• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.0°C / 27.2°C
    0 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.1°C
    3 BF
    73%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.0°C
    0 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    3 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    69%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 23.3°C
    1 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 14.4°C / 25.0°C
    1 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 25.0°C
    1 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    3 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.0°C / 25.0°C
    2 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.2°C / 25.0°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    4 BF
    69%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 25.6°C
    3 BF
    69%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.0°C / 26.1°C
    1 BF
    69%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.6°C
    4 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.1°C / 26.1°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 23.0°C
    1 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.3°C / 23.3°C
    0 BF
    91%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    68%
Κλασικές οι κλίμακες στα Προπύλαια

Δύο παλαιότερες ακραίες αναπαραστάσεις, η μία με ρομαντική ανάβαση, μάλλον εμπνευσμένη από τον δελφικό δρόμο (που διαπερνά τα σωζόμενα τμήματα της κλίμακας), η άλλη μνημειακή, σύμφωνα με τα δημόσια κτίρια του 19ου αιώνα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κλασικές οι κλίμακες στα Προπύλαια

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Γίνονται πολλές συζητήσεις για τη μελετώμενη συμπλήρωση της ανόδου στην Ακρόπολη με την ανακατασκευή των ρωμαϊκών κλιμάκων. Η πρώτη αντίδραση ήταν αρνητική, γιατί να αναστηλώσουμε ρωμαϊκά κτίσματα στην Ακρόπολη, η σωστή πρακτική είναι να αναστηλώνεις το μνημείο στη χαρακτηριστική του φάση, τη μυκηναϊκή αν είναι μυκηναϊκό, τη βυζαντινή αν είναι βυζαντινό, ακόμη και αν έχουν προγενέστερα ή μεταγενέστερα στοιχεία. Στην Ακρόπολη, ήδη από τον 19ο αιώνα, αποξηλώθηκαν ρωμαϊκά, βυζαντινά και οθωμανικά κτίσματα, κρατώντας τη μορφή της Ακρόπολης στην Κλασική Εποχή.

Εδώ όμως, στις κλίμακες ανόδου προς τα Προπύλαια, υπάρχει ένα ιδιότυπο θέμα. Το αποσαφηνίζω από την αρχή: δεν είναι ρωμαϊκή παρέμβαση αλλά κατασκευή που δεν είχε πραγματοποιηθεί από τον Μνησικλή στον χρυσό αιώνα λόγω της κατάρρευσης της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, κατασκευάστηκε όμως από τους Ρωμαίους.

Είναι γνωστό ότι μετά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο σταμάτησε η πολιτισμική άνθηση των Αθηνών. Ενα μικρό διάλειμμα έγινε με την «Ειρήνη του Νικία» στα 421 π.Χ. οπότε πραγματοποιήθηκε το Ερέχθειο, και αυτό ήταν και το τέλος της Κλασικής Εποχής της Ακρόπολης.

Στη συνέχεια, υπήρξε μεγάλη παρέμβαση στην Αθήνα, για λόγους γοήτρου των επιφανών Ρωμαίων: πραγματοποιήθηκαν μια σειρά μεγάλων έργων: στη λεγόμενη Ρωμαϊκή Αγορά (ήταν η δεύτερη σε αρχαιότητα αθηναϊκή Αγορά, πριν από την κλασική) το Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού, η Πύλη του Αδριανού (την κλασική Αγορά είχαν ήδη βεβηλώσει ο Ατταλος και ο Ευμένης με τις γνωστές στοές τους) κ.ά.

Κάποια από αυτά ήταν από υστεροφημία ή από θαυμασμό στην Αθήνα, με την οποία ήθελαν να συνδέσουν το όνομά τους. Από την άλλη μεριά, στην εποχή του Οκταβιανού επικράτησε μια πολύ σοβαρή μελέτη της κλασικής Αρχιτεκτονικής και Τέχνης (γνωστός ως «πρώτος νεοκλασικισμός») αλλά, από τον Αδριανό και πέρα, τα πράγματα αλλάζουν, είμαστε άλλωστε και στην παρακμή της ίδιας της Ρώμης…

Στην πρώτη αυτή περίοδο, κατασκευάστηκαν οι κλίμακες των Προπυλαίων, εδώ όμως το σχέδιο και η κατασκευή αφορούσαν εκείνα που θα είχε κάνει ο Μνησικλής, ο αρχιτέκτων τους, αλλά που ματαιώθηκαν στη δίνη και στα επακόλουθα του Πελοποννησιακού Πολέμου. Δεν έχουμε επομένως μια βάρβαρη επέμβαση, όπως το Ηρώδειο ή η στοά του Αττάλου, αλλά μια προσεκτική κατασκευή στα κλασικά πρότυπα, αυτού που είχε προγραμματίσει και ο Μνησικλής. Επομένως, οφείλει να είναι αποδεκτή μια ανακατασκευή της κλίμακας ανόδου στα Προπύλαια, πολύ δε περισσότερο που έχουμε πλήθος αρχαιολογικών στοιχείων που τεκμηριώνουν την κατασκευή της σε κάθε λεπτομέρεια.

Σίγουρα κάποια κτίρια στη σύγχρονη Αθήνα δεν πρέπει να κτιστούν, όπως οι πύργοι και τα συναφή του καζίνου του Ελληνικού που θα μετατρέψουν την Αθήνα σε Λας Βέγκας και προκαστρική Κούβα. Ομως και άλλα πρέπει να κατεδαφιστούν, με κορυφαίο παράδειγμα το «Νέο Μουσείο Ακρόπολης» που αναιδώς υψώνει τον όγκο του απέναντι στην Ακρόπολη. Μόνο «Μουσείο» δεν είναι, οι περισσότεροι χώροι του είναι πολυτελή εστιατόρια και καφετέριες, όπως και η σημερινή επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης – αλήθεια, στις απέραντες τζαμαρίες της, πού θα αναρτήσουν τους πίνακες; Θα τους κολλήσουν με σελοτέιπ επάνω στα τζάμια;!

*Ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Το δημόσιο κτίριο μέσα στην πόλη
Ανυπαρξία νέων δημόσιων κτιρίων, τριτοκοσμική εικόνα των δημόσιων υπηρεσιών, αδιαφορία των πολιτών για κάθε τι δημόσιο. Η Αθήνα, η πόλη στην οποία βλάστησε η έννοια της δημοκρατίας, και της συλλογικής ευθύνης,...
Το δημόσιο κτίριο μέσα στην πόλη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σούτζου γκέσου ντι πριγκέσου
Ημουν κι εγώ θυμωμένος με αυτούς που ξεβλάχεψαν τη χώρα. Να ’ναι καλά ο Μπάγκας. Ενας Βλάχος από την Κορυτσά. Εφυγε μπλέτσος από τον τόπο του, πήγε στην Αλεξάνδρεια και μετά στη Ρουμανία. Δούλεψε σκληρά,...
Σούτζου γκέσου ντι πριγκέσου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι αντοχές των ιστορικών κτιρίων της Λέσβου μετά τον σεισμό
​Τα πρόσφατα χτυπήματα του Εγκέλαδου στη Λέσβο και την Κω έφεραν στο προσκήνιο το θέμα της ασφάλειας των ιστορικών κτιρίων σε σεισμογενείς περιοχές. Ο σεισμός που έπληξε τη Λέσβο στις 12 Ιουνίου προκάλεσε...
Οι αντοχές των ιστορικών κτιρίων της Λέσβου μετά τον σεισμό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεσοτοιχίες της μνήμης και της λήθης
Είναι γνωστό ότι η Αθήνα ανοικοδομήθηκε ξανά, σχεδόν εξ ολοκλήρου, σε διάστημα λιγότερο των 50 χρόνων. Δεν επεκτάθηκε στην περιφέρεια κρατώντας το κέντρο της ανέπαφο, όπως συνέβη με το σύνολο σχεδόν των...
Μεσοτοιχίες της μνήμης και της λήθης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χειμωνιάτικο
Απλωσα τα πόδια στο παράθυρο και έμεινα εκστατική. Σταδιακά, από την ομορφιά βίωνα ευτυχία. Θα γέμιζα τα μάτια. Την ψυχή μου. Θα μου έδινα όσο χρόνο χρειαζόταν. Οσο ποτέ δεν έδωσα στον εαυτό μου για να χαρεί....
Χειμωνιάτικο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νέα ΚΑΠ 2023-2027: κεντρικό επίδικο η πράσινη αρχιτεκτονική
Καθώς οδεύουμε, όπως όλα δείχνουν, προς ολοκλήρωση των μακροχρόνιων διαβουλεύσεων για την οριστικοποίηση του μεταρρυθμιστικού πακέτου της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) 2023-2027, κορυφώνονται οι...
Νέα ΚΑΠ 2023-2027: κεντρικό επίδικο η πράσινη αρχιτεκτονική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας