• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 9.2°C / 12.9°C
    0 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 2.5°C / 5.8°C
    3 BF
    50%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 8.0°C / 12.3°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.3°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 5.1°C
    1 BF
    82%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -2°C -2.6°C / 0.1°C
    4 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    10°C 8.6°C / 10.6°C
    0 BF
    96%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 13.2°C
    3 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 4.9°C / 10.9°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 15.7°C
    5 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    6 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 12.7°C
    4 BF
    74%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 6.5°C
    0 BF
    70%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 6.5°C / 10.6°C
    1 BF
    76%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 12.8°C
    1 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.4°C / 13.1°C
    2 BF
    72%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.3°C / 5.4°C
    2 BF
    91%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.2°C / 6.2°C
    2 BF
    52%
  • Καστοριά
    Χιονοπτώσεις
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    91%

By discogs.com, Fair use, en.wikipedia.org | AP Photo/John Lent

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ντίζι Γκιλέσπι στο «Ρεξ»

  • A-
  • A+

Μάιος 1956. Δέκα εννέα (19) χρόνια μετά τα λαμπερά του εγκαίνια, το «Ρεξ» των αδελφών Σικιαρίδη (Σίμος, Φιλάρετος και Αλέκος) και του νεοϋορκέζικου αέρα που έφερε στη νυχτερινή Αθήνα, το δημοφιλές κέντρο διασκέδασης, φιλοξενεί έναν από τους κορυφαίους μουσικούς της τζαζ. Ο τρομπετίστας Ντίζι Γκιλέσπι, επικεφαλής μιας ορχήστρας αστέρων, εμφανίστηκε για δύο μοναδικά βράδια που έδωσαν επιπλέον λάμψη στον αττικό ουρανό.

Οι Κουίνσι Τζόουνς, Φιλ Γουντς, Μπίλι Μίτσελ, Γουόλτερ Ντέιβις, Τσάρλι Πέρσιπ και Μέλμπα Λίτον συμμετείχαν στη ζωντανή ηχογράφηση των δύο αυτών εμφανίσεων, στο θαυμάσιο «Dizzy in Greece», που κυκλοφόρησε η Verve μία χρονιά αργότερα. Το συμπλήρωσε βέβαια με ηχογραφήσεις στη Νέα Υόρκη (Απρίλιος και Ιούνιος του ’57). Το άλμπουμ περιείχε συνολικά δέκα συνθέσεις.

Ο Σπύρος Σκούρας ήταν εκείνος που αναμόρφωσε το «Ρεξ» και εμπλούτισε το ρεπερτόριό του με εμφανίσεις καλλιτεχνών του εξωτερικού. Σημαντικός κρίκος της αμερικανικής βιομηχανίας του θεάματος και οξυδερκής, ο Σκούρας αναζητούσε ανά την επικράτεια χώρους για να τους μετατρέψει σε αίθουσες προβολής και έκανε εισαγωγή ταινιών στη χώρα μας, όταν δέχτηκε την πρόταση των αδελφών Σικιαρίδη.

Το αποτέλεσμα της δικής του περιόδου στο τιμόνι του «Ρεξ» μόνο θετικά αποτελέσματα είχε. «Ο πολυτελέστερος και τελειότερος της Ευρώπης», ανέφεραν οι καταχωρίσεις εκείνα τα χρόνια. Στον χώρο στεγάζονταν το θέατρο «Κοτοπούλη» (1.400 θέσεων) ακριβώς επάνω από τον κινηματογράφο (4.000 θέσεων χωρητικότητας) και το «Σινεάκ» (700 θέσεων) στο υπόγειο. Στις διαφημιστικές μακέτες διαβάζαμε τότε πως: «Το καμαρώνουν οι Αθηναίοι και οι ξένοι το ζηλεύουν». Δεν απείχαν πολύ αυτές οι υπερβολές στον λόγο από την περιγραφή του πολυχώρου που υλοποίησαν οι αρχιτέκτονες Βασίλης Κασσάνδρας και Λεωνίδας Μπόνης.

Στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Dizzy in Greece», ο διάσημος μουσικός της τζαζ κάνει διαφήμιση στη χώρα μας ντυμένος τσολιάς, με την πλάτη στους κίονες της Ακρόπολης. Ο Φιλ Γουντς, εκ των συμμετεχόντων σε εκείνες τις εμφανίσεις, 10 χρόνια αργότερα ηχογράφησε το άλμπουμ «Greek cooking» στην Impulse, με τον Ιορδάνη Τσομίδη στο μπουζούκι. Με μπουζούκια ανά χείρας εμφανίστηκαν και οι Ντίζι Γκιλέσπι-Κουίνσι Τζόουνς στις Τζιτζιφιές, όπου πήγαν για να ακούσουν τους Τσιτσάνη-Παπαϊωάννου!

Οι τέσσερις μουσικοί τσαμάρισαν με προτροπή του Τσιτσάνη, όμως δεν είχε προβλεφθεί η ύπαρξη μαγνητόφωνου για να ηχογραφηθεί η μοναδική εκείνη στιγμή. Η Καίτη Κασιμάτη-Μυριβήλη θα θυμηθεί μεταφέροντας μνήμες εκείνης της βραδιάς, που παρακολούθησε από κοινού με τον Μάνο Χατζιδάκι, στον Θάνο Φωσκαρίνη (δημοσιεύτηκε στο ένθετο «Βιβλιοθήκη» της «Ελευθεροτυπίας» στις 23 Οκτωβρίου του 2010) πως:

«Ακόμα λυπάμαι που δεν είχαμε μαζί μας ένα φορητό μαγνητόφωνο να ηχογραφήσουμε αυτή την τόσο ασυνήθιστη μουσική που έβγαινε από τους αυτοσχεδιασμούς. Καθίσαμε ώς τα ξημερώματα».

*συγγραφέας, σεναριογράφος

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δίχως μουσική
Οι επιδημιολόγοι θεωρούν τη μουσική επικίνδυνη. Έχουν στο μυαλό τους τεράστια κλαμπ όπου συνωστίζονται συνήθως νέοι και ιδρώνουν χορεύοντας μέχρι το πρωί. Ίσως εδώ είναι το λάθος: Το να ισοπεδώνουμε τα πάντα.
Δίχως μουσική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σημασία του Θεοδωράκη
Η μελοποίηση σπουδαίων ποιητών είναι, πιθανότατα, το σημαντικότερο έργο του, αλλά και μια πολιτική πράξη που σηματοδοτεί το ενδιαφέρον του για τον λαό.
Η σημασία του Θεοδωράκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αντικαθρέφτισμα της Βίκυς Μοσχολιού στο κάτοπτρο της παιδικής της ηλικίας
Η περιπέτεια του παιδικού της βίου επέτρεψε στη Βίκυ Μοσχολιού να τολμήσει να τραγουδήσει κι αυτά που δεν καταλάβαινε.
Το αντικαθρέφτισμα της Βίκυς Μοσχολιού στο κάτοπτρο της παιδικής της ηλικίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ας καταθέσουμε τη σκέψη μας, όχι μόνο τη λύπη μας
Ο Θάνος Μικρούτσικος διαμόρφωσε τα μουσικά γούστα της γενιάς του αλλά και των μετέπειτα γενιών. Δεν ήταν λαϊκός συνθέτης με την παραδοσιακή έννοια, όμως έκανε κάτι πολύ πιο φιλόδοξο: επαναπροσδιόρισε την...
Ας καταθέσουμε τη σκέψη μας, όχι μόνο τη λύπη μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το χρώμα της μουσικής
Το 1958, είναι η χρονιά που στο Σάρεϊ της Μ. Βρετανίας ο δεκατριάχρονος Ερικ Κλάπτον αποκτά την πρώτη του κιθάρα και δοκιμάζει να παίξει με αυτήν τη μουσική που ακούει στο ραδιόφωνο, σε μια παιδική εκπομπή που...
Το χρώμα της μουσικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
...Ας πεθάνει η κατσίκα του γείτονα
Κάποιοι, εντός αλλά και εκτός ΕΡΤ (προφανώς κατ’ εντολήν των πρώτων), έστησαν έναν απίστευτο πόλεμο προς τους μουσικούς των ορχηστρών της και σε όσους στηρίζουμε το αίτημά τους, με στόχο να ακυρωθεί η όποια...
...Ας πεθάνει η κατσίκα του γείτονα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας