• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.8°C / 16.9°C
    0 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.6°C / 16.0°C
    1 BF
    86%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.0°C / 17.3°C
    2 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 13.1°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.2°C / 10.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.0°C / 15.1°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 10.4°C
    2 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 15.8°C
    1 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.5°C / 19.8°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.7°C / 19.6°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    1 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 10.5°C / 13.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 10.5°C / 12.8°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 16.8°C / 20.8°C
    2 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 17.1°C
    1 BF
    92%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 14.9°C
    0 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.7°C / 16.1°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    84%
EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θα τελειώσουμε ποτέ με το σύστημα πρόσβασης;

  • A-
  • A+
Εθνικό Απολυτήριο ή κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια;

Εδώ και περίπου μισό αιώνα (!) οι συζητήσεις μας για την εκπαίδευση περιστρέφονται σε σημαντικό βαθμό γύρω από το σύστημα πρόσβασης των μαθητών στο πανεπιστήμιο.

Εχει μετασχηματιστεί από απλό εκπαιδευτικό θέμα σε μείζον πολιτικό, κοινωνικό, ακόμα και εθνικό πρόβλημα. Κάθε χρόνο και σχεδόν για ολόκληρη τη χρονιά και ιδιαίτερα πριν από τις πανελλαδικές και μετά τα αποτελέσματα των πανελλαδικών όλοι έχουμε το βλέμμα μας εδώ! Κάθε εκπαιδευτική χρονιά αρχίζει και τελειώνει με βασικό θέμα συζήτησης τις πανελλαδικές εξετάσεις και το σύστημα πρόσβασης.

Δύσκολα θα βρούμε υπουργό Παιδείας που δεν ασχολήθηκε με το ζήτημα αυτό. Δύσκολα θα βρούμε ένα σύστημα που να άντεξε κάπως στο πέρασμα του χρόνου.

Δεν υπάρχει άλλη χώρα που να ασχολείται διαρκώς και αενάως με την τεχνική της εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Σε ένα ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό συνέδριο –μάλλον στο Λουξεμβούργο αν θυμάμαι καλά– δεν μπορούσα, ως πρόεδρος της ΟΛΜΕ, να δώσω πειστική απάντηση γι’ αυτή την εμμονή μας. Στην Ευρώπη κυριαρχεί η λύση του Εθνικού Απολυτηρίου. Δεν υπάρχει εθνικός συναγερμός για το σύστημα πρόσβασης, με φροντιστήρια δύο χρόνων, με αφιερώματα εφημερίδων και ιστοσελίδων, με ατέλειωτες κομματικές διαμάχες κ.λπ. κ.λπ.

Και το πιο φοβερό για το πρόβλημά μας είναι το εξής: Το εν λόγω σύστημα όλο αλλάζει και όλο το ίδιο μένει! Με εξαίρεση τον Ν. 2525/1997, ΟΛΕΣ οι άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις ταυτίζονται στην εξής εκδοχή: «Η εισαγωγή των μαθητών στο πανεπιστήμιο γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις σε 4-6 μαθήματα και με τη συμμετοχή ή όχι (κυρίως όχι) του βαθμού του απολυτηρίου του λυκείου».

Ως προς τι λοιπόν οι διαρκείς ανούσιες αντιπαραθέσεις και οι κομματικοί διαξιφισμοί, οι βαθυστόχαστες αναλύσεις και οι ιδεολογικές περιπλανήσεις; Το μόνο υπαρκτό θέμα είναι το τι ποσοστό υποψηφίων θα εισαχθεί. Και εδώ δεν μπορούμε να βρούμε μια άκρη.

Το ερώτημα είναι απλό. Το τι ποσοστό θα εισαχθεί είναι πολιτικό και κοινωνικό θέμα ή επιστημονικό και εκπαιδευτικό; Αν ισχύει το πρώτο σκέλος του ερωτήματος, τότε η απόφαση είναι της πολιτείας. Αν ισχύει το δεύτερο, τότε η ευθύνη ανήκει στα πανεπιστήμια.

Και εδώ δεν το ξεκαθαρίζουμε. Επιλέγουμε ένα μίγμα και των δύο κριτηρίων. Και τότε αρχίζουν οι ατέλειωτες διαμάχες και οι κορόνες περί του ορθά πρακτέου. Το πανεπιστήμιο προτείνει –με το εκάστοτε θεσμικό πλαίσιο– και το υπουργείο αποφασίζει.

Οσον αφορά το πρόβλημα του αριθμού των εισαγομένων (που είναι και το πραγματικά επίμαχο), «απορρίπτονται» (κατά τη γνώμη μου) δύο ακραίες επιλογές:

α) της Ν.Δ., που επιζητεί μια άκρως αναχρονιστική και σκληρά ταξική πολιτική για επιλεκτική δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση και για τροφοδότηση των κολεγίων και

β) του ΣΥΡΙΖΑ, που λέει «όλοι οι μαθητές παίρνουν απολυτήριο λυκείου και όλοι εισάγονται στο πανεπιστήμιο». Πρόκειται για έκφραση του αντίστοιχου σημερινού τοξικού ιδεολογικού δίπολου: του απόλυτα αγοραίου νεοφιλελευθερισμού της Δεξιάς και του άκρατου λαϊκισμού της Αριστεράς.

Υπάρχει λύση στο πρόβλημα; Φυσικά. Αλλά αυτό απαιτεί σοσιαλδημοκρατική εκπαιδευτική πολιτική. Απαιτεί μορφωτική κουλτούρα και εκπαιδευτική πολιτική ουσίας από τις ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας. Επί του πρακτέου;

α) Θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου του λυκείου, αφού πρώτα διαμορφωθεί προοδευτική μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση, και

β) προαγωγή μιας εθνικής στρατηγικής για τη διαμόρφωση του πανεπιστημιακού χάρτη της Ελλάδας με κοινωνικό διάλογο, με επιστημονικά κριτήρια και με την ενεργοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Μόνο το Κίνημα Αλλαγής έχει διαμορφώσει μια τέτοια πολιτική και έχει καλέσει σε διάλογο κόμματα και φορείς για τη λύση του προβλήματος. Τα άλλα κόμματα ερίζουν εδώ επί των συμπτωμάτων απευθυνόμενα στα κομματικά τους ακροατήρια. Επιδίδονται σε φλύαρες και ανούσιες διαμάχες πάνω στα αποτελέσματα του προβλήματος.

Και τα χρόνια θα περνούν, και το 2022 και το 2023 και… πάλι τα ίδια θα συζητάμε, σαν να μην κυλάει ο χρόνος! Το ερώτημα είναι βαθιά πολιτικό και ουσιαστικά εθνικό. Μπορεί μια χώρα να σχεδιάσει το μέλλον της εκπαίδευσης, να αποκρυσταλλώσει πολιτικές για την Κοινωνία της Γνώσης, όταν ασχολείται διαρκώς και διαρκώς με την τεχνική του συστήματος πρόσβασης;

* γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η εκπαίδευση και ο φούρνος του Χότζα
Η φετινή ανακοίνωση των αποτελεσμάτων συμπίπτει με ακόμη μία εκπαιδευτική αλλαγή. Η εκπαίδευση τελικά έχει, διαχρονικά, κοινά στοιχεία με τον φούρνο του Χότζα. Καθένας/μία υπουργός τού αλλάζει θέση.
Η εκπαίδευση και ο φούρνος του Χότζα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το «νέο» σύστημα υποβαθμίζει το Λύκειο και νοθεύει τον βαθμό των Πανελλαδικών
Σε ένα άρθρο μου στην «Εφημερίδα των Συντακτών» στις 6.9.17 χαρακτήριζα προβληματικότερο των προηγουμένων το σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ που πρότεινε ο υπουργός Παιδείας στις 28.8.17. Από τότε φαινόταν ότι θα...
Το «νέο» σύστημα υποβαθμίζει το Λύκειο και νοθεύει τον βαθμό των Πανελλαδικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προβληματικότερο των προηγούμενων το «νέο» σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ
Είναι σαφές ότι το προτεινόμενο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ αποτελεί παραλλαγή προηγούμενων συστημάτων, το καθένα από τα οποία είχε τα δικά του προβλήματα. Δυστυχώς το σύστημα αυτό έχει περισσότερα...
Προβληματικότερο των προηγούμενων το «νέο» σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ/ΤΕΙ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οταν οι ρυθμίσεις για τα μεταπτυχιακά δεν γίνονται στο πόδι
Τα τελευταία 40 χρόνια έχει γίνει πια συνήθεια ο κάθε ο νέος υπουργός Παιδείας να εκδηλώνει τη θέλησή του και πολλές φορές να επιχειρεί ριζικές παρεμβάσεις στο νομικό καθεστώς που διέπει τον χώρο της ανώτατης...
Οταν οι ρυθμίσεις για τα μεταπτυχιακά δεν γίνονται στο πόδι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τη διδασκαλία των Λατινικών
Υποψήφιοι-ες θεωρητικής κατεύθυνσης, κατά τις πανελλαδικές για τα ΑΕΙ 2022, θα εξεταστούν, αντί στην καταργημένη Κοινωνιολογία, στα Λατινικά, τα οποία δεν διδάχτηκαν ποτέ στα σχολεία τους.
Για τη διδασκαλία των Λατινικών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας