• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 15.1°C / 20.7°C
    0 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 14.6°C
    3 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.3°C / 19.0°C
    2 BF
    84%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.3°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 16.3°C
    1 BF
    94%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 14.0°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 10.1°C
    3 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.4°C / 18.6°C
    1 BF
    90%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 20.4°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    94%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.1°C / 19.8°C
    2 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    4 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.9°C / 17.9°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 12.5°C / 13.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 13.9°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 17.8°C / 21.0°C
    2 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 20.9°C
    0 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 16.0°C
    0 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.5°C / 14.7°C
    1 BF
    85%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    86%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γαλλική Επανάσταση: θυμηθείτε την για να την ξεχάσετε

  • A-
  • A+

Σήμερα, 14η Ιουλίου, είναι η ημέρα Αλωσης της Βαστίλης. Οι Γάλλοι θα γιορτάσουν με μεγάλη στρατιωτική παρέλαση στη λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων. Η Γαλλική Επανάσταση έβαλε τέλος στο Παλαιό Καθεστώς και άνοιξε την πόρτα στη νεότερη εποχή. Αλλαξε την Ευρώπη. Αλλαξε τον κόσμο. Σίγουρα άλλαξε τον τρόπο που σκεφτόμαστε την πολιτική. Πρώτον, η λέξη «επανάσταση» μετά το 1789 μεταπήδησε από την αστρονομία (όπου σήμαινε την αδιατάρακτη περιστροφή των πλανητών γύρω από τον ήλιο) στην πολιτική ορολογία (με τη σημασία της πλήρους, βίαιης ή όχι, ανατροπής του συστήματος διακυβέρνησης). Δεύτερον, με βάση τον τρόπο με τον οποίο είχαν οριστεί οι θέσεις των αντιπροσώπων στην επαναστατική νομοθετική Εθνοσυνέλευση του 1789, καθιερώθηκαν οι όροι «Αριστερά» και «Δεξιά», καθώς οι δημοκρατικοί και οι ριζοσπάστες κάθονταν στα αριστερά του προεδρείου και οι μοναρχικοί και οι συντηρητικοί κάθονταν στα δεξιά.

Πρόκειται για διαχωρισμό με μακροβιότητα 232 χρόνων, που διαμορφώνει, αλλά και συσκοτίζει, τη σύγχρονη πολιτική ζωή. Επιπλέον, χάρη στην καταλληλότητα της περιγραφής της κοινωνίας με σώμα που κινείται στον χώρο (αριστερά-δεξιά, πάνω-κάτω, μπρος-πίσω) γεννήθηκε επίσημα η «θρησκεία της πολιτείας», δηλαδή, η ψευδο-εκκοσμικευμένη εκδοχή του «κοινωνικού σώματος» που θα πρέπει να κυβερνάται, ξανά, από μία κεφαλή. Ακόμη κι αν αυτή η κεφαλή έχει τη νοοτροπία του Λουδοβίκου ΙΣΤ’ ή της Μαρίας Αντουανέτας – ή και ακόμα χειρότερη.

Προφανώς το τρίπτυχο της Γαλλικής Επανάστασης «Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη», πάνω από δύο εκατονταετίες μένει ανεκπλήρωτο. Σίγουρα, η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη του 1798 επιβεβαιώθηκε το 1948 ως Παγκόσμια Διακήρυξη Δικαιωμάτων του ΟΗΕ. Ωστόσο, το ότι η Διακήρυξη του 1798 μπήκε το 2003 στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO σήμανε ότι η Γαλλική Επανάσταση έγινε θέμα μουσείου. Η θρησκεία επιμένει να υπερέχει της πολιτικής μεταθέτοντας τα του κόσμου τούτου σε «μια αιώνια ζωή μετά θάνατον».

Ετσι, πέραν του ανεκπλήρωτου αιτήματος της αμφισβήτησης της αυθεντίας της χριστιανικής διδασκαλίας και της υπεροχής της θρησκείας επί της πολιτικής, μένουν λίγα για μια επανάσταση που πρέπει να τη θυμόμαστε για να την ξεχάσουμε. Να ξαναδούμε το «Πνεύμα των νόμων» (1784) και το «Κοινωνικό συμβόλαιο» (1762). Ισως να μείνουμε σε δύο αιτήματα του Διαφωτισμού: του Ι. Καντ, «τόλμα να γνωρίζεις, τόλμα να σκέφτεσαι», και του Βολτέρου, «πρέπει να καλλιεργήσουμε τον κήπο μας». Το τελευταίο είναι η φράση με την οποία ο Βολτέρος τελείωνε το περιπετειώδες μυθιστόρημά του «Καντίντ ή Αισιοδοξία», θυμίζοντάς μας πως, παρότι δεν ζούμε στον καλύτερο δυνατό κόσμο, θα πρέπει συνεχώς να σκεφτόμαστε το καλό και να αισιοδοξούμε.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μπλανκιστής «Μπάιρον της Κρήτης»
Λίγοι γνωρίζουν ποιος ήταν ο Γκουστάβ Φλουράνς, ο Γάλλος επαναστάτης που πολέμησε στην Κρήτη του 1866 για την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού και την ένωση με την Ελλάδα. Ηρθε στα 1864 στην Αθήνα, μαζί με τον...
Ο μπλανκιστής «Μπάιρον της Κρήτης»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για το 1968 στο Παρίσι…
Τι θα ήταν ακόμη ένας επετειακός απολογισμός για τον Γαλλικό Μάη με επίκεντρο την ανίχνευση της δυναμικής των ιδεών, τότε και τώρα; Για το Γαλλικό Κομμουνιστικό Κόμμα τίποτε δεν προμηνούσε τα γεγονότα του...
Για το 1968 στο Παρίσι…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επαναστατική έφοδος στην καρδιά του καπιταλισμού
Tα 50 χρόνια από τον Μάη του ’68 τιμά φέτος ο Μαρξισμός 2018, μαζί με τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Μαρξ, με 50 συζητήσεις στη Νομική, από τις 17 έως τις 20 Μαΐου. Στις αρχές του Μάη του ’68, στην...
Η επαναστατική έφοδος στην καρδιά του καπιταλισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μάης ’68: από το μονοδιάστατο στο μονοπολικό
Ο Μάης ’68 άσκησε παγκόσμια αντισυστημική επιρροή. Το βλέπουμε στις μαρτυρίες, στα αφιερώματα. Ηταν, για ακόμα μια φορά, «ημέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο». Η φθορά του, όμως, οφείλεται σε δύο παράγοντες που...
Μάης ’68: από το μονοδιάστατο στο μονοπολικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μάιος 1968: η εξέγερση των πολλών μηνυμάτων
Η εξέγερση είχε ως άξονα την αμφισβήτηση της δυτικής κοινωνίας, σε όλα τα βασικά χαρακτηριστικά της: καταναλωτισμό, θέαμα, διαφήμιση, ιεραρχία, γραφειοκρατία, κίβδηλη πληροφόρηση, οικονομισμό, αύξηση...
Μάιος 1968: η εξέγερση των πολλών μηνυμάτων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας