• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.5°C / 23.5°C
    1 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 17.5°C
    3 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 19.9°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 17.0°C
    1 BF
    67%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.0°C / 19.9°C
    2 BF
    73%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.7°C / 15.3°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 12.9°C
    4 BF
    66%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 20.8°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 21.0°C
    3 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 17.9°C / 20.9°C
    3 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.1°C / 22.8°C
    4 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.7°C / 17.7°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    4 BF
    73%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.5°C / 17.9°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 17.8°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.8°C
    1 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 23.7°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 17.1°C
    2 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.6°C
    3 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    77%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βεβηλώνοντας την... Ιστορία

  • A-
  • A+

Φέτος είναι η χρονιά επετείων των επαναστάσεων - 200 χρόνια από το ’21, 150 από την Κομμούνα του Παρισιού. Η Κομμούνα του Παρισιού, για κάποιους ήταν απρόσμενη αν και προηγήθηκαν η πολιορκία της Πόλης του Φωτός από τους Πρώσους, η κατάρρευση του Βοναπαρτικού καθεστώτος και η υπογραφή της ταπεινωτικής συνθηκολόγησης από την προσωρινή κυβέρνηση. Μπορεί οι ηγέτες να υπέγραψαν, αλλά οι εξοργισμένοι Παριζιάνοι, κυρίως αυτοί που εκπροσωπούσαν την εργατική τάξη, απέρριψαν τη συνθήκη, επαναστάτησαν εναντίον της κεντρικής κυβέρνησης και αναγνώρισαν τη νομιμότητα μόνο της δημοτικής κυβέρνησης -ή αλλιώς της κομμούνας (commune, δηλαδή κοινότητα)- που συνέστησαν.

Στη διάρκεια των 72 ημερών της ζωής της, η Κομμούνα κατάφερε να θεσπίσει πολιτικές που εξακολουθούν μέχρι σήμερα να είναι επίκαιρες αφού ένα μεγάλο μέρος απ’ αυτές εξακολουθούν να είναι ανεκπλήρωτες. Κάποιοι μελετητές απομονώνουν ορισμένες (απαγόρευση του φουρνίσματος το βράδυ) ή διαστρεβλώνουν κάποιες άλλες (ο μύθος των pétroleuses στις οποίες χρεώνουν τις πυρκαγιές που όμως οι ιστορικοί έχουν αποδείξει ότι αυτές ξεκίνησαν είτε από πυροβολισμούς είτε από τις απέλπιδες προσπάθειες των κομμουνάρων να καλύψουν την υποχώρησή τους) για να εκτρέψουν την ιστορία, αλλά κανείς δεν αμφισβητεί τον κοινωνικό, τον δημοκρατικό και τον ανθρωπιστικό χαρακτήρα των παρεμβάσεων της Κομμούνας.

Η Κομμούνα υποστήριξε την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών και την ένταξη των γυναικών τόσο στο σχολείο όσο και στο εργατικό δυναμικό. Η εκπαίδευση στο σχολείο έγινε υποχρεωτική, κοσμική, πνευματική και επαγγελματική. Επίσης παρενέβη στις συνθήκες εργασίας αποδεχόμενη ότι ο εργαζόμενος δεν είναι σκλάβος, αλλά ένας άνθρωπος με δικαιώματα, που «πρέπει να είναι σε θέση να χαλαρώσει από την καθημερινή εργασία απολαμβάνοντας τις τέχνες, τα γράμματα και τις επιστήμες». Μια επιτροπή γυναικών (Union des Femmes) οργάνωσε βρεφονηπιακούς σταθμούς, συχνά κοντά σε εργοστάσια όπου εργάζονταν -κυρίως- γυναίκες. Επειδή τα μέλη της ήταν επίσης εργαζόμενα μέλη της Κομμούνας, η επιτροπή γυναικών ζήτησε να συμμετάσχει στην εκτελεστική εξουσία, αλλά αυτό δεν προχώρησε.

Η Κομμούνα επέβαλε μορατόριουμ στις πληρωμές χρέους και στα ενοίκια για εκείνους τους Παριζιάνους που έμειναν χωρίς δουλειά από τότε που έγινε η γερμανική εισβολή. Επίταξε άδεια διαμερίσματα για όσους άφησαν άστεγους τα γαλλικά και τα πρωσικά κανόνια. Ταυτόχρονα, αναγνώρισε το δικαίωμα ίσης αμοιβής ανδρών και γυναικών και την ανάγκη χωρισμού Κράτους και Εκκλησίας. Αυτό το πείραμα δημοκρατίας κατέρρευσε στα τέλη Μαΐου. Ο γαλλικός εθνικός στρατός παραβίασε τα τείχη της πόλης και ξαναπήρε το Παρίσι. Οσοι επέζησαν από τις οδομαχίες και τις συνοπτικές εκτελέσεις απελάθηκαν στη γαλλική αποικία της Νέας Καληδονίας.

Οι εξουσίες προσπάθησαν να εξοντώσουν τους ανθρώπους, αλλά οι ιδέες της Κομμούνας παρέμειναν ζωντανές και μετατράπηκαν σε πηγή έμπνευσης αφού εξέφραζαν -και εκφράζουν- τα ανεκπλήρωτα αιτήματα αυτών που υφίστανται την εκμετάλλευση και βιώνουν την ανισότητα. Το 1935, οι σοσιαλιστές, οι ριζοσπάστες και οι κομμουνιστές πορεύτηκαν μαζί προς το Mur des Fédérés -το τείχος στο νεκροταφείο Père-Lachaise μπροστά στο οποίο εκτελέστηκαν δεκάδες κομμουνάροι- για να τιμήσουν την επέτειο της Κομμούνας του Παρισιού. Το 1968, οι εξεγερμένοι επικαλέστηκαν την Κομμούνα για να μιλήσουν για τη γέννηση της «Κομμούνας της 10ης Μαΐου». Ακόμα και τα τωρινά «κίτρινα γιλέκα» αγκάλιασαν την Παρισινή Κομμούνα υποστηρίζοντας ότι είναι οι απόγονοί τους. Πανό και συνθήματα στις διαδηλώσεις τους είχαν σαφείς αναφορές σε αυτή: «1871 λόγοι για να παρατήσουμε τον Μακρόν», «Δεν θέλουμε τον Μάιο του ’68, αλλά το 1871» - έτσι έδειξαν ότι όταν η Ιστορία γίνεται κτήμα των ανθρώπων, τότε τα διδάγματα και τα αιτήματά της παραμένουν ζωντανά και επίκαιρα.

Η αλήθεια είναι ότι οι εξουσίες, όταν αποτυγχάνουν να διαγράψουν τα δυσάρεστα -για αυτές- κομμάτια της Ιστορίας, τα ακρωτηριάζουν και τα ευνουχίζουν. Προσθέτουν, για να τα μετατρέψουν σε εκθέματα. Αλλοιώνουν, για να τα μετατρέψουν σε θέαμα. Αφαιρούν, για να τα καταστήσουν άνευρα και αδιάφορα. Και όταν τα καταστήσουν ακίνδυνα, τα οικειοποιούνται. Τα μεταμορφώνουν σε νόμους-ευχολόγια. Τα ενσωματώνουν στον εθνικό μύθο. Τα μετατρέπουν σε θέαμα. Ενίοτε, τα εμφανίζουν ως «παρεκτροπή» για να υπενθυμίσουν την παρουσία τους στο κοινό που απευθύνονται.

Συνήθως οι εξουσίες μετατρέπουν την Ιστορία σε φανταχτερό ριάλιτι (οι παράτες για τα 200 χρόνια από το ’21 και οι εκδηλώσεις της Αν Ινταλγκό, της δήμαρχου του Παρισιού που θέλει να συμμετάσχει στις προεδρικές εκλογές του επόμενου έτους ως η σημαιοφόρος της Αριστεράς, είναι τα πιο εξόφθαλμα παραδείγματα). Η Ιστορία όμως δεν είναι ριάλιτι. Είναι η ζωντανή πραγματικότητα που τρέφεται από τα ανεκπλήρωτα αιτήματα αυτών που την έγραψαν...

 * δημοσιογράφος, συγγραφέας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γράψτε εκατό φορές: «Δεν θα ξαναδιαμαρτυρηθώ»
Ο Ρήγας Βελεστινλής, ο Κολοκοτρώνης, ο Λένιν και άλλοι επαναστάτες αναθεωρούν τη στάση τους μετά τη δήλωση της Νίκης Κεραμέως ότι απαγορεύεται η απεργία εναντίον ψηφισμένου νόμου...
Γράψτε εκατό φορές: «Δεν θα ξαναδιαμαρτυρηθώ»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία διδάσκει
Αναγκάσαμε τον τότε πρωθυπουργό να αποσύρει από τη Βουλή το εν λόγω νομοσχέδιο, αφού είχαμε πλήρη επιστημονική τεκμηρίωση για την οικονομική ζημία που θα προέκυπτε από το εν λόγω ΣΚΑΝΔΑΛΟ με ποινικές ευθύνες...
Η ιστορία διδάσκει
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ομοιομορφία του πολιτισμού
Στην εποχή μας διανύουμε μια φάση ενοποίησης και ομοιομορφίας: σε κάθε μέρος του κόσμου βρίσκουμε αυτοκίνητα, ψυγεία, τηλεοράσεις.
Ομοιομορφία του πολιτισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη, ο διαβόητος Σούμπερτ και η αναθεώρηση της Ιστορίας
ρέος μας να διαφυλάξουμε την ιστορική αλήθεια και να αγωνιστούμε για Μνήμη και Δικαιοσύνη. Είναι η μόνη απάντηση στους πλαστογράφους της Ιστορίας και τους αρνητές, φανερούς ή κρυφούς, των γερμανικών...
Το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη, ο διαβόητος Σούμπερτ και η αναθεώρηση της Ιστορίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί κανονικότητας
Εχοντας κατά νου την Ιστορία των 99 χρόνων, η φυσιολογική απάντηση στην «επιστροφή στην κανονικότητα» που επικαλείται ο κ. Μητσοτάκης για να επιβάλλει τα «θέλω του» είναι η ερώτηση: «Σε ποιου την κανονικότητα;...
Περί κανονικότητας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας