• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.9°C / 13.0°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.6°C / 7.0°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 12.0°C
    5 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 4.7°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    3 BF
    70%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 3.0°C / 6.0°C
    2 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.6°C / 2.4°C
    2 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 10.1°C
    2 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.5°C / 16.4°C
    5 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 8.9°C / 10.9°C
    3 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.3°C / 15.7°C
    6 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    5 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 12.5°C
    6 BF
    55%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.5°C
    3 BF
    57%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.2°C / 8.4°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 12.8°C / 17.7°C
    3 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.2°C / 13.2°C
    1 BF
    61%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 7.3°C
    3 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 3.7°C / 7.2°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.2°C / -0.2°C
    2 BF
    87%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η δημόσια παιδεία και τα ιδιωτικά της τέκνα

  • A-
  • A+

Στην Ελλάδα έχουμε ακόμα το εκπληκτικό προνόμιο να υφίσταται ένα δημόσιο και κατά τα φαινόμενα δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα που εξασφαλίζει την καλλιέργεια των μαθητών και τους δίνει δυνατότητες κοινωνικής ανέλιξης.

Ενα όμως συμπέρασμα εκπορεύεται από κάποιον που βιώνει τα προβλήματα του δημόσιου σχολείου εξ επαφής. Αυτή η δημόσια παιδεία δεν είναι καθόλου δημόσια. Και αυτό γιατί οι μαθητές καλούνται να καταφύγουν σε ιδιωτική βοήθεια καθηγητών, ώστε να τους βοηθήσουν να ανταποκριθούν στις πολλές εξεταστικές διαδικασίες.

Κανείς μαθητής δεν μπορεί να έχει ίσες ευκαιρίες επιτυχίας στις πανελλήνιες εξετάσεις, αν δεν έχει τα χρήματα να πληρώσει φροντιστήριο. Είναι κοινό μυστικό όλων. Σε αυτήν τη δυστοπία προστίθεται και η αισχρά φανερή ιδιωτική παιδεία, των τεράστιων ιδιωτικών σχολείων των ελίτ που προετοιμάζουν τους μαθητές της ελληνικής επικράτειας για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Η απάντηση των κυβερνώντων (κάθε ταξικής κυβέρνησης) είναι ότι δεν μπορούμε όλοι να γίνουμε αρχιτέκτονες και γιατροί, κάποιοι είναι προορισμένοι για άλλα επαγγέλματα (με προφανώς χαμηλότερες απολαβές). Αυτή η θέση, όμως, παραβαίνει όχι μόνο αρχές του κομμουνισμού και του σοσιαλισμού, αλλά και αρχές του ίδιου του καπιταλισμού. Το όνειρο του καπιταλισμού έχει περιγραφεί από τους ίδιους τους υποστηρικτές του ως το σύστημα που διοχετεύει άφθονα αγαθά, τα οποία βέβαια τα αποκτούν αυτοί που εργάζονται πιο σκληρά και δημιουργικά από τους υπολοίπους, καταργώντας τις έννοιες της προνομιακής φυλής ή καταγωγής, αρχές δηλαδή που ίσχυαν σε συστήματα πριν από τον καπιταλισμό (φεουδαρχία).

Ταυτόχρονα, όπως προαναφέρθηκε, το εξεταστικό σύστημα (πυρήνας της παιδείας) εξωθεί τους μαθητές στην αγορά ιδιωτικών υπηρεσιών που τους υπόσχονται επιτυχία σε αυτές τις εξετάσεις. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μια δεύτερη ταξική ψαλίδα στους κόλπους των δημοσίων σχολείων, καθώς τα παιδιά που δεν δύνανται να πληρώσουν ιδιωτική βοήθεια είναι συχνά σε δυσμενέστερη θέση όσον αφορά τις εξετάσεις.

Ριζοσπαστική τομή που θα έχει αποτέλεσμα;

Καθολική απαγόρευση παροχής ιδιωτικής παιδείας (κατάργηση δηλαδή ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας) και κατάργηση του εξεταστικού συστήματος (ή έστω τη συρρίκνωσή του), το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα και τη σταδιακή εξαφάνιση της παραπαιδείας.

Οταν πλέον όλοι, ακόμα και οι πιο πλούσιοι, θα στέλνουν τα παιδιά τους στο πραγματικά δημόσιο σχολείο, αυτό θα αναβαθμιστεί αισθητά, γιατί δεν θα υπάρχει η εναλλακτική του ιδιώτη. Οι πλούσιοι και οι πολύ πολύ πλούσιοι θα δουλεύουν και θα απαιτούν την αναβάθμισή του και δεν θα καταφεύγουν στην εύκολη λύση του ιδιωτικού.

Οσον αφορά τις εξετάσεις, είναι προφανές πως η κατάργησή τους θα εξαλείψει τα φροντιστήρια.

Προσοχή, όμως, αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Επειδή καλώς ή κακώς πλέον υπάρχει μια ολόκληρη αγορά πίσω από τις εξετάσεις και μια ιδιωτική οικονομία εργαζομένων που ζει από αυτό. Η οποιαδήποτε κατάργηση θα πρέπει να γίνει με σχεδιασμό για το πού θα ενταχθούν οι καθηγητές του ιδιωτικού τομέα.

Ετσι, το δημόσιο σχολείο θα γίνει ξανά δημόσιο...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
Τον ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι...
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάτι βράζει στα σχολεία
Το δημόσιο σχολείο δεν μας δωρίζεται. Και επειδή είναι δημόσιο, δεν σημαίνει ότι είναι ταγμένο να παρέχει φτωχές υπηρεσίες για φτωχούς. Αλλά η κυβέρνηση και η υπουργός έχουν άλλη άποψη.
Κάτι βράζει στα σχολεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως «άγιο δισκοπότηρο» της ελληνικής εκπαίδευσης
Στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας δεν υπάρχει καθόλου το ταξίδι, υπάρχει μόνο ο προορισμός. Από το προνήπιο ένα παιδί αντιμετωπίζεται ως ένας ακόμα υποψήφιος για την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια...
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως «άγιο δισκοπότηρο» της ελληνικής εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «εργολάβοι εξετάσεων» και οι «επαγγελματίες μαθητοπατέρες»!
Με πολύ έκπληξη διάβασα τις προηγούμενες ημέρες το άρθρο του πολυγραφότατου κ. Κάτσικα που δημοσιεύτηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών» και στην εκπαιδευτική ιστοσελίδα «alfavita.gr», με τίτλο «Θαύμα! Τελικά θα...
Οι «εργολάβοι εξετάσεων» και οι «επαγγελματίες μαθητοπατέρες»!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτοέλεγχος covid-19: Ο αντισυνταγματικός αποκλεισμός μαθητών από την εκπαίδευση
Kάθε παιδί έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να συμμετάσχει στην εκπαιδευτική διαδικασία, δικαίωμα υπερσυνταγματικής ισχύος, άρρηκτα δεμένο με τη φύση του δυτικού ανθρώπου, αλλά επιπλέον, η συνταγματική κατοχύρωση...
Αυτοέλεγχος covid-19: Ο αντισυνταγματικός αποκλεισμός μαθητών από την εκπαίδευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Σχολείο και σχολικές αφρόκρεμες»
Ο σεβασμός και η προώθηση της διαφορετικότητας μέσα στο πλαίσιο του σχολείου θα έπρεπε να αποτελεί έναν οδηγό ευτυχίας, ανάπτυξης και κατάκτησης ανθρώπινων στόχων.
«Σχολείο και σχολικές αφρόκρεμες»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας