• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    12°C 8.8°C / 14.5°C
    1 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.7°C / 13.3°C
    0 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 15.0°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.4°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 12.6°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 6.7°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 14.6°C
    2 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 16.5°C
    2 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    5 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.5°C / 17.4°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    3 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    6°C 5.5°C / 5.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 5.5°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 17.8°C
    1 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.8°C / 14.8°C
    2 BF
    72%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 9.3°C / 12.7°C
    1 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.7°C / 13.3°C
    1 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    2 BF
    90%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η μάχη για τη σωτηρία της δημόσιας εκπαίδευσης μας αφορά όλους

  • A-
  • A+

Παρά τις διακηρύξεις περί ποιότητας, αριστείας και λογοδοσίας, η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας στοχεύει στην περαιτέρω (ύστερα από ολόκληρη μνημονιακή δεκαετία) μείωση των δαπανών για τη δημόσια Παιδεία, στην εμπορευματοποίηση του σχολείου, στην αντικατάσταση της γνώσης με πληροφορίες και δεξιότητες. Η πολυδιαφημιζόμενη «αυτονομία της σχολικής μονάδας» δεν είναι τίποτε άλλο παρά η σταδιακή αποδέσμευση του κράτους από το καθήκον να χρηματοδοτεί τη δημόσια εκπαίδευση, όπως εμφανίζεται στο άρθρο 99 του πρόσφατου νόμου 4823/21. Η χρηματοδότηση μέσω χορηγιών και δωρεών οδηγεί ευθέως στην κατηγοριοποίηση των σχολείων. Το κράτος θα ξεφορτωθεί τις εκπαιδευτικές δαπάνες, μετακυλίοντάς τες αρχικά στους υποχρηματοδοτούμενους δήμους και εν τέλει παραδίδοντας την εκπαίδευση στα νύχια των επιχειρηματικών ομίλων.

Το σχολείο μετατρέπεται σε οικονομική μονάδα που θα «παράγει» φτηνό, πειθαρχημένο και «ευέλικτο» εργατικό δυναμικό, εξασφαλίζοντας τη λειτουργία του με όρους αγοράς (δωρεές, χορηγίες, συνδρομές γονέων, ενοικίαση των υποδομών του σε τρίτους) και εκχωρώντας στους ποικιλώνυμους χορηγούς δικαιώματα παρέμβασης στο πρόγραμμα σπουδών, την πρόσληψη προσωπικού κτλ. Επονται μαζικές καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων (ιδίως στις λεγόμενες υποβαθμισμένες περιοχές), δημιουργία υπερφορτωμένων σχολικών συγκροτημάτων, αύξηση της μαθητικής διαρροής, άρα διόγκωση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στοχεύει στον πλήρη έλεγχο και στην πειθάρχησή τους, στην ακύρωση του όποιου παιδαγωγικού, κοινωνικού και επιστημονικού τους ρόλου, ώστε να λειτουργούν αποκλειστικά ως ιμάντες μεταβίβασης των άνωθεν μέτρων, εντολών και υποδείξεων. Ετσι επιχειρείται η εξουδετέρωση οποιασδήποτε μελλοντικής εκ μέρους τους αμφισβήτησης αυτού του «νέου σχολείου». Με πραγματικά οργουελιανή διατύπωση, η διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης βαφτίζεται «αναβάθμιση του σχολείου» και «ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού». Η εφαρμογή παρόμοιων συστημάτων ανά τον κόσμο ξεκίνησε με την επικράτηση του νεοφιλελευθερισμού, αρχικά στη Βρετανία και στις ΗΠΑ και στη συνέχεια σε άλλες χώρες. Αψευδείς μάρτυρες των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν αποτελούν οι παλαιότερες και πρόσφατες διεθνείς αναφορές, καθώς και τα πολύ πρόσφατα μηνύματα συμπαράστασης προς τους Ελληνες εκπαιδευτικούς από συναδέλφους τους άλλων χωρών.

Ο εν εξελίξει αγώνας των εκπαιδευτικών, δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μη όντας στενά κλαδικός, έχει σαφές κοινωνικό και πολιτικό πρόσημο: την υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης και της δημοκρατίας. Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο, πέρα από την κατασυκοφάντηση των εκπαιδευτικών, τις απειλές διοικητικών κυρώσεων, τις ποικίλες πιέσεις που ασκούν προϊστάμενοι στα πιο ευάλωτα τμήματα του εκπαιδευτικού προσωπικού, το υπουργείο Παιδείας καταφεύγει στα δικαστήρια. Διαπράττονται δικονομικές και ουσιαστικές παραβιάσεις, που κουρελιάζουν ακόμα και αυτήν τη διάτρητη έννοια της αστικής δικαιοσύνης. Η ποινικοποίηση των αγώνων προσλαμβάνει ιδιαίτερη σφοδρότητα, γιατί είναι μέγιστο και το διακύβευμα. Από την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν κινδυνεύουν μερικοί πονηρούληδες φυγόπονοι δημοσιοϋπαλληλίσκοι. Κινδυνεύει η δημόσια εκπαίδευση. Το διογκούμενο κύμα ανυπακοής στον εκπαιδευτικό χώρο πλήττει καίρια έναν βασικό πυλώνα των νεοφιλελεύθερων καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων: την προωθούμενη ολοσχερή διάλυση του μεταπολεμικού κράτους πρόνοιας, μέρη του οποίου αποτελούν η δημόσια εκπαίδευση, τα εργασιακά και δημοκρατικά δικαιώματα, προς ανάταξη των κερδών του μεγάλου κεφαλαίου.

Στην παρούσα συγκυρία, λοιπόν, είναι απόλυτα αναγκαίο η συζήτηση και ο αγώνας για τη διάσωση και βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης να γίνει υπόθεση πλατύτερων κοινωνικών στρωμάτων, οργανωμένων συλλογικοτήτων αλλά και του κάθε δημοκρατικού πολίτη ατομικά.

* εκπαιδευτικός, μέλος ΕΛΜΕ Κέρκυρας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από 2.300 μόλις 995
Η Νάουσα γηράσκει. Οπως μας είπε ο πρώην διευθυντής του 5ου Δημοτικού Σχολείου Κ. Περισσοράτης, που διερεύνησε το θέμα, το 1986 στα Δημοτικά Σχολεία της Νάουσας φοιτούσαν 2.300 παιδιά, ενώ σήμερα μόνο 995!
Από 2.300 μόλις 995
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γλώσσα και ιδεολογία στα σχολικά βιβλία: Μερικά σχόλια
Η ερμηνεία που δίνω στον τρόπο με τον οποίο συμφραστικοποιείται η ελληνική γλώσσα στα συγκεκριμένα σχολικά βιβλία είναι ότι αποτελεί έκφραση ενός λόγου προσκολλημένου στο έθνος-κράτος, το οποίο θεωρείται ότι...
Γλώσσα και ιδεολογία στα σχολικά βιβλία: Μερικά σχόλια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάθε χρονιά που ανοίγουν τα σχολεία αλλά (και) φέτος…
Τον τελευταίο χρόνο, που τα σχολεία δεν άνοιξαν ουσιαστικά ποτέ, ένα κλίμα απαισιοδοξίας και κατήφειας απλώθηκε παντού. Είχε προηγηθεί και μισή ακόμα σχολική χρονιά χαμένη και το εκπαιδευτικό πρόβλημα έγινε...
Κάθε χρονιά που ανοίγουν τα σχολεία αλλά (και) φέτος…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολεία εκτεθειμένα στην πανδημία, παιδεία εκτεθειμένη στις πολιτικές της Ν.Δ.
Την ώρα που το 4ο κύμα της πανδημίας σαρώνει τη χώρα και οι προβλέψεις των επιστημόνων κάνουν λόγο για περαιτέρω αύξηση των κρουσμάτων, λόγω και της υψηλής μεταδοτικότητας των μεταλλάξεων, τα σχολεία ανοίγουν...
Σχολεία εκτεθειμένα στην πανδημία, παιδεία εκτεθειμένη στις πολιτικές της Ν.Δ.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αποτύπωμα της Παιδείας στη μετα-πανδημική εποχή
Τις τελευταίες δεκαετίες σε όλο τον κόσμο γίνεται μια προσπάθεια από πολιτικούς να συνδέσουν την Παιδεία με τις λέξεις «επαρκής» και «επάρκεια». Πονηρές λέξεις. Η χρήση τους νομιμοποιεί ανταγωνισμούς,...
Το αποτύπωμα της Παιδείας στη μετα-πανδημική εποχή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αξιο-λογικοί κραδασμοί…
Η αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού συστήματος και των επιμέρους δομών του αποτελεί σημαντική παράμετρο στον σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου.
Αξιο-λογικοί κραδασμοί…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας