• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.8°C / 23.4°C
    1 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.4°C / 22.4°C
    0 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 19.0°C / 22.6°C
    1 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 20.5°C
    0 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 16.4°C
    2 BF
    63%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 19.6°C / 25.8°C
    1 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 24.1°C
    1 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.9°C / 23.3°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 20.7°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    59%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 18.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 17.5°C / 25.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.8°C / 23.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.2°C / 23.6°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 21.0°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 21.2°C
    1 BF
    96%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    61%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οράματα από το μέλλον

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μια από τις μορφές εκείνες της λογοτεχνίας που συνέβαλε τα μέγιστα στη δημιουργία εικόνων και έπλασε τοπία στη φαντασία μας ήταν ο Ιούλιος Βερν. Μια φωτισμένη περίπτωση πνεύματος, ένας οραματιστής, ένας συγγραφέας με προφητικές ματιές στο μέλλον. Μέσα από τα βιβλία του πέρασαν διαστημικά ταξίδια, υποβρύχιες εξερευνήσεις κι ένας κόσμος όπως δεν τον είχαμε φανταστεί. Ζωντάνεψε κείμενα και έδωσε τροφή στη σκέψη όλων μας. Πολύ μπροστά από την εποχή του, αποτελεί ίσως τον κορυφαίο αφηγητή του μέλλοντος, αιώνες πριν εκείνο πάρει σάρκα και οστά.

Είναι ελάχιστοι, πιστεύω, από τα παιδιά εκείνα των δεκαετιών του ’60, του ’70 αλλά και του ’80 που δεν ξεφύλλισαν έστω ή απλά δεν στάθηκαν μπροστά από μια βιτρίνα βιβλιοπωλείου, χαζεύοντας αυτά τα πραγματικά πανέμορφα εξώφυλλα! Ηταν οι εκδόσεις Αστέρος αυτές που έκαναν πιο δημοφιλή από οποιονδήποτε άλλο εκδοτικό οίκο στη χώρα μας τον Ιούλιο Βερν και το έργο του. Ηταν ο εκδοτικός οίκος που τον καθιέρωσε και έδωσε άλλες διαστάσεις σε όσα περιέγραψε με τόσο γλαφυρό τρόπο. Σε όσα προσπάθησε να ερμηνεύσει, πολύ πριν συμβούν.

Θυμάμαι στα χρόνια των δικών μου παιδικών χρόνων τις ατελείωτες ώρες που με ένα τέτοιο βιβλίο βυθιζόμουν στις δικές του αλήθειες, τις τόσο μακρινές από την εποχή που το έγραψε, αλλά συνάμα και τις τόσο γοητευτικές στις δικές μου καθημερινές εικόνες. Είχε αυτό το μαγικό στοιχείο να μπορεί να σε ταξιδεύει και να σε συναρπάζει, να εξάπτει τη φαντασία. Ηταν και υπεράνω αντιρρήσεων, εκ μέρους των γονιών μας. Αντίθετα, με μεγάλη τους χαρά θα μας αγόραζαν ένα βιβλίο του και με ακόμη μεγαλύτερη θα μας έβλεπαν να το διαβάζαμε! Ενα είδος εξωσχολικών αριστουργημάτων, με την κοινή αποδοχή όλων. Ηταν συγχρόνως και ο συνδετικός κρίκος με τα Κλασσικά Εικονογραφημένα, στα οποία ανατρέχαμε για να δούμε περισσότερες εικόνες από εκείνα τα ταξίδια.

Οχι ότι έλειπε η εικονογράφηση στα δικά του βιβλία. Το κάθε άλλο μάλιστα. Ηταν λιτή, αλλά υπέροχη κι εκείνη. Κουβαλούσε κάτι από περασμένους αιώνες και έδειχνε… αυθεντική. Σαν αναπόσπαστο τμήμα της αφήγησης. Από τη Γη στη Σελήνη, Τα τέκνα του πλοιάρχου Γκραντ, Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες, 20.000 λεύγες κάτω απ’ τη θάλασσα, ένας διαχρονικός θησαυρός απόδρασης! Τα δε εξώφυλλα, ο καθρέφτης κάθε βιβλίου, ήταν απλά σαγηνευτικά!

Σε προκαλούσαν στη θέα τους, αφήνοντας ελεύθερη τη φαντασία σε κόσμους που απλώνονταν σαν σκιά κάτω από την πένα του Γάλλου συγγραφέα. Τώρα, με τα χρόνια της αθωότητας πίσω, νομίζω πως και το timing έπαιξε ρόλο.

Οι εικονογράφοι των βιβλίων αυτών στη γαλλική έκδοση ήταν οι παρακάτω:

Edouard Riou (1833-1900)
Henri de Montaut (1840?-1905?)
Alphonse de Neuville (1835-1885)
Jules Ferat (1819-1889?)
Georges Tiret-Bognet (1855-1930?)

 * συγγραφέας, σεναριογράφος

ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα «Κείμενα» του Φίλιππου Βλάχου και του Σάμη Γαβριηλίδη
Οταν «έφυγε» ο Φίλιππος, τα «Κείμενα» ανέλαβε ο Σάμης Γαβριηλίδης, που επαξίως συνέχισε το έργο του πρώτου και την προσφορά των «Κειμένων» στα ελληνικά Γράμματα. Αλλά όταν «έφυγε» και ο Σάμης, επακολούθησε η...
Τα «Κείμενα» του Φίλιππου Βλάχου και του Σάμη Γαβριηλίδη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Τζακ Λόντον και η ελληνική Αριστερά
Αυτές τις μέρες συμπληρώνονται 145 χρόνια από τη γέννηση του Τζακ Λόντον, ο οποίος έγινε ένας από τους πιο εμπορικούς συγγραφείς παγκοσμίως.
Ο Τζακ Λόντον και η ελληνική Αριστερά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο χαμένος εαυτός
Με την «εισβολή» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τη «θεοποίηση» της εικόνας η ερώτηση κάνει μια φαινομενικά απλή απάντηση να μοιάζει σαν την αναζήτησή του «ιερού δισκοπότηρου» της ύπαρξής μας.
Ο χαμένος εαυτός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Βλέποντας τον κόσμο ανάποδα
Ο Κώστας Βεργόπουλος, ένας από τους σπουδαιότερους Ελληνες οικονομολόγους, μας άφησε ένα σπουδαίο, όσο και εκτεταμένο επιστημονικό έργο, που επικοινωνούσε με έναν ιδιαίτερα απλό και κατανοητό τρόπο για μια...
Βλέποντας τον κόσμο ανάποδα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο συγγραφέας του πολιτισμού, Μήτσος Κασόλας
Ο τόπος του Μήτσου Κασόλα, της οικογένειας Κασόλα αλλά και των ηρώων του, Πρίγκιπα, Αγγελίνας και Γερακίνας: Κοίταζε ολόγυρα τον Κουμαριά, το όρος Παναιτωλικό, που ξεκινούσε από το Αγρίνιο και έφτανε...
Ο συγγραφέας του πολιτισμού, Μήτσος Κασόλας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας