• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.7°C / 17.9°C
    1 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.5°C / 16.3°C
    0 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.4°C / 19.0°C
    2 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 13.1°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.6°C
    2 BF
    71%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.1°C / 15.7°C
    2 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.1°C / 11.4°C
    2 BF
    66%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.7°C / 18.6°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 19.2°C
    4 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 14.9°C / 17.9°C
    4 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.1°C / 19.6°C
    4 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 16.6°C
    2 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.9°C / 18.9°C
    2 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.5°C / 12.5°C
    2 BF
    75%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.5°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.8°C / 21.8°C
    3 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.3°C / 18.1°C
    2 BF
    73%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.1°C / 15.5°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.2°C / 16.4°C
    1 BF
    68%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    69%
© Wrangler | Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επικίνδυνοι γιατροί ή επικίνδυνοι καιροί*

  • A-
  • A+
Παραίτηση γιατρού σε ένδειξη διαμαρτυρίας

Ποια είναι τα όρια της επιστήμης; Πότε ένας επιστήμονας πρέπει να σταματάει; Οταν μια επιστήμη παύει να υπηρετεί τον άνθρωπο τότε παύει και να είναι επιστήμη. Τον τελευταίο καιρό έχουμε γίνει μάρτυρες μιας σπουδαίας επιστημονικής ανακάλυψης. Αναφέρομαι στα εμβόλια έναντι του νέου κορονοϊού. Η ανθρωπότητα έχει πλέον στη διάθεσή της ένα όπλο ικανό να αναχαιτίσει την πορεία της πανδημίας που έχει στοιχίσει τόσες ζωές παγκοσμίως και έχει αλλάξει τις ζωές όλων μας. Επιπλέον, ανοίγει ο δρόμος για την αντιμετώπιση και τη θεραπεία πολλών ακόμα ασθενειών με τεχνικές όπως αυτές που αξιοποιούν τα νέα εμβόλια.

Ολοι λοιπόν θα έπρεπε να είμαστε ικανοποιημένοι, είτε είμαστε πρόθυμοι να εμβολιαστούμε είτε (ανεξαρτήτως αιτίας) όχι. Αντ’ αυτού τι συμβαίνει όμως; Ανθρωποι απειλούνται και εκβιάζονται, άλλοι χάνουν τις δουλειές τους, άλλοι την πρόσβαση στην εκπαίδευση. Κάποιοι εξωθούνται να επιδιώκουν τη φυσική νόσηση θέτοντας σε κίνδυνο τον εαυτό τους και τους γύρω τους, και γιατροί χρηματίζονται ώστε να υπογράψουν ψευδείς βεβαιώσεις εμβολιασμού. Και για να πας για έναν καφέ πρέπει τώρα να επιδεικνύεις πιστοποιητικά και ταυτότητες.

Ποιος έφερε λοιπόν όλες αυτές τις συμφορές; Το εμβόλιο κατασκευάστηκε προς όφελος της υγείας μας και αν αυτό επιτευχθεί είναι άλλη κουβέντα που δεν έχω σκοπό να θίξω. Τα δεινά αυτά ήρθαν όχι από το εμβόλιο, αλλά από όσους το συνέδεσαν με ανόητα πιστοποιητικά και θεμελίωσαν πάνω σε αυτά ένα σύστημα ρατσισμού και διακρίσεων, διαχωρισμού και δημιουργίας πολιτών β’ κατηγορίας. Αυτές οι πρακτικές προφανώς δεν έχουν καμία σχέση με την προστασία της δημόσιας υγείας, την ιατρική ή οποιαδήποτε άλλη επιστήμη.

Είμαστε επικίνδυνοι; Προσωπικά, ανεξάρτητα απ’ το αν έχω εμβολιαστεί ή όχι, ενίοτε αισθάνομαι επικίνδυνος, καθώς στην ολιγοετή καριέρα μου ως γιατρός κλήθηκα να αντιμετωπίσω απαιτητικά περιστατικά και απειλητικές για τη ζωή καταστάσεις, χωρίς να έχω την απαραίτητη πείρα ή κάλυψη από εμπειρότερους συναδέλφους. Αυτή η παθογένεια χρονίζει άλλωστε στο σύστημα υγείας μας. Ωστόσο, ουδέποτε δημιουργήθηκε έστω και η υπόνοια ότι προκλήθηκε βλάβη σε κάποιον ασθενή μου ως συνέπεια των πράξεών μου. Διότι φρόντιζα πάντα να καλύπτω το μειονέκτημα της απειρίας μου με τη συγκέντρωση όσο πιο εκτενούς γίνεται θεωρητικής γνώσης. Το κυριότερο όμως, με το να ακολουθώ πιστά τον όρκο που έδωσα και τους κανόνες της ηθικής γύρω από τους οποίους είναι θεμελιωμένη η ιατρική.

Κανόνες που ορίζουν ότι η πλέον σημαντική αρχή στην ιατρική πράξη, πιο πάνω κι απ’ το «ωφελείν», είναι η αυτονομία, το δικαίωμα δηλαδή του καθενός να αποφασίζει απρόσκοπτα και χωρίς εκβιασμό το τι θα γίνεται στο σώμα του, είτε είναι προς όφελός του είτε όχι. Η αρχή αυτή μπορεί να παραβιαστεί μόνο σε πολύ συγκεκριμένες περιστάσεις και σε καμία περίπτωση όταν πρόκειται για ενήλικα άτομα ικανά να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους και είναι σε θέση να δώσουν ενημερωμένη συγκατάθεση για μια ιατρική πράξη όπως ο εμβολιασμός. Η αυτονομία –όπως και πολλές άλλες αξίες (π.χ. το ιατρικό απόρρητο)– τώρα κουρελιάζεται και καταπατείται βίαια με θύματα ακόμη και τους συναδέλφους μου υγειονομικούς.

Είναι επικίνδυνοι οι ανεμβολίαστοι υγειονομικοί; Ετσι αποφάνθηκαν οι ειδικοί, οι οποίοι, την ώρα που εμείς μαχόμασταν συνεχώς στην πρώτη γραμμή με την πανδημία, εκείνοι βρίσκονταν προστατευμένοι πίσω από αναπαυτικά γραφεία, τηλεοπτικά πάνελ και νομικά εκτρώματα όπως το ακαταδίωκτο. Πώς όμως στοιχειοθετείται η επικινδυνότητα, αν πρώτα δεν επιβεβαιωθεί η ύπαρξη του ιού με τεστ; Πόσο άδικο είναι να προσπαθείς να πεις σε κάποιον αυθαίρετα ότι είναι επικίνδυνος να μεταδώσει τον ιό, χωρίς να ξέρεις καν αν είναι φορέας του; Τι διαφορά έχει αυτή η στάση από τις διακρίσεις εις βάρος των έγχρωμων στην Αμερική του περασμένου αιώνα, όπου άνθρωποι απομονώνονταν και αποκλείονταν από την εργασία και λοιπές κοινωνικές δραστηριότητες με μοναδικό κριτήριο το χρώμα του δέρματος τους, επειδή πιστευόταν ότι τα ποσοστά εγκληματικότητας και μεταδοτικών ασθενειών ήταν υψηλότερα στις κοινότητες των εγχρώμων; Αλλωστε στον βωμό της υποτιθέμενης προστασίας του κοινωνικού συνόλου διάφορες μορφές εξουσίας έχουν επανειλημμένα γεννήσει διακρίσεις εις βάρος ατόμων με συγκεκριμένα αμετάβλητα (όπως το χρώμα δέρματος) ή ευμετάβλητα (όπως οι πολιτικές πεποιθήσεις) χαρακτηριστικά.

Βέβαια το τεστ μπορεί να αποτύχει να ανιχνεύσει την ύπαρξη της νόσου. Το ίδιο ισχύει όμως και για το εμβόλιο - η ύπαρξη πιθανότητας μετάδοσης και από εμβολιασμένους είναι αδιαπραγμάτευτη επιστημονική αλήθεια. Πόσο πιο επικίνδυνος είναι άραγε ένας ανεμβολίαστος, αλλά με πρόσφατο αρνητικό τεστ, υγειονομικός από έναν εμβολιασμένο, χωρίς τεστ, συνάδελφό του; Τη στιγμή μάλιστα που υπάρχει έστω και μία έρευνα (αναφέρομαι στη μεγάλη έρευνα της Οξφόρδης) που συμπεραίνει ότι η μεταδοτικότητα του ιού μπορεί να είναι ίδια ανεξαρτήτως του εμβολιαστικού στάτους.

Αν η κυβέρνηση ενδιαφερόταν ουσιαστικά για την προστασία του κοινωνικού συνόλου, θα φρόντιζε να εξασφαλίσει δωρεάν τεστ για όλους τους υγειονομικούς, κι ας επέβαλλε αυτό να γίνεται με τη διπλάσια συχνότητα στους ανεμβολίαστους. Πρακτική που ισχύει ώς σήμερα (31 Αυγούστου) δηλαδή, και θεωρείται ασφαλής και οικονομικά εφικτή. Αλλά η κυβέρνηση έχει άλλη ατζέντα και το απέδειξε όταν μας άφησε απροστάτευτους εν μέσω πανδημίας, χωρίς να αυξηθούν ουσιαστικά οι κλίνες ΜΕΘ και με τεράστιες ελλείψεις προστατευτικού εξοπλισμού. Αν, όπως διατυμπανίζουν, ακολουθούν την επιστήμη, γιατί δεν συμμορφώνονται με τον ΠΟΥ, ο οποίος έχει τονίσει ότι όπου έχει δοκιμαστεί ο υποχρεωτικός εμβολιασμός οδήγησε στο αντίθετο απ’ το επιθυμητό αποτέλεσμα;

Η προώθηση της εμβολιαστικής εκστρατείας πρέπει να γίνεται όχι με εκβιασμούς και απειλές, αλλά μέσω ενημέρωσης, παρουσίασης αντικειμενικών δεδομένων και σεβόμενοι πάντα τις ιδιαίτερες επιθυμίες του καθενός από μας. Οσο σίγουροι και να είμαστε για την ασφάλεια, χρειάζεται να αναγνωρίσουμε ότι κάποιος δικαιούται να είναι διστακτικός, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για κάτι, όπως και να το κάνουμε, καινούργιο. Είναι βασικό ανθρώπινο ένστικτο και οφείλουμε να το σεβαστούμε.

Σεβόμενος τον όρκο που έδωσα και τις αξίες της επιστήμης που επέλεξα να υπηρετώ, δηλώνω σήμερα πως υπέβαλα την παραίτησή μου από τη δημόσια δομή υγείας στην οποία εργάζομαι. Αναγνωρίζω ότι αυτό που συμβαίνει δεν είναι ιατρική, οπότε επιλέγω να απέχω απ’ αυτές τις πρακτικές, αναλαμβάνοντας την ευθύνη που μου αναλογεί ως μέλος της επιστημονικής κοινότητας. Καλώ σε προβληματισμό όλους τους σκεπτόμενους συναδέλφους, εμβολιασμένους και μη, και ευελπιστώ να επιστρέψω, όταν οι συνθήκες επιτρέψουν την άσκηση της επιστήμης μου.

ΥΓ1: «Κάθε ενήλικας και έχων σώας τας φρένας άνθρωπος έχει δικαίωμα να αποφασίσει τι θα γίνεται πάνω στο σώμα του», Justice Cardozo, πατέρας της Ιατρικής Ηθικής.

ΥΓ2: «Η συναίνεση να μην είναι αποτέλεσμα πλάνης, απάτης ή απειλής» – απόσπασμα από το άρθρο 12 του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας.

*Τα στοιχεία του γιατρού στη διάθεση της εφημερίδας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι δείκτες πανδημίας και η αλήθεια των αριθμών
Υπάρχουν βαθύτεροι κοινωνικοί και πολιτισμικοί παράγοντες που επιδρούν στην άρνηση εμβολιασμού μιας μικρότερης μερίδας πολιτών που πρέπει να τους εξετάσουμε και να τους διαχειριστούμε μεσομακροπρόθεσμα.
Οι δείκτες πανδημίας και η αλήθεια των αριθμών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιδεολογία της βεβαιότητας
Οι διχογνωμίες γύρω από το ζήτημα των εμβολιασμών κατά του κορονοϊού δεν επιτρέπουν εύκολες κατηγοριοποιήσεις.
Η ιδεολογία της βεβαιότητας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στόχος μας η Δημοκρατία
Όλο αυτό το διάστημα ακούμε καλοντυμένες κύριες και κύριους από τα πάνελ των καναλιών, να μας προειδοποιούν να καθίσουμε φρόνημα στο σπιτάκι μας. Και η Δημοκρατία; Θα αναρωτηθεί εύστοχα κάποιος; Τι γίνεται με...
Στόχος μας η Δημοκρατία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «αόρατος εχθρός» της πανδημίας και ο «ορατός εχθρός» που παράγει υγειονομική κρίση
Aπαιτείται εγρήγορση και αντίσταση στην αδιακρίτως επιβαλλόμενη κοινωνική καραντίνα...Βασικός στόχος είναι ο κοινωνικός έλεγχος – και όπως πολύ σωστά έχει λεχθεί, «στόχος είναι το μυαλό μας».
Ο «αόρατος εχθρός» της πανδημίας και ο «ορατός εχθρός» που παράγει υγειονομική κρίση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τεστ! Τεστ! Τεστ!... σε όλους!
Το ζήτησε ο επικεφαλής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) Τέντρος Γκεμπρεγέσους τη Δεύτερα 16/3, απ’ όλα τα κράτη, προκειμένου να εφαρμόσουν τη στρατηγική περιορισμού της επιδημίας του κορονοϊού.
Τεστ! Τεστ! Τεστ!... σε όλους!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας