• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.2°C / 28.4°C
    3 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.6°C / 25.3°C
    1 BF
    75%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 17.0°C / 23.3°C
    1 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 20.3°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    68%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.2°C / 24.0°C
    0 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.2°C / 20.4°C
    2 BF
    52%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.7°C / 23.7°C
    1 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 27.7°C
    2 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.5°C / 23.9°C
    1 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 23.3°C
    2 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 21.8°C / 23.7°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    1 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.9°C / 25.5°C
    0 BF
    60%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 19.5°C / 25.1°C
    1 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    3 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 27.7°C
    0 BF
    68%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 20.7°C / 24.4°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    1 BF
    71%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ρωμανία-«Βυζάντιο»: χίλια χρόνια «κοινήν τε καὶ Ἑλλάδα»!

  • A-
  • A+

(Νεαρὰ Ζ΄, α΄ Ιουστινιανοῦ ἤδη!)

Εὐκρινῶ ἐξελέγχων τὸν ἀντιρρητικὸν τοῦ συναδέλφου Γ. Ν. Οἰκονόμου, γιὰ τὸ ἀριστοτέλειον μου «καθ’ ἕκαστον» περὶ πολιτεύματος τῆς Ρωμανίας. Ἴσως, γιὰ τὸν-τὴν φιλόσοφο, οἱ ὅροι «πολιτικὴ ἀνελευθερία», «καμμία ἔννοια (!) ἀτομικῆς ἐλευθερίας καὶ δικαιωμάτων», «πολιτικὴ δουλεία», ἴσως, μπορεῖ νὰ αὐτοσυντηροῦνται φιλοσοφικῶς. Γιὰ μᾶς ὅμως τῆς πολιτικῆς ἐπιστήμης, ποὺ πρέπει νὰ ὁρίζουμε, κατὰ τὸ ἀριστοτέλειον «τόδε τι», τὸ «εἶδος» τῶν πολιτευμάτων, αὐτὰ τὰ παραπάνω εἶναι θολοῦρα, διότι ἀπροσδιόνυσα: οὐ πρὸς Διόνυσον, οὐ πρὸς μέθεξιν κατανοήσεως. Διότι ἡ πολιτειολογία εἶναι μπακαλική: ἀρχὴ μὲν τῆς ἐλευθερίας ἡ ἐλευθερία, ἀλλ’ οὐκ ἔστι οὐδεμία! Ἀρχή της, τὸ κάθε καθ’ ἕκαστον (θεσμῶν, συμπεριφορῶν κ.λπ.) τῶν ποικίλων «καθ’ ἕκαστον». Ἄρα μετρᾶμε: πῶς, καὶ γιὰ ποιοὺς, καὶ πόσο ἡ «πολιτικὴ ἀνελευθερία» ἤ ἐλευθερία, ἤ τὰ «δικαιώματα», ἤ τὰ ἀδικαιώματα: τόση ἡ λακέρδα, τόσες ντενέκες τὰ ὄσπρια… Ἑπομένως: ὁ συνάδελφος θὰ πρέπει νὰ προσέξει ὅτι:

1) Τὸ «καθ’ ἕκαστον» τῶν 22 συντεχνιῶν, ἐπὶ χίλια χρόνια, μὲ τὶς χιλιάδες τῶν μελῶν, ὅλη αὐτή ἡ «Byzantine Δημοκρατία and the Guilds…» κατὰ Βρυώνη, ἀποτελοῦν συνεχῶς στὴν Ρωμανία, τὸν ἰσχυρότατο πολιτειοπλαστικὸ θεσμό. Οἱ συντεχνίες (καὶ ἡ Γερουσία καὶ οἱ αὐτόνομοι θεσμοὶ π.χ. τῆς Θεσσαλονίκης), ναι, ἀποτελοῦν νομοπαρασκευαστικὲς ἐπιτροπές. Ὅπως οἱ σημερινὲς τῆς Βουλῆς! Ὅλες αἱ «Νεαραί» ἐκδίδονται μετὰ ἀπὸ διαβούλευση, πήγαιν’ἔλα τροπολογιῶν. Ὁ ἴδιος ὁ «βασιλεύς» εἶναι «alligatus legibus»! «Δεμένος» ἀπὸ τοὺς νόμους καὶ τὰ δικαιώματα τῶν πολιτῶν. Κι΄ ὅταν ὁ alligatus-δεμένος βασιλεύς ἀγνοεῖ τὰ συνδικάτα καὶ δὲν συν-νομοθετεῖ, συμβαίνει πάταγος! Π.χ.: Ὁ ἐλλιποβαρὴς «τεταρτηρός», μὲ «ἠλαττωμένον» τὸ νόμισμα, βγάζει τὸν κόσμο σὲ διαδηλώσεις διότι άκρίβυνε δολίως τὸ «σιτίον». Ἄρα, ὁ κόσμος ἔχει νομίσματα… ἀπὸ ἐλεύθερο ἐπάγγελμα. Ἡ βασίλισσα Εἰρήνη-κυβέρνηση ἀναγκάζεται, μετὰ ἀπό «ἐπισεσυρμένην» διαδήλωση νὰ δημοσιεύσει «ἀπαλλαγὴν τῶν πολιτικῶν φόρων»! Οἱ συντεχνίες καὶ οἱ «κοινότητες ὁμοχώρων», διαμορφώνουν ἱδρυτικῶς τοὺς ὅρους πολιτειακῆς ἐλευθερίας. Αὐτὴ ὀνομάζεται π.χ. «Πεφωτισμένη δεσποτεία», «Χριστιανικὸς κοινωνισμός», «συμμετοχικὴ βασιλεία» ἀπὸ τὴν βυζαντινολογία: καὶ δὲν εἶναι «δουλεία άνελευθερίας»! Ἀκόμη κι΄ ὁ «Λογοθέτης τῶν δρόμων» Μητσοτάκης, κλέπτων ὑπερωρίες, ποὺ θ’ ἁρπάξει τὴν «ἐπισεσυρμένην» του. Ἀλλά κι΄ αὐτός, δὲν εἶναι «τὰ πλάκωνε ἡ σκλαβιά». Ἀλλὰ, Λοπαρπαγίδης σὰν τὸν «παραπινάκιον» Μιχαήλ Ζ΄, πού ’κλεβε ἕν πινάκιον στὸν κάθε μέδιμνον σίτου.

2) «Ἡ Ρωμανία πάρθεν…», «πῆραν τὴν Πόλιν, πῆραν την, πῆραν τὴ Σαλονίκη…», «…μὴ πολυδακρύζεις, πάλι…δικά σου θἄναι…πάλι δικά μας θἄναι…»

2α) Τι κατανοεῖ ὁ συνάδελφος, ὅταν βαρυταρβὴς ὡς ὁ Αἰσχύλος του, βαρυρροχθεῖ ἐναντίον ὅλων τῶν βυζαντινολόγων τοῦ πλανήτη; Ποὺ γράφουν, ναι, ὅτι τὸ πολίτευμα τῆς Ρωμανίας ὑπῆρξε, τὸ πιὸ φιλελεύθερο ἐπὶ γῆς, στὰ χίλια του χρόνια! Ὅτι π.χ. τὰ «Ποινάλια ἐγκλημάτων» του ἐπέβαλλαν τὶς πλέον μαλακὲς ποινὲς ἔναντι τῶν βασανιστηρίων, ποὺ ἴσχυαν στὴ λοιπὴ ἀνθρωπότητα.

Ἄρα, κατὰ τὴν πολιτικὴ ἐπιστήμη τὸ «καθ’ ἕκαστον» ἔχει ποσοστώσεις. Ναι, ταξιθετεῖται, κλιμακοῦται μὲ τὸ λίγο, ἤ τὸ πιὸ πολὺ τῆς ἐλευθερίας. Ἄρα, τὸ ἐκλεκτορικὸ δικαίωμα καὶ οἱ αἱρετὲς Ἀρχές, εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ μικροστοιχεῖα τῆς ἐλευθερίας, ποὺ ὑπάρχει στὰ πολιτεύματα. Δὲν εἶναι τὸ μόνο.

2β) Ξανά, ὁ συνάδελφος: «καθ’ ὅλη τὴν διάρκεια τοῦ Βυζαντίου…δὲν ὑπῆρχε καμμία ἔννοια ἀτομικῆς ἐλευθερίας καὶ δικαιωμάτων»(!) Ἄρα, ὅταν «πάρθεν» ἡ Ρωμανία, τότε σύμπασα ἡ Ρωμηωσύνη, ἄχρι Βακτριανῆς ἔκλαιγε καὶ θρηνοῦσε, ἐπειδὴ ἔχασε τὴν «ὑποδούλωσή» της; !

«…σώπασε κυρά-Δέσποινα καὶ μὴ πολυδακρύζεις…»: παγκοσμίως ἀναγνωρίζεται ὅτι τὰ θρηνητικὰ γιὰ τὴν Ἅλωση, ἀποτελοῦν ἕνα μεγαλούργημα τῆς λογοτεχνίας. Δηλαδή, οἱ τῆς Ρωμανίας, ἀνώμαλοι μαζοχιστές, τραγούδησαν ἀριστουργήματα, γιὰ τὴν «δουλεία» ποὺ ἔχασαν!!! Ἄνω ποταμῶν ἱερῶν χωροῦσι παγαί;

«...πάλι δικά μας θἄναι…», ἡ «δουλεία» μας κι΄ «ἀνελευθερία» μας; Τόσο μᾶς ἄρεσε, ἡ « ὑποδούλωσή» μας, ποὺ τὴν κάναμε τραγούδια λύπης, ἐπειδὴ μᾶς τὴν στέρησαν!

3) Τελειωτικὸν:

«…ὁ τοκογλύφος…τῆς πολιτείας προσαφαιρεῖται τὴν εὔκλειαν, ἀπανθρωπίας ἔγκλημα ταύτῃ προστρίβων. Πολίτης γὰρ αὐτῆς ὤν καὶ παρ’ αὐτῆς ἅπερ ἔχει κτησάμενος, οὐχ ὑπὲρ αὐτῆς τούτοις χρῆται» (Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ, Ὁμιλία ΜΕ΄7). Ἐὰν τὸ πολιτειακὸ καθεστὼς ἦταν ὅπως ὁ συνάδελφος τὸ άκυρογραφεῖ, ὁ Γρηγόριος Παλαμᾶς θὰ εἶχε γράψει: «…τῆς βασιλείας» κι΄ ὄχι «τῆς πολιτείας»! Καὶ, βεβαίως, «ὑπήκοος» ἀντὶ τοῦ «πολίτης ὤν…». «Αὐτῆς». Ποιᾶς «αὐτῆς»; Τῆς «πολιτείας»! Πολίτης τοῦ πολιτεύματος λοιπὸν κι΄ ὄχι ὑπήκοος τοῦ βασιλέως. Ὁ συνάδελφος ὅμως, ἄμοιρος πολιτείας τῆς Ρωμανίας, ἐφευρίσκει, ὄμφακας «ἀνελευθερίας» στὴν Ρωμανία γιὰ τὴν πλαστοπλασία του.

Βέβαια ὁ συνάδελφος, στὸν εἰδωλόπλαστον Ἀντιρρητικόν του ἔδειξε, ὅτι οὐδόλως πνευστιᾶ μὲ τὴν ἐναντίωση ποὺ τοῦ δαψιλεύεται σύμπασα ἡ διεθνὴς ἐπιστημονκὴ κοινότητα. Διότι, πεπειθὼς ὡς «προοδευτικὸς», ὄχι ἀπὸ τὸ πραγματικὸ ἀλλὰ ἀπὸ τὸ σωστό!...Του…Ἄρα, ἐπειδὴ ὁ γάϊδαρος τῆς ἀνελευθερίας στὴν Ρωμανία πετάει, ἄρα πετάει! Ἐπὶ «προοδευτικοῦ» γνόφου κρεμάμενος.


! Στις 9/4/21 δημοσιεύτηκε στις στήλες αυτές άρθρο του Γιώργου Ν. Οικονόμου με τίτλο «21 αιώνες δουλεία» στο οποίο απάντησε ο Κώστας Ζουράρις στις 22/4/21 με άρθρο με τίτλο «Είκοσι ένας αιώνες ελληνικού πολιτισμού». Ο διάλογος αυτός ολοκληρώνεται σήμερα με την απάντηση του Γ.Ν. Οικονόμου και την ανταπάντηση του Κώστα Ζουράρι.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Είκοσι ένας αιώνες υποδούλωσης
Στην «Εφ.Συν.» 22/4/2021 δημοσιεύσατε κείμενο του κ. Κώστα Ζουράρι που «απαντούσε» σε προηγούμενο κείμενό μου στην ίδια εφημερίδα. Ομως ο συγγραφέας στηρίζεται σε μια παρεξήγηση, αφού εξέλαβε τη δουλεία υπό τη...
Είκοσι ένας αιώνες υποδούλωσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
55 χρόνια μετά: Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας
Πρώτο μέλημα της δικτατορίας ήταν να επιβάλει «σιδερένιο» έλεγχο μέσω εγκάθετων διοικήσεων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ξεκινώντας από τις διώξεις των «μιασμάτων», «μη νομιμοφρόνων» και υπόπτων για...
55 χρόνια μετά: Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κοσμοκράτορες και βασιλίσκοι: η επικαιρότητα της Ιστορίας
Η αποστροφή του Ουκρανού ηγέτη, που στο πρόσωπο του Αμερικανού προέδρου έβλεπε τον κοσμοκράτορα των ημερών μας από τον οποίο εκλιπαρούσε βοήθεια, με πήγε νοερά πολύ πίσω στον χρόνο, σε άλλες εποχές, πολιτικές...
Κοσμοκράτορες και βασιλίσκοι: η επικαιρότητα της Ιστορίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο πορφυρογέννητος σπουδαρχίδης (1) αυτοκράτορας Αλέξιος Δ' και το 1204 (2)
Το 1204 είναι η χρονιά της Αλωσης της Πόλης από τους Φράγκους, που μια περιγραφή της δίνεται από τον ιστορικό Νικήτα Χωνιάτη (3) με την Ιστορία του, εκφράζοντας με τον καλύτερο τρόπο το φιλοπόλεμο και...
Ο πορφυρογέννητος σπουδαρχίδης (1) αυτοκράτορας Αλέξιος Δ' και το 1204 (2)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Μακρυγιάννης, το «εγώ» και το «εμείς»
Ο επίλογος του Μακρυγιάννη χρειάζεται να τον ξαναδιαβάσουμε όλοι, ιδιαίτερα οι νέοι και οι νέες, στις μέρες μας, που είναι μια εποχή πολύ ζόρικης μετάβασης.
Ο Μακρυγιάννης, το «εγώ» και το «εμείς»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι αρχαιολογικοί θησαυροί του Αφγανιστάν
Έξω από την Τερμέζ (από την ελληνική λέξη θερμός), στη δεξιά όχθη του Αμού Ντάρια (Ώξος), στο τμήμα της Βακτριανής που σήμερα ανήκει στο Ουζμπεκιστάν, έφτανε διακεκομμένα στ’ αυτιά μας η φωνή του Αφγανού...
Οι αρχαιολογικοί θησαυροί του Αφγανιστάν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας