• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.5°C / 17.9°C
    3 BF
    50%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.7°C / 18.2°C
    1 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 19.0°C
    6 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 9.7°C / 15.9°C
    4 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    4 BF
    39%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 17.5°C
    2 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.4°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 18.6°C
    3 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.1°C / 21.4°C
    4 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    3 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 19.6°C
    6 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.7°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 18.9°C / 20.9°C
    2 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.5°C / 14.9°C
    3 BF
    51%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 14.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 23.8°C
    2 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.3°C / 18.1°C
    3 BF
    47%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.3°C / 16.0°C
    1 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 14.7°C / 18.3°C
    3 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    84%
Photo 160617886 © Korn Vitthayanukarun | Dreamstime.com

Béla Tarr – Κίττυ Κεντέζη

  • A-
  • A+

Το Εσύ και το Εγώ δεν θα συναντηθούν ποτέ. Αυτή είναι μια φόρμουλα του Έρωτα. Ίσως υπάρχουν κι άλλες. Δεν θα τις αναζητήσω εδώ. Δεν ψάχνω στην αγορά για το πιο κουλ κινητό με κάμερα Leica. 

Ως κοινωνιολόγος λέω βαρετά, ο έρωτας είναι κοινωνικό κατασκεύασμα, με διαφορετικές ιστορίες που αντανακλούν, αν και ποτέ με ακρίβεια, (αυτή είναι η μοίρα των αντανακλάσεων) διαφορετικές κοινωνικές συνθήκες και συγκυρίες. Ο έρωτας στον ύστερο καπιταλισμό, στη φεουδαρχία, στον σοσιαλισμό, στα κατεχόμενα στην Παλαιστίνη, στην Υεμένη (ερωτεύονται άραγε εκεί και πώς;) στη φυλή Yanomani κοκ. Μαθαίνεται, όπως το savoir vivre, μια ετικέτα αναπόφευκτη, επιβάλλεται ως κανονικότητα, την ενίοτε κανονικότητα, ανατρέπεται, υποδαυλίζεται, συνδέεται με την κατασκευή του κοινωνικού υποκειμένου, με την εξουσία, με την ιδιοκτησία, κοκ.

Ως αναρχικός (όπως εγώ το ορίζω χωρίς να ζητώ επιβεβαίωση) διαβάζω ξανά την σπουδή της Emma Goldman, Love and Marriage και ανατριχιάζω ακόμα με το θάρρος της. Ο έρωτας είναι ελεύθερος. Μόνο ελεύθερος. 

Ως ερωτευμένος σωπαίνω σε μια αμείλικτη, ανελέητη οδύνη. Ίσως η οδύνη αυτή είναι η παρήχηση της ηδονής. Σκηνοθετώ αδιάλειπτα το μαρτύριο της εγκατάλειψης. Σκηνή, σκηνή, κάδρο, κάδρο. Σε ασπρόμαυρη φωτογραφία. Δεν ταιριάζουν χρώματα εδώ. Ο έρωτας με στοιχειώνει με ένα μόνο ερώτημα. Μήπως προτιμήσει κάποιον άλλο; Σ' αυτό το ερώτημα απαντώ με τη μόνη απάντηση που θα με κρατήσει ζωντανό. Ναι. Είμαι σίγουρος. Αυτός είναι ο έρωτας μου. Κανένας συμβιβασμός. Καμία ορθολογική διαχείριση. Καμία μανούβρα και τεχνική. Καμία ελπίδα. Καμία παρηγοριά του στυλ. Υπάρχουν κι άλλα ψάρια στην θάλασσα.

Δεν είμαι ψαράς. Είμαι ερωτευμένος. Αρνούμαι να υπολογίσω.

Κι όμως, ξαφνικά με στοιχειώνει ένα άλλο ερώτημα. Μήπως αυτό το μαρτύριο μου προσφέρει μια σιγουριά; Μια ασφάλεια; Ας την πούμε οντολογική ή αν αυτό ακούγεται κάπως ρομαντικό, ας την πούμε ντροπιαστική. Μήπως θα 'πρεπε να ντρέπομαι; Να ντρέπομαι γιατί δειλιάζω να ξεφύγω από την σιγουριά της εγκατάλειψης. 

Εξουδετερώνω την απειλή της εγκατάλειψης ενστερνιζόμενος την σιγουριά του ότι θα συμβεί. Αυτό με προστατεύει. Αν είναι έτσι, τότε αυτό δεν είναι έρωτας. 

Πρέπει να ζήσω την απειλή σε όλο της το μεγαλείο. Σε όλο της τον τρόμο. Θα μ' αφήσει; Θα προτιμήσει κάποιον άλλο; Μπορώ να κάνω κάτι για να το αποτρέψω; Δεν ξέρω. Ζω μέσα στην αέναη αβεβαιότητα. Μπορώ; Αντέχω;

Vouloir Saisir. Η βούληση/επιθυμία να κατακτήσω/καταλάβω τον άλλο. Να σιγουρευτώ ότι δεν θα μ' αφήσει για κανέναν. (Όσοι ενδιαφέρονται για παραπομπές, ας ανατρέξουν ίσως στον Roland Barthes, τον Emmanuel Levinas ή όπου αλλού θέλουν.Δεν πρόκειται εδώ να τους βοηθήσω. Αν μου το ζητούσαν, θα τους παρέπεμπα σε δύο σκηνοθέτες του κινηματογράφου, τον Béla Tarr και την Κίττυ Κεντέζη.)

Non-Vouloir-Saisir. Να μη θέλω να κατακτήσω τον άλλο. Ο άλλος είναι ελεύθερος να αποφασίσει. Να (με) επιθυμήσει. Να μη (με) επιθυμήσει. Δεν θα παρέμβω ποτέ στην ελευθερία του. Δεν θα προσπαθήσω ποτέ να την εξαφανίσω. Θα είμαι εκεί να αντιμετωπίσω την απόρριψη, την εγκατάλειψη. Δεν θα 'χω κρυφτεί στην σιγουριά (και ίσως την ηδονή) της εγκατάλειψης.

Ο έρωτας μου για τον άλλο, είναι χρέος ηθικό δηλαδή βαθιά πολιτικό. Όπως του Δον Κιχότη. 

Αλλά επιμένω. Δε θέλω να επιθυμεί κάποιον άλλο. Γιατί άραγε; Γιατί με στοιχειώνει αυτό; Γιατί; Γιατί αποζητώ απελπισμένα την αποκλειστικότητα; Δεν μπορεί να θέλει κι εμένα και χίλιους άλλους;

Υπάρχω μόνο μέσα από την αποκλειστικότητα; Αν αυτή δεν μου προσφέρεται, τι είμαι; Ένα αναλώσιμο υποκείμενο; Ένα υποκείμενο που αντικαθίσταται; Ναι. Γιατί όχι; Μήπως αυτή δεν είναι η λογική του καπιταλισμού?

Οι βιολογικές εξηγήσεις όσο και οι ψυχαναλυτικές δεν με ικανοποιούν. Το βρέφος θυμώνει όταν η μητέρα απομακρύνεται, ή απομακρύνει το στήθος της, έστω και για λίγο, και τα συναφή. Οι κοινωνιολογικές εξηγήσεις δεν είναι ικανές να με κάνουν να σταματήσω να κλαίω γοερά. 
Ο άλλος δεν μου χρωστάει τίποτα. Του χρωστάω εγώ στον βαθμό που τον ερωτεύομαι. Του χρωστάω να μην προσπαθήσω να τον καταστρέψω. Αν δεν μπορώ να ξεπληρώσω αυτό το χρέος, δεν είμαι ερωτευμένος, είμαι ένα άθλιο υποκείμενο που προστατεύει τον κώλο του. Αντέχει ο κώλος μου, για να παραφράσω ένα λαϊκό τραγούδι του ράπερ Τούς, τα πέη που μπαίνουν στον δικό της;

Είμαστε δυο, είμαστε τρεις, είμαστε χίλιοι δεκατρείς. Ναι. Δεν είμαστε ποτέ μόνοι. Σ’ αυτήν την εμετική συνθήκη, προσπαθώ να περισώσω τί; Μια απίθανη αλληλεγγύη; Μια αλληλεγγύη που είναι αδύνατο να υπάρχει; Το εγώ αντιστέκεται πολιτικά με κλάματα, με βότκες, ουίσκια, ντρόγκια. Με μολότοφ ίσως; Κλάϊν. Πάντως πρέπει να σεβαστώ την επιθυμία του άλλου. Είναι ηθικό, δηλαδή πολιτικό μου χρέος. Με άφησε για κάποιον άλλο. Όπως είχε αφήσει κάποιον άλλο για μένα. Ο άλλος έκλαιγε. Εγώ τι έκανα όταν ο άλλος έκλαιγε; Ο άλλος ήθελε να την προσκυνήσει. Εκεί και τότε στην Βαλτετσίου, στο Περιστέρι, όπου. 

Δεν μιλάμε για τον έρωτα πια, εκτός από τη φάρα των ηλίθιων ψυχολόγων που μας συμβουλεύουν πώς να διαχειριζόμαστε οτιδήποτε απειλεί την τάξη και την ευπρέπεια. Ο τρόμος, ή μάλλον η τρομολαγνεία για τον ιό covid 19, φαίνεται να απολαμβάνει την κυριαρχία της αποκλειστικότητας. Κάποιοι αντιστέκονται. Στην Κολομβία, στο Περού, στη Χιλή, αλλού, κι εδώ ίσως. Ο έρωτας βγαίνει στους δρόμους και φωνάζει. Είμαι εδώ. Υπάρχω. Ζω με την απειλή αλλά δεν φοβάμαι πια. Θα ερωτεύομαι το ανέφικτο όσο ζω. Αυτοί που θα 'ρθουν μετά 'πο μένα, ας θυμηθούν τον έρωτα. Όχι τα ασφοδίλια. 


 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φοβού τας κοινωνικάς επιστήμας και δώρα φερούσας...
Με μεγάλη θλίψη και βαθύτατη έκπληξη παρακολουθήσαμε τον πλήρη εξοβελισμό των μαθημάτων Πολιτειακής/Πολιτικής Παιδείας κορμού και Κοινωνικών Επιστημών από την Β’ και Γ’ Λυκείου, τη μείωσή τους στην Α’ και τη...
Φοβού τας κοινωνικάς επιστήμας και δώρα φερούσας...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φλογάτη, γελαστή, ζεστή…
Περπατώ στο πευκοδάσος, ένας φλύαρος γκιώνης με ακολουθεί μέχρι την ακτή του Κορινθιακού. Ο αέρας φέρνει μυρωδιές, μυρτιά και κέδρο.
Φλογάτη, γελαστή, ζεστή…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιδεοληψίες της κυβέρνησης
Η κυβέρνηση αποφασίζει τα μέτρα για την καταπολέμηση της πανδημίας και χρησιμοποιεί ως άλλοθι τους λοιμωξιολόγους.
Ιδεοληψίες της κυβέρνησης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εδώ, ο ιερός τόπος
Δεν επέλεξα να γεννηθώ στην Ελλάδα με την όποια κληρονομιά, ένδοξη ή βάρβαρη, αυτό συνεπάγεται. Δεν επέλεξα να γεννηθώ στην Αραουκάνια στην Χιλή, δεν επέλεξα την κληρονομιά των Μαπούτσε.
Εδώ, ο ιερός τόπος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο κυκ-αιώνας των αντιλήψεων
Έχει οικοδομηθεί ένα ωφελιμιστικό μοντέλο λειτουργίας και αντίληψης των πραγμάτων. Έτσι, ακόμη και οι ανθρώπινες σχέσεις μετατρέπονται σε συνδιαλλαγή.
Ο κυκ-αιώνας των αντιλήψεων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η υπόθεση του Δ. Κουφοντίνα και το ελληνικό κράτος
Συλλογιζόμενος αν όλα αυτά τα χρόνια συμμετοχής μου στον δημόσιο χώρο έκανα κάτι καλό για την αναρχία, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι δεν πρόλαβα ούτε καν να σκεφτώ και να στοχαστώ γύρω από αυτό το αγαπημένο...
Η υπόθεση του Δ. Κουφοντίνα και το ελληνικό κράτος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας