• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 0.3°C / 6.2°C
    1 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.1°C / 4.6°C
    0 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.0°C / 9.0°C
    1 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 0.9°C
    1 BF
    69%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    0 BF
    69%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.1°C / 2.8°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -4°C -3.6°C / -2.1°C
    1 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.6°C / 3.6°C
    1 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 3.2°C / 8.8°C
    3 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.1°C / -4.1°C
    2 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 9.6°C
    1 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    2 BF
    57%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    1°C -3.5°C / 1.0°C
    1 BF
    70%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C -3.5°C / 5.6°C
    1 BF
    72%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 2.8°C / 6.6°C
    2 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.5°C / 6.4°C
    1 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    5°C 0.4°C / 5.5°C
    1 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.6°C / 4.7°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.2°C / -3.2°C
    0 BF
    53%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας με παλιά πολιτική;

  • A-
  • A+

Η δημιουργία του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας και η τοποθέτηση πολιτικής ηγεσίας σ’ αυτό είναι θετική εξέλιξη. Το ότι έπρεπε να είχε δημιουργηθεί υπουργείο Πολιτικής Προστασίας ήδη από το 2018 είναι επίσης, σήμερα, πασίδηλο. Yπουργείο έπρεπε να υπάρχει, προκειμένου η χώρα να έχει μια αξιόπιστη στρατηγική για την αντιμετώπιση των ανθρωπογενών καταστροφών. Αντί γι’ αυτό, σήμερα, έχουμε διάφορες «στρατηγικές» που εγκρίνονται από πολυμελείς επιτροπές εξ υπουργών και γενικών γραμματέων με μηδενική προστιθέμενη αξία.

Υπουργείο έπρεπε να είχαμε για να μπορούμε να μετρήσουμε, να συγκρίνουμε, να αξιολογήσουμε πολιτικές και πρακτικές, ανθρώπινο δυναμικό. Αντ’ αυτών έχουμε βολονταριστικές συμπεριφορές πολιτικών ηγετών, αυταρχισμό, δολοπλοκία και καταρρακωμένο ηθικό εκείνων που μάχονται στην πρώτη γραμμή. Η χώρα, όμως, συνέχισε να πορεύεται με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) παρά την επέλαση των κινδύνων και των απειλών. Η ΓΓΠΠ αποτελεί μια μικρή μονάδα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και τα τμήματά της που έχουν (στον τίτλο) επιτελικό χαρακτήρα δεν ξεπερνούν τα πέντε.

Παράλληλα με τη ΓΓΠΠ λειτουργεί ένα ημι-στρατιωτικό σώμα, το Πυροσβεστικό, το οποίο έχει απολέσει τη λειτουργική αυτοδυναμία του και θεωρείται, εσχάτως, μονάδα της Γενικής Γραμματείας. Αρμοδιότητες πολιτικής προστασίας ασκούνται, επίσης, από τον υπουργό Επικρατείας και τον υφυπουργό με χαρτοφυλάκιο την αποζημίωση από τις δασικές πυρκαγιές. Το πρόβλημα της πολιτικής προστασίας είναι, όμως, λειτουργικό και όχι, κυρίως, δομικό.

Σύμφωνα με τον νόμο 4662/20, η ΓΓΠΠ οριοθετεί τους κινδύνους, οργανώνει τον τρόπο με το οποίο αυτοί (πρέπει να) αντιμετωπίζονται, υπεισέρχεται στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, διαλαμβάνει ακόμη και τρέχοντα υπηρεσιακά ζητήματα των πυροσβεστών.

Το θέμα είναι ότι η εφαρμογή του νόμου αυτού ανεστάλη και, μάλιστα, τα άρθρα εκείνα που θα σηματοδοτούσαν την αναγκαία λειτουργική αλλαγή, δηλαδή τη δημιουργία περιφερειακών και τοπικών σχεδίων δράσης από αντίστοιχες εύρωστες και αποκεντρωμένες δομές, ακυρώθηκαν. Η τυπική αυτή λειτουργία υποκαταστάθηκε από μια άτυπη και μάλιστα συγκεντρωτική λειτουργία.

Εάν λάβει κανείς υπόψη του τέσσερα σημαντικά δεδομένα:

  1. Οτι λόγω των πολύ περιορισμένων κωδικοποιήσεων της νομοθεσίας, οι ρυθμίσεις παραμένουν διάσπαρτες και συχνά δημιουργούν αντί να λύνουν προβλήματα, αφού είναι ακατάλληλες για τον σκοπό που αρχικά δημιουργήθηκαν.
  2. Οτι η επικοινωνία μεταξύ των κρατικών υπηρεσιών είναι ανύπαρκτη. Ο χαρακτηρισμός των ελληνικών δημόσιων οργανώσεων ως silo εξακολουθεί να ισχύει απολύτως.
  3. Οτι στην Ελλάδα δεν ευτύχησαν ποτέ ούτε οι μέθοδοι ούτε τα εργαλεία του δημόσιου μάνατζμεντ υπέρ μιας πελατειακής και ρουσφετολογικής αντίληψη της πολιτικής, ιδίως, στον τομέα των αποζημιώσεων.
  4. Οτι η διοικητική και οργανωτική ένδεια των περιφερειακών μονάδων πολιτικής προστασίας αποτελεί εμπόδιο που μπορεί να ακυρώσει κάθε ευγενική και καλή πρόθεση.

Τότε, είναι προφανές ότι τα προβλήματα δεν μπορούν να λυθούν με by pass, όπως επιχειρήθηκε πρόσφατα και οδήγησε στην καταστροφή του Αυγούστου. Η αποφυγή των μεταρρυθμίσεων έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια και την υγεία των πολιτών. Οταν, για παράδειγμα, η διασπορά των αρμοδιοτήτων συναντά την περιρρέουσα επιφυλακτικότητα των εμπλεκομένων σε μη έκθεσή τους σε ακραίο κίνδυνο, τότε δημιουργείται κενό απόφασης και δράσης. Αυτό καλύπτεται είτε με αυτοσχεδιασμούς είτε με πρωτοβουλίες της πολιτικής ηγεσίας που λαμβάνονται υπό την πίεση των γεγονότων. Σχεδόν πάντα, αυτές οι πρωτοβουλίες δεν δικαιώνονται.

Κρίσιμη, λοιπόν, είναι η ταχεία δρομολόγηση των μεταρρυθμίσεων με σκοπό την επίλυση των προβλημάτων που αναφέρθηκαν. Υπάρχουν η γνώση και η εμπειρία που απαιτούνται. Θα μπορέσει το νέο υπουργείο και ο νέος υπουργός να ανταποκριθούν σ’ αυτές τις προκλήσεις; Η χώρα και η πολιτική προστασία χρειάζονται και νέα ηγεσία και νέα πολιτική.

*Συμβούλος ΑΣΕΠ, εμπειρογνώμονας δημόσιας διοίκησης, πρώην βουλευτής

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Του άντρα του πολλά βαρύ…
«Πιστεύω ότι έχουμε υποχρέωση ως Εθνική Αντιπροσωπεία να μην αδικούμε την κοινωνία μας. Έχουμε, λοιπόν, πανδημία ενδοοικογενειακής βίας; Όχι, κύριε συνάδελφε», είπε μεταξύ άλλων ο υπουργός ΠροΠΟ.
Του άντρα του πολλά βαρύ…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τον πρώην υπουργό Προστασίας του Πολίτη
Απέτυχε παταγωδώς ο πολιτικός που είχε στη διάθεσή του, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τον πιο πολυάνθρωπο μηχανισμό, τα περισσότερα εναέρια μέσα, τη μεγαλύτερη δυνατότητα μεταφοράς νερού ανά ώρα στην πυρκαγιά.
Για τον πρώην υπουργό Προστασίας του Πολίτη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χώρα που δεν μπορεί να χαμογελάσει
Με προτίμηση σε Αττική, Πελοπόννησο και Εύβοια, οι πυρκαγιές πλήττουν εκτάσεις υψηλής οικοπεδικής ζήτησης. Οι κυβερνητικές αντιδράσεις σχεδόν πανομοιότυπες. «Ο στρατηγός άνεμος», «ο καιρός», «οι απάτητες...
Χώρα που δεν μπορεί να χαμογελάσει
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σ’ ευχαριστώ ω εταιρεία…
Εμπλεος εθνικού ενθουσιασμού είδα, χθες, στο διαδίκτυο την παρουσίαση από την εταιρεία του πύργου του Ελληνικού, ονόματι Marina Tower, και ασυναίσθητα ο ασεβής θυμήθηκα τον Διονύση Σαββόπουλο (1971, ο...
Σ’ ευχαριστώ ω εταιρεία…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι σκληροί του μικροφώνου
Τους τελευταίους μήνες βρισκόμαστε μπροστά σε μια ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση του οργανωμένου εγκλήματος. Και η κυβέρνηση; Και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη; Η κυβέρνηση παρακολουθεί και ο κ....
Οι σκληροί του μικροφώνου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας