• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.2°C / 26.8°C
    2 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 23.9°C
    3 BF
    43%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.5°C / 24.4°C
    2 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.9°C / 18.3°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.4°C / 22.9°C
    3 BF
    49%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.4°C / 20.7°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 16.4°C
    2 BF
    51%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.5°C / 20.5°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.2°C / 23.8°C
    4 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.8°C / 23.9°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.4°C
    3 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.3°C / 23.7°C
    3 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    35%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.5°C / 24.5°C
    2 BF
    39%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.8°C
    5 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.9°C / 26.0°C
    2 BF
    32%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.3°C / 22.7°C
    2 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.5°C / 23.9°C
    2 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    69%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σημειώσατε Χ

  • A-
  • A+

Είναι πιο δύσκολο να μιλάς για φυγή αν είσαι της θεωρητικής κατεύθυνσης. Φίλοι μου φαρμακοποιοί, μηχανικοί, γιατροί μιλούν μια διεθνή γλώσσα. Εμείς δεν μπορούμε να παίξουμε με τους ίδιους όρους. Μόνο αν αποφασίσουμε να ξεκινήσουμε από το μηδέν.

Πιο «εγκλωβισμένοι», λοιπόν, να γράφουμε και να τραγουδάμε στα ελληνικά. Θα μου πεις, τι καταφέρνεις εδώ διαφορετικό από ό,τι θα κατάφερνες έξω; Εμφανώς τίποτα. Είναι, όμως, που δεν ξέρω αν έχουμε πλέον τις αντοχές για άλλο ένα restart. Είναι και που συνεχώς φοβόμαστε ότι δεν προλαβαίνουμε πια κι ας μη μας πήρανε ακόμα τα χρόνια.

Ο χρόνος λειτουργεί ως το τέλειο άλλοθι για τις μεγάλες αποφάσεις. Ομως, αυτή η επιλογή της μη επιλογής μάς κρατάει κολλημένους σε ένα μέλλον που παραπαίει. Κι ας φτιάχνουμε με λέξεις κόσμους για να χωνόμαστε πού και πού και να κρυβόμαστε από την πραγματικότητα. Σαν τη στρουθοκάμηλο. Τα κεφάλια μέσα στα λαγούμια και το υπόλοιπο σώμα στα συντρίμμια. Να χαλάει ο κόσμος γύρω κι εμείς να κάνουμε πως δεν τον βλέπουμε. Το χειρότερο είναι ότι έχουμε συνηθίσει να πιστεύουμε πως δεν μας βλέπουν κιόλας.

Λέμε, όσο υπάρχουν εδώ ακόμη άνθρωποι να μιλάμε την ίδια γλώσσα και να έχουμε τους ίδιους κώδικες επικοινωνίας, θα παλέψουμε εδώ. Κι ας μας περιγελούν οι άνθρωποι των θετικών επιστημών.

«Η πολιτική δεν είναι επιστήμη». Μου είπε ένας φίλος θετικάριος τις προάλλες. Δεν αντέδρασα γιατί κάπου μέσα μου ένιωσα ότι δεν υπήρχε λόγος να διαπληκτιστώ με έναν αγαπημένο άνθρωπο για το αν η πολιτική θέλει ή όχι δίπλα της ένα ουσιαστικό για να υπάρξει. Ούτε η φιλοσοφία ούτε η τέχνη είναι επιστήμες.

Μάθαμε να μη δίνουμε σημασία σε αυτό που δεν μετριέται. Να το θεωρούμε δευτεράντζα. Κάτι που απλά μας ψυχαγωγεί. Μας κάνει να γελάμε, να κλαίμε αλλά επί τοις ουσίας δεν παίζει κανένα σοβαρό ρόλο στη ζωή μας. Γι’ αυτό και η νεότερη ιστορία του τόπου μας, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν θεώρησε ποτέ το απροσμέτρητο ως εξαγώγιμο προϊόν. «Ηπια ισχύς» το λέγαμε στο Πανεπιστήμιο. Ασκείται άραγε διπλωματία μέσα από την τέχνη και τον πολιτισμό;

Σίγουρα, οι θετικές επιστήμες, η τεχνολογία και η οικονομία είναι τα βασικά εργαλεία που διαθέτει ένα κράτος για να ασκήσει πολιτική. Είναι αυτά που του φέρνουν τα πιο άμεσα αποτελέσματα. Τα υπολογίσιμα. Ομως, μακροπρόθεσμα, ίσως να παίζουν περισσότερο ρόλο και οι λεγόμενες μη επιστήμες, η φιλοσοφία, η γλώσσα, ο πολιτισμός, ο τρόπος που αντιλαμβάνεται ένα κράτος την πολιτική.

Παρά τον αυθαίρετο χωρισμό των πραγμάτων σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα -συνήθης πρακτική των ανθρώπων για να αποδείξουν την ανωτερότητά τους-, τα δύο αυτά πεδία είναι συμπληρωματικά. Ή για να μιλήσω στη γλώσσα σας: Θεωρία και Πράξη σημειώσατε Χ.

* πολιτικός επιστήμονας, τραγουδοποιός

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αγαθό και το αληθές
Το βασικό χαρακτηριστικό του αρχαιοελληνικού πολιτισμικού «παραδείγματος», το αγαθό –όπως κυρίως αυτό εκφράζεται στη σωκρατική, την πλατωνική και την αριστοτελική φιλοσοφία– εξοστρακίστηκε, στη σύγχρονή μας...
Το αγαθό και το αληθές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια συζήτηση με τον Ευτύχη Μπιτσάκη. Στην επέτειο των 95 χρόνων του
Είναι ιδιαίτερα σημαντική, μοναδική εμπειρία να έχεις την τύχη και την ευκαιρία να ακούσεις τον Ευτύχη Μπιτσάκη να μιλά σε μια διάλεξη ή να κάνεις μια συζήτηση μαζί του.
Μια συζήτηση με τον Ευτύχη Μπιτσάκη. Στην επέτειο των 95 χρόνων του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τον Σωκράτη
Το «κάτι» έχει ανάγκη να εξηγηθεί ενώ το τίποτα υφιστάμενο δικαίως δεν απαιτεί εξήγηση, αφού κίνηση και νόηση αποτελούν αναπόσπαστα λειτουργικότητα διαγράφοντας χωροχρονική διάσταση.
Για τον Σωκράτη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλμπερτ Αϊνστάιν: ένας διδάκτωρ σοσιαλιστής-ειρηνιστής
Αλμπερτ Αϊνστάιν (1879-1955). Εμβληματική φυσιογνωμία, από τις πλέον αναγνωρίσιμες παγκοσμίως. Κατεξοχήν επιδραστικός επιστήμονας, αλλά και πολιτικός διανοητής και φιλόσοφος του 20ού αιώνα, τιμήθηκε με το...
Αλμπερτ Αϊνστάιν: ένας διδάκτωρ σοσιαλιστής-ειρηνιστής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ιός με την κορόνα και η αντικοινωνικότητα
Ενας παραλλαγμένος μεσαιωνικός σκοταδισμός γίνεται όλο και πιο ορατός, αφού τεχνολογία και επιστήμη γίνονται μπούμερανγκ για τον αποξενωμένο από τη φύση και εαυτό του δημιουργό τους.
Ο ιός με την κορόνα και η αντικοινωνικότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ξεφυλλίζοντας...
Δεν περιποιεί τιμή σε κανέναν το γεγονός ότι το επιστημονικό παρελθόν της θεσμικής προϊσταμένου των πολιτιστικών πραγμάτων, έχει αποδειχθεί ότι υφάρπαξε και οικειοποιήθηκε επιστημονικά πορίσματα.
Ξεφυλλίζοντας...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας