• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.9°C / 18.8°C
    3 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 16.1°C
    1 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.4°C
    4 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.3°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    4 BF
    67%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 16.0°C
    0 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.4°C / 12.4°C
    3 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.3°C / 19.6°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.1°C
    3 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 16.9°C
    3 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.7°C
    5 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    6 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 20.9°C
    2 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.5°C
    3 BF
    77%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.5°C / 16.1°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.8°C / 22.8°C
    3 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 19.8°C
    3 BF
    70%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.8°C
    2 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.9°C / 16.1°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    61%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νομοθετικό έργο σε συνθήκες κορονοϊού

  • A-
  • A+

Το ολικό ή μερικό απαγορευτικό που έχει επιβληθεί λόγω της περιόδου πανδημίας έχει προκαλέσει δυσλειτουργία σε διάφορες κοινωνικές διεργασίες· μεταξύ άλλων στον οικονομικό, εργασιακό, εκπαιδευτικό τομέα, αλλά και στον πολιτικό και ιδιαίτερα στο κομμάτι εκείνο που αφορά την εύρυθμη και ουσιαστική λειτουργία του Κοινοβουλίου. Η τελευταία συνεδρίαση της Βουλής που έγινε με πλήρη σύνθεση ήταν τον Ιανουάριο του 2020, όταν εξελέγη η Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Εκτοτε ο αριθμός των βουλευτών στην Ολομέλεια κυμαίνεται αυστηρά μεταξύ 30 και 60 ατόμων, με όποιες συνέπειες έχει αυτό στην ποιότητα της κοινοβουλευτικής διαδικασίας.

Το τελευταίο, σε συνδυασμό με το ότι το σύνολο του πληθυσμού βιώνει ένα από τα αυστηρότερα σε ένταση απαγορευτικά που έχουν εφαρμοστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα περίμενε κανείς ότι θα επέφερε μια σχετική αναβολή σε κρίσιμα νομοσχέδια από πλευράς της κυβέρνησης, τουλάχιστον για το διάστημα των 15 μηνών της πανδημίας. Παρ' όλα αυτά όχι μόνο δεν συνέβη κάτι τέτοιο, αλλά μπορεί να παρατηρήσει κανείς μια συμπύκνωση κρίσιμων (και εμβληματικών σε κάποιες περιπτώσεις) νομοσχεδίων που κατατέθηκαν στο ίδιο αυτό διάστημα.

Στα εργασιακά, οι μεταρρυθμίσεις που προωθούνται ουσιαστικά έχουν αιχμή του δόρατος την ανατροπή της 8ωρης εργασίας, με τους εργαζομένους να υποχρεούνται «υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις» να εργάζονται έως 10 ώρες την ημέρα νομίμως, χωρίς επιπλέον αμοιβή (τις οποίες θα ισοσταθμίζουν με ρεπό ή άδεια εντός 6μήνου). Επίσης, αυξάνεται το πλαφόν στις υπερωρίες φτάνοντας ακόμα και τις 150 ώρες. Ολα αυτά, ακριβώς 135 χρόνια μετά τις αιματηρές εξεγέρσεις του Σικάγου για την κατοχύρωση του σημαντικότερου εργατικού κεκτημένου της 8ωρης εργασίας.

Στο ασφαλιστικό, οι μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης αλλάζουν εκ βάθρων τον κλάδο της επικουρικής ασφάλισης, μετατρέποντάς τον σε κεφαλαιοποιητικό σύστημα. Μέσω αυτού οι εισφορές των εργαζομένων θα αποταμιεύονται με στόχο να επενδυθούν ώστε να συνδράμουν στην οικονομία (χωρίς βέβαια να γνωρίσουμε το ποιος και πού θα επενδύσει αυτά τα αποθεματικά), σε αντίθεση με το υπάρχον διανεμητικό όπου οι τωρινές γενεές εξασφαλίζουν τις συντάξεις των προηγούμενων.

Στην εκπαίδευση, και ειδικότερα στην τριτοβάθμια, οι αλλαγές που συντελούνται είναι σαρωτικές. Ενδεικτικά: πανεπιστημιακό αστυνομικό σώμα, αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων ιδιωτικών κολεγίων, υποχρηματοδότηση, χρονικό όριο φοίτησης, επαναφορά συμβουλίων διοίκησης, μείωση αριθμού εισακτέων, κλείσιμο σχολών και τμημάτων σε πολλά ιδρύματα, προγράμματα τριετούς διάρκειας, νέο πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ.

Στο περιβάλλον, οι σχετικές μεταρρυθμίσεις συνέβησαν στο πρώτο κύμα πανδημίας, με ένα από τα βασικότερα σημεία την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για τις περιοχές Natura, όπου πρακτικά επιχειρείται έμμεση κατάργηση της πλήρους προστασίας πολλών εκ των περιοχών αυτών, επιτρέποντας «αναπτυξιακές» δραστηριότητες εντός της ζώνης προστασίας ακόμα και ευαίσθητων οικοσυστημάτων.

Επιπλέον, εισάγονται ιδιώτες πιστοποιημένοι αξιολογητές μεταξύ άλλων και για τον έλεγχο των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, το οποίο, σε συνδυασμό με τη μείωση του χρόνου των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, είναι ευνόητο πόσο θα υποβαθμίσει -κυρίως στο θέμα της ποιότητας- την ήδη υποβαθμισμένη διαδικασία. Δεν είναι τυχαίο ότι το εν λόγω νομοσχέδιο δέχθηκε σφοδρή κριτική από σημαντικό αριθμό περιβαλλοντικών οργανώσεων της χώρας, με μερικές από τις πλέον «ηχηρές» όπως οι Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Greenpeace, WWF Ελλάς, Αρκτούρος, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης κ.ά.

Στην Αυτοδιοίκηση, το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών στην ουσία καταργεί την απλή αναλογική, θέτοντας ως όριο εκλογής για τους δήμους και τις περιφέρειες το ποσοστό του 43% από τον α’ γύρο. Ετσι πρακτικά αποδυναμώνει την αντιπολίτευση, δίνοντας μέχρι και 60% του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου σε δημάρχους και περιφερειάρχες που λαμβάνουν ποσοστό κάτω από το 50%. Επιστέγασμα στα παραπάνω, το όριο του 3% για τους υποψήφιους δημοτικούς ή περιφερειακούς συμβούλους, όπως συμβαίνει και με τις βουλευτικές εκλογές.

Στα νοικοκυριά, ο νέος πτωχευτικός κώδικας ουσιαστικά θα δημιουργήσει στρατιές αστέγων (συμπληρωματικά με τις στρατιές ανέργων που θα επιφέρει η οικονομική κρίση που εκκολάπτεται) καταργώντας επί της ουσίας την προστασία της πρώτης κατοικίας και παραχωρώντας τις ακίνητες περιουσίες των οικονομικά ευάλωτων στις τράπεζες. Οι πτωχεύσαντες θα έχουν το δικαίωμα να κατοικούν στο σπίτι τους για διάστημα έως 12 έτη, ενώ η ανάκτηση της κατοικίας θα μπορεί να γίνει μετά την πάροδο της 12ετίας και υπό το πλαίσιο επαναγοράς.

Μόνο για το διάστημα μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του 2020 η Βουλή ενέκρινε 144 νομοσχέδια που πρότεινε η κυβέρνηση, από τα οποία απουσίαζαν οποιαδήποτε μέτρα ενίσχυσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης, των μέσων μαζικής μεταφοράς, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των ευάλωτων οικονομικά κοινωνικών στρωμάτων.

Ολη την περίοδο της πανδημίας παρακολουθούμε την κυβέρνηση να απαιτεί από τους πολίτες να πειθαρχήσουν στα προτεινόμενα μέτρα, όταν η ίδια δεν δείχνει τη στοιχειώδη διάθεση να πειθαρχήσει στους βασικούς κανόνες που αφορούν τις δημοκρατικές διαδικασίες.

 * αναπληρωτής καθηγητής ΕΜΠ

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ανώτατη εκπαίδευση την εποχή της πανδημίας
Η νέα εποχή COVID 19, με τα θηριώδη και πρωτοφανή τεχνικά μέσα, θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία του ηλεκτρονικού ανθρώπου και της εικονικής πραγματικότητας και για πρώτη φορά αμφισβητεί ανοικτά και με...
Η ανώτατη εκπαίδευση την εποχή της πανδημίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης
Το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ εισάγεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής μέχρι τα μέσα της εβδομάδας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ακολουθήσει νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
Η αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Και με τη βούλα η εμπορευματοποίηση - ιδιωτικοποίηση των Πανεπιστημίων
Λίγες εβδομάδες πριν από την έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων της 8ης Ιουλίου, την Παρασκευή 16 Ιουνίου, με 945 σχόλια ολοκληρώθηκε η διαβούλευση επί του Σχεδίου Νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, η οποία ξεκίνησε...
Και με τη βούλα η εμπορευματοποίηση - ιδιωτικοποίηση των Πανεπιστημίων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ: Γιατί πρέπει να περάσει
Στην «Καθημερινή» της περασμένης Κυριακής δημοσιεύτηκε άρθρο του Κυριάκου Μητσοτάκη με τίτλο: «Ο νόμος της κυβέρνησης για τα ΑΕΙ δεν πρέπει να περάσει». Δεν είναι λανθασμένα, ούτε παράδοξα όσα ισχυρίζεται. Για...
Νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ: Γιατί πρέπει να περάσει
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ και οι ιδεολογικές αγκυλώσεις
Η αντιπαλότητα και η προδιαγραφόμενη σύγκρουση έναντι των προτάσεων του υπουργείου Παιδείας έχουν βάση ιδεολογική. Από τη μια μεριά στοιχίζεται η μερίδα εκείνη που επιδιώκει την εγκαθίδρυση μοντέλων που...
Το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ και οι ιδεολογικές αγκυλώσεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανεπιστήμιο και πράξη νομοθετικού περιεχομένου
Λέγεται ότι για τη νέα πολιτική διοίκηση του υπουργείου Παιδείας προτεραιότητα έχουν τα προβλήματα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έναντι εκείνων της τριτοβάθμιας. Αν συμβαίνει αυτό, πρόκειται...
Πανεπιστήμιο και πράξη νομοθετικού περιεχομένου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας