• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 20.1°C
    3 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.2°C / 19.2°C
    2 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.0°C / 21.0°C
    0 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 17.2°C
    2 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 16.3°C
    2 BF
    51%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 16.2°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.4°C
    1 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 21.0°C
    5 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 18.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    6 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.1°C / 17.7°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.7°C
    2 BF
    63%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.5°C / 17.8°C
    1 BF
    69%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 22.8°C
    4 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 19.0°C
    1 BF
    51%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 15.3°C / 18.8°C
    0 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 17.0°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    1 BF
    60%
EUROKINISSI / ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΟΥΓΓΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τάξεις, κείμενα, σημεία

  • A-
  • A+

Οι κοινότητες αποδέχονται και κατέχουν, με διαφορετικούς τρόπους στη σκακιέρα του φαντασιακού τους, διάφορες τάξεις και σύνολα σημείων που σταδιακά –και μέσα από μια σειρά ακόμη και σύνθετων πράξεων– «καθορίζονται» στην πολιτισμική διαδικασία. Αυτές οι τάξεις και αυτά τα σύνολα περιέχουν διαφορετικά σημεία: κατηγορίες, ιεραρχίες, σημεία αναφοράς, μοντέλα, τελετουργίες, αντικείμενα, περιεχόμενα, μόδες κι εκείνες τις ιδιαίτερες αναπαραστάσεις που ονομάζονται κείμενα. Ο «προσδιορισμός» τους αποτυπώνεται στις δράσεις ανάμεσα στις τάξεις και τα σύνολα που παράγουν ένα πολιτισμικό σύστημα και τις περιπτώσεις που προκαλούνται από την ελεύθερη χρήση των δυνατοτήτων που περιέχονται στα προγράμματά τους και που καλλιεργούνται από τις όλο και νεότερες χρήσεις από τις κοινωνικές ομάδες.

Αυτός ο «προσδιορισμός» αποτυπώνεται και μέσα από μια πλατιά γκάμα ποικίλων συγκρούσεων διαφορετικού τύπου οι οποίες απλώνονται από τα «περιοδικά απόβλητα» που προκαλούνται από την αλλοίωση ακόμη και ελάχιστων τομέων του φαντασιακού, από τη «λογοκρισία» ή «απαγόρευση» προς ένα σύνολο το οποίο θεωρείται από μια ομάδα «επικίνδυνο» για τις δομικές ισορροπίες που πραγματοποιήθηκαν από το τρέχον φαντασιακό. Αυτή η σύγκρουση απορρέει από το γεγονός ότι οποιοδήποτε σύνολο σημείων (οποιοδήποτε κείμενο) αλλοιώνει το σύστημα των συλλογικών συμπεριφορών. Η παραγωγή του σε κάθε περίπτωση είναι συνυφασμένη λίγο ή πολύ με ευαίσθητες «επιδιορθώσεις» και άρα ενδιαφέρει εκ του σύνεγγυς ακόμη και τις πιο καθορισμένες πτυχές του φαντασιακού, ακριβώς όπως οι καλοί τρόποι, η ιδεολογία, τα σύνολα των κανόνων στη διαδικασία παραγωγής των κοινωνικών οργανισμών που κάποτε ονομάζονταν «εκπαίδευση», «ηθική», «ιδέες» κ.ά.

Η συχνότητα στους ιστορικούς πολιτισμούς συνεπάγεται ότι, κατά τη διάρκεια της ανακατασκευής των φάσεων ενός μοντέλου ή ενός κειμένου στα σενάρια της ιστοριογραφίας ή κατά τη διάρκεια του προγραμματισμού ενός μοντέλου, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη αυτήν την υπόθεση και να προσαρμόσουμε την προγραμματισμένη εργαλειοποίηση ως κατάλληλη να καταχωρίσει τις δομικές διαδικασίες στους γνωστικούς χώρους και άρα να ανακατασκευάσει τα ιδεατά εργαλεία που εμφανίζονται στις μεμονωμένες περιπτώσεις για να προτάξουν ένα μοντέλο σε σύγκριση με ένα άλλο και να ρυθμίσουν την ένταση, την κατεύθυνση και την ταχύτητα της πολιτισμικής αλλαγής.

 * ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το δικαίωμα στη μελαγχολία και την αγκαλιά
Ζούμε σε ένα κομμάτι του κόσμου όπου δεν υπάρχει θέση για τίποτε άλλο έξω από την ευτυχία, τα νιάτα, την ομορφιά και την υγεία. Δεν μας επιτρέπεται να γεράσουμε, να παχύνουμε, να έχουμε τις μαύρες μας.
Το δικαίωμα στη μελαγχολία και την αγκαλιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το πρόβλημα της «Αριστείας»
Ομολογώ ότι δεν θυμάμαι πότε ακριβώς άρχισα να ενοχλούμαι από τα «μικρά και ανούσια» της καθημερινότητάς μας. Αποφασίσαμε να παρακολουθήσουμε, στο Ηρώδειο, την παράσταση «Πέρσαι» του Αισχύλου. Μετά το τέλος...
Το πρόβλημα της «Αριστείας»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιητικότητα. Δυστυχώς, μετακομίσαμε
Ημέρα ποίησης σήμερα. Καιρός να μιλήσουμε για την ποιητικότητα στις κοινωνικές σχέσεις. Για την ευγένεια. Για τον σεβασμό των πόλεων. Για την ασχήμια που μας περιζώνει. Για την αισιοδοξία. Για την ελπίδα που...
Ποιητικότητα. Δυστυχώς, μετακομίσαμε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανθρωπος και πόλη
Στις πόλεις τού σήμερα, απεικονίζεται η ιστορία του ίδιου του ανθρώπου: μια ιστορία φανταστική, γεμάτη φόρμες, μύθους, τοπία, πρόσωπα σε διαφορετικούς ρόλους, μέσα από γενιές και χώρες που βρίσκονται πάνω στην...
Ανθρωπος και πόλη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τη γιαγιά Στέλλα της καρδιάς μου…
Γιατί η Ελλάδα χωρίς τους Μικρασιάτες πρόσφυγες δεν θα ήταν η ίδια. Γιατί η Ελλάδα χωρίς τη γιαγιά Στέλλα και κάθε γιαγιά, όπως η Στέλλα, θα ήταν πολύ φτωχότερη.
Για τη γιαγιά Στέλλα της καρδιάς μου…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ριζωμένος οικουμενισμός
Η χωρική εδαφικοποίηση, ενός οικουμενικού είδους, είναι καθοριστικό στοιχείο της ανθρώπινης ταυτότητας, είτε αυτή εκφράζεται από τον γενέθλιο τόπο, τη φυλή, το έθνος, τη θρησκεία, την παράδοση, τις...
Ριζωμένος οικουμενισμός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας