• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.3°C / 30.8°C
    3 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.9°C / 29.9°C
    3 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 30.4°C
    1 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    45%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 24.0°C / 27.3°C
    3 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 18.1°C / 22.3°C
    2 BF
    52%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    1 BF
    42%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 27.1°C
    4 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 27.4°C
    4 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 26.7°C
    1 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    0 BF
    79%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    27°C 26.9°C / 27.3°C
    2 BF
    57%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.5°C / 30.6°C
    1 BF
    45%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 29.9°C
    3 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.3°C / 31.0°C
    2 BF
    30%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    4 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.7°C / 28.7°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    88%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τα καλοκαίρια της κατάκτησης, στα καλοκαίρια της απόκτησης

  • A-
  • A+

Κάθε χρόνο το τέλος του καλοκαιριού σηματοδοτούσε το τέλος της αγωνίας χιλιάδων νέων υποψηφίων που ανέμεναν με αγωνία τα αποτελέσματα των πανελληνίων εξετάσεων. Με το ξεκίνημα του φθινοπώρου οι παλιοί πλέον μαθητές έπρεπε να ολοκληρώνουν την εγγραφή τους σε μία από τις σχολές της επιθυμίας τους και το ταξίδι στην ενηλικίωση και στην ανώτατη εκπαίδευση ξεκινούσε.

Εχουν περάσει κάμποσα χρόνια από το καλοκαίρι εκείνο που βρέθηκα κι εγώ σε αυτή τη θέση. Ακόμα θυμάμαι να βρίσκομαι στην αυλή του σπιτιού μας στο χωριό, όταν από την τηλεόραση ανακοινώθηκαν οι βάσεις εισαγωγής. Το όνειρό μου να ασχοληθώ με την εκπαίδευση γινόταν πραγματικότητα. Ακολούθησε η εγγραφή μου στη σχολή, τα πρώτα «αγχωμένα» εξάμηνα, οι πρακτικές διδασκαλίες, η αποφοίτηση. Εζησα το ταξίδι στο έπακρο, γέμισα εμπειρίες και δεν άργησε η στιγμή που θα περνούσα το κατώφλι της τάξης, έτοιμος να διδάξω αυτή τη φορά.

Ως εκπαιδευτικός ενεργώ πάντα με βάση τις αρχές της δημοκρατικής παιδείας. Πιστεύω σε μια εκπαίδευση «ανοιχτή» και «ελεύθερη» σε όλους, ανεξάρτητα από την κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική τους προέλευση. Γιατί μόνο αυτή η εκπαίδευση οδηγεί σε «υψηλές κατακτήσεις». Και οι κατακτήσεις αυτές δεν αφορούν μόνο γνώσεις. Είναι οι αρχές που σου ενσταλάζουν οι δάσκαλοί σου, είναι οι ιδέες που διαμορφώνεις, είναι η ανθρωπιά που κερδίζεις. Αυτή η εκπαίδευση είναι το ζητούμενο κι αυτή πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όλες και όλους, από την πρωτοβάθμια μέχρι την τριτοβάθμια.

Αντίθετα, μια εκπαίδευση που στηρίζεται σε ένα σύστημα το οποίο δεν υπηρετεί τους παραπάνω σκοπούς χάνει το νόημά της. Οταν οι ευκαιρίες περιορίζονται και η πρόσβαση ανακόπτεται, τότε παύει να αποτελεί συλλογικό κοινωνικό αγαθό. Σε αυτήν την περίπτωση η εκπαίδευση αντιμετωπίζεται ως οικονομικό αγαθό, αντικείμενο απόκτησης από λίγους και «εκλεκτούς». Ο «μπάρμπας από την Κορώνη» μεταλλάσσεται και η μετάλλαξη τούτη είναι πιο επικίνδυνη. Οι ελίτ κι οι κολεγιές είναι σήμερα η νέα απειλή, ο σύγχρονος ιός της εκπαίδευσης.

Κάθε τέλος καλοκαιριού θυμάμαι με νοσταλγία εκείνο το καλοκαίρι πριν από την εισαγωγή μου στην Τριτοβάθμια. Δυστυχώς, φέτος η νοσταλγία και οι ευτυχείς μνήμες έχουν επισκιαστεί από αισθήματα αγωνίας και προβληματισμού. Μιας ανησυχίας για το μέλλον της εκπαίδευσης, όπως αυτό διαγράφεται από τις τελευταίες εξελίξεις στον χώρο. Φέτος έγινε εμφανές ότι κάποιοι δεν αντιλαμβάνονται την εκπαίδευση ως ταξίδι κατάκτησης, αλλά ως εξπρές ταξίδι απόκτησης…

* δάσκαλος

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί το σχολείο απαιτεί από τους μαθητές γνώσεις και ικανότητες, που το ίδιο δεν τους διδάσκει;
Η βιωματική μάθηση είναι η διαδικασία μάθησης μέσα από την επεξεργασία της εμπειρίας των μαθητών από τον κόσμο που τους περιβάλλει και στον οποίο ζουν.
Γιατί το σχολείο απαιτεί από τους μαθητές γνώσεις και ικανότητες, που το ίδιο δεν τους διδάσκει;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως καθρέφτης της εθνικής στρέβλωσης
Οι πανελλαδικές τοποθετούνται στην κατηγορία του συλλογικού τραύματος. Είναι η εμπειρία που κανείς δεν θα ήθελε να ξαναζήσει. Γιατί δεν είναι απλώς οι πιο ρηχές, στείρες και άνευ ουσιαστικού γνωστικού...
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως καθρέφτης της εθνικής στρέβλωσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θα τελειώσουμε ποτέ με το σύστημα πρόσβασης;
Εδώ και περίπου μισό αιώνα (!) οι συζητήσεις μας για την εκπαίδευση περιστρέφονται σε σημαντικό βαθμό γύρω από το σύστημα πρόσβασης των μαθητών στο πανεπιστήμιο.
Θα τελειώσουμε ποτέ με το σύστημα πρόσβασης;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταμοντέρνοι καιροί
Η Κεραμέως για το κόψιμο 40.000 μαθητών (μεταξύ αυτών και αριστούχων): «Είναι για το καλό τους, δεν εγκλωβίζονται στα Πανεπιστήμια» - ύβρις και απόλυτη περιφρόνηση απέναντι στους νέους ανθρώπους.
Μεταμοντέρνοι καιροί
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι δάσκαλοι θα ακούσουμε τους φοιτητές μας
Η γλώσσα του φόβου, της ευθύνης και της ενοχής στη δημόσια σφαίρα, αλλά και ο φόβος ως εργαλείο πειθάρχησης του πλήθους θα είναι από τα θέματα αιχμής τα οποία θα απασχολήσουν τις εργασίες του 2ου Μικρού...
Οι δάσκαλοι θα ακούσουμε τους φοιτητές μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας