• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.0°C / 17.9°C
    1 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 15.0°C
    2 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.9°C
    3 BF
    75%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.3°C
    3 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.5°C / 15.9°C
    4 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 14.3°C
    1 BF
    89%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 7.8°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    4 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 16.8°C
    4 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    5 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 18.5°C
    5 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    5 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 8.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 8.5°C / 15.6°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 17.8°C
    3 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.0°C / 18.1°C
    0 BF
    71%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.3°C / 14.4°C
    2 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.7°C / 15.1°C
    1 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    93%

Από εμφάνιση του Βίκτορ Χάρα στις 25 Αυγούστου 1969, στο Ελσίνκι | Πηγή: Ketola, Eino: Suomen Metallityöväen Liitto 1961–1983, p. 406. (Helsinki 2007.) | Hannu Lindroos / Lehtikuva, via Wikimedia Commons

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα κομμένα χέρια του Βίκτορ Χάρα

  • A-
  • A+

Ηταν 16 Σεπτεμβρίου του 1973. Σαντιάγο της Χιλής. Βάλαν τις παλάμες του στο τραπέζι. Πήραν τον μπαλτά. «Και τώρα τραγούδα για την πουτάνα τη μάνα σου...», του είπε ο βασανιστής του όπως του έκοβε και τα 10 δάκτυλα των τόσο ταλαντούχων χεριών του.

Υπήρξε από τους εμβληματικότερους εκπροσώπους του κινήματος Nueva canción (Καινούργιο Τραγούδι), θεατρικός σκηνοθέτης σε παραγωγές όπως η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή και ο «Κύκλος με την Κιμωλία» του Μπρεχτ, και συγγραφέας. Γεννημένος από φτωχή αγροτική οικογένεια στις 23 Σεπτεμβρίου του 1932 σε ένα χωριό κοντά στο Σαντιάγο και γνωρίζοντας από παιδί την ενδοοικογενειακή βία από τον πατέρα του, ο Βίκτορ Χάρα βρήκε σύντομα καταφύγιο στη μουσική και στη δράση ενάντια στην αδικία. Ο θάνατος της μητέρας του τον σημάδεψε βαθιά σε ηλικία 15 ετών και η συνάντησή του με τη μυθική Βιολέτα Πάρα, τραγουδίστρια παραδοσιακής μουσικής, αποτέλεσε το έναυσμα ώστε να συναντηθεί με τη μουσική και την πολιτική.

Η αντίδραση του κινήματος Nueva canción ενάντια στις στρατιωτικές δικτατορίες, που διασπείρονταν με τη βοήθεια του ιμπεριαλισμού στη Λατινική Αμερική, έβαλαν τα τραγούδια του στο στόμα των απόκληρων και των εργατών. Τους έδωσαν δύναμη και φωνή.

Τραγούδησαν μαζί με τον Αλιέντε στον προεκλογικό αγώνα του στα 1970 και τραγούδια όπως το «Venceremos» (Θα νικήσουμε) και «El Pueblo Unido Jamás Será Vencido» (Λαός ενωμένος, ποτέ νικημένος) μπήκαν στα στόματα των αγωνιζόμενων σε όλον τον πλανήτη. Οταν ο Αλιέντε δολοφονήθηκε και ένα από τα φριχτότερα δικτατορικά καθεστώτα εγκαθιδρύθηκε στην Ιστορία, οι μέρες του «στιγματισμένου» καλλιτέχνη ήταν μετρημένες. Αλλά η τιμωρία έπρεπε να είναι «παραδειγματική», να τιμωρεί την ίδια τη δημιουργικότητα, σημάδι μιας φύσης που δεν παραδίνεται, που τολμά να αναμετρηθεί μαζί τους. 43 χρόνια μετά, δικαστήριο της Καλιφόρνια, με βάση τη Χάρτα Προστασίας για Θύματα Βασανιστηρίων που ισχύει στις ΗΠΑ, καταδίκασε τους υπεύθυνους για τον βασανιστικό θάνατό του.

Το ξέρουν πως ό,τι τολμήσουμε να φανταστούμε μπορεί να ξεθεμελιώσει κάποτε βουνά, πως ύλη πιο στέρεη είναι τα όνειρα κι η φαντασία. Πως η ανθρωπότητα, ξεπερνώντας εκκλήσεις για βαθιά ιδιοτελείς «ουδετερότητες» και κατ’ επίφασιν σπουδαίες δικαιολογίες για την αυτοδικαίωση των αραχτών και των ισχυρών ή των ακόλουθων τους, αιώνες προσπαθεί να γράψει με τα κομμένα χέρια του Βίκτορ Χάρα. Κι ας αποτυγχάνει. Θα μαζέψει τα δάκτυλα από το πάτωμα. Θα πάρει την πένα, το μυστρί, το πινέλο ή τον δρόμο. Πάνω απ’ όλα τον δρόμο. «Αυτή η κιθάρα σκοτώνει τον φασισμό» που έλεγε κι ο Γούντι Γκάθρι. Θα προσπαθήσει ξανά...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το τέλος του εφιαλτικού «πινοσετισμού»
Προεδρικές εκλογές στη Χιλή: Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ο Γκάμπριελ Μπόριτς, ο υποψήφιος του αριστερού Ευρύτερου Μετώπου, με τον ακροδεξιό υποψήφιο Χοσέ Αντόνιο Καστ πρέπει να περάσουν στον δεύτερο γύρο.
Το τέλος του εφιαλτικού «πινοσετισμού»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η θάλασσα της οργής και της ελπίδας
Στην Ελλάδα (1967) και στη Χιλή (1973) εφαρμόστηκε η ίδια συνταγή στρατιωτικής πραξικοπηματικής ανατροπής της δημοκρατίας και κατάληψης της εξουσίας, έμπνευσης των μυστικών υπηρεσιών και της κυβέρνησης των ΗΠΑ.
Η θάλασσα της οργής και της ελπίδας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παρακαταθήκη του Σαλβαδόρ Αλιέντε
Εχουν περάσει 45 χρόνια από τον θάνατο του Σαλβαδόρ Αλιέντε σε εκείνο το αμερικανοκίνητο και αιματηρό πραξικόπημα του Πινοσέτ και η μορφή του όχι απλώς δεν ξεθωριάζει, αλλά συνεχίζει να αποτελεί ένα σημαντικό...
Η παρακαταθήκη του Σαλβαδόρ Αλιέντε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παιχνίδι του καλαμαριού και κατηγοριοποίηση σχολείων
Στη νοτιοκορεατική σειρά «Παιχνίδι του καλαμαριού» εκατοντάδες εξαθλιωμένοι πολίτες δέχονται να ανταγωνιστούν μεταξύ τους σε παιδικά παιχνίδια, όπου η νίκη μεταφράζεται σε μια μαγική διέξοδο από την αέναη...
Παιχνίδι του καλαμαριού και κατηγοριοποίηση σχολείων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Με αφορμή και τη δολοφονία του Νίκου: Είναι δυνατόν να υπάρξει μια «καλή αστυνομία»;
Η αστυνομική βία, πολύ συχνά όλο και πιο δολοφονική, έχει να κάνει με την ίδια τη φύση του αστυνομικού σώματος ως ενός εκ των ενόπλων σωμάτων του κράτους (το άλλο είναι ο Στρατός) στη λειτουργία τους για την,...
Με αφορμή και τη δολοφονία του Νίκου: Είναι δυνατόν να υπάρξει μια «καλή αστυνομία»;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας