• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 14.5°C
    2 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.7°C / 11.6°C
    0 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.8°C / 13.0°C
    3 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.5°C / 7.9°C
    1 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 9.9°C
    1 BF
    53%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.1°C / 12.0°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 5.0°C / 8.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.9°C / 12.6°C
    1 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 17.0°C
    4 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.9°C / 11.9°C
    2 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.4°C / 15.8°C
    3 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.6°C / 14.7°C
    2 BF
    47%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    67%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.5°C / 13.9°C
    0 BF
    47%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.8°C / 12.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 14.8°C
    3 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 14.8°C
    0 BF
    50%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 10.4°C
    3 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 8.9°C / 13.4°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    73%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Εμείς οι ανεμβολίαστοι φταίμε;

  • A-
  • A+

Καθώς περνούν οι μέρες αισθάνομαι όλο και περισσότερο μια δυσβάσταχτη πίεση. Οχι αφόρητη, αλλά δυσβάσταχτη. Δεν θέλω να παραπονεθώ πολύ βέβαια. Κάπως ντρέπομαι να το κάνω. Είμαι ένας μεσοαστός που ζει δίπλα στην θάλασσα, τριάντα χιλιόμετρα έξω από την Αθήνα. Βουτάω χειμώνα καλοκαίρι κι απολαμβάνω την ομορφιά του νότιου Ευβοϊκού. Εχω μια στέγη πάνω από το κεφάλι μου, δεν πεινάω, έχω ρεύμα, μηχανή για τις μετακινήσεις μου, υπολογιστή, κινητό και τα σχετικά για μια στοιχειωδώς αξιοπρεπή ζωή.

Με άλλα λόγια δεν ζω σε φρικτές συνθήκες ακραίας, βίαιης φτώχειας και αποκλεισμού που ζουν 700 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο. Αρα δεν μπορώ ηθικά μιλώντας να παραπονιέμαι πολύ. Ξέρω κιόλας ή τουλάχιστον έτσι θεωρώ, ότι για να ζω εγώ έτσι, κάποιοι άλλοι θα πρέπει να υποφέρουν. Η παγκοσμιοποίηση δεν είναι μια αφηρημένη έννοια. Αν σημαίνει κάτι, σημαίνει τουλάχιστον τούτο: ότι οι τύχες των ανθρώπων, από την Υεμένη, την Ακτή του Ελεφαντοστού, τη Χιλή, το Κονγκό, την Κολομβία, τη Βραζιλία, το Αφγανιστάν, την Συρία, την Ερυθραία μέχρι εδώ στις όμορφες ακτές του Ευβοϊκού, είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με δεσμούς αιτιακούς, όχι πάντα εύκολα ανιχνεύσιμους, αλλά πάντως όχι τυχαίους. Και όχι, δεν πρόκειται για το φαινόμενο της πεταλούδας όπως διατυπώθηκε τη δεκαετία του 60 στη θεωρία του χάους, αρχικά από τον Λορεντζ.

Ολοι γνωρίζουμε ή θα έπρεπε να γνωρίζουμε ότι για να στέλνουμε ερωτικά μηνυματάκια από τα κινητά μας, περίπου 35,000 παιδιά, κάποια μόλις έξι χρονών, δουλεύουν σε τοξικές και απάνθρωπες συνθήκες στα ορυχεία κοβαλτίου του Κονγκό. Εκτιμάται ότι συνολικά περίπου 255,000 άνθρωποι (παιδιά, άντρες και γυναίκες) δουλεύουν σε απάνθρωπες συνθήκες σκάβοντας μέσα στη λάσπη και την τοξική σκόνη. Είναι τόσο απλό. Για να μπορώ εγώ να λέω «αγάπη μου, τι όμορφους ώμους που έχεις».

Παρόλα αυτά, ή μάλλον ίσως ακριβώς γιατί αυτό πιστεύω ότι ισχύει, αισθάνομαι ότι είναι ηθικό μου χρέος να αντισταθώ εδώ και τώρα σε κάτι που θεωρώ ότι συμβάλλει έστω και λίγο, έστω και έμμεσα, στην φρίκη που εκτυλίσσεται αλλού.

Και είναι τούτο: ο δημόσιος λόγος περί διαχείρισης της πανδημίας ολοένα και πιο επιθετικά έχει εστιαστεί στο ζήτημα του εμβολιασμού και δη στην στοχοποίηση αυτών που αρνούνται να εμβολιαστούν παρουσιάζοντας τους τελευταίους σαν ένα μάτσο ανεύθυνους, φανατικούς θρησκόληπτους, μακεδονομάχους (για την Ελλάδα), φασιστοειδή και εν τέλει υπεύθυνους γιά όλα τα κακά της μοίρας μας. Αυτοί ευθύνονται που η οικονομία πάει κατά διαόλου, αυτοί ευθύνονται για το ότι δεν έχουμε καταφέρει να δαμάσουμε τον ιό ακόμα, αυτοί σαμποτάρουν την επιστροφή στην κανονικότητα, αυτοί ευθύνονται για θανάτους αθώων συνανθρώπων μας. Το μόνο που δεν έχω ακούσει είναι ότι αυτοί ευθύνονται και για τις κλιματικές καταστροφές που επιτελούνται συστηματικά σε κάθε γωνιά του πλανήτη, και όχι παρεπιπτόντως, δεν λέω "γωνιά" γιατί πιστεύω οτι η γη είναι ένα επίπεδο παραλληλόγραμμο.

Τι βολικό να εστιάσουμε τις επιθέσεις μας σ' αυτούς ξεχνώντας ακριβώς μέσω του μηχανισμού αυτής της εστίασης όλα τα άλλα. Αν το όλο είναι το αληθές ό,τι και αν εννοούσε ο Χέγκελ στην Φαινομενολογία του, κι ας εννοούσε ότι ήθελε, η επιλεκτική παρουσίαση του Μερικού ως το Ολο, πληγώνει θανάσιμα την αλήθεια, δηλαδή την ηθική. Ο λόγος και η πράξη που εστιάζουν εκεί, το κάνουν αποσιωπώντας εκκωφαντικά τις ανελέητες πολιτικές εξαθλίωσης της γης των κολασμένων. Στο όνομα ποιας ανθρωπιάς; Πόσο βίαια υποκριτικό είναι αυτό; Ποιας επιστήμης; Αχ αυτή η επιστήμη. Μια πάρα πολύ συνηθισμένη πτυχή του λόγου που εκφέρεται δημόσια είναι ότι η επιστήμη έχει βρει την λύση κι όσοι δεν συμμορφώνεστε με τις αποφάνσεις της επιστήμης είστε σκοταδιστές, συνωμοσιολόγοι και αυτοψεκασμένοι και τελικά επικίνδυνοι για την δημόσια υγεία.

Πόσο μου θυμίζει αυτό ένα άλλο πεδίο καμιά δεκαριά χρόνια πριν, όπου εν μέσω μιας άλλης παγκόσμιας κρίσης, τη λεγόμενης οικονομικής κρίσης που ξέσπασε το 2008, έγινε ξαφνικά της μόδας, καθόλου τυχαία, το πρόβλημα να παρουσιάζεται σαν τεχνικό, καθαρό, επιστημονικό, όχι σαν βαθειά πολιτικό και διάφορες χώρες (και η Ελλάδα) να στήνουν τεχνοκρατικές κυβερνήσεις, δηλαδή υπεράνω, δήθεν, πολιτικών ιδεολογιών για να μας βγάλουν από την κρίση. Δίαφοροι κύριοι και ενίοτε κυρίες με λαμπρά επιστημονικά βιογραφικά ανέλαβαν το τεχνικό κομμάτι της διαχείρισης της κρίσης βασισμένοι στον καθαρό λόγο και την επιστήμη.Τι αισχρή φάρσα. Υπάρχουν βεβαίως τεράστιες διαφορές ανάμεσα στις δύο κρίσεις, αλλά υπάρχουν και ομοιότητες.

Οχι. Αρνούμαι να αποδεχτώ αυτή την επίθεση που ολοένα φουντώνει με απύθμενο θράσος ενάντια σε ανθρώπους όπως εγώ που έχω αποφασίσει να μην εμβολιαστώ. Αρνούμαι να δεχτώ την υφέρπουσα ποινικοποίηση, τον αποκλεισμό, την επίρριψη ανευθυνότητας. Οχι τόσο πολύ γιατί δεν αντέχω. Θα αντέξω. Εντάξει θα μου δυσκολέψει την ζωή, αλλά δεν πρόκειται μόνο για το τομάρι μου.

Γιατί αυτή η επίθεση δεν αφορά μόνο το τομάρι μου. Μέσα από τις ιαχές που πληθαίνουν «Μαντρώστε τους αντιεμβολιαστές. Απολύστε τους από τις δουλειές τους. Μη τους επιτρέπετε να κυκλοφορούν μεταξύ τους. Αποτελούν θανάσιμο κίνδυνο για όλους εμάς» αποσιωπάται η βιαιότητα που εξασκήθηκε και εξασκείται ακόμα, μέσα από μέτρα και πολιτικές διαχείρισης της πανδημίας παγκόσμια σε βάρος των πιο ευάλωτων κοινωνικών στρωμάτων οδηγώντας τους σε απόγνωση, εξαθλίωση και τελικά τον θάνατο, στην Αμερική, στην Κολομβία, στην Γκάνα, ο θλιβερός κατάλογος είναι πολύ μακρύς. Πόσα εκατομμύρια άνθρωποι που εργάζονται στον «άτυπο» τομέα της οικονομίας βρέθηκαν κυριολεκτικά, όχι μεταφορικά χωρίς φαϊ. Εκτιμήσεις του ILO (Διεθνής Οργάνωση Εργασίας) τοποθετούν το ποσοστό των εργαζομένων στον άτυπο τομέα σε όλο τον κόσμο γύρω στο 60%. Ισως μιλάμε για 1,6 δισεκατομμύριο ανθρώπους που βρίσκονται σε έναν άνισο αγώνα επιβίωσης έχοντας χάσει λόγω καραντίνας και άλλων μέτρων την δυνατότητα να βγάζουν έστω κι ένα πενιχρό μεροκάματο. Για να μη μιλήσουμε για τις συνθήκες εργαζόμενων στην επίσημο τομέα της οικονομίας,συνθήκες που επέτρεψαν και προώθησαν συγκεκριμένες πρακτικές και πολιτικές που ακολουθήθηκαν στην Αμερική, στην Βραζιλία και αλλού σε εργοστάσια επεξεργασίας κρέατος και άλλους τομείς και οι οποίες προκάλεσαν κυριολεκτικά τον θάνατο πολλών εργαζομένων.

Εμείς που αρνούμαστε να εμβολιαστούμε φταίμε;

Δεν κρίνω τους ανθρώπους που εμβολιάζονται. Καθόλου.Τους καταλαβαίνω και σέβομαι απόλυτα τόσο τον φόβο τους για την ζωή τους, τη ζωή των αγαπημένων τους, όσο και το ευγενικό και αλληλέγγυο αίσθημα κοινωνικής ευθύνης που κάποιοι απ' αυτούς αναμφίβολα έχουν όταν αποφασίζουν να εμβολιαστούν.

Αρνούμαι ωστόσο να απολογηθώ για την επιλογή μου να μην εμβολιαστώ και που φαίνεται ότι με φέρνει αντιμέτωπο με μια όλο και πιο βίαια λαίλαπα αποκλεισμού, περιθωριοποίησης, υφέρπουσας ποινικοποίησης, χλευασμού, μίσους, περιφρόνησης και σφοδρής απαξίωσης ως προς το ηθικό κομμάτι της απόφασης μου αλλά και ως προς την νοημοσύνη μου. Διάβασα πρόσφατα στον τοίχο ένός παλιού φίλου, αριστερού μια ζωή, ότι και να σημαίνει αυτό: Δεν είναι όλοι οι αντιεμβολιαστές μαλάκες. Είναι όμως απαραιτήτως όλοι βλάκες.

Τι ωραία. Τουλάχιστον ίσως να μην είμαι μαλάκας.

Αλλά είμαι κοινωνικά ανεύθυνος; Ισως και βλάκας; Ισως. Δεν το αποκλείω καθόλου αλλά θα ήθελα να μην το αποδεχτώ έτσι άκριτα. Θα ήθελα τουλάχιστον να το εξετάσω.

Κατ' αρχήν ας ξεκαθαρίσουμε κάποια βασικά πράγματα. Το ότι δεν θέλω να εμβολιαστώ δεν με εξισώνει αυτόματα ούτε με συντηρητικούς θρησκόληπτους, μιας και είμαι άθεος, ήσυχα, χωρίς να το διαφημίζω, χωρίς να το κρύβω κιόλας βέβαια, αλλά πάντως απόλυτα και αδιαπραγμάτευτα άθεος, ούτε με συνωμοσιολόγους, ούτε με μακεδονομάχους, ούτε με τους αρνητές του ολοκαυτώματος, ούτε με τους αρνητές της σφαιρικότητας της γης, ούτε με τους αρνητές της κλιματικής καταστροφής που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μας, ούτε μ' αυτούς που πιστεύουν ότι κάθε εμβόλιο είναι κακό (κάποια είναι εξαιρετικά χρήσιμα, κάποια όμως όχι) ούτε με κάθε λογής ομοϊδεάτες του Μπολσονάρου.

“Μα αν δεν είσαι τίποτα απ' αυτά, γιατί δεν εμβολιάζεσαι τότε”, θα με ρωτούσε κάποιος. “Μήπως αμφισβητείς την επιστήμη; Είσαι απ' αυτούς μήπως; Σοβαρέψου. Κοίτα τα στοιχεία. Είναι αδιάψευστα.” Δεν θα μπω εδώ ξανά σε διάλογο όσον αφορά την παραγωγή της επιστημονικής γνώσης, τα σοβαρά κοινωνικά και επιστημολογικά προβλήματα που αναδύονται αν κάποιος καθίσει λίγο ψύχραιμα και ασχοληθεί με την ιστορία της επιστήμης. Το έχω κάνει αλλού για όποιον τυχόν ενδιαφέρεται (ενδεικτικά εδώ https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/232825_ti-einai-epistimi), ωστόσο θα επαναλάβω το εξής: η επιστήμη δεν είναι και ποτέ δεν ήταν πέραν ή υπεράνω κοινωνικών ανταγωνισμών. Δεν ήταν ποτέ και δεν είναι μια υπερβατική δύναμη, ας πούμε σαν τον θεό, που παράγει φως, γνώση και αλήθεια ερήμην. Ποτέ. Η παραγωγή της επιστημονικής γνώσης είναι ιστορικά ανεξίτηλα σημαδεμένη (και δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς) από κοινωνικούς ανταγωνισμούς, παιχνίδια εξουσίας, συμφέροντα, συσχετισμούς δυνάμεων, συγκρούσεις, αντιφάσεις.

Οποιος επιμένει να πιστεύει το αντίθετο, ας μου επιτρέψει, είναι ή γλυκά αφελής, ή αδιάβαστος, ή, δεν θα πω μαλάκας, όχι δεν θα πω αυτό, είναι όμως δυνητικά ηθικά και πολιτικά συνένοχος σε έναν βαθμό στην συνεχιζόμενη και ανελέητη καταστολή της γης των κολασμένων που ενίοτε αρέσκεται να κρύβεται στις σκιές πίσω από την λάμψη της επιστήμης.

Ενας από τους ευφυέστερους φιλοσόφους της επιστήμης ο Villard Van Orman Quine, ο οποίος μάλιστα ήταν αθεράπευτα εμπειριστής με ακλόνητη πίστη στην επιστήμη, έλεγε με το οξύ και ειλικρινές πνεύμα του, ότι επιστημολογικά μιλώντας τα φυσικά αντικείμενα δεν διαφέρουν από τους Ομηρικούς θεούς παρά μόνο σε κάποιο βαθμό, αλλά όχι ουσιαστικά, θέλοντας να πει μ' αυτό ότι τα ηλεκτρόνια, οι χημικές ενώσεις και οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο επιστημονικής μελέτης δεν έχουν καμμία επιστημολογική ανωτερότητα από του θεούς του Ομήρου. Εδώ η σχετική αναφορά «Physical objects are conceptually imported into the situation as convenient intermediaries-not by definition in terms of experience, but simply as irreducible posits comparable, epistemologically, to the gods of Homer»

Είπα ότι δεν θα μπω σε επιστημολογικές κουβέντες και παρασύρθηκα πάλι. Επιστρέφω και κλείνω με μια αναφορά στην στάση της αριστεράς πάνω στο ζήτημα του εμβολιασμού.

Η αριστερά, η ευρύτερη αριστερά ας πούμε, αυτή που είναι, όπως είναι, στην θα έλεγα θλιβερή κατάντια της στην παρούσα ιστορική συγκυρία, αυτός ο φαντασιακός χώρος στον οποίο αισθάνομαι έστω και παραληρηματικά ότι είμαι κάπως κοντά, όχι μόνο σιγοντάρει αλλά ενισχύει με τον τρόπο την ρητορική της σωτηρίας μέσα απο τον εμβολιασμό. Να σωθούμε πρώτα από τον ιό, δηλαδή να εμβολιαστούμε όλοι και βλέπουμε. Σίγουρα βέβαια δεν το κάνει διχαστικά όπως το κάνει τόσο ξεδιάντροπα η κυβέρνηση της ΝΔ και δη κάποια στελέχη της που ξέρουν καλά να ωρύονται και να δαχτυλοδειχτούν τους εχθρούς, οι οποίοι κατά καιρούς είναι οι αναρχικοί, οι «λαθρομετανάστες», οι ομοφυλόφιλοι, οι οροθετικές γυναίκες που εργάζονται στο σεξ (μπορεί να μην ανήκει επίσημα ο κύριος Λοβέρδος στην ΝΔ, αλλά ιδεολογικά ανήκει εκεί μια χαρά),μέλη της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας και πάει λέγοντας και ωρύοντας. Τώρα είναι οι αντιεμβολιαστές.

Η αριστερά διαφοροποιείται ουσιαστικά και ριζικά ως προς αυτές τις αθλιότητες. Σίγουρα. Αλλά σαν μουδιασμένη, σαν υπνωτισμένη, σαν λαγός ακινητοποιημένος από τους προβολείς του αυτοκινήτου ή τέλος πάντων τους εκτυφλωτικούς προβολείς της επιστήμης, φαίνεται να μην τολμάει να αμφισβητήσει ριζικά την λογική του μονόδρομου του εμβολιασμού. Κατανοητό μεν, το πολιτικό κόστος θα ήταν τεράστιο, αλλά αυτού του είδους η realpolitik δεν είναι αριστερή πολιτική.

Οπως και νάχει, επιμένω να σκέφτομαι ότι αυτό το παιχνίδι του θανάτου, της βαρβαρότητας και της εξαθλίωσης δεν παίζεται σύμφωνα με το πόσοι θα εμβολιαστούν και πόσοι όχι.

*Κοινωνιολόγος

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Μιράντα Ξαφά ζητά να πληρώνουν τα νοσήλια για κορονοϊό οι ανεμβολίαστοι
Η Μιράντα Ξαφά, γνωστή και ως πρωθιέρεια του νεοφιλελευθερισμού, με ανάρτησή της στο Twitter αναρωτιέται γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν μας κάνει...
Η Μιράντα Ξαφά ζητά να πληρώνουν τα νοσήλια για κορονοϊό οι ανεμβολίαστοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η άρνηση ως στάση ζωής
Οι ελληνικές σημαίες, οι ρασοφόροι που καταγγέλλουν τη νέα τάξη πραγμάτων και το 666 περιφέροντας σταυρούς και εικόνες της Παναγίας.
Η άρνηση ως στάση ζωής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο πόλεμος άλλαξε. Εμείς;
Πρόσφατα, ιατροί γνωστοί για την παρουσία τους στα ΜΜΕ, όπως η κυρία Παγώνη και ο κύριος Καπραβέλος αναφέρουν ότι και οι εμβολιασμένοι αποτελούν φορείς και μεταδότες του ιού.
Ο πόλεμος άλλαξε. Εμείς;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ούτε «μαστίγιο», ούτε καρότο»: εμπιστοσύνη στον εμβολιασμό και στήριξη του ΕΣΥ
Αργός εμβολιασμός, άνοιγμα του τουρισμού και ένα δημόσιο σύστημα υγείας σκόπιμα απαξιωμένο μας φέρνουν μπροστά σε σοβαρό κίνδυνο το τέταρτο επιδημικό κύμα να αποβεί το πλέον θανατηφόρο.
Ούτε «μαστίγιο», ούτε καρότο»: εμπιστοσύνη στον εμβολιασμό και στήριξη του ΕΣΥ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί η κυβέρνηση δεν μπορεί να «τραβήξει» στον εμβολιασμό
Η ανάπτυξη τόσων διαφορετικών εμβολίων κατά του κορονοϊού σε πολύ σύντομο διάστημα ήταν νίκη της επιστήμης. Με την πανδημία να έχει προκαλέσει εκατομμύρια θύματα, να έχει θέσει σε κίνδυνο τις ατομικές...
Γιατί η κυβέρνηση δεν μπορεί να «τραβήξει» στον εμβολιασμό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Με δωροκάρτες και τιμωρίες δεν χτίζεται το τείχος ανοσίας!
Από το «ξεστοκάρισμα» εμβολίων, και την ωμή παραδοχή επικινδυνότητας συγκεκριμένου εμβολίου η κυβέρνηση εμμένει σε μια επικοινωνιακή πολιτική που δυστυχώς αντί να ενώνει, διχάζει και αναπαράγει στερεότυπα και...
Με δωροκάρτες και τιμωρίες δεν χτίζεται το τείχος ανοσίας!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας