• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.7°C / 17.9°C
    0 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 15.5°C
    2 BF
    84%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.2°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 12.9°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 14.8°C
    1 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 11.2°C
    1 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 16.6°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.1°C / 19.8°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 16.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 19.6°C
    5 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    3 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 12.5°C / 14.9°C
    1 BF
    88%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 12.5°C / 15.0°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.8°C / 21.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.9°C / 18.1°C
    2 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.5°C
    0 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.7°C / 15.6°C
    2 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    77%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η ανάγκη για επιστήμονες του περιβάλλοντος είναι μεγαλύτερη από ποτέ»

  • A-
  • A+

Είναι σαφές πως η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ αναδεικνύει τις παθογένειες σε όλο το φάσμα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Συγκεκριμένα, το γεγονός ότι χιλιάδες μαθητές έγραψαν κάτω από τη βάση του δέκα θα έπρεπε να προβληματίσει όλους μας για το πώς και εάν συντελείται στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η μαθησιακή διαδικασία, εάν με τον τρόπο που επιτελείται έχει γνωσιακό αντίκρισμα στα παιδιά μας και δεν αποσκοπεί τελικά στην απλή απόκτηση ενός απολυτηρίου.

Επιπρόσθετα, η συζήτηση για την «ελκυστικότητα» ή μη διαφόρων τμημάτων θα πρέπει να τεθεί σε ορθή βάση και να αναζητηθούν οι λόγοι του μικρού αριθμού εισακτέων στα περιφερειακά κυρίως τμήματα που βρίσκονται μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα και τις ελλείψεις και αδυναμίες καθώς και τις ανισότητες που τα καθιστούν αναίτια φτωχούς συγγενείς.

O σχεδιασμός του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να γίνει βάσει των αναγκών της κοινωνίας. Πρέπει να γίνει συστηματική μελέτη και ανάλυση για το ποιες ειδικότητες θα υπάρχει η αναγκαιότητα να αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια.

Η Πολιτεία θα πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της ώστε οι πτυχιούχοι να έχουν κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Δυστυχώς υπάρχουν τμήματα χωρίς να ξέρουν οι πτυχιούχοι τους με τι μπορούν να ασχοληθούν στην αγορά εργασίας, δηλαδή χωρίς σαφή επαγγελματικό προσανατολισμό. Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι τα τμήματα δεν δίνουν από μόνα τους τα επαγγελματικά δικαιώματα στους φοιτητές τους.

Αρα δεν υπάρχουν τμήματα από τα οποία αποφοιτούν οι φοιτητές και ρίχνονται στη μάχη της αγοράς εργασίας άοπλοι. Τα τμήματα καθορίζουν το πρόγραμμα σπουδών βάσει του οποίου η πολιτεία πρέπει να δώσει στη συνέχεια επαγγελματικά δικαιώματα. Στα τμήματα που δεν παρέχονται/κατοχυρώνονται επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους τους, αυτό δεν συμβαίνει επειδή το πρόγραμμα σπουδών τους δεν είναι κατάλληλο ή δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, αλλά γιατί η πολιτική βούληση όσων άσκησαν ή ασκούν κυβερνητική πολιτική δεν έθεσε ένα τέτοιο ζήτημα ως άμεση προτεραιότητά της.

Ενα αντικείμενο που μοιάζει να μην είναι ελκυστικό στους υποψήφιους φοιτητές παρότι θεωρείται εξόχως σημαντικό είναι το Περιβάλλον. Αυτό βέβαια αποτελεί καθρέφτη της κοινωνίας μας, η οποία δεν ασχολείται ιδιαίτερα με τα περιβαλλοντικά θέματα. Οι φοιτητές όμως που μελετούν το φυσικό περιβάλλον και οι απόφοιτοι των αντίστοιχων τμημάτων διατρανώνουν την απόλυτη πεποίθησή τους ότι η περιβαλλοντική κρίση πλήττει και τον κοινωνικό ιστό και το πολιτισμικό μας κεφάλαιο πέρα από τις όποιες οικονομικές συνέπειες επιφέρει. Η μελέτη, η προστασία και η διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, ενώ αποτελεί προτεραιότητα σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο, σε εθνικό επίπεδο δείχνουν να καθιστούν τις επιστήμες του περιβάλλοντος επιτακτικές ως προς την αναγκαιότητά τους μόνο μετά από φυσικές καταστροφές, στη διάρκεια και μετά τις οποίες αφυπνίζονται οι πολίτες και το κράτος αναζητώντας λύσεις.

Οι 17 στόχοι για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, η Διάσκεψη των Παρισίων το 2015 για την Κλιματική Αλλαγή και η πρόσφατη σύνοδος κορυφής της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις 15 Ιουνίου για την προστασία του πλανήτη μας και την προώθηση της πράσινης ανάπτυξης αποτελούν τη δέσμευση της παγκόσμιας κοινότητας σχετικά με την προστασία της φύσης, των ειδών, αλλά και του ανθρώπινου γένους.

Στο πλαίσιο αυτό η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία περιλαμβάνει επενδύσεις 1,8 τρισ. ευρώ για την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι από τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, τα 12 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και την πράσινη ανάπτυξη.

Το γεγονός αυτό αποτελεί την πιο τρανή απόδειξη για την αναγκαιότητα στήριξης των περιβαλλοντικών επιστημών, ώστε καταρτισμένοι επιστήμονες περιβαλλοντολόγοι να εργαστούν για τη μεταστροφή της κοινωνίας προς ένα φιλικό για το περιβάλλον παραγωγικό μοντέλο που θα διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του πλανήτη μας και την ίδια την ύπαρξη των αυριανών γενεών.

Το γνωστικό αντικείμενο του περιβάλλοντος βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των πολιτικών, κοινωνικών, οικονομικών και επιστημονικών απαιτήσεων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Αρα το ζητούμενο είναι: Θα υπάρχει ανάγκη για περιβαλλοντολόγους σε λίγα χρόνια; Οι άνθρωποι θα σταματήσουν να παράγουν ρύπους και να μολύνουν το περιβάλλον; Δεν θα υπάρχει ανάγκη σχεδιασμού δράσεων προστασίας και μελέτης του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας;

Ας αναρωτηθούμε λοιπόν όλοι: Πρέπει πραγματικά να καταργηθούν τα τμήματα περιβάλλοντος; Μήπως θα έπρεπε να ενισχυθούν προκειμένου να έχουμε όλοι ένα καλύτερο αύριο; Μήπως θα έπρεπε οι επιστήμες περιβάλλοντος να μπουν στα σχολεία όχι ως εργαστήρια δεξιοτήτων αλλά ως βασικό αντικείμενο;

* πρόεδρος του Τμήματος Περιβάλλοντος του Ιονίου Πανεπιστημίου 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Υπατία και η Νίκη
«Και τι σχέση μπορεί να έχουν οι “μεταρρυθμίσεις” της κυρίας Κεραμέως με την εποχή του Βοήθιου και της Αλεξανδρινής Υπατίας; Από την εποχή της καταστροφής του Σεραπείου με την ξακουστή βιβλιοθήκη μέχρι σήμερα,...
Η Υπατία και η Νίκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φοβού τας κοινωνικάς επιστήμας και δώρα φερούσας...
Με μεγάλη θλίψη και βαθύτατη έκπληξη παρακολουθήσαμε τον πλήρη εξοβελισμό των μαθημάτων Πολιτειακής/Πολιτικής Παιδείας κορμού και Κοινωνικών Επιστημών από την Β’ και Γ’ Λυκείου, τη μείωσή τους στην Α’ και τη...
Φοβού τας κοινωνικάς επιστήμας και δώρα φερούσας...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σπάρτιον το βουρλοειδές
Η επιστημονική λέξη μπορεί να δημιουργήσει έναν φαντασιακά διαφορετικό κόσμο, που υπάρχει μόνο εντός του λεκτικού φλοιού. Στην περίπτωση όμως του θάμνου, σπάρτιου του βουρλοειδούς, η επιστήμη κινείται κοντά...
Σπάρτιον το βουρλοειδές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την απαξίωση της γνώσης
Σαν παράδειγμα της ταχύτητας αυτής της εξέλιξης, ας υποθέσουμε πως ένα γνωστικό πεδίο στο οποίο πραγματοποιείται μακροχρόνια συστηματική και καρποφόρα έρευνα ανανεώνεται -σχεδόν εκ βάθρων- κάθε έξι (και πολλά...
Για την απαξίωση της γνώσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όλα ή τίποτα για το περιβάλλον
Το 1987 οι REM κυκλοφορούν το "It's the end of the world as we know it", στιγματίζοντας μια ολόκληρη γενιά. Η οικολογική συνείδηση, αναπόσπαστο κομμάτι του κυρίαρχου ρεύματος την περίοδο των χίπηδων, που σαν...
Όλα ή τίποτα για το περιβάλλον
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προς μια ταξική εκπαίδευση και κοινωνικούς αποκλεισμούς
Η πολιτική ακηδία που ο κορονοϊός έχει επιβάλει τόσο στα κοινοβουλευτικά και συνδικαλιστικά πράγματα όσο κυρίως στις αντιδράσεις της κοινωνίας απέναντι σε κυβερνητικές μεθοδεύσεις οδηγεί σε επικίνδυνες...
Προς μια ταξική εκπαίδευση και κοινωνικούς αποκλεισμούς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας