Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα ιστορικό αποτέλεσμα για Ελλάδα και Ευρώπη

Το ελληνικό πρόβλημα έχει πολλές παραμέτρους οι οποίες οδηγούν στο σημείο αναγνώρισης της ιστορικότητας αυτού που συμβαίνει σήμερα εδώ αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη

EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Ενα ιστορικό αποτέλεσμα για Ελλάδα και Ευρώπη

  • A-
  • A+

«Το γεγονός ότι αυτοί που αγγέλλουν στον σύγχρονο κόσμο την Καταστροφή που τον απειλεί, δεν είναι προφήτες, ποιητές και φιλόσοφοι αλλά δημοσιογράφοι και δημαγωγοί, αρκεί για να δείξει το πόσο ο Φόβος και η Μνήμη -οι μόνες δυνάμεις που μπορούν να ξυπνήσουν τον άνθρωπο και τη Μάζα από τη νάρκη τους, οι μόνες δυνάμεις που μπορούν να πολεμήσουν τους δαίμονες και να κρατήσουν άγρυπνη τη συνείδηση του ανθρώπου πάνω στα παθήματά του- λείπουν από την ψυχή του σημερινού ανθρώπου». (Κ. Παπαϊωάννου «Μάζα και Ιστορία»).

Το ελληνικό πρόβλημα, το οποίο με κάθε τρόπο καθορίζει τις τύχες των Ελλήνων, έχει πολλές παραμέτρους οι οποίες οδηγούν στο σημείο αναγνώρισης της ιστορικότητας αυτού που συμβαίνει σήμερα εδώ αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη και πιο πέρα ακόμη.

Υπάρχει μια αίσθηση καταστροφής, η οποία δεν μοιάζει με ατομικό πόλεμο ή το αργό τέλος του ανθρώπου ως είδους, λόγω της ανήκεστης βλάβης του περιβάλλοντος (Καταστροφή) αλλά με την αποδέσμευση δαιμόνων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, οι οποίοι ως Φόβος και Μνήμη πράγματι ελλείπουν από την ψυχή του σημερινού ανθρώπου.

Από τις περιγραφές των γαλατικών πολέμων του Καίσαρα μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο οι κάτοικοι αυτής της ηπείρου πολέμησαν ο ένας τον άλλον. Πέραν από τους εισβολείς Μογγόλους, Ούννους, Τούρκους και Αραβες, οι ευρωπαϊκοί λαοί πολέμησαν και γνώρισαν ο ένας τον άλλον όσο κανένα σύνολο λαών στην Ιστορία της ανθρωπότητας. Και όμως, αυτοί οι λαοί βρίσκονται μπροστά σε μια θεμελιώδη σύγκρουση η οποία δεν προέρχεται από τίποτε άλλο παρά από απουσία Μνήμης και Φόβου.

Οι πόλεμοι και οι καταστροφές, τα παθήματα της Ευρώπης, η αγωνία, ο θάνατος και ο ευτελισμός του ανθρώπου επί αιώνες έπρεπε να είχαν κατασταλάξει στη Μνήμη μας ως το «μαθός» από τις απάνθρωπες ανθρωποθυσίες όχι μόνον για το πώς η συνείδησή μας πρέπει να αποφεύγει μια παρόμοια ιστορική κατάντια, αλλά και πόσο έντονες είναι οι διαφορές μας οι οποίες πρέπει να μένουν στη συλλογική Μνήμη ως κατανοητά σημεία των σχέσεών μας και όχι σημεία αντιπαράθεσης, χλευασμού ή μίσους.

Προφανώς οι ευχές και τα δέοντα της φιλοσοφικής ενατένισης του κόσμου δεν είναι ούτε φυσικοί νόμοι ούτε πραγματολογικές παρατηρήσεις. Είναι ηθικές προτάσεις ή γενικεύσεις σε μια γλώσσα η οποία δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα των δαιμόνων που κρύβουμε μέσα μας.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση στόχευε να καλύψει τους δαίμονες αυτούς με μια λειτουργική προσέγγιση των κοινών χαρακτηριστικών και σύγχρονων απαιτήσεων της οικονομίας, η οποία θεωρήθηκε και βάση μιας νέας Ευρώπης δίχως σύνορα, ανταγωνισμούς στα πεδία των μαχών ή την εξόντωση των αδυνάτων. Αν η οικονομία θεωρήθηκε πρακτικό πεδίο εφαρμογής μιας ιδέας, μιας επιθυμίας για ασφάλεια και πρόοδο, δυστυχώς η άποψη αυτή είχε μέσα της όλα τα μειονεκτήματα της έλλειψης Μνήμης και Φόβου. Οι οικονομίες δεν είναι παρά εκφάνσεις άλλων χαρακτηριστικών δυνάμεων και αδυναμιών κοινωνιών, τόσο όμοιων αλλά και τόσο διαφορετικών όσο οι ευρωπαϊκές κοινωνίες.

Το ελληνικό δράμα που εξελίσσεται τα τελευταία έξι χρόνια μπροστά στα μάτια ολόκληρης της ανθρωπότητας είναι ακόμη μια απόδειξη της αδυναμίας των κοινωνιών να θυμηθούν και να φοβηθούν. Είναι η αδυναμία της Γερμανίας να θυμηθεί τα εγκλήματα κατά της Ελλάδος και η αδυναμία των Ελλήνων να θυμηθούν πόσο συχνά και έντονα φοβήθηκαν τον Φράγκο, τον Δυτικό, τον Πάπα. Είναι η αδυναμία να φοβηθούν οι Γερμανοί το μίσος ανθρώπων οι οποίοι αναπόδραστα θα τους θεωρούσαν υπεύθυνους για την καταστροφή τους. Είναι η αδυναμία και των μεν και των δε να θυμηθούν τους δαίμονες στην ανθρώπινη ψυχή, οι οποίοι είχαν μόνον κατασιγάσει αλλά βρίσκονταν πάντα εκεί έτοιμοι να κάνουν την εμφάνισή τους στην Ιστορία.

Από την αρχή αυτής της κρίσης η αντίληψη των Γερμανών αλλά και άλλων Ευρωπαίων για την ελληνική πραγματικότητα ήταν λάθος και ως επιστημονική ανάλυση της οικονομίας αλλά και ως γνώσεις (στην πραγματικότητα πλήρης άγνοια) της ελληνικής κοινωνίας. Ταυτόχρονα αποδείχτηκε ότι οι διαφορές μεταξύ κοινωνιών υφίστανται, αλλά είναι ικανές με λάθος χειρισμούς να ξυπνήσουν όποιο σκοτεινό δαίμονα βρίσκεται εν υπνώσει στις ψυχές τους.

Ο Γερμανός που θεωρεί τον Ελληνα τεμπέλη και ο οποιοσδήποτε Ευρωπαίος που θεωρεί τον Ελληνα απατεώνα και ο Ελληνας ή ο Ισπανός ή ο Ιταλός που θεωρεί τον Γερμανό έτοιμο να καταλάβει και πάλι την Ευρώπη με άλλα μέσα, όλοι αυτοί οι δαίμονες δεν μπορούν παρά να οδηγήσουν σε μια καταστροφή. Μια ήπειρος με τόσες αντιθέσεις όσο και ομοιότητες δεν συντίθεται με μια λειτουργικά λειψή οικονομική ενοποίηση, ούτε με την απώλεια Μνήμης και την έλλειψη Φόβου για τις σκοτεινές δυνάμεις τις Ιστορίας. Η ελληνική κοινωνία δεν είναι γερμανική, ούτε η αγγλική είναι ιταλική, ούτε η ισπανική είναι βουλγαρική. Οι διαφορές πρέπει να γίνουν και κατανοητές και «μαθός» για να υπάρξει ισορροπία ανάμεσα στη δικαιοσύνη και την ισότητα.

* συγγραφέας

 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπό το «φως του Μεσαίωνα»
Στην εποχή μας, οι ηγεμονικοί χαρακτήρες, όπως ο Μακρόν ή η Μέρκελ, και οι καθοριστικές τους επιλογές φαίνεται να συμβολίζουν την παρουσία ενός ολόκληρου σαρκοφαγικού παρελθόντος μέσα στο ίδιο μας το...
Υπό το «φως του Μεσαίωνα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
2019, έτος σημαντικών επετείων
Στην αρχή κάθε χρονιάς σημειώνουμε ποιες επετείους θα τιμήσουμε με την παρέλευση στρογγυλού αριθμού ετών κατά προτίμηση. Εχουμε λοιπόν και λέμε για το 2019: 100 χρόνια από την έναρξη της καταστροφικής...
2019, έτος σημαντικών επετείων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αδιανόητο, παραμορφωμένο στη γιορτή
Στον καιρό της ειρήνης, πολλά πνεύματα γύρεψαν να θάψουν νεκρούς και φαντάσματα, με ποίηση αποχαιρετισμού ή με πραγματείες χαμένων ευκαιριών. Πράγματι, γράφτηκαν πολλά. Ομως, το αδιανόητο είχε συμβεί: το...
Το αδιανόητο, παραμορφωμένο στη γιορτή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Γερμανία, η Ελλάδα και η ευρωπαϊκή κανονικότητα
Οι πρόσφατες εκλογές στη Γερμανία επανέφεραν στο προσκήνιο μια παλιά συζήτηση για το πρόβλημα «Γερμανία».Δεν πρόκειται μόνο για την άνοδο της Αλτερνατίβας, που δημιουργήθηκε πάνω στη βάση της δίδυμης αντίθεσης...
Η Γερμανία, η Ελλάδα και η ευρωπαϊκή κανονικότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενα credo για την Ευρώπη
Μερικά υπερβαίνουν το «Ελλάς-Γαλλία-Συμμαχία» ή τα διμερή. Η Γαλλία παραδοσιακά υπήρξε χώρα του πολιτισμού της Μεσογείου από την αρχαία την Ηράκλεια (Μασσαλία), τον χριστιανικό Απόστολο Παύλο, τον Διαφωτισμό,...
Ενα credo για την Ευρώπη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απ’ τον Κάιζερ (1917) στον Σόιμπλε (2017)
Τα χρόνια κι οι αιώνες κυλάνε γρηγορότερα απ' ό,τι γράφουν τα καλαντάρια. Ο χρόνος, εκτός από βάλσαμο-γιατρός, είναι ταυτοχρόνως και βάσανο. Τι πίκρα φέρνει στην ψυχή μας κάθε δύσμοιρη επανάληψη! Εκατό χρόνια...
Απ’ τον Κάιζερ (1917) στον Σόιμπλε (2017)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας