• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 14.5°C
    1 BF
    92%
  • Θεσσαλονίκη
    Ομίχλη
    11°C 8.6°C / 12.2°C
    0 BF
    85%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 14.5°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.3°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 12.9°C
    1 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 12.3°C
    1 BF
    89%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 6.8°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 12.6°C
    1 BF
    90%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 18.1°C
    1 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.4°C / 18.5°C
    6 BF
    94%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 13.6°C
    1 BF
    84%
  • Κεφαλονιά
    Θύελλα
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ομίχλη
    7°C 5.5°C / 6.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    1 BF
    80%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 15.4°C
    0 BF
    93%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 14.8°C
    0 BF
    95%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.3°C / 11.0°C
    1 BF
    97%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.7°C / 13.1°C
    2 BF
    87%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    0 BF
    85%
EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο μεταμοντέρνος θεός

  • A-
  • A+

Ει θεοί εισί κακοί, ουκ εισί θεοί.
Ευριπίδης, Ιφιγένεια εν Ταύροις

Και καθώς οι περισσότεροι πίστευαν ότι με την έλευση του Διαφωτισμού και της νεότερης εποχής η πολιτική κυριαρχία θα βρισκόταν στα χέρια της πολιτικής και ότι η θρησκευτική πίστη -έστω, στο επίπεδο της κουλτούρας- και η λογική επιστήμη -έστω στη δημόσια σφαίρα- θα είχαν κρατήσει τις μεταξύ τους αποστάσεις (όταν δεν είχαν έρθει σε οδυνηρή ρήξη), ξαφνικά διαπιστώνουν ότι οι δουλειές του θεού διεισδύουν στις δουλειές των ανθρώπων.

Και ενώ οι πάντες, με πρώτη και καλύτερη την κυβέρνηση, όλο το προηγούμενο διάστημα μιλούσαν για τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης κ.λπ. υπονοώντας, μεταξύ άλλων, την ανθρωπογενή (πάντως όχι τη θεϊκή) προέλευση των καταστροφών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου ανέβασε πίστα.

Στην ερώτηση σχετικά με τις καταστροφές των πλημμυρών στην πυρόπληκτη Βόρεια Εύβοια, παραδέχτηκε ότι «Με τον Θεό δεν μπορεί να τα βάλει κανείς, δυστυχώς. Δεν μπορούμε να ελέγξουμε τα φυσικά φαινόμενα». Αυτό είπε, κάνοντας «τον στρατηγό άνεμο» να τρέμει μπροστά στην οργή του Παντοδύναμου.

Σε μία χώρα με δύσκολες καταστάσεις, όταν στις ειδήσεις και τις αναλύσεις ακούγεται, αίφνης, η επίκληση του θεού με τις αυθόρμητες φράσεις όπως, «μας τιμωρεί ο Θεός» ή «ο Θεός να βάλει το χέρι του» κ.λπ., κ.λπ. τότε η πίστη παύει να είναι ένα ζήτημα που θα απασχολούσε, για παράδειγμα, μόνον την Ιερά Σύνοδο, τους αρμόδιους θεολόγους ή τους κοινωνιολόγους της θρησκείας.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο αναφοράς, ο ορθολογισμός παύει να αφορά μόνον την επιστήμη. Πίστη και λογική εμπλέκονται σε μια μετανεωτερική σπείρα και αποτελούν ταυτόχρονα ένα πολιτικό θέμα ουσίας που ανοίγεται στη δημόσια σφαίρα και ενσωματώνεται στην κοινωνία.

Στην Ελλάδα υπάρχει ένα ιστορικό που δεν υπάρχει σε καμία άλλη χώρα. Ο θεός καταλαμβάνει στα ανθρώπινα πολύ μεγαλύτερη έκταση από αυτή που κανονικά θα έπρεπε να ανήκει στην κοσμική εξουσία ή στο κράτος. Σε βαθμό που το κράτος, στα δύσκολα, σφετερίζεται τον «θεό» για νομιμοποίηση της κάθε του αποτυχίας. Αυτό έκανε η κυβέρνηση διά του εκπροσώπου της.

Επίσης, ας θυμηθούμε ότι όλοι οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας απέπεμψαν τους υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων οι οποίοι, για ποικίλους λόγους, δεν ήταν αρεστοί στην Εκκλησία – που σημαίνει, δεν ήταν αρεστοί στους εκπροσώπους του θεού επί Γης.

Επιπλέον, δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται τόσο εύκολα αποδεκτή και αυτονόητη η κουβέντα γύρω από τον θεό στους πολιτικούς, κοσμικούς και επιστημονικούς κύκλους και, κυρίως, στους κύκλους της συντήρησης και της Δεξιάς.

Η Εκκλησία είχε και έχει κάθε συμφέρον να επικροτεί αυτή τη στάση γιατί, λίγο πολύ, νομιμοποιεί την άνεσή της να σφετερίζεται το μεγάλο κομμάτι του «ταμείου» και της πολιτικής διακυβέρνησης. Λόγου χάρη, σήμερα περισσότερο από ποτέ επιτρέπεται να μιλάει κάποιος για τον θεό, καθώς είναι σχεδόν πολιτικά απαράδεκτο να μιλάει για τον ρόλο του κοινωνικού κράτους, τα δημόσια αγαθά, για τον σοσιαλισμό ή την Αριστερά. Τυχαίο; Διόλου.

Από το «η δεξιά του Κυρίου» του μακαριστού Χριστόδουλου στη μάχη των ταυτοτήτων, το «φέρτε πρώτα πίσω την εκκλησιαστική περιουσία και μετά μιλάμε για διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας» του αρχιεπισκόπου, μέχρι την αξίωση να έχει άποψη η Εκκλησία για το τι θα μαθαίνουν και πώς θα το μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, ο θεός είναι παντού στις υποθέσεις της Πολιτείας, σαν ένα είδος υπερόπλου για κάθε σφάλμα, κάθε αμαρτία, δίχως στρατόπεδο ή -καλύτερα- για κάθε στρατόπεδο.

Αυτή η άκρως τοξική αντίδραση δεν είναι προφανώς επινόηση της Αριστεράς ή της συνωμοσιολόγας ευρωλιγουριάς. Είναι κολυμβήθρα του Σιλωάμ και άλλοθι κάθε ελληνόπρεπης πολιτικής «αμαρτίας» η οποία αμέσως ξεπλένεται στον «λόγο περί θεού».

Δεν είναι μόνον οι υπέρμαχοι του κοσμικού κράτους ή η Αριστερά που πιστεύουν ότι ο θεός έχει προ πολλού αλλάξει στρατόπεδο, περνώντας από το πλευρό των φτωχών, των κατατρεγμένων και των απόκληρων στο πλάι των πλούσιων, των προστατευμένων και των ισχυρών.

Δυστυχώς, σήμερα, το αντιλαμβάνονται όλοι όσοι έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες, τους σεισμούς και, κυρίως, από την πάντα παρούσα πανδημία και τη διαχείρισή της.

Αν έχει αποτύχει μέχρι στιγμής η πολιτική να βοηθήσει τους κατατρεγμένους της Γης εν ονόματι της δραστικής βελτίωσης της κατάστασής τους, αυτό οφείλεται στην ισχυρή, συμβολική και καθολικά αποδεκτή επινόηση ενός μεταμοντέρνου θεού που μπορεί να σώζει και καταστρέφει ανθρώπους.

Και όλα αυτά, με τη σφραγίδα της προληπτικής μαγγανείας: μην πέσει ο ουρανός στο κεφάλι μας· μη και μας κάψει ο θεός – ο Ελληνας θεός.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας καταστροφής
Σε συνέχεια των δημοσιευμάτων για την καταστροφή στη Μάνδρα ολοκληρώνεται η αναφορά μου για τα κυριότερα αίτια του πλημμυρικού επεισοδίου της 15ης Νοεμβρίου στη Μάνδρα. Η ξαφνική πλημμύρα οφείλεται σε ακραία...
Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας καταστροφής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οικονομία: Η επιστήμη της ιδιωφέλειας
Ως αντίπαλο δέος στον φιλελευθερισμό, στην οντολογία της απληστίας, ο Ρουσώ και κατ' επέκταση ο Μαρξ θα θεμελιώσουν την αισιόδοξη ανθρωπολογία.
Οικονομία: Η επιστήμη της ιδιωφέλειας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για να μην πλημμυρίζουν οι έξυπνες, ανθεκτικές και κλιματικά ουδέτερες πόλεις
Κάπου μετά το 1987, όταν δημοσιεύτηκε η Εκθεση Brundtland «Το κοινό μας μέλλον» και μάθαμε την «αειφόρο ανάπτυξη» (ή αειφορική ή βιώσιμη ή αυτοσυντηρούμενη), άρχισαν να φεύγουν λέξεις από το γραφείο του...
Για να μην πλημμυρίζουν οι έξυπνες, ανθεκτικές και κλιματικά ουδέτερες πόλεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πλημμύρα σε σχολική μονάδα της Νέας Φιλαδέλφειας
Στο 1ο Γενικό Λύκειο Νέας Φιλαδέλφειας στεγάζονται 2 αίθουσες σε κοντέινερ, 20 χρόνια τώρα, όταν από τον σεισμό του 1999 οι πλαϊνές αίθουσες του κτιρίου κατέρρευσαν.
Πλημμύρα σε σχολική μονάδα της Νέας Φιλαδέλφειας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας