• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.7°C / 9.6°C
    3 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.1°C / 6.7°C
    4 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.4°C
    3 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 3.3°C
    1 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 5.2°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 3.5°C / 5.9°C
    1 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 2.3°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 8.8°C
    2 BF
    91%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 6.9°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 11.7°C
    5 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.2°C
    3 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    2 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.0°C / 6.9°C
    3 BF
    65%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 8.8°C
    1 BF
    71%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    3 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.9°C / 9.2°C
    0 BF
    71%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    2 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.2°C / 6.7°C
    2 BF
    77%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.3°C / -0.3°C
    2 BF
    74%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βεβηλώνοντας την... Ιστορία

  • A-
  • A+

Φέτος είναι η χρονιά επετείων των επαναστάσεων - 200 χρόνια από το ’21, 150 από την Κομμούνα του Παρισιού. Η Κομμούνα του Παρισιού, για κάποιους ήταν απρόσμενη αν και προηγήθηκαν η πολιορκία της Πόλης του Φωτός από τους Πρώσους, η κατάρρευση του Βοναπαρτικού καθεστώτος και η υπογραφή της ταπεινωτικής συνθηκολόγησης από την προσωρινή κυβέρνηση. Μπορεί οι ηγέτες να υπέγραψαν, αλλά οι εξοργισμένοι Παριζιάνοι, κυρίως αυτοί που εκπροσωπούσαν την εργατική τάξη, απέρριψαν τη συνθήκη, επαναστάτησαν εναντίον της κεντρικής κυβέρνησης και αναγνώρισαν τη νομιμότητα μόνο της δημοτικής κυβέρνησης -ή αλλιώς της κομμούνας (commune, δηλαδή κοινότητα)- που συνέστησαν.

Στη διάρκεια των 72 ημερών της ζωής της, η Κομμούνα κατάφερε να θεσπίσει πολιτικές που εξακολουθούν μέχρι σήμερα να είναι επίκαιρες αφού ένα μεγάλο μέρος απ’ αυτές εξακολουθούν να είναι ανεκπλήρωτες. Κάποιοι μελετητές απομονώνουν ορισμένες (απαγόρευση του φουρνίσματος το βράδυ) ή διαστρεβλώνουν κάποιες άλλες (ο μύθος των pétroleuses στις οποίες χρεώνουν τις πυρκαγιές που όμως οι ιστορικοί έχουν αποδείξει ότι αυτές ξεκίνησαν είτε από πυροβολισμούς είτε από τις απέλπιδες προσπάθειες των κομμουνάρων να καλύψουν την υποχώρησή τους) για να εκτρέψουν την ιστορία, αλλά κανείς δεν αμφισβητεί τον κοινωνικό, τον δημοκρατικό και τον ανθρωπιστικό χαρακτήρα των παρεμβάσεων της Κομμούνας.

Η Κομμούνα υποστήριξε την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών και την ένταξη των γυναικών τόσο στο σχολείο όσο και στο εργατικό δυναμικό. Η εκπαίδευση στο σχολείο έγινε υποχρεωτική, κοσμική, πνευματική και επαγγελματική. Επίσης παρενέβη στις συνθήκες εργασίας αποδεχόμενη ότι ο εργαζόμενος δεν είναι σκλάβος, αλλά ένας άνθρωπος με δικαιώματα, που «πρέπει να είναι σε θέση να χαλαρώσει από την καθημερινή εργασία απολαμβάνοντας τις τέχνες, τα γράμματα και τις επιστήμες». Μια επιτροπή γυναικών (Union des Femmes) οργάνωσε βρεφονηπιακούς σταθμούς, συχνά κοντά σε εργοστάσια όπου εργάζονταν -κυρίως- γυναίκες. Επειδή τα μέλη της ήταν επίσης εργαζόμενα μέλη της Κομμούνας, η επιτροπή γυναικών ζήτησε να συμμετάσχει στην εκτελεστική εξουσία, αλλά αυτό δεν προχώρησε.

Η Κομμούνα επέβαλε μορατόριουμ στις πληρωμές χρέους και στα ενοίκια για εκείνους τους Παριζιάνους που έμειναν χωρίς δουλειά από τότε που έγινε η γερμανική εισβολή. Επίταξε άδεια διαμερίσματα για όσους άφησαν άστεγους τα γαλλικά και τα πρωσικά κανόνια. Ταυτόχρονα, αναγνώρισε το δικαίωμα ίσης αμοιβής ανδρών και γυναικών και την ανάγκη χωρισμού Κράτους και Εκκλησίας. Αυτό το πείραμα δημοκρατίας κατέρρευσε στα τέλη Μαΐου. Ο γαλλικός εθνικός στρατός παραβίασε τα τείχη της πόλης και ξαναπήρε το Παρίσι. Οσοι επέζησαν από τις οδομαχίες και τις συνοπτικές εκτελέσεις απελάθηκαν στη γαλλική αποικία της Νέας Καληδονίας.

Οι εξουσίες προσπάθησαν να εξοντώσουν τους ανθρώπους, αλλά οι ιδέες της Κομμούνας παρέμειναν ζωντανές και μετατράπηκαν σε πηγή έμπνευσης αφού εξέφραζαν -και εκφράζουν- τα ανεκπλήρωτα αιτήματα αυτών που υφίστανται την εκμετάλλευση και βιώνουν την ανισότητα. Το 1935, οι σοσιαλιστές, οι ριζοσπάστες και οι κομμουνιστές πορεύτηκαν μαζί προς το Mur des Fédérés -το τείχος στο νεκροταφείο Père-Lachaise μπροστά στο οποίο εκτελέστηκαν δεκάδες κομμουνάροι- για να τιμήσουν την επέτειο της Κομμούνας του Παρισιού. Το 1968, οι εξεγερμένοι επικαλέστηκαν την Κομμούνα για να μιλήσουν για τη γέννηση της «Κομμούνας της 10ης Μαΐου». Ακόμα και τα τωρινά «κίτρινα γιλέκα» αγκάλιασαν την Παρισινή Κομμούνα υποστηρίζοντας ότι είναι οι απόγονοί τους. Πανό και συνθήματα στις διαδηλώσεις τους είχαν σαφείς αναφορές σε αυτή: «1871 λόγοι για να παρατήσουμε τον Μακρόν», «Δεν θέλουμε τον Μάιο του ’68, αλλά το 1871» - έτσι έδειξαν ότι όταν η Ιστορία γίνεται κτήμα των ανθρώπων, τότε τα διδάγματα και τα αιτήματά της παραμένουν ζωντανά και επίκαιρα.

Η αλήθεια είναι ότι οι εξουσίες, όταν αποτυγχάνουν να διαγράψουν τα δυσάρεστα -για αυτές- κομμάτια της Ιστορίας, τα ακρωτηριάζουν και τα ευνουχίζουν. Προσθέτουν, για να τα μετατρέψουν σε εκθέματα. Αλλοιώνουν, για να τα μετατρέψουν σε θέαμα. Αφαιρούν, για να τα καταστήσουν άνευρα και αδιάφορα. Και όταν τα καταστήσουν ακίνδυνα, τα οικειοποιούνται. Τα μεταμορφώνουν σε νόμους-ευχολόγια. Τα ενσωματώνουν στον εθνικό μύθο. Τα μετατρέπουν σε θέαμα. Ενίοτε, τα εμφανίζουν ως «παρεκτροπή» για να υπενθυμίσουν την παρουσία τους στο κοινό που απευθύνονται.

Συνήθως οι εξουσίες μετατρέπουν την Ιστορία σε φανταχτερό ριάλιτι (οι παράτες για τα 200 χρόνια από το ’21 και οι εκδηλώσεις της Αν Ινταλγκό, της δήμαρχου του Παρισιού που θέλει να συμμετάσχει στις προεδρικές εκλογές του επόμενου έτους ως η σημαιοφόρος της Αριστεράς, είναι τα πιο εξόφθαλμα παραδείγματα). Η Ιστορία όμως δεν είναι ριάλιτι. Είναι η ζωντανή πραγματικότητα που τρέφεται από τα ανεκπλήρωτα αιτήματα αυτών που την έγραψαν...

 * δημοσιογράφος, συγγραφέας

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πολιτική παρωδία σαν χρονομηχανή
Ωστόσο αυτή η περιήγηση διαθέτει μια ανεκτίμητη αξία για όλους και όλες, η γνώση ως συνεισφορά στην καθημερινότητα των κοινωνιών της Δύσης, η οποία σε λίγο θα προσπαθήσει να εξάγει μαζικά τα άπειρα προβλήματά...
Η πολιτική παρωδία σαν χρονομηχανή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια «διαπλεκόμενη» εκλογή επίκουρου καθηγητή στην Ιστορία
Η εκλεγείσα είναι κυβερνητικό στέλεχος. Προφανώς αυτό δεν συνιστά λόγο να μην εκλεγεί στο Πανεπιστήμιο. Ούτε όμως αρκεί για να εκλεγεί. Οφείλει, όπως κάθε υποψήφιος, να πληροί τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις....
Μια «διαπλεκόμενη» εκλογή επίκουρου καθηγητή στην Ιστορία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ευρωπαϊκό τρίγωνο
Πριν από μισό αιώνα, την 1.1.1973, η πρώτη στην ιστορία τής τότε ΕΟΚ διεύρυνση γινόταν πραγματικότητα με την ένταξή της Βρετανίας, της Ιρλανδίας και της Δανίας.
Ευρωπαϊκό τρίγωνο
ΑΠΟΨΕΙΣ
1922: όταν οι πρόσφυγες δεν μαντρώθηκαν σε «δομές», αλλά εντάχθηκαν
Πολλά είναι εκείνα που μνημονεύουμε, 100 χρόνια μετά, αναφερόμενοι στους πρόσφυγες του 1922: τις κακουχίες, τον θάνατο, τον πόνο, το διπλό δράμα που έζησαν ξεριζωμένοι από τα σπίτια τους και αντιμετωπιζόμενοι...
1922: όταν οι πρόσφυγες δεν μαντρώθηκαν σε «δομές», αλλά εντάχθηκαν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δεν ήσαν όλοι Γαλάτες, ήσαν όμως όλοι τους Γάλλοι
Οταν στην παράταση του τελικού ποδοσφαιρικού αγώνα για το Παγκόσμιο Κύπελλο αντικαταστάθηκε ο Ραμπιό, και μάλιστα λίγο αργότερα και ο Βαράν, μιγαδικής καταγωγής, όλοι οι παίκτες της Εθνικής Γαλλίας, πλην του...
Δεν ήσαν όλοι Γαλάτες, ήσαν όμως όλοι τους Γάλλοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μικρή προϊστορία των στρατοπέδων συγκέντρωσης
Στρατόπεδα συγκέντρωσης υπήρχαν σε περιορισμένη αριθμητικά κλίμακα στη διάρκεια της Ιστορίας, αλλά τα στρατόπεδα αυτά μεγαλούργησαν -σε μαζική κλίμακα- από τον 19ο αιώνα και μετά, στη νεωτερικότητα.
Μικρή προϊστορία των στρατοπέδων συγκέντρωσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας