• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.5°C / 24.7°C
    2 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.9°C / 25.7°C
    3 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 24.9°C
    3 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 18.3°C
    1 BF
    78%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    88%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 22.0°C
    1 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 18.4°C
    1 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 25.2°C / 28.8°C
    3 BF
    40%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    5 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 24.9°C
    4 BF
    78%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    83%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 26.8°C
    2 BF
    56%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 25.5°C / 26.7°C
    2 BF
    73%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    1 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 22.9°C / 25.5°C
    1 BF
    48%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.3°C / 22.1°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.4°C / 24.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    2 BF
    75%

Δύο παλαιότερες ακραίες αναπαραστάσεις, η μία με ρομαντική ανάβαση, μάλλον εμπνευσμένη από τον δελφικό δρόμο (που διαπερνά τα σωζόμενα τμήματα της κλίμακας), η άλλη μνημειακή, σύμφωνα με τα δημόσια κτίρια του 19ου αιώνα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κλασικές οι κλίμακες στα Προπύλαια

  • A-
  • A+

Γίνονται πολλές συζητήσεις για τη μελετώμενη συμπλήρωση της ανόδου στην Ακρόπολη με την ανακατασκευή των ρωμαϊκών κλιμάκων. Η πρώτη αντίδραση ήταν αρνητική, γιατί να αναστηλώσουμε ρωμαϊκά κτίσματα στην Ακρόπολη, η σωστή πρακτική είναι να αναστηλώνεις το μνημείο στη χαρακτηριστική του φάση, τη μυκηναϊκή αν είναι μυκηναϊκό, τη βυζαντινή αν είναι βυζαντινό, ακόμη και αν έχουν προγενέστερα ή μεταγενέστερα στοιχεία. Στην Ακρόπολη, ήδη από τον 19ο αιώνα, αποξηλώθηκαν ρωμαϊκά, βυζαντινά και οθωμανικά κτίσματα, κρατώντας τη μορφή της Ακρόπολης στην Κλασική Εποχή.

Εδώ όμως, στις κλίμακες ανόδου προς τα Προπύλαια, υπάρχει ένα ιδιότυπο θέμα. Το αποσαφηνίζω από την αρχή: δεν είναι ρωμαϊκή παρέμβαση αλλά κατασκευή που δεν είχε πραγματοποιηθεί από τον Μνησικλή στον χρυσό αιώνα λόγω της κατάρρευσης της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, κατασκευάστηκε όμως από τους Ρωμαίους.

Είναι γνωστό ότι μετά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο σταμάτησε η πολιτισμική άνθηση των Αθηνών. Ενα μικρό διάλειμμα έγινε με την «Ειρήνη του Νικία» στα 421 π.Χ. οπότε πραγματοποιήθηκε το Ερέχθειο, και αυτό ήταν και το τέλος της Κλασικής Εποχής της Ακρόπολης.

Στη συνέχεια, υπήρξε μεγάλη παρέμβαση στην Αθήνα, για λόγους γοήτρου των επιφανών Ρωμαίων: πραγματοποιήθηκαν μια σειρά μεγάλων έργων: στη λεγόμενη Ρωμαϊκή Αγορά (ήταν η δεύτερη σε αρχαιότητα αθηναϊκή Αγορά, πριν από την κλασική) το Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού, η Πύλη του Αδριανού (την κλασική Αγορά είχαν ήδη βεβηλώσει ο Ατταλος και ο Ευμένης με τις γνωστές στοές τους) κ.ά.

Κάποια από αυτά ήταν από υστεροφημία ή από θαυμασμό στην Αθήνα, με την οποία ήθελαν να συνδέσουν το όνομά τους. Από την άλλη μεριά, στην εποχή του Οκταβιανού επικράτησε μια πολύ σοβαρή μελέτη της κλασικής Αρχιτεκτονικής και Τέχνης (γνωστός ως «πρώτος νεοκλασικισμός») αλλά, από τον Αδριανό και πέρα, τα πράγματα αλλάζουν, είμαστε άλλωστε και στην παρακμή της ίδιας της Ρώμης…

Στην πρώτη αυτή περίοδο, κατασκευάστηκαν οι κλίμακες των Προπυλαίων, εδώ όμως το σχέδιο και η κατασκευή αφορούσαν εκείνα που θα είχε κάνει ο Μνησικλής, ο αρχιτέκτων τους, αλλά που ματαιώθηκαν στη δίνη και στα επακόλουθα του Πελοποννησιακού Πολέμου. Δεν έχουμε επομένως μια βάρβαρη επέμβαση, όπως το Ηρώδειο ή η στοά του Αττάλου, αλλά μια προσεκτική κατασκευή στα κλασικά πρότυπα, αυτού που είχε προγραμματίσει και ο Μνησικλής. Επομένως, οφείλει να είναι αποδεκτή μια ανακατασκευή της κλίμακας ανόδου στα Προπύλαια, πολύ δε περισσότερο που έχουμε πλήθος αρχαιολογικών στοιχείων που τεκμηριώνουν την κατασκευή της σε κάθε λεπτομέρεια.

Σίγουρα κάποια κτίρια στη σύγχρονη Αθήνα δεν πρέπει να κτιστούν, όπως οι πύργοι και τα συναφή του καζίνου του Ελληνικού που θα μετατρέψουν την Αθήνα σε Λας Βέγκας και προκαστρική Κούβα. Ομως και άλλα πρέπει να κατεδαφιστούν, με κορυφαίο παράδειγμα το «Νέο Μουσείο Ακρόπολης» που αναιδώς υψώνει τον όγκο του απέναντι στην Ακρόπολη. Μόνο «Μουσείο» δεν είναι, οι περισσότεροι χώροι του είναι πολυτελή εστιατόρια και καφετέριες, όπως και η σημερινή επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης – αλήθεια, στις απέραντες τζαμαρίες της, πού θα αναρτήσουν τους πίνακες; Θα τους κολλήσουν με σελοτέιπ επάνω στα τζάμια;!

*Ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φως και αρχιτεκτονική. Κατά βάθος είμαι ζήτημα φωτός
«Η "κυκλοφορία" του φωτός, από τη στιγμή που ο ήλιος, ανατέλλει από τον Υμηττό και συναντά το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, μέχρι τη δύση του, είναι μια χορογραφία μια τελετή υποδοχής του ναού στο φως».
Φως και αρχιτεκτονική. Κατά βάθος είμαι ζήτημα φωτός
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ζενέτος
Τάκης Ζενέτος, γόνος οικογένειας κοσμηματοπωλών, πρωτοβλέπει το φως στην Αθήνα το 1926. Διαπρέπει παιδιόθεν στο σχέδιο, οπότε οξυδερκής οικογενειακός φίλος τον προσανατολίζει στις σπουδές αρχιτεκτονικής, τις...
Ζενέτος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το «σπίτι του Μακρυγιάννη» στο Αργος, τεκμήρια και… παλινωδίες
Το αρμόδιο για ιστορικά κτίρια ΥΠΠΟΑ με απόφασή του (10/1/2000) δεν κήρυξε διατηρητέο το διώροφο σπίτι, διότι δεν υπάρχουν αδιαμφισβήτητα στοιχεία για την ταύτισή του με το σπίτι του Μακρυγιάννη.
Το «σπίτι του Μακρυγιάννη» στο Αργος, τεκμήρια και… παλινωδίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πλατεία Κολωνακίου και πάλι στην επικαιρότητα
Η πλατεία Κολωνακίου, μετά 17 χρόνια διαδοχικής εγκατάλειψης από τους υπεύθυνους για τη συντήρησή της, είναι ξανά στην επικαιρότητα. Τώρα, γι’ αυτήν τη νέα παρέμβαση, ποιος αποφασίζει και διατάσσει;
Η πλατεία Κολωνακίου και πάλι στην επικαιρότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιος καθορίζει τη δημόσια αισθητική;
Τίθεται ξανά στο τραπέζι το μεγάλο ζήτημα των δημόσιων καλλιτεχνικών έργων, αυτών δηλαδή που είναι σε δημόσια θέαση, και το κατά πόσο η Τοπική Διοίκηση και το Κράτος αντιμετωπίζουν με σεβασμό τον δημόσιο χώρο...
Ποιος καθορίζει τη δημόσια αισθητική;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας