• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.1°C / 13.5°C
    4 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 5.8°C / 9.0°C
    2 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.0°C
    4 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    0 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    5 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.0°C / 7.1°C
    1 BF
    93%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 1.4°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 9.7°C
    2 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 15.8°C
    4 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.9°C
    2 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.8°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    6 BF
    80%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    58%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.9°C
    2 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 7.8°C
    3 BF
    84%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.9°C
    1 BF
    94%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 13.8°C
    3 BF
    80%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.3°C / 6.6°C
    2 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 7.8°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.3°C / 2.3°C
    1 BF
    95%
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προβληματισμός ή υπεκφυγή

  • A-
  • A+

«Οταν σου αποκρίνεται ένας φιλόσοφος, δεν καταλαβαίνεις πια καθόλου τι τον είχες ρωτήσει». Το απόφθεγμα αυτό, που χρησιμοποίησε ο Σεφέρης στον περίφημο διάλογό του με τον φιλόσοφο Τσάτσο, μου ήρθε ξανά στον νου όταν διάβασα όσα γράφονται για το μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., με αφορμή το άρθρο της Μυρσίνης Ζορμπά και του Αντώνη Λιάκου που δημοσιεύτηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών».

Κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσω ότι πρόκειται για συζήτηση σοβαρή και χρήσιμη, η οποία ταράζει τα νερά και μας ωθεί να ξανασκεφτούμε διάφορα στερεότυπα, είτε αυτό οδηγήσει στη αναθεώρησή τους, είτε σε μια αποδοχή που θα είναι πιο γόνιμη επειδή θα έχει προκύψει ως αποτέλεσμα του κριτικού αναστοχασμού. Εδώ όμως ανακύπτει ένα ζήτημα, το οποίο κατά κανόνα περνάει απαρατήρητο: το ενδεχόμενο να μιλάμε για κάτι, όχι μόνο επειδή το θεωρούμε σημαντικό, αλλά επειδή με τον εύσχημο αυτό τρόπο αποφεύγουμε να μιλήσουμε για κάτι άλλο που δεν μας συμφέρει.

Στην προκειμένη περίπτωση το έναυσμα της συζήτησης είναι ξεκάθαρο: ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε τις εκλογές κι όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις μπορεί να χάσει και τις επόμενες. Αρα κάτι πρέπει να κάνουμε. Γενικεύοντας, ίσως υπέρ το δέον, υπάρχει η άποψη ότι το πρόβλημα είναι το κόμμα, το οποίο αποτελεί κατάλοιπο του παρελθόντος, εκτός τόπου και χρόνου στην ψηφιοποιημένη εποχή μας, ενώ κάποιοι αντιτείνουν πως με τη βοήθεια της τεχνολογίας το κόμμα μπορεί και πρέπει να αλλάξει συμπεριλαμβάνοντας τα διάφορα κινήματα για να δοθούν απαντήσεις στα σημερινά ερωτήματα. Υπάρχει όμως ένα θεματάκι που δεν μνημονεύεται καν: πώς οι νέες λύσεις θα εντοπίσουν τις αστοχίες που οδήγησαν στην ήττα για να τις διορθώσουν.

Ο λόγος γι’ αυτή την παράλειψη είναι απλός. Ουδείς είναι διατεθειμένος να κατονομάσει και να καταδικάσει συγκεκριμένα λάθη, τα οποία όλοι αποδέχονται ότι έγιναν, αλλά αντί να προβληματιστούν τα καταχωρούν στον φάκελο «Είχαμε αυταπάτες» και στη συνέχεια τον αρχειοθετούν.

Υπενθυμίζω ότι η άνοδος του ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία είχε μια κινηματική διάσταση, με την έννοια ότι εξέφρασε διαφορετικές και ετερόκλητες κοινωνικές ομάδες δυσαρεστημένων και απελπισμένων που πίστεψαν ότι ένα κόμμα, το οποίο δεν ευθύνεται για τίποτα επειδή ουδέποτε κυβέρνησε, και με ηγέτη έναν νέο και άφθαρτο πολιτικό, θα μπορούσε ως διά μαγείας να τους απαλλάξει από το ασήκωτο βάρος των περιστάσεων. Τι προτείνουν εκείνοι που εισηγούνται τις νέες και σύγχρονες δομές πολιτικής δράσης για να αποφευχθεί κάτι ανάλογο στο μέλλον;

Αν έχω καταλάβει καλά, ο προβληματισμός γύρω από τη λειτουργία του κόμματος, σε συνάρτηση με τον ρόλο που παίζουν τα διάφορα δίκτυα, υπάγεται στο γενικότερο αίτημα «να αφουγκραστούμε την κοινωνία». Το οποίο, επειδή μπορεί να σημαίνει οτιδήποτε, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. (Αλήθεια, έχει πει ποτέ κανείς το αντίθετο;) Στην πράξη όμως, αυτή η κατά τα άλλα ορθή επιδίωξη εγκυμονεί δυο κινδύνους, κάτι σαν τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη: από τη μια μεριά είναι η άποψη πως αν ο λαός εκφραστεί ελεύθερα θα επιλέξει το σωστό, είτε επειδή έχει πάντα δίκιο (η λαϊκιστική εκδοχή), είτε επειδή έχει επιφορτιστεί από την Ιστορία να μας οδηγήσει στον επί Γης παράδεισο (παλαιο-μαρξιστική εκδοχή). Κι από την άλλη μεριά, η λογική του marketing όπου το ζητούμενο είναι να ξέρεις τι θέλει ο λαός και να του το υπόσχεσαι. Το πώς περνάς μέσα απ’ αυτές τις Συμπληγάδες είναι ένα ερώτημα αφάνταστα δύσκολο, το οποίο ομολογώ πως δεν είμαι σε θέση να απαντήσω.

Διαισθάνομαι όμως ότι η συζήτηση για το μέλλον της Αριστεράς ίσως λειτουργήσει ως υπεκφυγή, εφόσον αυτό που καταλογίζεται στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι η ελλιπής εκπροσώπευση αλλά η έλλειψη αξιοπιστίας. Διότι δεν γίνεται, ως αντιπολίτευση, να θεωρείς ότι υπάρχουν εύκολες λύσεις για τα πάντα και ως κυβέρνηση να ανακαλύπτεις ότι τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα.

Οπως επίσης δεν κάνεις δημοψήφισμα, το κερδίζεις και αμέσως μετά αντιστρέφεις το αποτέλεσμα. Δεν αναφέρομαι μόνο στα μνημόνια, αλλά στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Ετσι εξηγείται το εύρημα των δημοσκοπήσεων ότι οι περισσότεροι πιστεύουν πως ο ΣΥΡΙΖΑ θα τα πήγαινε χειρότερα απ’ ό,τι τα πήγε η Ν.Δ. Αυτό είναι το πρόβλημα του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. σήμερα.

Θα ήθελα λοιπόν να μάθω τι έχουν να πουν σχετικά όσοι προτείνουν νέα σχήματα για τον ρόλο του κόμματος. Τα οποία θα αποδειχθούν ασκήσεις επί χάρτου αν στον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. συνεχίσουν να μη βλέπουν τον ελέφαντα στο δωμάτιο. Δεν είναι η πρώτη φορά που οι θεωρητικολογούντες αρκούνται στο να κατασκευάζουν χάρτινους πύργους και να επεξεργάζονται ολοένα και πιο βαθυστόχαστες αναλύσεις. Για να βρεθεί κάποιος που θα πει πως όταν σου αποκρίνεται ένας αριστερός δεν καταλαβαίνεις πια καθόλου τι τον είχες ρωτήσει.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
ΣΥΡΙΖΑ: είναι λύση η ψηφιοποίηση; (ή όταν το ψηφιακό γίνεται αρχηγικό κόμμα)
Άλλο να χρησιμοποιείς τις ψηφιακές δυνατότητες για την καλύτερη επικοινωνία των πολιτικών σου απόψεων και άλλο να μεταλλάσσεις το σύνολο του κόμματος σε ψηφιακό με πολλά περισσότερα αλλά εικονικά μέλη.
ΣΥΡΙΖΑ: είναι λύση η ψηφιοποίηση; (ή όταν το ψηφιακό γίνεται αρχηγικό κόμμα)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Με ποιους και για ποιους πρέπει να γίνει ο διάλογος για τις συμμαχίες
Πρέπει να ανοίξει άμεσα ένας πλατύς και μαζικός διάλογος ανάμεσα σε όλες τις τάξεις και τα στρώματα που πλήττονται από τον νεοφιλελευθερισμό και τις συνέπειές του. Και αυτός ο διάλογος πρέπει να αφορά όλους...
Με ποιους και για ποιους πρέπει να γίνει ο διάλογος για τις συμμαχίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ΣΥΡΙΖΑ του 36%
Στη σύγχρονη ελληνική πολιτική, επικρατεί μια πρωτοφανής αρνητική συναίνεση. Δεν πρόκειται απλώς για προτίμηση σε κάποιο κόμμα άλλο από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά για απόλυτη έλλειψη ανοχής στο συγκεκριμένο κόμμα...
Ο ΣΥΡΙΖΑ του 36%
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το τέλος του δόγματος Μονρόε
Το αυξημένο ενδιαφέρον για την προεδρική εκλογή στη Βραζιλία επιβεβαιώνει πανηγυρικά την ανάδειξη της χώρας ως ισχυρής περιφερειακής δύναμης που θα καθορίζει τις εξελίξεις στη Νότια Αμερική.
Το τέλος του δόγματος Μονρόε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταξύ ωρίμανσης και σήψης
Η αντιπολιτευτική τακτική που αμβλύνει τις γωνίες, η «θεσμική» αντιπολίτευση, προσλαμβάνεται από ένα μέρος του εκλογικού σώματος ως ανοχή ή ακόμα και ως συναίνεση.
Μεταξύ ωρίμανσης και σήψης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «πολίτες του καναπέ» μπορούν να βγάλουν τον νικητή των εκλογών του 2023
Η Φιλοσοφική Σχολή Σκέψης της «Μητσοτάκης Α.Ε.» εξακολουθεί πάντοτε να παραμένει προσηλωμένη στα Chicago Boys του Φρήντμαν και στην ανισόμετρη ανάπτυξη για λογαριασμό των 10 οικογενειών που λυμαίνονται τον...
Οι «πολίτες του καναπέ» μπορούν να βγάλουν τον νικητή των εκλογών του 2023

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας