• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.6°C / 15.7°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.7°C / 12.7°C
    0 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.0°C / 13.7°C
    5 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    11°C 7.5°C / 10.9°C
    2 BF
    46%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.7°C / 12.1°C
    2 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.1°C / 7.3°C
    2 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 16.6°C
    2 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 18.7°C
    3 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.9°C / 14.9°C
    0 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 18.5°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    5 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    8°C 7.9°C / 10.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 12.8°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 14.8°C / 18.8°C
    2 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.9°C
    2 BF
    71%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.3°C / 13.3°C
    0 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.7°C / 12.8°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    1 BF
    80%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περί Τήνος πρόκειται

  • A-
  • A+

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Τήνο. Πριν από εβδομήντα χρόνια ήμουν έξι χρόνων. Εκείνα τα καλοκαίρια η πιτσιρικαρία κάναμε μπάνιο στην Παλλάδα, στο Βίντσι, εκεί που είναι ο «Ταρσανάς», στο Βαθύ Κλαδάκι, ακόμη και μέσα στο λιμάνι, εκεί που είναι σήμερα το Ιδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, αλλά κι εκεί που άραζαν τα καΐκια, στα οποία σκαρφαλώναμε απ’ τον κάβο της δέστρας και κάναμε βουτιές. Βραχάκια ή αμμουδιά, το μπάνιο ήταν η απόλυτη ελευθερία, η απόλυτη χαρά, η απόλυτη ξεγνοιασιά, το απόλυτο καλοκαιρινό ξέδωμα. Θυμήθηκα τα παιδικά μου χρόνια αλλά και τα νιάτα μου, τότε που οι παραθαλάσσιες τοποθεσίες και οι ακρογιαλιές, σε όλα τα κυκλαδονήσια, ήταν παρθένες κι έρημες, χωρίς καρεκλάκια, χωρίς ξαπλώστρες, χωρίς ομπρέλες, χωρίς beach bars, χωρίς Κινέζες να σου κάνουν μασάζ στην πλάτη. Αργότερα πηγαίναμε και πιο μακριά, στα Σπιτάλια, στη Φρεατίδα, στον Σταυρό, στα Κιόνια ή στον Αγιο Φωκά και στο Βρέκαστρο.

Επρεπε να πηγαίνουμε πιο μακριά γιατί κάναμε και πράγματα που απαγορεύονταν, όπως το κάπνισμα ή να λέμε ανέκδοτα σόκιν ή να δείχνουμε ο ένας στον άλλον το όργανο αναπαραγωγής. Μόνο αγόρια εννοείται. Φυσικά γύρω μας δεν υπήρχε ψυχή ζώσα. Τα βράδια πηγαίναμε για πυροφάνι, κατασκηνώναμε σε καμιά παραλία, πηγαίναμε έως τη σπηλιά στην Παναγία τη Γαστριώτισσα, ανάβαμε φωτιά με ξερόκλαδα, είχαμε ένα φορητό πικάπ και ακούγαμε δίσκους 45άρια Νιλ Σεντάκα, Πολ Ανκα, Ελβις Πρίσλεϊ, εκτός αν κάποιος είχε κιθάρα ή φυσαρμόνικα, οπότε το ρίχναμε στο τραγούδι μετά το νυχτερινό μπάνιο. Οι νύχτες ήταν ήρεμες, φώτα πολλά δεν υπήρχαν γιατί ήμασταν μακριά απ’ τη Χώρα και η μόνη συντροφιά μας ήταν το κύμα της θάλασσας που ενωνόταν με τα κρωξίματα από τα νυχτοπούλια, τα γαβγίσματα των σκύλων κι ένας ολοκάθαρος ουρανός γεμάτος πεφταστέρια. Νύχτες ντυμένες με μαγεία.

Αυτά τότε. Που δεν ήταν κυρίαρχη η χρηματοθηρία, η αρπακτικότητα, ο ατομισμός. Που δεν υπήρχε τουρισμός, αλλά ελάχιστοι ξένοι περιηγητές και χιλιάδες προσκυνητές για τη Μεγαλόχαρη. Δηλαδή αυτό που λέμε σήμερα «θρησκευτικός τουρισμός». Ο οποίος, να σημειώσω, ότι έσωσε την Τήνο με πολλούς τρόπους, καθότι επιβράδυνε την «ανάπτυξη», την άναρχη δόμηση του νησιού, την επέλαση των ξένων («ξένος» για έναν Τηνιακό είναι πας μη Τηνιακός), τη βάρβαρη εξαφάνιση προαιώνιων μονοπατιών, κατσικόδρομων, γαϊδουρόδρομων, λαγκαδιών, στάβλων, αλωνιών. Δεν γινόταν αλλιώς. Τα χωράφια είχαν προ πολλού εγκαταλειφθεί, αφού οι χωριανοί, μετά τη δεκαετία του ’50, αντί να μείνουν στα χωριά τους να καλλιεργήσουν τη γη, κάτι πολύ σκληρό και όχι με εγγυημένες απολαβές, προτίμησαν την «εσωτερική μετανάστευση», την επονομαζόμενη αστυφιλία, και πήγαν στην Αθήνα να γίνουν θυρωροί, εργάτες, οικοδόμοι, φουρναραίοι ή έμποροι.

Μακροπρόθεσμα ο τουρισμός, που είναι μια παγίδα, θα αποδειχθεί επιβλαβής και καταστροφική επένδυση. Φέρνει μεν παράδες στους νησιώτες αλλά και σε Αθηναίους επιχειρηματίες που μυρίζουν το χρήμα και ανοίγουν μαγαζιά στα νησιά, αλλά τα κακά που θα ακολουθήσουν δεν είναι εύκολα ορατά και κατανοητά. Καταστροφική διότι ρημάζει τη φυσική ομορφιά του νησιού. Ηδη το να απομακρύνουν βίαια τα φύκια απ’ τις παραλίες για να αισθάνονται πιο «άνετα» οι πελάτες των beach bars είναι μια περιττή, περιβαλλοντική ζημιά που επηρεάζει το θαλάσσιο οικοσύστημα. Να γεμίζει φώτα όλο το νησί επηρεάζει την πανίδα και δεν θα ξαναπατήσει το πόδι του ορτύκι ή τρυγόνι στο νησί. Να χτίζουν τερατώδεις βίλες όπου τους καπνίσει μη σεβόμενοι το φυσικό κάλλος του νησιού είναι μια εχθρική πράξη προς το τοπίο. Μακροπρόθεσμα η ζωή στην Τήνο θα καταστεί μη βιώσιμη. Οποιος τολμήσει να κοιτάξει όχι πολύ μακριά, ας πούμε έως το 2030, «βλέπει» τι πρόκειται να προκύψει έπειτα από όλη αυτή την τεχνητή «ανάπτυξη» που φέρνει ο τουρισμός: ο επιταχυνόμενος τουριστικός ορυμαγδός αποθαρρύνει την ήρεμη ανάπτυξη και την ισορροπία της φύσης, χάνεται η παράδοξη ομορφιά της παραλίας που κάποτε γαλήνευε, τα τραπεζοκαθίσματα δημιουργούν το δικό τους στερέωμα φαραωνικής εμβέλειας, η προκυμαία όπου σουλατσάρει ο κόσμος μετατρέπεται σε μια πασαρέλα που τροφοδοτεί αλλοπρόσαλλα μηνύματα.

Εντάξει, ο Δεκαπενταύγουστος στην Τήνο σήμερα δεν είναι ίδιος με τότε, ούτε υπάρχει η κατάνυξη και η πνευματικότητα που υπήρχαν πριν από εβδομήντα χρόνια. Μια επίδειξη χρυσών αρχιερατικών αμφίων είναι η λιτανεία της εικόνας της Μεγαλόχαρης, ένα βεγγαλικό με παράτες και μπάντες είναι που σκάει ψηλά, μακριά απ’ τις καρδιές των πιστών που έρχονται να προσκυνήσουν προσμένοντας ένα θαύμα: το μέσα μαύρο της ψυχής να γίνει μπλε, η νυχτερίδα που τρομάζει να γίνει πεταλούδα που φέρνει ελπίδα και η ανατολή πάνω απ’ τη Μύκονο να γίνει δύση των δεινών που ταλαιπωρούν την ανθρωπότητα.

*Ποιητής, εκδότης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τουρισμός και ανεμογεννήτριες
Βρέθηκα στο νησί της καταγωγής μου, την Τήνο, και εκεί αναμετρήθηκα τόσο με τη λέξη υποχρέωση όσο και με την ευθύνη. Οχι τόσο των νησιωτών όσο των πολιτικών. Χθεσινών και τωρινών.
Τουρισμός και ανεμογεννήτριες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Ημέρα της Ashura: γκρεμίζοντας τις προκαταλήψεις
Κατανοώντας το πνεύμα της Ημέρας της Ashura γίνεται φανερό ότι οι πολιτισμικές αξίες που αυτή κουβαλά δεν έρχονται σε αντίθεση ή και σε σύγκρουση με το πνεύμα που διέπει τις αστικές δημοκρατίες και το νομικό...
Η Ημέρα της Ashura: γκρεμίζοντας τις προκαταλήψεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο τουρισμός εκτόξευσε στα ύψη τα κρούσματα
Η χαλάρωση των μέτρων γενικά και η απρόσμενα πολύ καλή χρονιά για τον τουρισμό είχαν αποτέλεσμα την επίτευξη υψηλού ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας μας, που είχε «γονατίσει» με τα διαδοχικά lockdown και τα...
Ο τουρισμός εκτόξευσε στα ύψη τα κρούσματα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Tουρισμός: μετά την πανδημία τι;
Η πανδημία κάποια στιγμή θα τελειώσει. Και μετά τι; Θα συνεχίσουμε το ίδιο ευάλωτο μοντέλο του καλοκαιρινού μαζικού τουρισμού; Oφείλουμε ως χώρα να αναπτύξουμε εναλλακτικές μορφές τουρισμού με υψηλά στάνταρντ,...
Tουρισμός: μετά την πανδημία τι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
H επόμενη ημέρα
Ζήσαμε μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους. Ωστόσο, είναι χρέος της γενιάς μας να μετατρέψουμε τις πολλαπλές αυτές προκλήσεις σε μια ευκαιρία για επανεκκίνηση ή αναστοχασμό στη χάραξη πολιτικών σε εθνικό,...
H επόμενη ημέρα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την εξοικονόμηση νερού στη Γαύδο
Λάβαμε από τη δήμαρχο Γαύδου εκτενέστατη επιστολή για το κείμενο της Ράνιας Καλαντζή «Γαύδος: ένα μικρό γαλατικό χωριό μέσα στην τουριστική ‘‘Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία’’», που δημοσιεύτηκε στις 28/7.
Για την εξοικονόμηση νερού στη Γαύδο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας