• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    2 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.4°C / 25.9°C
    2 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.0°C / 26.5°C
    3 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 23.6°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.2°C / 22.2°C
    4 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    1 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    1 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.6°C / 25.8°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.9°C
    3 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.7°C
    5 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    2 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 25.6°C
    2 BF
    58%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.5°C / 20.5°C
    1 BF
    50%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.5°C / 25.7°C
    1 BF
    55%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.5°C / 26.5°C
    3 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 27.5°C
    2 BF
    37%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    2 BF
    40%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.6°C / 26.0°C
    2 BF
    76%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 20.6°C
    1 BF
    39%
Μια ευχάριστη έκπληξη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια ευχάριστη έκπληξη

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η επέτειος είναι μια αφορμή να θυμηθούμε ένα γεγονός που θεωρούμε σημαντικό. Κι αυτή η κατά κανόνα μουσειακή και ρηχή προσέγγιση το μετατρέπει σε κοινοτοπία, η οποία μας ενώνει επειδή όλοι μάθαμε να το διαβάζουμε με τον ίδιο τρόπο. Αν το καλοσκεφτούμε ωστόσο, τα πιο σημαντικά πράγματα είναι εκείνα που δεν ξέρουμε ακριβώς τι σημαίνουν.

Απ’ ό,τι μαθαίνω, ο εορτασμός των διακοσίων χρόνων από την κήρυξη της Επανάστασης του ’21 περιλαμβάνει μια ατέλειωτη σειρά εκδηλώσεων πάσης φύσεως που δεν έχω τον χρόνο (ή τη διάθεση, για να είμαι ειλικρινής) να τις παρακολουθήσω. Ετυχε όμως να πάρει το μάτι μου μια σειρά, η οποία μεταδίδεται από την ΕΡΤ, με τον τίτλο «Γιατί ’21 - 12 ερωτήματα». Και το μάτι μου σταμάτησε σε αυτήν επειδή, σε αντίθεση με την κονσερβαρισμένη επετειακή τελετουργία, όπου η εθνική ομοφωνία μάς επιβάλλει να μηρυκάζουμε τις ήδη γνωστές απαντήσεις, έβαζε ερωτηματικό εκεί που μας δασκάλεψαν να βάζουμε τελεία.

Δεν το μετάνιωσα. Εχοντας δει όλα τα μέχρι σήμερα επεισόδια σας τη συνιστώ ανεπιφύλακτα. Οχι γιατί θα μάθετε την «αλήθεια» για την Επανάσταση του ’21 και για το τι συνέβη από τότε μέχρι σήμερα, αλλά επειδή θα δείτε πώς πρέπει να ψάχνουμε γι’ αυτήν, έχοντας πλήρη επίγνωση ότι δεν θα τη βρούμε. Διότι η σωστή απάντηση σε ένα ερώτημα δεν είναι εκείνη που κλείνει ένα θέμα αλλά εκείνη που το ανοίγει σε περαιτέρω ερωτήματα.

Λόγω επαγγελματικής διαστροφής, πρόσεξα ιδιαίτερα το «στήσιμο» του κάθε επεισοδίου. Εννοώ το πώς προκύπτει το τελικό συνολικό αποτέλεσμα από το δέσιμο των επιμέρους στοιχείων. Οι πολυφωνικές παρεμβάσεις είναι σύντομες και περιεκτικές, ο ρυθμός, αυτό το «κάτι» που δύσκολα ορίζεται αλλά έχει τεράστια σημασία, εκδιπλώνει την αφήγηση με τον σωστό βηματισμό, ο ρόλος των δύο παρουσιαστών, της Μαριλένας Κατσίμη και του Πιέρρου Τζανετάκου, είναι διακριτικός και στο ίδιο μέτρο αναγκαίος και τόσα άλλα, από τα οποία θα διαλέξω ένα που θεωρώ πολύ σημαντικό και κυρίως σπανιότατο στην ελληνική τηλεόραση: την πλήρη απουσία ρητορείας, πλατειασμού και πάνω απ’ όλα φλυαρίας.

Δυστυχώς, στις περισσότερες εκπομπές, ακόμα και στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων που υποτίθεται ότι παρουσιάζουν γεγονότα, ένα μεγάλο ποσοστό λέξεων θα μπορούσαν και θα έπρεπε να παραλειφθούν διότι δεν σημαίνουν τίποτα. Απλώς λειτουργούν ως «γεμίσματα» που παρατείνουν τον χρόνο ομιλίας. Φυσικά αυτό δεν συμβαίνει πάντα· φωτεινές εξαιρέσεις υπάρχουν, αλλά είναι λίγες.

Μια και μιλάμε για τηλεόραση, ας δούμε και μια άλλη πτυχή του προβλήματος. Πολλά έχουν κατά καιρούς ειπωθεί για την ΕΡΤ. Και πολλά εξ αυτών όχι καλά. Αποψη κατασταλαγμένη δεν έχω, πέραν του να πω ότι αν η εκάστοτε κυβέρνηση διόρθωνε αυτά που με πόσο πάθος κατήγγελλε όταν ήταν στην αντιπολίτευση, η ΕΡΤ θα ήταν σήμερα πολύ καλύτερη και σίγουρα πιο «αντικειμενική», ό,τι και να σημαίνει ο όρος.

Αλλά όπως και να ’χει το πράγμα, η ΕΡΤ δεν συγκρίνεται με τα ιδιωτικά κανάλια, όπου, για να θυμηθούμε μια ρήση του Ουμπέρτο Εκο, ισχύει ο νόμος της βαρύτητας, με την έννοια ότι το επίπεδό τους τείνει εκ φύσεως να πέφτει όλο και πιο χαμηλά. Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε ότι η ΕΡΤ, με τις όποιες αδυναμίες της, είναι δημόσιο αγαθό. Εχοντας πλήρη επίγνωση πως στην Ελλάδα διάφορα δημόσια αγαθά εκμαυλίστηκαν πρώτα από εκείνους που υποτίθεται ότι τα υπερασπίζονταν για να γίνουν εύκολη λεία για όσους πιστεύουν ότι οι ιδιωτικοποιήσεις θεραπεύουν πάσαν νόσον, οφείλουμε να τα προφυλάξουμε και για να προφυλάξουμε πρέπει πρώτα να τα βελτιώσουμε. Κι αν μερικές φορές μας ενοχλεί, και δικαίως, η ΕΡΤ, η λύση δεν είναι να αλλάξουμε κανάλι γιατί εκεί η κατάσταση είναι τρισχειρότερη. Να γιατί εκπομπές σαν το «Γιατί ’21; -12 ερωτήματα» μας δείχνουν τον δρόμο.

Και κάτι τελευταίο που θα σας φανεί άσχετο αλλά δεν είναι. Οταν άνοιξε το Κέντρο Νιάρχος στον παλιό Ιππόδρομο μίλησα με πολλούς που το είχαν δει. Ολοι ενθουσιασμένοι. Και επίσης όλοι, αν και δεν γνωρίζονταν μεταξύ τους, μου είπαν επί λέξει την εξής φράση: «Νομίζεις ότι δεν βρίσκεσαι στην Ελλάδα!». Το τι σημαίνει αυτό για το πώς διαβάζουμε τον συλλογικό εαυτό μας είναι μεγάλη συζήτηση αλλά όχι της παρούσης. Βλέποντας όμως την εκπομπή τη Μαριλένας Κατσίμη και του Πιέρρου Τζανετάκου η αντίδρασή μου ήταν ακριβώς η ίδια. Νόμιζα ότι δεν βρισκόμουν στην Ελλάδα.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Το πρόγραμμα «Μοριάς '21» και η Ενιαία Περιφέρεια Πελοποννήσου!
Ο επανασχεδιασμός του Διοικητικού Χάρτη της χώρας 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση θα έπρεπε να είναι η μεγάλη συζήτηση της περιόδου.
Το πρόγραμμα «Μοριάς '21» και η Ενιαία Περιφέρεια Πελοποννήσου!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο γιορτασμός των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και η μεταρρύθμιση στην Εκπαίδευση που δεν έγινε! (Β΄ Μέρος)
Είναι κοινά αποδεκτό πια σήμερα ότι το σχολείο δεν μπορεί να αλλάξει την κοινωνία, όμως μπορεί να την επηρεάσει και μπορεί να την επηρεάζει περισσότερο όταν και οι άλλοι κοινωνικοί φορείς το επιτρέπουν. Η...
Ο γιορτασμός των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και η μεταρρύθμιση στην Εκπαίδευση που δεν έγινε! (Β΄ Μέρος)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο γιορτασμός των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και η Μεταρρύθμιση στην Εκπαίδευση που δεν έγινε!
Η επέτειος των 200 χρόνων είναι μία σημαντική ευκαιρία για να ξαναθυμηθούμε και να τιμήσουμε αυτήν τη μεγαλειώδη περίοδο της ιστορίας μας, που μας άφησε μια σημαντική κληρονομιά.
Ο γιορτασμός των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και η Μεταρρύθμιση στην Εκπαίδευση που δεν έγινε!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα 200 χρόνια αλλιώς
Η δεξιά αντίληψη θέλει την ιστορία των κοινωνιών ιστορία πολέμων, με πρωταγωνιστές μεγάλες προσωπικότητες και όχι τους απλούς ανθρώπους. Για μεγάλες μάχες ακούμε διαρκώς, που χρωματίζονται με πολύ...
Τα 200 χρόνια αλλιώς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Είκοσι ένας αιώνες δουλεία
Μέσα στον ορυμαγδό πληροφοριών και απόψεων για την εξέγερση του 1821 υπάρχουν και κάποιες περίεργες που προέρχονται από διανοουμένους του εθνικιστικού, θρησκευτικού, νεο-ορθόδοξου και θεολογικού χώρου.
Είκοσι ένας αιώνες δουλεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Ελευθερία ή θάνατος!» Οι φιλοσοφικές συνιστώσες μιας εμβληματικής φράσης
Η εμβληματική φράση «ελευθερία ή θάνατος!», αναπόσπαστη μνήμη της επαναστατικής κληρονομιάς του 1821, έλκει την καταγωγή της από πολλές πιθανές πηγές.
«Ελευθερία ή θάνατος!» Οι φιλοσοφικές συνιστώσες μιας εμβληματικής φράσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας