• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.6°C / 20.5°C
    1 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 15.8°C / 21.6°C
    1 BF
    38%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.0°C
    4 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 21.0°C
    2 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 14.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.3°C / 21.6°C
    2 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 21.0°C
    4 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    3 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 18.8°C
    5 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 15.1°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    46%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.5°C / 17.5°C
    2 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.1°C / 17.8°C
    2 BF
    55%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 23.8°C
    4 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 19.8°C
    2 BF
    60%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.4°C / 17.7°C
    1 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.5°C / 21.7°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    36%

Ο Αυστριακός διευθυντής ορχήστρας Χέρμπερτ φον Κάραγιαν με τον Σταύρο Νιάρχο και τις συζύγους τους στην Υδρα

AP PHOTO
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπορεί το όνειρο των 50s να αναβιώσει;

  • A-
  • A+
Η μεταπολεμική αστική τάξη ζούσε τον μύθο της με τα λεφτά του Σχεδίου Μάρσαλ, τον αποθησαυρισμένο χρυσό της Κατοχής, τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα και τα ύποπτα εμπόρια.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ηταν κάποτε στα ’50 και αρχές ’60 ένα όνειρο, όπου πρωταγωνιστούσαν ο Αριστοτέλης Ωνάσης, ο ανταγωνισμός με τον Νιάρχο, οι αδελφές Λιβανού, διαζύγια, βαρβιτουρικά, η Ολυμπιακή, η θαλαμηγός Χριστίνα και η Κρεολή, ο Σκορπιός και η Σπετσοπούλα, η Κάλλας, η Τζάκυ, το Ηρώδειο, η Επίδαυρος, η Παξινού και ο Μινωτής, τα Ανάκτορα και οι πριγκιπικοί γάμοι, ο Καραμανλής και η περίφημη πυγμή του, τα έργα στην Ομόνοια και η θεμελίωση του Χίλτον, η θρυλούμενη σχέση του με τον Ευταξία αλλά και με τη Φρειδερίκη, τα κυριακάτικα μεσημέρια του με καλλιτεχνική παρέα σε γνωστή ταβέρνα στο Τατόι, η Υδρα των διάσημων σταρ, η Μύκονος, ο Ταχυδρόμος, οι Εικόνες, οι κοσμικογράφοι… πολύ υλικό για τη μετεμφυλιακή Ελλάδα.

Μια δέσμη φώτων που συγκεντρωνόταν την πρώτη έπειτα από τις περιπέτειες της καθημαγμένης χώρας, πάνω στο τετράπτυχο πλούτος-δύναμη-λάμψη-γοητεία. Ενα παραμύθι με πρίγκιπες, κροίσους, διακοπές, σταρ, φυσικό κάλλος, αρχαίο πολιτισμό και ίντριγκες.

Μάγευε και αιχμαλώτιζε, έβαζε σε τροχιά την κοσμική Αθήνα της εποχής, πρόφερε ευκαιρίες για δείπνα, επιστράτευε ακόλουθους και χειροκροτητές, διοχέτευε ψιθύρους, δημιουργώντας αστικούς μύθους για πλατιά κατανάλωση και προσδοκίες ανάπτυξης και ευημερίας, ευκαιρίες για επωφελή προξενιά. Η μεταπολεμική αστική τάξη ζούσε τον μύθο της με τα λεφτά του Σχεδίου Μάρσαλ, τον αποθησαυρισμένο χρυσό της Κατοχής, τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα και τα ύποπτα εμπόρια.

Μετά άλλαξε ο καιρός κι η ιστορία, ο Καραμανλής έφυγε με άλλο όνομα μετά τη δολοφονία Λαμπράκη, έφτασε ο Γέρος της Δημοκρατίας και έφυγε με την αποστασία, ήρθε η χούντα, ακολούθησε η Μεταπολίτευση και τα φώτα διαχύθηκαν πάνω σε άλλα πρόσωπα, σε διαφορετικές συνθήκες, σε άλλους πρωταγωνιστές. Αλλη εποχή, άλλες αναπαραστάσεις, νέες γενιές στο προσκήνιο, νέα βιώματα, ρόλοι και ταυτότητες.

Το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσον είναι δυνατόν σήμερα εκείνο το όνειρο να αναβιώσει. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι ισχυροί και διάσημοι έδειξαν υπομονή και ανθεκτικότητα, μετέφεραν τα ενδιαφέροντά τους σε άλλα μήκη και πλάτη, άντεξαν τη μεταξύ τους κοινωνικότητα χωρίς τον γενικό θαυμασμό και το χειροκρότημα των πολλών, ωστόσο φαίνεται πως ποτέ δεν παραιτήθηκαν από τη λαχτάρα τους να παίξουν δημόσιο ρόλο.

Μαρία Κάλλας, Αριστοτέλης Ωνάσης σε καλοκαιρινές διακοπές

AP Photo/Str

Ετσι, πριν αλλά κυρίως κατά την κρίση, μεγάλα ονόματα επέστρεψαν μετεμψυχωμένα σε κοινωφελή ιδρύματα, με την όπερα βεβαίως σε προτεραιότητα, έτοιμοι να συνδράμουν με δωρεές και χορηγίες, όχι μόνο για στενά φιλανθρωπικούς σκοπούς αλλά στο ευρύτερο πεδίο της καλλιτεχνικής ζωής που προσφέρεται για γενναιοδωρίες και δημοφιλία.

Μπορεί να υπάρχει μια μεταμοντέρνα αύρα εύπεπτης αμφισβήτησης σήμερα στις παραγωγές και τα ακροατήρια, στα κτίρια και τις διοργανώσεις, αλλά πλούτη, εφοπλιστές, δημοσιότητα, γκλάμουρ, μεγάλα ονόματα, νησιά και αρχαίο φόντο έχουν καταλάβει το κέντρο της σκηνής, θυμίζοντας όντως τα 50’s.

Μύκονος, Αντίπαρος, Πόρτο Χέλι, σεΐχηδες από τα Εμιράτα, θαλαμηγοί και πλωτά ανάκτορα, θερμές υποδοχές πρώην βασιλέων στο Ηρώδειο, CEO και ιδιοκτήτες εταιρειών-κολοσσών, σχεδιάστριες ρούχων και οίκοι μόδας, δημοσιογράφοι διεθνών media και τραπεζίτες συμμετέχουν με ενθουσιασμό. Αλλά δεν είναι απλώς ιδιώτες, εκατομμυριούχοι έστω σε διακοπές, είναι κάτι παραπάνω που συμβαίνει εδώ.

Μαρέβα Γκραμπόφσκι, Κυριάκος Μητσοτάκης, Ρίτα Γουίλσον, Τομ Χανκς στην Αντίπαρο

Greek Prime Minister's Office via AP

Προκύπτει μια προστιθέμενη αξία που είναι πολιτική, πρωθυπουργική για την ακρίβεια. Ο σούπερ σταρ Τομ Χανκς και η Ρίτα Γουίλσον συντρώγουν με το πρωθυπουργικό ζεύγος, που πετάγεται στην Αντίπαρο να τους εγχειρίσει τα ελληνικά διαβατήρια, φωτογραφίζονται χαμογελαστοί όλοι μαζί και, στη συνέχεια, ο πρωθυπουργός συνεχίζει για την Επίδαυρο, όπου χειροκροτεί τον Λιγνάδη που γλείφει τον γύψινο Παρθενώνα κοιτάζοντάς τον στα μάτια, πριν αποκαλυφθούν οι παιδεραστίες.

Τούτο το καλοκαίρι οι φιλίες δυναμώνουν, προστίθενται ο Τζεφ Μπέζος της Αμαζον, ο Μπάρι Ντίλερ και η Νταϊάν φον Φίρστενμπεργκ που έχει συμπεθεριά με τους Γλίξμπουργκ και άλλα πρόσωπα του διεθνούς τζετ σετ, όπως μας ενημερώνουν με λεπτομέρειες οι κοσμικογράφοι που ξανάπιασαν δουλειά.

Καθετί με τη σειρά του, κι ο οίκος Ντιόρ που προηγήθηκε και άλλα που φημολογείται ότι έπονται, αλλά όλα συνθέτουν τη νέα εικόνα αναβίωσης ενός παλιού ονείρου. Είναι η απόπειρα μιας πολιτικής διαχείρισης που επιζητά και επιδεικνύει τη συναναστροφή με τον βαθύ κοσμοπολιτικό πλούτο, με στόχο να κεφαλαιοποιήσει υπέρ της τη δημοσιότητα, το κύρος, την ισχύ και να αυξήσει τους πραγματικούς και συμβολικούς πόρους της που θα υποστηρίξουν με πολλούς τρόπους το καθεστώς της επιδιωκόμενης πολιτικής της μονιμότητας.

Ο αρχαιολάτρης πρωθυπουργός που εγκαινίασε το ενδιαφέρον του για την πολιτιστική κληρονομιά με το γνωστό ατόπημα περί δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα και που συνέχισε με την αβάσιμη ενοποίηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το Πολυτεχνείο, ο φιλότεχνος πρωθυπουργός που επισκέφθηκε το ΕΜΣΤ διαφημίζοντας το πανάκριβο ηλεκτροκινούμενο αυτοκίνητο του Ελον Μασκ, συνθέτει τώρα ένα όνειρο αισιοδοξίας και επενδύσεων από ξένους μεγιστάνες που, «ακόμη κι αν δεν επενδύσουν κάνουν διαφήμιση στη χώρα», ενισχύοντας με την παρουσία τους και μόνο το brandname της. Εξοχα. Τα φαντάσματα των 50’s επανέρχονται; Μπορεί εκείνο το παλιό όνειρο να αναβιώσει στην ανασυγκρότηση του ελληνικού αστισμού σήμερα;

Ναι, μετά από δύο χρόνια διακυβέρνησης φαίνεται να είναι ένα από τα μονοπάτια, δείγμα ενός ακατάλυτου νοσταλγικού δεσμού με το καταγωγικό μυθοποιημένο παρελθόν του παλιού κοσμοπολιτισμού.

*Πρώην υπουργός Πολιτισμού

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ας φυσήξει αέρας αλλαγής και ανανέωσης στον συνδικαλισμό
Το συνδικαλιστικό κίνημα και οι διάφορες συλλογικότητες δημιούργησαν ένα κύμα που έφερε μεγάλη συσπείρωση στα σωματεία του χώρου ρου πολιτισμού από την έναρξη της πανδημίας.
Ας φυσήξει αέρας αλλαγής και ανανέωσης στον συνδικαλισμό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αξίες και μικρότητες
Οι μέρες που ζούμε στον χώρο του θεάματος είναι και περίεργες και κρυφές. Λες και κρύβονται επτασφράγιστα μυστικά δεκαετιών, που με την έξοδό τους στο φως θα ταρακουνηθεί σύγκορμη η κοινωνική μας συνοχή.
Αξίες και μικρότητες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ετσι είναι οι καλλιτέχνες το 2020 στην Ελλάδα
Είμαι καλλιτέχνης στην Ελλάδα το 2020 με πρωθυπουργό τον Μητσοτάκη και υπ. Πολιτισμού τη Μενδώνη. Ας μην κρύβομαι άλλο. Ναι! Εχω μαύρο χρήμα! Και προφανώς έχω βρει τον τρόπο να το ξεπλένω.
Ετσι είναι οι καλλιτέχνες το 2020 στην Ελλάδα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μαύρος πολιτισμός, μαύρες μέρες
Η συζήτηση στα προηγούμενα χρόνια γινόταν πάνω σε ένα έμμονο δίλημμα γύρω από τον πολιτισμό: κρατικοδίαιτος ή με τους κανόνες της αγοράς; Και με τα δύο στρατόπεδα έχανε ο πολιτισμός.
Ο μαύρος πολιτισμός, μαύρες μέρες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στο πνεύμα της αναζήτησης
Φωτεινές εξαιρέσεις στο μάλλον μονότονο τοπίο της ελληνικής σκηνής, στα τέλη του περασμένου αιώνα, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός με τις εκρηκτικά πρωτότυπες προτάσεις του και ο Θόδωρος Τερζόπουλος, ο πλέον...
Στο πνεύμα της αναζήτησης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα αντισώματα της τέχνης ως αντίσταση στην κοινωνική απομόνωση των καλλιτεχνών
Ο πολιτισμός και οι άνθρωποι της τέχνης για ακόμα μία φορά βρίσκονται αντιμέτωποι με τους συστημικούς μηχανισμούς επιβολής του νεοφιλελευθερισμού και των συνοδοιπόρων του. Μόνο που αυτή τη φορά διακυβεύεται...
Τα αντισώματα της τέχνης ως αντίσταση στην κοινωνική απομόνωση των καλλιτεχνών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας