• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 15.2°C / 20.5°C
    1 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.4°C / 13.8°C
    3 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.2°C / 21.0°C
    2 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 14.7°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 13.5°C
    1 BF
    81%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 10.7°C / 13.2°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.4°C
    3 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 19.0°C
    1 BF
    75%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 24.7°C
    2 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    4 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 21.8°C
    5 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    4 BF
    84%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    5 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    3 BF
    51%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 16.2°C
    2 BF
    87%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 18.8°C / 24.3°C
    3 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.4°C / 19.2°C
    2 BF
    78%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.0°C / 14.8°C
    1 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.0°C / 13.9°C
    1 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    2 BF
    74%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αυτόνομη σχολική μονάδα ή κάν’ το όπως η Θάτσερ

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Πολλά χρόνια τώρα διαβάζουμε για την παρωχημένη αν όχι σαπισμένη πολιτική πρόταση 40ετίας περί σχολείου αυτόνομης μονάδας, η οποία υλοποιήθηκε με καταστροφικά αποτελέσματα (αύξηση μορφωτικών ανισοτήτων) στην Αγγλία του ’80 από τη Μάργκαρετ Θάτσερ. Από μια πολιτικό που εφάρμοσε τις προτάσεις του οικονομολόγου Μίλτον Φρίντμαν τις οποίες είχε ακολουθήσει και ο Πινοσέτ, δικτάτορας της Χιλής. Στη χώρα μας δυστυχώς ακούσαμε και διαβάσαμε για την ανάγκη αυτονόμησης της σχολικής μονάδας από αρκετούς ασκούντες εκπαιδευτική πολιτική, με πρώτη χρονικά την Επιτροπή Μπλέσιου το 2003.

Το άλλοθι που παρουσίασαν κατά καιρούς οι πολιτικοί που την υιοθέτησαν, για την επαναφορά αυτής της άκρως νεοφιλελεύθερης πρότασης, είναι οι διαχρονικές επισημάνσεις του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) περί εφαρμογής της [ενδεικτικά βλέπε: Η έκθεση του ΟΟΣΑ το 2018 με τίτλο «Education for a bright future in Greece», την Ενότητα 2.1.3. «School units have Low autonomy» (σ. 64-66)].

Το εντυπωσιακό είναι πως αν και χρεοκοπημένη κοινωνικά ως πολιτική εκεί που εφαρμόστηκε, παρουσιάζεται από τους εισηγητές της διεθνώς αλλά και στη χώρα μας ως εκπαιδευτική καινοτομία! Ετσι την ξανακούσαμε προχθές από τον πρωθυπουργό και την υπουργό Παιδείας ως απόφασή τους να εφαρμοστεί στη χώρα μας, αρχής γενομένης από την ψήφιση του σχεδίου νόμου που θα ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι.

Βέβαια το κακό ιδεολόγημα της αυτονομίας της σχολικής μονάδας υπήρχε και στο πρόγραμμα της Ν.Δ. ως εξής: «Απελευθέρωση του σχολείου από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου. Ο εκπαιδευτικός θα έχει μεγαλύτερη ελευθερία να εμπλουτίζει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας και να διαμορφώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις ανάγκες των μαθητών και της κάθε περιοχής».

Η απελευθέρωση του σχολείου από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου που μας υπόσχονται, είναι η οικονομική αυτονόμηση της σχολικής μονάδας. Εκεί οδηγούν με το σχέδιο νόμου νέες δυνατότητες του διευθυντή (manager) της σχολικής μονάδας, του οποίου αυξάνεται η διάρκεια της θητείας, αίρεται ο περιορισμός στη δήλωση του υποψήφιου διευθυντή, του ίδιου σχολείου, ύστερα από δύο θητείες, παίζει καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού. Επίσης στο πλαίσιο της αυτονομίας των σχολικών μονάδων θα δίνεται η δυνατότητα στους διευθυντές των σχολείων να αξιοποιούν το σχολικό κτίριο προς όφελος της κοινότητας του σχολείου, καθώς και να διοργανώνουν επιμορφωτικές δράσεις (βλέπε εμπορική εκμετάλλευση με τον μανδύα πολιτισμού και παιδείας)!

Στόχος τους είναι ένα σχολείο-επιχείρηση, που θα αναζητά οικονομικούς πόρους από οπουδήποτε, θα προσλαμβάνει εκπαιδευτικούς με κριτήριο το κόστος τους και όχι μόνο τις παιδαγωγικές τους γνώσεις και ικανότητες. Ετσι θα έχουμε σχολεία πολλών ταχυτήτων, με ξεχωριστά προγράμματα, που στόχο θα έχουν να καλύπτουν τις «ανάγκες» πελατών (π.χ. επιθυμίες γονέων για συγκεκριμένες δραστηριότητες) και όχι τις πραγματικές μαθησιακές ανάγκες των μαθητών.

Με εκπαιδευτικούς υποτελείς στον διευθυντή-μάνατζερ, που θα διδάσκουν όπως και ό,τι αυτός θα τους υποδεικνύει, αφού η εργασιακή τους πορεία θα εξαρτάται από αυτόν. Η όλη σύλληψη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιχειρούμενη από τη Ν.Δ. ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, αφού οι μικρές επιχειρήσεις/σχολικές μονάδες σταδιακά ή και πιο άμεσα θα καλούνται να καλύψουν μόνες τους τα λειτουργικά τους έξοδα, να αποδεσμευτούν από την κρατική χρηματοδότηση.

Κεντρική θέση στην πολιτική της Ν.Δ. (δες και παρουσίαση σχετικού βιβλίου του Τάσου Αβραντίνη από τους Κ. Μητσοτάκη και Α. Διαμαντοπούλου το 2016) -που «κουμπώνει» με την αυτονόμηση της σχολικής μονάδας- κατέχει και η εφαρμογή προγραμμάτων vouchers με το πρόσχημα της δήθεν ελεύθερης επιλογής των γονέων, αυτό όμως φαίνεται πως η Ν.Δ. μάς το φυλάει για αργότερα (αν προλάβει). Μια τέτοια εκπαίδευση θα αφήσει το μεγάλο κομμάτι των μαθητών και μαθητριών πίσω, αφού οι πιο εύρωστες τέτοιες επιχειρήσεις/σχολικές μονάδες θα είναι στόχος των κατά τεκμήριο ικανότερων εκπαιδευτικών, αλλά και των οικονομικά ισχυρότερων μαθητών.

Στο αέναο παιχνίδι προσφοράς και ζήτησης που θέλει να προωθήσει η Ν.Δ. και στην εκπαίδευση, η Αριστερά λέει διαχρονικά και θεσμοθέτησε ως κυβέρνηση την ενίσχυση των ασθενέστερων οικονομικά και κοινωνικά μαθητών και μαθητριών και προτείνει αυτό να συνεχιστεί (βλέπε π.χ. Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, επέκταση Ολοήμερου σχολείου, διετής προσχολική εκπαίδευση κ.λπ.). Να μην περιορίζονται τα παιδιά αυτά και οι νέοι σε όσες μορφωτικές παροχές περισσεύουν σε εκπαιδευτικές μονάδες που θα βρίσκονται χαμηλά στο «εκπαιδευτικό χρηματιστήριο», επειδή δεν κατάφεραν να προσελκύσουν οικονομικούς πόρους και καλά «βιογραφικά» εκπαιδευτικών.

Η επιχειρούμενη πολιτική της Ν.Δ. συνιστά το αποκορύφωμα της αγοραίας λογικής στην εκπαίδευση. Βρίσκεται στον αντίποδα της βασικής αντίληψης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., που είναι: δωρεάν δημόσια εκπαίδευση για όλες και όλους, σε όλες τις βαθμίδες (στόχος μας η ελεύθερη πρόσβαση και στο Πανεπιστήμιο), γιατί η εκπαίδευση είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα. Και βασική μας επιδίωξη πρέπει να είναι η διαρκής μείωση των μορφωτικών ανισοτήτων, μέσα από την ενίσχυση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης και την παροχή της χωρίς φραγμούς, απεριόριστα σε όλες και όλους.

*Μέλος του Συντονιστικού του Τμήματος Παιδείας της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Tο ευαγγέλιο της Ν.Δ.: ιδιωτικά σχολεία και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης
Δεν υπάρχει πιο χαρακτηριστική φράση δυσφήμησης της εκπαίδευσης, όταν ο μαθητής μετατρέπεται σε καταναλωτή, σε πελάτη, και όταν η μόρφωση υποβαθμίζεται σε αγοραία διαδικασία και εμπόρευμα. Και αυτό ειπώθηκε...
Tο ευαγγέλιο της Ν.Δ.: ιδιωτικά σχολεία και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα όνειρα του Κ. Μητσοτάκη για μια εκπαίδευση της αγοράς!
Πώς το είπε ο κ. Μητσοτάκης; Τι είναι οι μαθητές; Πελάτες, λέει. Οι μαθητές είναι οι πελάτες των σχολείων. Δεν υπάρχει πιο χαρακτηριστική φράση δυσφήμησης της εκπαίδευσης, όταν ο μαθητής μετατρέπεται σε...
Τα όνειρα του Κ. Μητσοτάκη για μια εκπαίδευση της αγοράς!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από ποιους περιμένει να πάρει ψήφο η Ν.Δ.;
Χειρίζεται η κυβέρνηση σωστά το ΕΣΥ; Ποιος γονιός, ποιος μαθητής - φοιτητής θα ψηφίσει Ν.Δ.; Ποιος εργαζόμενος θα ψηφίσει Ν.Δ.; Οι μικροσυνταξιούχοι που θίγονται άμεσα είναι τα 2/3 των συνταξιούχων. Αυτοί θα...
Από ποιους περιμένει να πάρει ψήφο η Ν.Δ.;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η εκπαίδευση μεταμορφώνει τον κόσμο
Κάθε σχολείο έχει ένα συγκείμενο, ένα συγκεκριμένο κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον, το οποίο επηρεάζει την έννοια των δύο όρων και του καλού και του αποτελεσματικού σχολείου.
Η εκπαίδευση μεταμορφώνει τον κόσμο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο λαϊκισμός στα ούλα του
Είχαμε πολλά «μαλάματα» λαϊκισμού στο παρελθόν από πάρα πολλούς που σήμερα είναι στην κυβέρνηση και ασκούν την εξουσία στη χώρα.
Ο λαϊκισμός στα ούλα του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιστημονική και ορθολογική οπτική
Οι ανερυθρίαστες πολλαπλές κυβιστήσεις που παρατηρούμε το τελευταίο διάστημα στο θέμα της φαρμακευτικής κάνναβης αλλά και σε άλλα καταδεικνύουν τον κυνισμό με τον οποίο πολιτεύονται τα στελέχη της Ν.Δ.
Επιστημονική και ορθολογική οπτική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας