• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 20.6°C
    1 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.3°C / 19.7°C
    1 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 21.0°C
    1 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.7°C / 16.9°C
    3 BF
    55%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 19.0°C
    1 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.9°C / 15.4°C
    1 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.4°C / 20.6°C
    1 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 21.5°C
    3 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 18.9°C
    3 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.2°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.1°C / 17.7°C
    2 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 21.9°C
    3 BF
    60%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    18°C 17.9°C / 18.5°C
    3 BF
    68%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 18.5°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 23.8°C
    3 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 16.9°C / 20.9°C
    2 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.6°C
    0 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 19.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    1 BF
    67%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τους Ταλιμπάν

  • A-
  • A+

Οι Ντάρον Ατζέμογλου και Τζέιμς Ρόμπινσον στο βιβλίο τους «Γιατί αποτυγχάνουν τα έθνη;» αναδεικνύουν με αποκαλυπτικό τρόπο τη νοοτροπία που διακατέχει τη Δύση για το Αφγανιστάν και όχι μόνον. Μας λένε ότι μετά τη Συμφωνία της Βόνης τον Δεκέμβριο του 2001, που ακολούθησε την ανατροπή του καθεστώτος των Ταλιμπάν, η διεθνής κοινότητα θεώρησε ότι το μόνο που χρειαζόταν πλέον το Αφγανιστάν ήταν μια μεγάλη ένεση ξένης βοήθειας.

Δισεκατομμύρια δολάρια άρχισαν να εισρέουν. Ενώ όμως οι υποδομές του Αφγανιστάν ήταν κατεστραμμένες, η πρώτη δόση των χρημάτων χρησιμοποιήθηκε για να μισθωθούν οι υπηρεσίες μιας αεροπορικής εταιρείας για τη μεταφορά των αξιωματούχων του ΟΗΕ και άλλων διεθνών οργανισμών. Το επόμενο που χρειάζονταν οι ξένοι αξιωματούχοι ήταν οδηγοί και διερμηνείς. Προσελήφθησαν λοιπόν με υπέρογκες απολαβές, συγκριτικά με τους μισθούς στο Αφγανιστάν, οι ελάχιστοι γραφειοκράτες που μιλούσαν αγγλικά και όσοι δάσκαλοι είχαν απομείνει στα σχολεία του Αφγανιστάν. Καθώς όλοι αυτοί τέθηκαν στην υπηρεσία των ξένων αξιωματούχων, η ξένη βοήθεια, αντί να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή έργων υποδομής στο Αφγανιστάν, υπονόμευσε τη στελέχωση του αφγανικού κράτους, το οποίο υποτίθεται ότι θα αναδιοργάνωνε.

Χαρακτηριστικό είναι και το παράδειγμα που αναφέρουν: «Οι κάτοικοι ενός απομονωμένου χωριού στο κεντρικό Αφγανιστάν άκουσαν στο ραδιόφωνο ότι χάρη σε ένα πρόγραμμα πολλών εκατομμυρίων δολαρίων θα αποκαθίσταντο οι κατοικίες στην περιοχή τους. Ομως τι απέγιναν τα εκατομμύρια δολάρια; Από τα χρήματα αυτά, το 20% παρακρατήθηκε για τα έξοδα των κεντρικών γραφείων του ΟΗΕ στη Γενεύη. Καθώς το έργο ανατέθηκε ως υπεργολαβία σε μια ΜΚΟ, η οργάνωση παρακράτησε από το εναπομείναν ποσό το 20% για τα έξοδα των κεντρικών γραφείων της στις Βρυξέλλες. Μεσολάβησαν ακόμη τρεις υπεργολάβοι, καθένας από τους οποίους παρακράτησε περίπου το 20% από το ποσόν που απέμενε κάθε φορά.

Τα ελάχιστα χρήματα που κατέληξαν στο Αφγανιστάν χρησιμοποιήθηκαν για να αγοραστεί ξυλεία από το δυτικό Ιράν ενώ καταβλήθηκε ένα σοβαρό ποσό στο καρτέλ φορτηγών του Ισμαήλ Χαν, ενός διαβόητου πρώην πολέμαρχου που ήταν πλέον μέλος της κυβέρνησης, για να καλυφθούν τα μεταφορικά έξοδα τα οποία φυσικά διογκώθηκαν. Ομως τα ξύλινα δοκάρια που έφτασαν στο χωριό ήταν υπερμεγέθη και τόσο ακατάλληλα που τελικά χρησιμοποιήθηκαν ως καύσιμη ύλη από τους χωρικούς. Οι συγγραφείς του βιβλίου υποστηρίζουν ότι το περιστατικό αυτό δεν ήταν μεμονωμένο. Σύμφωνα με πολλές μελέτες, μόνο το 10% ή, στην καλύτερη περίπτωση, το 20% της ξένης βοήθειας έφτανε στον προορισμό της. Με άλλα λόγια, ακόμη και η βοήθεια για ανθρωπιστικούς λόγους αποτελούσε πεδίο εκμετάλλευσης.

Ομως ποια άλλα στοιχεία υπέθαλψαν τον ισλαμικό ριζοσπαστισμό; Ο Μποαβεντούρα ντε Σόουζα Σάντος, Πορτογάλος καθηγητής κοινωνιολογίας, υποστηρίζει ότι για να κατανοήσουμε το νόημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι απαραίτητο να εξετάσουμε τη λειτουργία που επιτελούν στον πολιτισμό μας. Αυτό θα μας επιτρέψει να διαπιστώσουμε κατά πόσον η λειτουργία αυτή επιτελείται με διαφορετικούς τρόπους σε άλλους πολιτισμούς. Το ερώτημα δηλαδή που θα πρέπει να εξετάζεται είναι μήπως άλλοι πολιτισμοί δίνουν διαφορετικές απαντήσεις στα ίδια ερωτήματα. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να αναζητήσουμε λειτουργικά ισοδύναμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

«Αυτή η προσέγγιση», γράφει η Σαντάλ Μουφ, «μου φαίνεται ότι ανοίγει μια γόνιμη οπτική και, όπως ο Σάντος, επιμένω στην ανάγκη μιας πλουραλιστικής διεύρυνσης της έννοιας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, έτσι ώστε να μη χρησιμεύουν ως όργανο για την επιβολή της δυτικής ηγεμονίας». Διότι σύμφωνα με τον Σάντος, όσο τα ανθρώπινα δικαιώματα νοούνται ως «οικουμενικά», θα αποτελούν πάντα ένα όργανο γι' αυτό που ονομάζει «παγκοσμιοποίηση από τα πάνω», η οποία επιβάλλεται από τη Δύση στον υπόλοιπο κόσμο, και θα υποδαυλίζουν τη σύγκρουση των πολιτισμών.

Σύμφωνα με τον Γιούργκεν Χάμπερμας, «οι ασιατικές κοινωνίες δεν μπορούν να δεχθούν έναν καπιταλιστικό εκσυγχρονισμό χωρίς να δέχονται και τις υπηρεσίες που προσφέρει ένα ατομικιστικό σύστημα δικαίου. Δεν μπορεί κανείς να θέλει το ένα και να παραλείπει το άλλο». Ο Γουίλιαμ Ρας διαπιστώνει ότι αυτό δεν αφήνει άλλη δυνατότητα πέραν του εκδυτικισμού και παρατηρεί ότι έτσι η επιλογή με την οποία βρίσκονται αντιμέτωπες οι «ασιατικές κοινωνίες» ή οποιοσδήποτε άλλος λαός είναι μια επιλογή ανάμεσα στην πολιτισμική ταυτότητα και την οικονομική επιβίωση, ανάμεσα στον πολιτιστικό και τον φυσικό αφανισμό.

Αν αυτές είναι οι εναλλακτικές επιλογές για τις μη δυτικές κοινωνίες, διερωτάται η Σαντάλ Μουφ, γιατί θα έπρεπε να μας εκπλήσσει η εκδήλωση βίαιων αντιδράσεων; Είναι καιρός να ξεπεράσουμε το όνειρο του εκδυτικισμού και να συνειδητοποιήσουμε ότι η αναγκαστική καθολίκευση του δυτικού μοντέλου, αντί να φέρει ειρήνη και ευημερία, θα οδηγήσει σε ακόμη πιο αιματηρές αντιδράσεις από μέρους των πολιτισμών και των τρόπων ζωής που καταστρέφονται από αυτή τη διαδικασία.

*Πολιτικός μηχανικός

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι Ταλιμπάν, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η διεθνής πολιτική
Οποιες χώρες σπεύσουν να καλύψουν το κενό που άφησαν οι ΗΠΑ στο Αφγανιστάν, πρέπει από την αρχή να σταθμίσουν τις συνθήκες υπό τις οποίες πρέπει να πάρουν τον δρόμο της εξόδου, όταν αναπόφευκτα έρθει και η...
Οι Ταλιμπάν, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η διεθνής πολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από την Καμπούλ στην Ταϊβάν
Θα πυροδοτήσει το πρωτοφανές φιάσκο των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν εντάσεις στον Ειρηνικό από στη Νότια Σινική Θάλασσα και την Ταϊβάν μέχρι την Κορεατική Χερσόνησο;
Από την Καμπούλ στην Ταϊβάν
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Οταν συζητάμε για το Αφγανιστάν, μην ξανακούσω για το Βιετνάμ!»
Μια στατική και στιγμιαία εικόνα του τι συμβαίνει στο Αφγανιστάν έχει λίγα να μας προσφέρει αν θέλουμε να αποκτήσουμε το εύρος της εικόνας που δικαιούται.
«Οταν συζητάμε για το Αφγανιστάν, μην ξανακούσω για το Βιετνάμ!»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα σιδερένια φτερά της ελευθερίας
Κρεμασμένοι από τα σιδερένια φτερά των αεροπλάνων, απελπισμένοι ικέτες, στρέφουν το βλέμμα στη Δύση. Μα οι καιροί έχουν αλλάξει. Η πανδημία, το μέγεθος της καταστροφής της μέσα στις χώρες του ελεύθερου κόσμου,...
Τα σιδερένια φτερά της ελευθερίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υποτιμημένες πτυχές της αφγανικής κρίσης
Διαβάζοντας τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης αισθάνεσαι ότι ο κόσμος ολάκερος κινείται ανάμεσα στο «άσπρο» και στο «μαύρο». Πιο πρόσφατο παράδειγμα η διαχείριση της αναμενόμενης έλευσης των Αφγανών φυγάδων.
Υποτιμημένες πτυχές της αφγανικής κρίσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σιωπή της μπούρκας
Η ισλαμιστική, όπως όλες οι πολιτικές γλώσσες, είναι κυρίως συμβολική. Και στο πεδίο αυτό, το μόνο επιτρεπτό, για την ώρα, πεδίο άσκησης πολιτικής είναι οι γυναίκες. Οι Ταλιμπάν «πρέπει» λοιπόν (προφανώς δεν...
Η σιωπή της μπούρκας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας