• Αθήνα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.5°C / 16.4°C
    1 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 16.4°C
    1 BF
    64%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 13.0°C / 15.9°C
    2 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.0°C
    2 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.2°C
    3 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 14.8°C
    1 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 11.2°C
    0 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 14.6°C
    1 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 19.8°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    4 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 16.6°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 15.6°C
    3 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    9°C 8.5°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 13.3°C
    2 BF
    61%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 15.8°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.7°C / 16.6°C
    1 BF
    67%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.2°C / 14.4°C
    1 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 16.5°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    0 BF
    69%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιατί μας πείραξε ο Γιάνης;

  • A-
  • A+

Αμαρτία εξομολογημένη, αμαρτία μισή: για διάφορους λόγους, δεν μου έρχεται να πω καλή κουβέντα για τον Γιάνη Βαρουφάκη. Τις προάλλες όμως συνέβη κάτι που με ανάγκασε να υπερβώ τις προκαταλήψεις μου και να δηλώσω αλληλέγγυος. Αναφέρομαι στην κατακραυγή και τα ειρωνικά σχόλια που ακούστηκαν επειδή ο αρχηγός του ΜέΡΑ25 εμφανίστηκε σε ζωντανή τηλεοπτική σύνδεση να μιλάει από την κουζίνα του σπιτιού του.

Να δεχτώ πως το έκανε, ως συνήθως, για να ξεχωρίσει και να συζητηθεί. Ας μη μείνουμε σε αυτό όμως, επειδή το σημαντικό ήταν κάτι άλλο: ότι εκείνοι που τον έψεξαν και τον ειρωνεύτηκαν δεν σχολιάζουν, άρα αποδέχονται ως απολύτως φυσιολογικό, οι πολιτικοί να μας μιλούν με φόντο τα εικονίσματα, για να μην πω το εικονοστάσι, που έχουν στήσει στο σπίτι τους. Και δεν αναφέρομαι σε μερικούς ιδιόρρυθμους ή φανατικά χριστιανούς. Αυτός είναι δυστυχώς ο κανόνας, με τιμητική εξαίρεση την Αριστερά. Αλλά όσο πιο δεξιά πηγαίνουμε, τόσο πιο ξεκάθαρο γίνεται το μήνυμα, «εγώ που σας μιλάω είμαι χριστιανός ορθόδοξος»!

Πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση είναι ο πρωθυπουργός. Αν έχω καταλάβει καλά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει να περάσει το μήνυμα ότι μπαίνουμε σε μια καινούργια εποχή που θα μας απαλλάξει από τις αγκυλώσεις και τις κακές συνήθειες του παρελθόντος. Παρ’ όλα αυτά όμως δεν τόλμησε να βάλει τέλος σε μια τόσο οπισθοδρομική πρακτική· απλώς προσπάθησε να την απαλύνει. Γιατί στου Μαξίμου η εικόνα της Παναγίας παραμένει, αλλά όχι στη βυζαντινή εκδοχή της. Αν έχω δει καλά, στον τοίχο του γραφείου του υπάρχει ένας πίνακάς της (ίσως από το χέρι του Μπουζιάνη ή του Παρθένη;). Με άλλα λόγια, είμαστε καινοτόμοι και αποφασισμένοι να αλλάξουμε τη Ελλάδα, χωρίς όμως να ενοχλήσουμε ιδιαίτερα εκείνους που δεν θέλουν να αλλάξει.

Το περίεργο είναι ότι σε χώρες όπου οι άνθρωποι θρησκεύονται πολύ περισσότερο από εμάς, με κλασικό παράδειγμα την Ιταλία, οι πολιτικοί και οι λεγόμενοι «επώνυμοι» δεν αισθάνονται την ανάγκη να δηλώσουν την πίστη τους. Γιατί δεν κάνουν το ίδιο και οι δικοί μας;

Μια απάντηση θα ήταν ότι τα εικονίσματα μπήκαν για τα καλά στη ζωή μας μαζί με τις αστακομακαρονάδες όταν η μεταπολίτευση διολίσθησε προς την επιδεικτική και κιτς ευζωία, με τους επώνυμους να αποκτούν τον «πνευματικό» τους και να επισκέπτονται «το Ορος», ενώ η περιβόητη «επιστροφή στις ρίζες» και η νεορθοδοξία κέρδιζαν συνεχώς έδαφος. Μέσα σε αυτή τη νοσηρή ατμόσφαιρα διαμορφώθηκε ένα νέο είδος επικοινωνίας των πολιτικών με τον λαό. Οι διαχωριστικές γραμμές που μέχρι τότε ήταν καθαρά ιδεολογικές έγιναν θολές, δυσδιάκριτες, και τη θέση τους πήρε το lifestyle.

Κι επειδή μιλάμε για επικοινωνία, τίθεται ένα ερώτημα που η απάντησή του έχει μεγάλη σημασία αλλά δεν είναι προφανής: στην πολιτική, η επικοινωνία προϋποθέτει δύο πόλους, αυτόν που εκπέμπει το μήνυμα και αυτόν που το ακούει. Ποιος καθορίζει τον τρόπο και το περιεχόμενό του; Μήπως, για να θυμηθούμε το αυγό και την κότα, ο πολιτικός είναι αυτός που προσπαθεί να μεταπείσει τους πολλούς; Ή μήπως, για να γίνει αρεστός, αναγκάζεται να πει εκείνο που οι πολλοί θέλουν να ακούσουν;

Τις προάλλες έμαθα κάτι που δεν ξέρω αν αληθεύει ή είναι απλώς ben trovato. Ενας πασίγνωστος πολιτικός που δεν βάζει γλώσσα μέσα επικρίθηκε για τον τρόπο που συμπεριφέρεται δημόσια. Μιλάει επί παντός του επιστητού, απλουστεύει, φανατίζει, χαϊδεύει αφτιά, υπόσχεται κοκ. Και η απάντησή του: «Εσύ που μου προσάπτεις όλα αυτά δεν εκλέγεσαι στη Β' Αθηνών». Το τι εννοούσε ήταν σαφές: δεν ευθύνομαι εγώ αλλά οι ψηφοφόροι, οι οποίοι με αναγκάζουν να φέρομαι έτσι.

Για να επανέλθουμε στα εικονίσματα, αν φταίνε οι πολιτικοί που τα καθιέρωσαν, γιατί τα βάζουμε με τον Βαρουφάκη επειδή έσπασε το ταμπού; Κι αν πρόκειται για μια πρακτική που επιδοκιμάζουμε, γιατί δεν λέμε ανοιχτά ότι θέλουμε τους πολιτικούς να μας απευθύνουν τον λόγο περιστοιχισμένοι από εικόνες και καντήλια; Και μια τρίτη εκδοχή: μήπως ευθύνονται και οι πολιτικοί και οι ψηφοφόροι;

Τελικά έχουμε πρόβλημα με την έννοια και την απόδοση της ευθύνης γιατί θεωρούμε δεδομένο ότι αν φταίει κάποιος, όλοι οι υπόλοιποι κηρύσσονται αθώοι. Είναι κάτι που σκέφτομαι συχνά όταν ακούω φίλους, γεμάτους κατανόηση, να λένε τα καλύτερα λόγια για τους νεαρούς που ξεφάντωναν στις πλατείες με τα κορονοπάρτι. Δεν έχω πρόθεση να τους δαιμονοποιήσω. Δεν είναι όμως μονόπλευρο να μην τους αποδίδεται η παραμικρή ευθύνη όταν βάζουν σε κίνδυνο τις ζωές των άλλων επειδή οι ίδιοι δεν κινδυνεύουν; Δεν ξέρω τι λέτε εσείς, αλλά εγώ αριστερό δεν θα το ’λεγα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια άλλη ΔΕΘ
ΑΡΘΡΟ ΓΙΑΝΗ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗ: Το μόνο αντίδοτο στην αποδοχή της συστηματικής Ερημοποίησης της Ελλάδας, με χιλιάδες νέους να ρίχνουν μαύρη πέτρα πίσω τους κάθε μήνα, είναι οι ρεαλιστικές και ριζοσπαστικές προτάσεις...
Μια άλλη ΔΕΘ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ας σοβαρευτούμε
Συμφορά για τον τόπο η κακή κυβέρνηση. Μπορώ όμως να φανταστώ μια μεγαλύτερη: να είναι εξίσου κακή και η αντιπολίτευση επειδή μιμείται ό,τι καταγγέλλει. Κι αυτό νομίζω ότι συμβαίνει. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης λέει...
Ας σοβαρευτούμε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η θαλπωρή της μειοψηφίας
Αυτό που προσδοκά ο κ. Βαρουφάκης, δηλαδή μια παλλαϊκή συστράτευση που θα γεννήσει αργά ή γρήγορα η μονιμοποιημένη κρίση, ακούγεται ωραίο, άλλα το έχουν πει κι άλλοι (διαρκώς το ΚΚΕ, συστηματικά η...
Η θαλπωρή της μειοψηφίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Νέα Εποχή»; Νέα Αριστερά;
Σίγουρα επείγει η ανασυγκρότηση της Αριστεράς, αλλά για να ξεκινήσει μια τέτοια διαδικασία ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να ξανασκεφτεί τον εαυτό του, τι ήταν, τι έγινε κατά την κυβερνητική του θητεία και τι θέλει να γίνει...
«Νέα Εποχή»; Νέα Αριστερά;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί το ΜέΡΑ25 έχει δίκιο
Πριν από λίγες μέρες, το ΜέΡΑ25 απηύθυνε κάλεσμα προς τις δυνάμεις της κοινοβουλευτικής Αριστεράς για συστράτευση
Γιατί το ΜέΡΑ25 έχει δίκιο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την ενότητα της Αριστεράς
Δύο κυρίως παράγοντες συμβάλλουν στη νέα αυτή συνθήκη. Ο πρώτος είναι η αίσθηση πως «δεν πάει άλλο» με την κυβέρνηση της Δεξιάς.
Για την ενότητα της Αριστεράς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας