή όπερα ακούμε συχνά – πυκνά τραγούδια (!) από διάφορες χώρες, με λόγιο, έστω, πρόσημο. Αυτός δεν είναι πάντως ο σκοπός των «Πρωινών του Τρίτου». Η έμφαση στη συμφωνική μουσική και την όπερα είναι αυτονόητη, αλλά τη σκέπασε και αυτή η δεξιάς αφετηρίας λήθη. Σε αυτό το κείμενο αποφεύγω σκοπίμως την αναφορά σε συγκεκριμένους παραγωγούς, καθώς δεν είναι σκοπός μου η στοχοποίηση ονομάτων. Εξαίρεση θα κάνω εδώ για τον κύριο Διονύση Μαλούχο, ο οποίος αντικαταστάθηκε αιφνιδιαστικά από δυο νέους παραγωγούς, το έργο των οποίων είναι νωρίς ακόμα για να κριθεί –αρκεί να αποφεύγουν την άσκοπη και αυτάρεσκη φλυαρία... Ένα χαρωπό σποτάκι για τη δήθεν «ανανέωση» της μουσικής ζώνης του Τρίτου σερβιρίστηκε απότομα, μόνο που η «ανανέωση» ήταν ένα και μόνο πράγμα: ο κύριος Μαλούχος δεν θα ακούγεται πια. Κατά τη γνώμη μου, ο εν λόγω παραγωγός, με την άρτια κατάρτιση, τις βαθιές γνώσεις και την άνεση του μικροφώνου κάκιστα απομακρύνθηκε, ιδίως μετά την πολύχρονη προσφορά του στο Τρίτο. Βαρύ και δύσκολο το έργο των αντικαταστατών του (10:00-12:00 π.μ.). Δεν θα σχολιάσω το αλλοπρόσαλλο πρόγραμμα του Σαββατοκύριακου, άλλωστε αυτό αποτελεί διαχρονικό μειονέκτημα του Τρίτου. Ένα τελευταίο σχόλιο θα κάνω για την όπερα. Γενικώς ο χρόνος που αφιερώνεται στην όπερα στα ερτζιανά είναι μηδαμινός, αλλά ούτε και στο Τρίτο είναι επαρκής, ελάχιστος θα έλεγα. Όμως το να μεταδίδεται όπερα τα σαββατόβραδα σε συνέχειες (!) πάει πολύ. Εντάξει, δεν υπάρχουν περιθώρια για αναμεταδόσεις (όπως παλιά από τη ΜΕΤ), καλώς, θα ακούμε μόνο παλιές, αξιόλογες ηχογραφήσεις, αλλά όχι και σε συνέχειες, λες και είναι σίριαλ ή σειρά σε καλωδιακό κανάλι. Έλεος! Αναρωτιέται κανείς: είναι δυνατόν η όζουσα παρακμή που αναδύει η μητσοτακική δεξιά να ευτελίσει ακόμα και έναν ιστορικό ραδιοφωνικό σταθμό; Η απάντηση δυστυχώς είναι: ασφαλώς!

Για το τέλος, θα κάνω μια σύντομη αναφορά στο Κόσμος, που κλείνει φέτος 20 χρόνια λειτουργίας, ξεκινώντας, μάλιστα, από τα θετικά: α) το Κόσμος πέρασε επιτέλους την «παιδική ηλικία» της εμμονής με το λάτιν και ενηλικιώθηκε, αγκαλιάζοντας πλέον όλες τις μουσικές του κόσμου (ή σχεδόν όλες), β) χάρη στους νέους πομπούς και την ημι-ημερήσια αναμετάδοση (μετά τις 3:00 μ.μ.) από τους περιφερειακούς σταθμούς της Ε.ΡΑ. ακούγεται πια και εκτός Αθηνών, γ) ιδίως στην επαρχία, αποτελεί μουσική «όαση» στα ερτζιανά. Θα λέγαμε ότι πάει καλύτερα από τα προηγούμενα δύο Προγράμματα που θίξαμε, εάν έλειπαν ορισμένα χαρακτηριστικά του. Πρώτον, η πολιτικολογία, που φανερώνει και την πολιτική καταγωγή ορισμένων παραγωγών (στη μουσική αναζητάμε διέξοδο από την «εμβολιολογία» και όχι πρωινή υπενθύμιση των δεινών ημερών που περνάμε). Δεύτερον, η εμμονή με το Διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα. Ορισμένες ώρες νομίζεις ότι κάνεις ακρόαση σε διαδικτυακό σταθμό, που απουσιάζει από το κανονικό ραδιόφωνο. Αγαπητοί παραγωγοί, υπάρχει κόσμος που ακούει ραδιόφωνο στο αυτοκίνητο, από το τρανζίστορ στην παραλία ή στη δουλειά κ.ο.κ. Το Διαδίκτυο αποτελεί επικουρικό μέσο στο ραδιόφωνο και όχι το αντίστροφο! Διαδώστε στους ακροατές εκτός Αθηνών ότι υπάρχει στα ερτζιανά ένας καλός σταθμός ξένης μουσικής, απλώς υπενθυμίζοντας συχνά τις νέες συχνότητες εκπομπής. Τέλος, οι ακροατές δεν είναι μόνο έφηβοι ή 20χρονοι, υπάρχουν ευτυχώς κι εκείνοι που επιμένουν ακόμα στο παλιό, καλό ραδιόφωνο, γι' αυτό και εξακολουθεί να υπάρχει και να σας φιλοξενεί. Τρίτον και τελευταίο: γιατί απουσιάζουν η ροκ, το dark wave, και τα μπλουζ από τις επιλογές σας;

Εν τέλει, παρά τη βάναυση υπονόμευση της Ε.ΡΑ. την οποία επιχειρεί συστηματικά η (ακρο)δεξιά – νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη, παραμείνετε συντονισμένοι! Ίσως στο τέλος καταφέρουμε να σώσουμε κάτι... 


*Δρ. Φιλοσοφίας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θεσμοί και κοινωνία: στρέβλωση και διαφθορά
Οι πολιτικές δυνάμεις της Δεξιάς και της Άκρας Δεξιάς, συμπυκνούμενες σε δόγματα συντηρητικά, ρατσιστικά και νεοφιλελεύθερα, υποχωρούν σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Θεσμοί και κοινωνία: στρέβλωση και διαφθορά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αντιπαράθεση δύο εκ διαμέτρου αντίθετων αντιλήψεων με τη Δεξιά
Σε πείσμα των απολογητών του νεοφιλελευθερισμού η αντίθεση Αριστεράς και Δεξιάς, προόδου και συντήρησης παραμένει κυρίαρχη, καθώς εκπορεύεται από τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες και ανισότητες.
Αντιπαράθεση δύο εκ διαμέτρου αντίθετων αντιλήψεων με τη Δεξιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μακρόν - Ντράγκι ή Πεκρές - Μελόνι;
Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 που την προεδρία της Ε.Ε. ασκεί η Γαλλία, είναι πιθανόν οι εξελίξεις στο Παρίσι και στη Ρώμη να βραχυκυκλώσουν κάθε πιθανότητα σοβαρής ευρωπαϊκής διαπραγμάτευσης με το Βερολίνο.
Μακρόν - Ντράγκι ή Πεκρές - Μελόνι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η δεξιά αθλιότητα
Πριν από μερικές μέρες, ο Μητσοτάκης εκστόμισε, ως γνωστόν, απευθυνόμενος προς την αξιωματική αντιπολίτευση, το αμίμητο: «Εσείς μας βάλατε στα μνημόνια». Το θέμα σχολιάστηκε, προκάλεσε τη δέουσα θυμηδία και...
Η δεξιά αθλιότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το τέλος του εφιαλτικού «πινοσετισμού»
Προεδρικές εκλογές στη Χιλή: Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ο Γκάμπριελ Μπόριτς, ο υποψήφιος του αριστερού Ευρύτερου Μετώπου, με τον ακροδεξιό υποψήφιο Χοσέ Αντόνιο Καστ πρέπει να περάσουν στον δεύτερο γύρο.
Το τέλος του εφιαλτικού «πινοσετισμού»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η φιλοσοφία δεν διδάσκεται από ραδιοφώνου
H αναπαραγωγική ραδιοφωνική λογική περί φιλοσοφίας συμβαδίζει με την έννοια και την κατασκευή της πραγματικότητας ως «παπαγαλίας» στη μέση εκπαίδευση.
Η φιλοσοφία δεν διδάσκεται από ραδιοφώνου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας