• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.9°C / 23.1°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.6°C / 21.4°C
    1 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.1°C / 22.6°C
    3 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    55%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.0°C / 20.2°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.2°C / 17.4°C
    2 BF
    48%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.2°C / 21.8°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 22.1°C
    2 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.4°C / 22.8°C
    3 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 19.7°C
    0 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 21.9°C
    0 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 19.9°C
    0 BF
    56%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.5°C / 20.6°C
    1 BF
    47%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.8°C
    2 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.1°C / 23.3°C
    3 BF
    35%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.1°C / 18.2°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.7°C / 21.7°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    2 BF
    39%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιατί «το βάθος του ουρανού είναι κόκκινο»;

  • A-
  • A+

Η κήρυξη τριήμερου εθνικού πένθους για τον θάνατο του Μίκη Θεοδωράκη υπερέβη κάθε όριο υποκρισίας. Οταν την προηγούμενη ημέρα ο πρωθυπουργός αναθέτει το υπουργείο Υγείας, υπουργείο με κοινωνικό πρόσημο, σε στέλεχος προερχόμενο από το ακροδεξιό ΛΑΟΣ, όταν το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος (ΚΙΣΕ) εγκαλεί τον εκλεκτό του ως θιασώτη του αντισημιτισμού που προσέβαλε τη μνήμη του Ολοκαυτώματος, όταν του καταμαρτυρούν απάνθρωπες δηλώσεις για τους πρόσφυγες, πώς αλλιώς μπορείς να χαρακτηρίσεις την «ευαισθησία» του κ. Μητσοτάκη; Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο αυτό ανατέθηκε σε στελέχη προερχόμενα από το ακροδεξιό ΛΑΟΣ, με θητεία ακόμη και στην ΕΠΕΝ, ούτε βέβαια ότι και για τον Βορίδη το ΚΙΣΕ είχε διαμαρτυρηθεί επικαλούμενο τις αντισημιτικές θέσεις του. Δεν εκπροσωπεί λοιπόν η Ν.Δ. την Κεντροδεξιά, όπως ευαγγελίζεται, αλλά είναι ένα συμπίλημα Δεξιάς - Ακροδεξιάς.

Ποιο ήταν το τίμημα των ακροδεξιών πολιτικών επιλογών της Ν.Δ. στον τομέα της υγείας για την κοινωνία; Σύμφωνα με ευρήματα έκθεσης του ΟΟΣΑ «Health at Glance» το 2020, στην Ελλάδα το 35% των δαπανών της υγείας πληρώνεται από την τσέπη των ασφαλισμένων. Απαξιώθηκε πλήρως το ΕΣΥ με πρόφαση τα μνημόνια, απογυμνώθηκαν στελεχικά τα νοσοκομεία, ευτελίστηκαν μισθολογικά οι γιατροί με αποτέλεσμα να μεταναστεύουν μαζικά και οι ασφαλισμένοι προστρέχουν στις ιδιωτικές κλινικές. Είναι η ίδια κυβέρνηση που τον Οκτώβριο του 2019, με προπομπό τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, ζητούσε να μετατραπεί η νομική μορφή των νοσοκομείων από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ). Διότι προσβλέπει στην αναδιαμόρφωση των εργασιακών σχέσεων των γιατρών του ΕΣΥ και στην απασχόληση ιδιωτών γιατρών στα νοσοκομεία ως κερκόπορτα για την είσοδο του κεφαλαίου σε αυτά. Γι' αυτό επιλέγει ως υπουργούς Υγείας στελέχη με ακροδεξιές ιδεολογικές καταβολές.

Προς τι τότε η «ευαισθησία» του Κυρ. Μητσοτάκη για τον θάνατο του Μίκη, ενώ ο θάνατος του Μάνου Χατζιδάκι είχε περάσει στα ψιλά; Θέλουν να μεταβάλουν τη μνήμη του σε επετειακό σύμβολο, να ταριχεύσουν το έργο του, που αποτέλεσε και θα αποτελεί διαχρονικά ένα επαναστατικό κάλεσμα για ξεσηκωμό για μια καλύτερη κοινωνία, να απονευρώσουν το μήνυμα που εκπέμπει. Οι αγρότες της Κουάουτλα στο Μεξικό, γράφει ο Ενζο Τραβέρσο, μετά την επανάσταση είχαν εμποδίσει τη μεταφορά των λειψάνων του Εμιλιάνο Ζαπάτα στην πρωτεύουσα. Ηξεραν, εξηγεί ο Ντανιέλ Μπενσάιντ, ότι «αυτή η είσοδος σ' ένα πάνθεο όπου συγκατοικούσαν νικητές και νικημένοι, δολοφόνοι και θύματα, θα ήταν δεύτερος θάνατος». Αυτό επιχειρείται μετά τον βιολογικό θάνατο του συνθέτη, με το τριήμερο εθνικό πένθος και τη στράτευση των κρατικών ιδιαίτερα ΜΜΕ στην εξύμνηση του Θεοδωράκη.

Ο Πάουλ Τσέλαν, στον «Μεσημβρινό» του λόγο κατά την παραλαβή του βραβείου Γκέοργκ Μπίχνερ το 1959, έκανε τη διάκριση ανάμεσα σε ου-τοπία και ουτοπία. Η ου-τοπία σημαίνει κυριολεκτικά, είπε, τον «μη τόπο», ένα μέρος που δεν υπάρχει, ενώ η ουτοπία δηλώνει μια ελπίδα, μια προσδοκία, ένα όραμα για το μέλλον, κάτι που δεν υπάρχει ακόμα. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Ερνστ Μπλοχ, η ουτοπία είναι ένα προμήνυμα, ο τόπος τού «όχι ακόμα». Ο ίδιος ονόμαζε την ουτοπία φιλοσοφία της προσδοκίας και θεωρούσε τον μαρξισμό «προδρομική συνείδηση», που έδινε μορφή στο απελευθερωτικό όνειρο το οποίο τρέφουν από την αρχαιότητα οι ανθρώπινες κοινωνίες. Σύμφωνα με τον Μπλοχ, ο μαρξισμός είναι ένα κοινωνικό πρόταγμα ριζωμένο σε μια κληρονομημένη από τον Διαφωτισμό ανθρωπολογική αισιοδοξία: μια μακρά διαδικασία μέσω της οποίας η ανθρωπότητα μαθαίνει «να περπατάει όρθια».

Ολα αυτά ποιά μορφή μπορούν να πάρουν; Ο Τέρι Ιγκλετον προσγειώνει την ουτοπία στην πραγματικότητα και μας λέει ότι ο σοσιαλισμός δεν βασίζεται στο ότι οι πάντες θα είναι ηθικά μεγαλειώδεις όλη την ώρα. «Δεν μας θέλει διαρκώς σφιχταγκαλιασμένους σε ένα όργιο αλληλεγγύης. Δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο, γιατί οι μηχανισμοί που θα επιτρέψουν την προσέγγιση του στόχου του Μαρξ θα είναι ενσωματωμένοι στους κοινωνικούς θεσμούς. Δεν θα βασίζονται στην καλή θέληση του ατόμου. Το κλειδί είναι η συνολική δομή και όχι η προσωπική αρετή. [...]

Η έλευση του σοσιαλισμού δεν θα εξαφάνιζε τον φθόνο, την επιθετικότητα, την κυριαρχία, την κτητικότητα. Απλά όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να πάρουν τις μορφές που έχουν στον καπιταλισμό - όχι λόγω κάποιας ανώτερης ανθρώπινης αρετής, αλλά λόγω των διαφορετικών θεσμών. Θα λέγαμε ότι κατ' αυτόν τον τρόπο η αρετή θα είναι ενσωματωμένη στην οργάνωση του συστήματος και δεν θα επαφίεται στο ποιόν του κάθε ατομικού χαρακτήρα». Γι' αυτό ο Μίκης Θεοδωράκης δεν μελοποίησε την ου-τοπία αλλά την ουτοπία, διότι όλα αυτά στα οποία προσδοκούσε δεν είναι ανέφικτα αλλά στο χέρι των λαών για μια καλύτερη κοινωνία. Χωρίς κυβερνήσεις με αντιλαϊκή και αντικοινωνική πολιτική και ρατσιστές υπουργούς.

 * πολιτικόςμηχανικός

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οταν η σύγκρουση ήταν στους δρόμους
Η υγεία αποτελεί συχνά στόχο του θεάματος. Οι συζητήσεις περί του νέου αντικαπνιστικού νόμου, το αποδεικνύουν. Ομως δεν είναι η πρώτη σχετική διαμάχη στην Ιστορία
Οταν η σύγκρουση ήταν στους δρόμους
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Με ποιους θα πας και ποιους θα αφήσεις...»
Για τον Μπουτάρη, ιστορική γνώση είναι ένα ατελές αρχείο που ιχνηλατείται και, αργά, αναγκεμένα, σκυμμένα, επανορθωτικά και σχεδόν κουβεντιαστά, πάντα θα συμπληρώνεται. Για τον Θεοδωράκη, Ιστορία είναι...
«Με ποιους θα πας και ποιους θα αφήσεις...»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη
Ο Μίκης ήταν το παράδειγμα μεγαλοψυχίας που συγχώρεσε τους βασανιστές του και συνεργάστηκε μαζί τους πιστεύοντας ότι προσφέρει στη χώρα.
Αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γράψτε εκατό φορές: «Δεν θα ξαναδιαμαρτυρηθώ»
Ο Ρήγας Βελεστινλής, ο Κολοκοτρώνης, ο Λένιν και άλλοι επαναστάτες αναθεωρούν τη στάση τους μετά τη δήλωση της Νίκης Κεραμέως ότι απαγορεύεται η απεργία εναντίον ψηφισμένου νόμου...
Γράψτε εκατό φορές: «Δεν θα ξαναδιαμαρτυρηθώ»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προτάσεις για βραβεία και υποτροφίες στη μνήμη του Mίκη Θεοδωράκη
Προτάσεις για τη διαχρονική απόδοση τιμής με καθιέρωση βραβείων και υποτροφιών στη μνήμη του μοναδικού συνθέτη, μουσικού, διανοούμενου και πολιτικού.
Προτάσεις για βραβεία και υποτροφίες στη μνήμη του Mίκη Θεοδωράκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία διδάσκει
Αναγκάσαμε τον τότε πρωθυπουργό να αποσύρει από τη Βουλή το εν λόγω νομοσχέδιο, αφού είχαμε πλήρη επιστημονική τεκμηρίωση για την οικονομική ζημία που θα προέκυπτε από το εν λόγω ΣΚΑΝΔΑΛΟ με ποινικές ευθύνες...
Η ιστορία διδάσκει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας