• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 25.0°C / 30.6°C
    4 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.2°C / 30.0°C
    3 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.1°C / 31.1°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 27.2°C / 31.0°C
    2 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    3 BF
    69%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 26.7°C / 30.6°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 31.0°C / 32.2°C
    2 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.0°C / 31.1°C
    1 BF
    61%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.1°C / 28.0°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    2 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    2 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.9°C / 27.0°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.2°C / 29.0°C
    2 BF
    79%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 30.0°C / 30.0°C
    3 BF
    51%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 26.1°C / 31.1°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    4 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.0°C / 30.0°C
    4 BF
    37%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 27.0°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.7°C / 30.6°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 31.0°C / 32.2°C
    2 BF
    33%
Γη του Θεάτρου Βράχων όπως Γλυπτά του Παρθενώνα

«Ακρόπολη», Λυκούργος Κογεβίνας, (1887-1940), Εθνική Πινακοθήκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γη του Θεάτρου Βράχων όπως Γλυπτά του Παρθενώνα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ενα αττικό δειλινό, «ο Μπάιρον ανέβηκε προσκυνητής στον ιερό βράχο της Ακρόπολης για να θαυμάσει το αρχαίο κάλλος. Αλλά έφριξε από αγανάκτηση όταν αντίκρισε καταστραμένο και λεηλατημένο τον ναό της Αθηνάς». Πρόκειται για απόσπασμα από τον πρόλογο του καθηγητή Πάνου Καραγιώργου στο ποίημα του Λόρδου Βύρωνα «Η Κατάρα της Αθηνάς», το οποίο γράφτηκε το 1811, κατά την πρώτη επίσκεψη του μεγάλου ποιητή στην Αθήνα. Ο ποιητής επικαλείται την εμφάνιση ενώπιόν του της οργισμένης Αθηνάς Παλλάδας, η οποία λέει:

Εχω δει πολλούς πολέμους κι ερημώσεις να πληθαίνουν // Κι άλλες τόσες τυραννίες να ανεβοκατεβαίνουν // Απ’ των Τούρκων τη μανία γλύτωσα και του βανδάλου // Μα η χώρα σου έναν κλέφτη μούχει στείλει πιο μεγάλο.

Η «Κατάρα της Αθηνάς» κατηγορεί τη Βρετανία για τυραννία και προειδοποιεί με ανταπόδοση από την πλευρά των καταπιεσμένων: «Στην Ανατολή για κοίτα, όπου Γάγγη σκούρα ράτσα // Στραπατσάρισμα θα κάνει στην τυραννική σου φάτσα».

Σχετικά πρόσφατα, την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα διεκδίκησε και ο Βρετανός ευρωβουλευτής της Αριστεράς Ken Coates, ο οποίος κυκλοφόρησε και μπροσούρα με τίτλο «Byron vs Elgin» (1999), με εξώφυλλο το προγονικό σπίτι του Μπάιρον, Αβαείο του Νιούστεντ (Newstead Abbey).

Υπενθυμίζω ότι ο λόρδος Ελγιν, όντας πρεσβευτής της Βρετανίας στην Κωνσταντινούπολη, αρχές του 19ου αιώνα, είχε αποσπάσει έγγραφη άδεια του σουλτάνου να αφαιρέσει τα Γλυπτά από τον Παρθενώνα, προς όφελος της ιδιωτικής του συλλογής. Εικάζεται, όχι αβάσιμα, ότι την άδεια πέτυχε η γοητευτική σύζυγος του Ελγιν που μπαινόβγαινε στο παλάτι.

Θεωρώ ότι το ζήτημα δικαστικής αναγνώρισης ιδιοκτησίας από ιδιώτες –σκάνδαλο κατά τη γνώμη μου– του δημόσιου χώρου στον λόφο Κοπανά του Βύρωνα, όπου εδώ και 35 χρόνια λειτουργούν το Θέατρο Βράχων από κοινού οι Δήμοι Βύρωνα και Υμηττού, έχει κάποια νομική ομοιότητα με τον ισχυρισμό του Βρετανικού Μουσείου ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα κατέχονται από αυτό νόμιμα. Παρομοίως, οι φερόμενοι ως ιδιοκτήτες μεγάλων εκτάσεων στον Υμηττό και μάλιστα στη Β΄ ζώνη, επικαλούνται τίτλους της περιόδου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Σαν να είμαστε ακόμα σκλαβωμένη και όχι ανεξάρτητη χώρα, μετά την Επανάσταση του 1821, της οποίας τα 200 χρόνια τιμούμε φέτος. Αν ζούσε ο Λόρδος Βύρων, άραγε ποιους θα καταριόταν για την αρπαγή ενός χώρου ποιοτικού πολιτισμού και αθλητισμού από ιδιώτες;

* δημοτικός σύμβουλος και πρόεδρς του Συνδέσμου Μπάιρον για τον Φιλελληνισμό και τον Πολιτισμό

ΑΠΟΨΕΙΣ
Θέλω να κολυμπήσω μαζί σου προς την κοινή μας θάλασσα
Οι στίχοι αυτοί, αλλά και όλοι οι στίχοι του ποιήματος, αποδίδουν την Ηρακλείτεια ροή των μεμονωμένων στιγμών που περιγράφονται μικρά ψάρια με ασημένια λέπια αστραφτερά και απαστράπτοντα φευγαλέα στο σκοτάδι...
Θέλω να κολυμπήσω μαζί σου προς την κοινή μας θάλασσα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανιχνεύοντας το παιδί στο ποιητικό σύμπαν του Τάσου Λειβαδίτη
Μικρή «σπουδή» στον Τάσο Λειβαδίτη, στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού.
Ανιχνεύοντας το παιδί στο ποιητικό σύμπαν του Τάσου Λειβαδίτη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποιος θα διαφημίσει ποιον;
Εναλλακτικοί τρόποι για να «επιβεβαιωθεί» η φιλία ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία χωρίς να είναι απαραίτητη η χρήση του εμβληματικού μνημείου της Ακρόπολης.
Ποιος θα διαφημίσει ποιον;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νεοβαρβαρότητα
Η Ακρόπολη και οι διαρκείς επεμβάσεις στο ιστορικό εμβληματικό μνημείο που δεν καταφέραμε να προστατεύσουμε.
Νεοβαρβαρότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι θα με φάει ο κάμπος
Και τούτο τον Απρίλη έχουμε ανάγκη από τον σταυραετό. Να αναπνεύσουμε. Να νιώσουμε το χάδι της ελευθερίας από τον καινούργιο δυνάστη.
Τι θα με φάει ο κάμπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας