• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.9°C / 6.6°C
    2 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.0°C / 5.9°C
    4 BF
    37%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.9°C / 9.5°C
    2 BF
    26%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.2°C / 4.9°C
    3 BF
    22%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.5°C / 3.9°C
    2 BF
    33%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.9°C / 4.6°C
    3 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.4°C / 1.8°C
    3 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.3°C / 8.6°C
    2 BF
    29%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.6°C / 7.0°C
    4 BF
    91%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 2.9°C / 4.9°C
    4 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 5.2°C
    5 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.3°C / 3.6°C
    5 BF
    47%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    4 BF
    42%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 5.9°C
    2 BF
    24%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.8°C / 6.1°C
    2 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 6.6°C
    3 BF
    38%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 2.9°C / 6.1°C
    0 BF
    55%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.3°C / 4.9°C
    3 BF
    35%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.6°C / 6.2°C
    3 BF
    43%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    3 BF
    38%

Η αφίσα του φετινού Athens Pride

Πάνω απ' όλα, η Ανθρωπιά!

  • A-
  • A+

Διχόνοια στο εσωτερικό της lgbtqi κοινότητας της χώρας έχει προκληθεί, ενώ για το εν λόγω θέμα η υπόλοιπη κοινωνία δείχνει να βρίσκεται σε πλήρη άγνοια, δυστυχώς, καθώς έτσι δεν προωθείται ο διάλογος. Ίσως οι περισσότεροι να μην έχουν καταλάβει τι ακριβώς σημαίνει το φετινό σύνθημα του Athens Pride, καθιερωμένης πορείας και φεστιβάλ ορατότητας και διεκδίκησης στη μνήμη των γεγονότων του Stonewall, αλλά ας το εξηγήσουμε περαιτέρω.

Σε μια εποχή κατά την οποία ακόμη και η έννοια του queer και του ρευστού φύλου έχει εγκαθιδρυθεί, και όπου νέα γράμματα έχουν συμπεριληφθεί στο ακρωνύμιο της κοινότητας, η επιτροπή του Athens Pride επιμένει να οργανώνει ένα καθ’ ολοκληρίαν Gay Pride, όπως συχνά αποκαλείται, κι όπως εγκαλείται κυρίως από το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (ΣΥΔ), αλλά όχι μόνο.

Κριτική στο θεσμό είχαν κάνει και άλλες μικρότερες ομάδες από παλαιότερα, όπως και μεμονωμένα άτομα όχι μόνο εκτός, πράγμα που μπορεί να υποκρύπτει ομοφοβία, αλλά κι εντός της κοινότητας. Η τρανς κοινότητα έχει κάθε λόγο να θεωρεί πως έχει υποστεί μια συνεχιζόμενη, απρόκλητη κι ανείπωτη προσβολή, για τους λόγους που περιγράφονται στο δελτίο Τύπου με τίτλο: «Το ΣΥΔ παίρνει θέση: καμία συμμετοχή σε ένα τρανσφοβικό Athens Pride».

«Πάρε θέση», λοιπόν, μας είπε το Athens Pride, και μάλιστα με αυτή τη στάση του οδήγησε τις περισσότερες οργανώσεις να απέχουν από τη φετινή διοργάνωση, ως ένδειξη συμπαράστασης στο πιο ευάλωτο, τρανς κομμάτι της lgbtqi κοινότητας. Φωτεινή εξαίρεση, ως νέα εμφάνιση, η ομάδα των ΑμεΑ που θα συμμετάσχουν, παράλληλα με τη διασφάλιση της απαραίτητης προσβασιμότητας, ενώ εντύπωση προκάλεσε η ομόφωνη απόφαση των μελών του Δ.Σ. του ΕΣΡ για την τηλεοπτική προβολή του spot του Athens Pride, πράγμα που σίγουρα γεννά ερωτήματα αλλά κυρίως δείχνει μια στροφή του κράτους απέναντι στην εν λόγω κοινότητα, και μια τάση για την «κανονικοποίησή» της, η χειρότερη εκδοχή της οποίας ήταν η περυσινή συμμετοχή του ΚΕΕΛΠΝΟ στο Athens Pride, εν μέσω περιόδου εφαρμογής της υγειονομικής διάταξης 39Α, καθώς και η γενικότερη στάση απέναντι στα τρανς ή ακόμα και τα gender-queer άτομα.

Την ίδια περίοδο, ετοιμάζονται τα Pride στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στο Ηράκλειο της Κρήτης, το καθένα με το δικό του τοπικό αλλά και πολιτικό χρώμα, αλλά και το ανθρώπινο των ατόμων που δίνουν τον εαυτό τους για να πάνε όλα καλά. Επειδή η θέση που πήρε η τρανς κοινότητα ως προς αυτά τα τρία φεστιβάλ, απόλυτη συνάρτηση της θέσης που της προσφέρθηκε ξεχωριστά από την κάθε οργανωτική επιτροπή ή ομάδα, έχει την πολιτική και ιδεολογική της αξία, επειδή εν τέλει το ανθρώπινο στοιχείο δεν είναι ξέχωρο από την πολιτική και επειδή τελικά το διακύβευμα (της απανθρωπιάς απέναντι σε ανθρώπους που, υποτίθεται, τους αντιμετωπίζουμε με αλληλεγγύη, ή ακόμα και αλτρουισμό), μοιράζομαι κάποιες σκέψεις, εξ αφορμής του αναπόφευκτου διαλόγου για το Athens Pride, εφόσον άλλωστε αυτό κάλεσε κάθε σκεπτόμενο πολίτη να «πάρει θέση».

Κατ' αρχήν, η οποιαδήποτε κριτική στο ΣΥΔ δυνάμει υποκρύπτει μια τρανσφοβική θέση υπό το πέπλο υπονοιών για τα κίνητρα της στάσης του ΣΥΔ και όσων άλλων οργανώσεων στηρίζουν αυτή τη στάση, ή περί της αυτο-περιθωριοποίησης, όπως έχει συχνά κατηγορηθεί η τρανς κοινότητα, κατά τη λογική του τρανσφοβικού λίβελλου, που φιλοξενήθηκε πέρυσι σε ευρείας κυκλοφορίας gay περιοδικό.

Γιατί θα πρέπει, ωστόσο, κανείς να απολογηθεί αν πράγματι πιστεύει τα αυτο-περιθωριοποίησης; Γιατί αντί της ειλικρίνειας να προβάλλεται η ορθοπολιτική στάση, η αστική ευπρέπεια, και η κούφια ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη, όταν στο παραμικρό πραγματικό πρόβλημα που μπορεί να παρουσιαστεί, η πέτρα του αναθέματος προς τον αδύναμο «αμαρτήσαντα» είναι ανά χείρας, με όλους πρόθυμους να την πετάξουν, για να φύγει από πάνω τους αυτό το βάρος;

Εγώ πιστεύω πως οποιαδήποτε πληγωμένη ομάδα, για να το θέσω έτσι, έχει ανάγκη ως ένα σημείο την αυτοπεριθωριοποίηση ως αυτοπροστασία, αλλά κι ως μέσο ενδυνάμωσης των δεσμών μεταξύ των μελών της, γεγονός που θα έπρεπε να είναι σε γνώση του υπόλοιπου κομματιού της lgbtqi κοινότητας, αλλά και όσων από εμάς είμαστε ή αισθανόμαστε διαφορετικοί από την όποια κοινωνική νόρμα. Αλλιώς δεν θα υπήρχε ανάγκη να υπάρχει το Γκάζι, αλλά ούτε και το Στέκι Μεταναστών, ούτε γενικά τα Εξάρχεια και σίγουρα ούτε οι «Κούκλες» και το ίδιο το ΣΥΔ, τόσο ως οργάνωση όσο και ως χώρος.

Για να μεταφέρω την εμπειρία μου από μια άλλη ευάλωτη ομάδα, ξέρω πλέον ότι η κοινότητα των ΑμεΑ θεωρούν μειωτική την αναφορά σε «ειδικές ανάγκες», όπως και τη λέξη «καροτσάκι», αντί του «αμαξιδίου». Μπορεί λοιπόν κανείς να βρεθεί σε δύσκολη θέση, λέγοντας αυτές τις λάθος λέξεις μπροστά σε ΑμεΑ, κυρίως αν τα άτομα αυτά είναι ήδη οργανωμένα σε συλλογικότητες.

Αυτό δεν είναι υπερβολή, ούτε αυτοπεριθωριοποίηση, ούτε περιορισμός της δικής μου ελευθερίας. Είναι στοιχειώδης σεβασμός στο δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού μιάς ομάδας που δεν έχει απλά μια σωματική/αισθητηριακή αναπηρία. Ανατριχιάζω που σκέφτομαι πώς μπορεί να αισθανόμουν, αν ήμουν εγώ ΑμεΑ και να μου έλεγε κανείς: «Είσαι υπερβολικός», «Πώς κάνεις έτσι;», ή ακόμα: «Ηρέμησε, δεν είμαι εγώ φοβικός, εσύ είσαι φασίστας που προσπαθείς να μου επιβάλεις τη γνώμη σου», τέλος: «Μα πήγαινε στη διαδήλωση της ΕΣΑΜΕΑ, μπορεί να είναι ξεπουλημένη αλλά είναι η επίσημη οργάνωση των ΑμεΑ, αν δεν πας τότε διασπάς και διαλύεις το κίνημα, όλοι για τα ίδια πράγματα αγωνιζόμαστε!».

Πρόκειται λοιπόν για ένα βαρύτατο κοινωνικό στίγμα, ενώ η ψυχική υγεία απειλείται από τη διαρκή συνειδητοποίηση ενός αδικαιολόγητου μίσους, ή στην καλύτερη περίπτωση ενός βλέμματος οίκτου, που είναι ικανό να φέρει πολλαπλάσια τραύματα.

Νομίζω πως οι αναλογίες είναι προφανείς, άρα και το νόημα που ήθελα να δώσω σε αυτό το σύντομο κείμενο: Αν κανείς δεν θέλει να είναι αλληλέγγυος στην τρανς κοινότητα, ας μην το λάβει υπ' όψη! Αλληλεγγύη υπό όρους δεν γίνεται, δεν μπαίνει στο ζύγι, αν μπει, τότε υπάρχει θέμα. Όπως σέβομαι κάθε κοινωνικά μειονεκτούσα ομάδα, έτσι σέβομαι και την τρανς κοινότητα, πόσο μάλλον αφού πάντα το έλεγα, όπως όλοι μας, και σίγουρα δεν είμαι εγώ αυτός που θα προέβαλλε ποτέ επιχειρήματα κατά της στάσης του ΣΥΔ, παρά μόνο αν ήμουν κι εγώ τρανς άτομο, και άρα θα είχα κάθε δικαίωμα: Δεν το έχω όμως εφόσον χαίρομαι την κανονικότητά μου!

Η διοργανώτρια ΑΜΚΕ του Athens Pride έχει κάνει πολλά και σημαντικά λάθη, και όπως όλες οι αντίστοιχες οργανώσεις υπόκειται σε κριτική βάσανο, διότι παρά τα όσα προσέφερε ο θεσμός μέχρι στιγμής πρέπει πλέον καταφανώς να αναμορφωθεί. Καλώς ή κακώς, το Athens Pride γενικα και το lgbt κίνημα από πολύ νωρίς «κανονικοποιήθηκε» και έπρεπε από πολύ παλαιότερα να τεθούν αυτά τα ζητήματα, τύπου: Τι είδους φεστιβάλ θέλουμε; Τι ακριβώς γιορτάζουμε; Τι ήταν το Stonewall; Party δεν ήταν, ούτε καν Φεστιβάλ, επίσης είναι άλλο να μιλάμε για παρέλαση, και άλλο για πορεία.

Και όσο για τις διεκδικήσεις, πού είναι το θέμα της ανόδου του φασισμού στη χώρα μας, τα ρατσιστικά πογκρόμ; Το σύμφωνο και ο Γάμος είναι πάρα πολύ σημαντικά θέματα, και η πείνα όταν τρανς άτομα πεθαίνουν άπορα απο την ασιτία, όταν ομοφυλόφιλα άτομα κινδυνεύουν πιο εύκολα να απολυθούν απο τη θέση εργασίας τους. Η κοινωνία δεν είναι κάτι που δεν αφορά την lgbtqi κοινότητα, η οποία δεν είναι εκτός, όσο κι αν μερικοί το φαντασιώνονται ή θα το ήθελαν.

Κι ενώ όλα έδειχναν ότι η κοινωνία αυτή προοδεύει, φτάσαμε από την απλή περιφρόνηση του συστήματος, στην ελεύθερη έκφραση της θανατοπολιτικής της Χρυσής Αυγής ως το δήθεν «άλλο άκρο» της Αριστεράς, καθώς και στη δραματική έκφραση μίσους και τα ρατσιστικά/φασιστικά εγκλήματα με θύματα lgbtqi άτομα, κυρίως δε τρανς άτομα, όπως έδειξε και η έκθεση από το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, για το έτος 2014. Γιατί δηλαδή θα έπρεπε αυτό το φαινόμενο να μην είναι το κύριο θέμα εν όψει αυτής της διοργάνωσης; Γιατί πέρα από τη σκληρότητα των περιστατικών αυτών με θύματα τρανς άτομα, να έχουμε λόγο μίσους και από μέλος του Athens Pride, και η επιτροπή να μην παίρνει θέση, όπως ζητά τώρα από όλους μας; Η Ανθρωπιά πού είναι;

Αναφορικά με το πάντα επίδικο θέμα των αναπαραστάσεων του γυμνού σώματος στο Athens Pride, σώμα που πρέπει φυσικά πάντα να είναι νεανικό και καλλίγραμμο, κατάλαβα πως ορισμένοι από όσους υπερασπίζονται το Athens Pride έναντι της τρανς κοινότητας, έσπευσαν να το υπερασπιστούν και έναντι της σεμνοτυφίας όσων κατέκριναν την επικείμενη εμφάνιση μιας ομάδας ανδρών στρίπερ. Φυσικά ουδείς διερωτήθηκε γιατί να μην υπάρχουν και γυναίκες στρίπερ για το γυναικείο κοινό, που θα παρευρεθεί. Ψιλά γράμματα!

Αναρωτιέμαι όμως γιατί συγχέονται διακριτά θέματα, καθώς και γιατί κρεμιέται μια ταμπέλα στον καθένα μας, χωρίς αυτό φυσικά να έχει καμιά ρεαλιστική βάση και κυρίως χωρίς να προωθεί το διάλογο. Όσο κι αν δεν έχω θέμα με τη συγκεκριμένη συμμετοχή, ωστόσο σε κάθε κριτική που μπορεί κανείς να κάνει το σημαντικό είναι η λογική πίσω από αυτή, όχι το απλό: Μου αρέσει/δεν μου αρέσει. Ας εμφανιστούν όσοι γυμνοί θέλουν, αλλά ο «Βασιλιάς είναι γυμνός» όταν προτιμάται να τα έχουμε καλά με το ΚΕΕΛΠΝΟ παρά με το ΣΥΔ, όταν θεωρούμε διεκδίκηση ένα (απο)πολιτικοποιημένο party, όταν το party αυτό, επιπλέον, χρειάζεται δήθεν τόσους χορηγούς, όταν οργανώνεται από εταιρεία, όταν πριν από λίγα χρόνια ήταν ευπρόσδεκτη η αμερικανική και όχι μόνο πρεσβεία, ή όποιος άλλος ανάλογος φορέας.

Όλα αυτά δεν είναι θέμα προσώπων, για μένα αυτό είναι ξεκάθαρο. Αλλά όταν αυτά τα πρόσωπα έχουν αυτή την αναπόφευκτα πολιτική ή και πολιτικότατη στάση, όταν είναι παγιωμένα σε αυτές τις θέσεις στην εταιρεία αυτή, τότε για μένα υπάρχει θέμα, και θέλησα να πάρω κι εγώ θέση, έστω κι αν δεν είναι ικανοποιητική ίσως για τους περισσότερους από όσους γνωρίζω, για τους οποίους ενδέχεται να είμαι στοιχείο διασπαστικό κι εν γένει διαλυτικό. Από την πλευρά μου, δεν παύω να αγαπώ πολλά από τα πρόσωπα που ξέρω ότι θα παρευρεθούν, η διαφωνία μου μαζί τους τίθεται σε καθαρά ιδεολογική βάση. Πάνω από όλα, η Ανθρωπιά!

* Θεατρολόγος

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
ΤΑ 5+ είδη ομοφοβίας
Είναι χρήσιμο να επιχειρήσουμε να αναζητήσουμε όχι τις αιτίες, αλλά τα είδη του φαινομένου της ομοφοβίας, αμφιφοβίας και τρανσφοβίας προκειμένου να τα αναγνωρίζουμε.
ΤΑ 5+ είδη ομοφοβίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πρέπει να παλέψουμε από αύριο κιόλας
Επιτέλους, το σύμφωνο! Μπορούμε, αλήθεια, να χαιρόμαστε για κάτι τόσο στοιχειώδες; Γιατί, αν το καλοσκεφτούμε, άξιο συζήτησης δεν είναι ότι θεσμοθετείται το διευρυμένο σύμφωνο για ομόφυλα και ετερόφυλα...
Πρέπει να παλέψουμε από αύριο κιόλας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Pride: Για ένα φεστιβάλ υπερηφάνειας, ορατότητας και διεκδίκησης
Μετά τα πρώτα χρόνια, κατά τα οποία τα Φεστιβάλ Υπερηφάνειας είχαν στον πυρήνα τους πολιτικές αιχμές, ο θεσμός άρχισε σταδιακά να προσλαμβάνει έναν περισσότερο εορταστικό χαρακτήρα. Προφανώς, η υποχώρηση της...
Pride: Για ένα φεστιβάλ υπερηφάνειας, ορατότητας και διεκδίκησης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πώς να κάνετε τα παιδιά σας ομοφυλόφιλα
Πόσο μια τέτοια φράση ηχεί προκλητική, ακριβώς γιατί ένα ολόκληρο σύστημα «αναγνώρισης», κοινωνικής συγκρότησης και φροντίδας, όχι μόνο δεν την επιτρέπει ως πιθανότητα, αλλά την προϋποθέτει, αντίθετα, ως...
Πώς να κάνετε τα παιδιά σας ομοφυλόφιλα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Ερντογάν και η τουρκική κοινότητα των ΛΟΑΤΚΙ+
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι ΛΟΑΤΚΙ+ της Τουρκίας, της Ελλάδας και ολόκληρου του κόσμου αντιμετωπίζουν στην καθημερινή τους ζωή και στη νομοθεσία διακρίσεις σε θεμελιώδη δικαιώματα, όπως η εκπαίδευση, η υγεία,...
Ο Ερντογάν και η τουρκική κοινότητα των ΛΟΑΤΚΙ+
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πότε θα θεωρείται δεδομένο το αυτονόητο;
Με αφορμή το νομοσχέδιο για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου, ακούσαμε και ακούμε πολλά. Από ειλικρινείς προβληματισμούς και απορίες έως χυδαία σχόλια –που αγγίζουν τα όρια της απειλής– και έναν άκρως...
Πότε θα θεωρείται δεδομένο το αυτονόητο;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας