• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.4°C / 21.3°C
    0 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 19.9°C
    0 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.0°C / 21.8°C
    2 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 16.4°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 16.3°C
    0 BF
    72%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 18.2°C
    2 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    2 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 21.6°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.2°C / 20.9°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.9°C / 16.9°C
    2 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.1°C / 20.2°C
    2 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 15.6°C / 21.8°C
    3 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.5°C / 15.9°C
    0 BF
    59%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.5°C / 14.5°C
    1 BF
    39%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 16.8°C / 22.8°C
    2 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.6°C / 22.1°C
    2 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.3°C / 19.4°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.8°C / 20.0°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    38%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φοβού τας κοινωνικάς επιστήμας και δώρα φερούσας...

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Με μεγάλη θλίψη και βαθύτατη έκπληξη παρακολουθήσαμε τον πλήρη εξοβελισμό των μαθημάτων Πολιτειακής/Πολιτικής Παιδείας κορμού και Κοινωνικών Επιστημών από την Β’ και Γ’ Λυκείου, τη μείωσή τους στην Α’ και τη μη αντικατάστασή τους από άλλα αντίστοιχα. Το ανησυχητικό είναι ότι αυτές οι αποφάσεις ελήφθησαν από το υπουργείο Παιδείας χωρίς κάποια επιστημονική τεκμηρίωση και παρά την αντίθετη γνώμη της επιστημονικής κοινότητας, των εκπαιδευτικών και των οργανώσεων γονέων.

Γιατί, όμως, εκφράζει η κυβέρνηση αυτή την ιδεοληψία απέναντι στις κοινωνικές επιστήμες; Γιατί τις φοβάται τόσο, που θέλει να τις εξαφανίσει από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Λυκείου; Μήπως γιατί φοβάται, όπως είπε προβεβλημένο στέλεχος της κυβέρνησης, ότι «η κοινωνιολογία κάνει τα παιδιά αριστερά»;

Ας σοβαρευτούμε λίγο. Τα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας και των Κοινωνικών Επιστημών, όχι μόνο προετοιμάζουν τους εφήβους μας για τις αντίστοιχες σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά, κυρίως, τους προετοιμάζουν να γίνουν ελεύθεροι, άξιοι και υπεύθυνοι δημοκρατικοί πολίτες, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα και όπως, φυσικά, γίνεται και στο εξωτερικό.

Τα παιδιά μας πρέπει να κατανοούν από μικρά τη σημασία και την αξία της Δημοκρατίας, τον σεβασμό στους πολιτειακούς θεσμούς, να αποκτούν πολιτική συνείδηση και κριτική σκέψη για να μπορέσουν να αγωνιστούν αύριο ως ενήλικες για τη Δημοκρατία και να συμμετέχουν ενεργά στο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό γίγνεσθαι.

Τα μαθήματα αυτά μαθαίνουν στα παιδιά μας τι σημαίνει Δημοκρατία, τι σημαίνει πολίτης και ποια τα δικαιώματά του, τι είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση, μιλούν για την παγκοσμιοποίηση, εξηγούν το φαινόμενο της μετανάστευσης, αναλύουν τα προβλήματα της φτώχειας και της ανεργίας, την έννοια του Δικαίου και της παραβατικότητας, τον τρόπο λειτουργίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κ.λπ.

Επιπρόσθετα, οι Κοινωνικές Επιστήμες καλλιεργούν την κατανόηση των διαδικασιών κοινωνικοποίησης, των κοινωνικών ρόλων και κανόνων, την εξέλιξη των κοινωνιών, των δομών και των θεσμών και κατά συνέπεια καλλιεργούν την ωριμότητα, την υπευθυνότητα και την αλληλεγγύη των μελών της κοινωνίας.

Αλήθεια, γιατί δεν θέλει το υπουργείο Παιδείας να τα διδάσκονται όλα αυτά οι έφηβοί μας;

Ελπίζουμε η κυβέρνηση να επανεξετάσει τις αποφάσεις της και να επαναφέρει:

α) Το μάθημα της Πολιτικής/Πολιτειακής Παιδείας ως κύριο διακριτό υποχρεωτικό μάθημα όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και

β) Ολα τα μαθήματα που άπτονται των Κοινωνικών Επιστημών του Λυκείου (κορμού και κατεύθυνσης), όπως αρμόζει σε έναν διακριτό επιστημονικό τομέα.

Η συμβολή της εκπαίδευσης στην καταπολέμηση των φαινομένων της διαφθοράς, του ρατσισμού, της βία και της μισαλλοδοξίας είναι μείζονος σημασίας. Ας μη στερήσουμε, λοιπόν, αυτή τη δυνατότητα από την κοινωνία μας.

* οικονομολόγος (ΜΒΑ), μέλος των Οικολόγων Πράσινων

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιος μπορεί να φοβάται την κοινωνιολογία;
Για να αναπτυχθεί ο ορθός λόγος, η κριτική σκέψη, η κοινωνική σκέψη ως επιστημονική γνώση, προϋπόθεση είναι το κοινωνικό περιβάλλον να επιτρέπει την ελεύθερη έκφραση, τη δυνατότητα της κριτικής της κοινωνικής...
Ποιος μπορεί να φοβάται την κοινωνιολογία;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Η ανάγκη για επιστήμονες του περιβάλλοντος είναι μεγαλύτερη από ποτέ»
O σχεδιασμός του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να γίνει βάσει των αναγκών της κοινωνίας. Πρέπει να γίνει συστηματική μελέτη και ανάλυση για το ποιες ειδικότητες θα υπάρχει η αναγκαιότητα να...
«Η ανάγκη για επιστήμονες του περιβάλλοντος είναι μεγαλύτερη από ποτέ»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Υπατία και η Νίκη
«Και τι σχέση μπορεί να έχουν οι “μεταρρυθμίσεις” της κυρίας Κεραμέως με την εποχή του Βοήθιου και της Αλεξανδρινής Υπατίας; Από την εποχή της καταστροφής του Σεραπείου με την ξακουστή βιβλιοθήκη μέχρι σήμερα,...
Η Υπατία και η Νίκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την απαξίωση της γνώσης
Σαν παράδειγμα της ταχύτητας αυτής της εξέλιξης, ας υποθέσουμε πως ένα γνωστικό πεδίο στο οποίο πραγματοποιείται μακροχρόνια συστηματική και καρποφόρα έρευνα ανανεώνεται -σχεδόν εκ βάθρων- κάθε έξι (και πολλά...
Για την απαξίωση της γνώσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προς μια ταξική εκπαίδευση και κοινωνικούς αποκλεισμούς
Η πολιτική ακηδία που ο κορονοϊός έχει επιβάλει τόσο στα κοινοβουλευτικά και συνδικαλιστικά πράγματα όσο κυρίως στις αντιδράσεις της κοινωνίας απέναντι σε κυβερνητικές μεθοδεύσεις οδηγεί σε επικίνδυνες...
Προς μια ταξική εκπαίδευση και κοινωνικούς αποκλεισμούς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Aριστεία: το μαλακό υπογάστριο της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας
Tο πρόταγμα της «αριστείας» είναι ίσως το πιο αγαπημένο σενάριο διαφόρων φιλόδοξων μεταρρυθμιστών/σωτήρων του ελληνικού ακαδημαϊκού χώρου και ειδικά αυτών που έχουν τη βάση τους εκτός της χώρας.
Aριστεία: το μαλακό υπογάστριο της ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας