• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.5°C / 24.5°C
    2 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.7°C / 23.8°C
    1 BF
    72%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 22.7°C
    1 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 19.7°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.4°C / 17.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 23.2°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 17.9°C
    1 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 22.4°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.5°C / 25.2°C
    1 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.1°C / 24.1°C
    1 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.2°C / 24.2°C
    2 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.5°C / 17.9°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    1 BF
    44%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 26.0°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 24.9°C
    1 BF
    51%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 19.9°C / 22.1°C
    1 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.7°C / 23.9°C
    0 BF
    94%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    2 BF
    55%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εγκλημα ή σκάνδαλο στο Μετρό Θεσσαλονίκης;

  • A-
  • A+
Η απόσπαση του βυζαντινού σταυροδρομιού μπορεί, με την οριακή απόφαση του ΣτΕ, να μην παραβιάζει τη νομιμότητα για τους λόγους που επικαλέστηκαν οι προσφυγές, παραμένει όμως η χειρότερη επιλογή για την πόλη και τους πολίτες, καθώς και για το δημόσιο και το εθνικό συμφέρον.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η αλλαγή σχεδιασμού στο Μετρό Θεσσαλονίκης μετά τις εκλογές του 2019, με πρόσχημα την απόσπαση του βυζαντινού πολεοδομικού συμπλέγματος που αποκαλύφθηκε στη Βενιζέλου, ξεκίνησε σαν έγκλημα σε βάρος ενός σημαντικού αρχαιολογικού θησαυρού. Κι αυτό γιατί ο τεμαχισμός και η μεταφορά του αρχαιολογικού ευρήματος από τη θέση όπου βρισκόταν επί 18 αιώνες, ισοδυναμεί με καταστροφή της ακεραιότητας και της αυθεντικότητάς του.

Η καταστροφή μπορούσε να είχε αποφευχθεί, αφού ήδη η τεχνική λύση που εφαρμοζόταν και σταμάτησε με κυβερνητική εντολή, επέτρεπε την κατασκευή του σταθμού με τα αρχαία αμετακίνητα. Οι προσφυγές με αιτιολογικό την παραβίαση της νομιμότητας της κυβερνητικής επιλογής απορρίφθηκαν από το ΣτΕ.

Το οριακό αποτέλεσμα 13-12 όμως, αν και δεν αλλάζει το τελεσίδικο της απόφασης, οπωσδήποτε την αποδυναμώνει. Η κυβερνητική πλευρά ισχυρίζεται ότι η απόφαση του ΣτΕ ανοίγει τον δρόμο για την απόσπαση των αρχαιοτήτων, αφού και το τελευταίο εμπόδιο ξεπεράστηκε. Θα ήταν, πράγματι, έτσι, αν η απόσπαση των αρχαιοτήτων δεν ήταν η χειρότερη λύση τόσο για το δημόσιο συμφέρον όσο όμως και για την εθνική οικονομία.

Η απόσπαση του βυζαντινού σταυροδρομιού μπορεί, με την οριακή απόφαση του ΣτΕ, να μην παραβιάζει τη νομιμότητα για τους λόγους που επικαλέστηκαν οι προσφυγές, παραμένει όμως η χειρότερη επιλογή για την πόλη και τους πολίτες, καθώς και για το δημόσιο και το εθνικό συμφέρον, για μια σειρά από αιτίες:

1 Καταστρέφει έναν σημαντικό αρχαιολογικό θησαυρό, την ώρα που υπάρχει εναλλακτική λύση για την προστασία και ανάδειξή του. Με την αντίληψη αυτή συμφωνεί το σύνολο της ελληνικής και διεθνούς επιστημονικής κοινότητας, μεταξύ των οποίων το ICOMOS και κορυφαίοι επιστήμονες. Το γεγονός ότι είμαστε η μόνη χώρα που αντί να προστατεύει την πολιτιστική της κληρονομιά την καταστρέφει, εκθέτει διεθνώς την κυβερνητική επιλογή. Τη στιγμή που Βούλγαροι, Τούρκοι και Ιταλοί όταν βρήκαν αντίστοιχης αξίας αρχαιολογικούς θησαυρούς είτε άλλαξαν τη χωροθέτηση των έργων είτε βρήκαν λύσεις συνύπαρξής τους.

2 Καθυστερεί τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ο σχεδιασμός που εφαρμοζόταν μέχρι το 2019 επέτρεπε στον σταθμό Βενιζέλου να κατασκευαστεί με διατήρηση των αρχαίων στη θέση τους και προέβλεπε την παράδοση και λειτουργία των 12 από τους 13 σταθμούς στο τέλος του 2020. Η αιτιολογία με την οποία η κυβέρνηση ανέτρεψε αυτόν τον σχεδιασμό ήταν ότι η απόσπαση των αρχαίων θα επέτρεπε, δήθεν, να παραδοθεί ολόκληρο το έργο το 2023. Αποκαλώντας μάλιστα ειρωνικά «κολοβό» ένα έργο που κατασκευαζόταν με τη διεθνώς γνωστή πρακτική της τμηματικής παράδοσης.

Το επικοινωνιακό αυτό επιχείρημα σήμερα καταρρίπτεται, καθώς η «Αττικό Μετρό» δηλώνει ότι το έργο θα παραδοθεί και πάλι «κολοβό», χωρίς δηλαδή τη Βενιζέλου. Αποδίδοντας, κατά τη συνήθη πρακτική, την καθυστέρηση στους… άλλους, δηλαδή στις προσφυγές στο ΣτΕ. Οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί αποδεικνύονται αβάσιμοι και προσχηματικοί, καθώς ακόμη και αν πράγματι οι δικαστικές προσφυγές καθυστέρησαν την πρόοδο στον σταθμό Βενιζέλου, αυτό θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί, ως παράπλευρη απώλεια της κακής επιλογής της αλλαγής σχεδιασμού ενός έργου που προχωρούσε εντός χρονοδιαγράμματος και όδευε προς ολοκλήρωση.

Κι ύστερα, δεν μπορεί οι προσφυγές για έναν σταθμό να επηρέασαν την πρόοδο και του υπόλοιπου έργου. Η ελάχιστη συνολική πρόοδος, μόλις 5% από τις εκλογές μέχρι σήμερα, έναντι του 45% της προηγούμενης περιόδου, προφανώς οφείλεται σε παθογένειες, όπως οι κακές επιλογές και η αντιπαραγωγική διοίκηση. Οσο πάντως δεν υπάρχουν μελέτες και εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τον νέο σχεδιασμό, οποιαδήποτε εκτίμηση για την ολοκλήρωση του έργου με τα σημερινά δεδομένα ανήκει στη σφαίρα των ευσεβών πόθων.

3 Αυξάνει το κόστος του έργου. Ενώ το επιπλέον κόστος της κατασκευής της Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα είναι 30 εκατ. ευρώ, μέχρι τώρα έχουν δαπανηθεί λόγω της αλλαγής σχεδιασμού 19,5 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις, για τις καθυστερήσεις που η ίδια η κυβέρνηση προκάλεσε, 5 εκατ. ευρώ σε αποδόμηση έργων που ήδη είχαν κατασκευαστεί και 1 εκατ. ευρώ σε νέες μελέτες. Αν συνυπολογιστεί και το κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος από την καθυστέρηση λειτουργίας των έργων, καθώς και τα διαφυγόντα κέρδη από τη μη ανάδειξη του μνημείου στη θέση του, ήδη η επιλογή της απόσπασης κοστίζει πολύ περισσότερο.

Και έπεται συνέχεια, καθώς επιπλέον έχουμε το κόστος απόσπασης και επανατοποθέτησης των ευρημάτων και μία ακόμη αρχαιολογική ανασκαφή, κάτω από το δάπεδο των αρχαίων, σε βάθος 3,5 μέτρων. Η κυβερνητική επιλογή της απόσπασης των αρχαίων της Βενιζέλου δεν αποτελεί μόνο έγκλημα σε βάρος ενός πολιτιστικού θησαυρού. Αποτελεί και ένα οικονομικό σκάνδαλο, εξαιτίας της προκλητικής αύξησης του κόστους υπέρ ιδιωτικών συμφερόντων, καθώς και λόγω της αδικαιολόγητης καθυστέρησης που προκαλείται στην παράδοση και λειτουργία του έργου.

* καθηγητής ΑΠΘ - τ. προέδρου της «Αττικό Μετρό Α.Ε.»

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυρία Ευταξία της Θεσσαλονίκης
«Και ήταν θέαμα οικτρό να βλέπεις τότε τη μητρόπολη της ομοφροσύνης να έχει καταντήσει θάλασσα διχονοίας». Αγίου Δημητρίου Θαύματα.
Η κυρία Ευταξία της Θεσσαλονίκης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το έγκλημα στη Βενιζέλου και η τιμωρία των σύγχρονων Ελγιν
Ο τεμαχισμός και η απόσπαση του σημαντικού αρχαιολογικού συμπλέγματος της Μέσης Οδού που αποκαλύφθηκε κατά την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει καταγραφεί στην κοινή συνείδηση ως «έγκλημα στη...
Το έγκλημα στη Βενιζέλου και η τιμωρία των σύγχρονων Ελγιν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας
Ο Απόστολος Λυκεσάς στην Εφημερίδα των Συντακτών, σε ένα κείμενο που πρόεκυψε, προφανώς, μετά από συστηματική έρευνα των εξελίξεων στο πεδίο των αρχαιολογικών ευρημάτων και των έργων του Μετρό της Θεσσαλονίκης...
Αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προς όλους τους Ελληνες¹, από Θεσσαλονικείς, επιστολή πρώτη
Φανταστείτε να έρχονταν να ξηλώσουν το δικό σας χωριό, τη δική σας πόλη, το δικό σας αρχαίο νησί ή βουνό, για να τα «ξαναβάλουν» μετά στη θέση τους. Τίποτα δεν θα ήταν ίδιο. Κι εσείς θα πατούσατε σε κούφιο...
Προς όλους τους Ελληνες¹, από Θεσσαλονικείς, επιστολή πρώτη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ώρα των αποφάσεων
Το ΣτΕ δεν αποφασίζει για την τύχη των Μνημείων, αφού έκρινε στα όρια της δικαιοδοσίας του. Δεν υπάρχει ανώτερος από την Ολομέλεια αλλά υπάρχουν η ΠτΔ, ο πρωθυπουργός, η υπ. Πολιτισμού στους οποίους...
Η ώρα των αποφάσεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας