• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.6°C / 12.4°C
    3 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.6°C / 9.7°C
    4 BF
    39%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.0°C / 14.4°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    1 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    4 BF
    29%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.5°C / 8.5°C
    3 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 5.7°C
    4 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.6°C / 14.0°C
    2 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 16.0°C
    4 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.9°C / 8.9°C
    4 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 14.8°C
    6 BF
    35%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.6°C / 7.9°C
    7 BF
    48%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    55%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.5°C
    0 BF
    34%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 11.7°C
    3 BF
    70%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 8.8°C / 10.8°C
    0 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 12.5°C
    4 BF
    43%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.3°C / 10.3°C
    1 BF
    33%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.6°C / 9.2°C
    3 BF
    45%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    2 BF
    35%

φωτογραφία αρχείου

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Σχολείο και σχολικές αφρόκρεμες»

  • A-
  • A+

Το σχολείο στον σύγχρονο κόσμο παράγει και προωθεί τα δικά του κοινωνικά κριτήρια. Οι κοινωνικές ταυτότητες και το πολιτισμικό κεφάλαιο κάθε ομάδας, της οποίας εκπρόσωποι είναι τα παιδιά, συγκρούονται με το πολιτισμικό κεφάλαιο κάθε άλλης ομάδας. Ο χώρος του σχολείου ως θεσμός και ως πεδίο αλληλεπίδρασης, μάθησης και κατάκτησης συμπεριφορών προωθεί την κουλτούρα των ανισοτήτων.

«Η κατασκευή της σχολικής αφρόκρεμας» είναι ο τίτλος της μελέτης του Philippe Perrenoud, που έγινε σε ένα δημοτικό σχολείο της Γενεύης. Σύμφωνα με αυτήν, το σχολείο «διατηρεί την εξουσία της αξιολόγησης των συμπεριφορών και της κατασκευής μιας νόμιμης απεικόνισης που λογίζεται σαν αληθινή» (σ. 296). Ετσι λοιπόν κατασκευάζεται η σχολική αξία. Μια εκδοχή αποδεκτή από τους εκπαιδευτικούς και όλη την εκπαιδευτική κοινωνία.

Ολα αυτά τα είδη κρίσης υπάγονται στην τοπική αξιολόγηση και σε κρίσεις που καταλήγουν σε ιεραρχήσεις μαθητών. Ιεραρχήσεις που προάγουν το πολιτισμικό κεφάλαιο της άρχουσας τάξης μέσα στις οποίες συνθλίβεται η προσωπικότητα παιδιών της λαϊκής τάξης ή αλλοδαπών με άλλη κουλτούρα, γλωσσική και πολιτιστική.

Καταλήγοντας, θα ήταν αξιοσημείωτο για το χτίσιμο γενεών που θα προωθήσουν την πρόοδο και την ευτυχία, το σχολείο να λαμβάνει υπόψη όλες τις κουλτούρες, ανεξαρτήτως χρώματος, φύλου, φυλής και θρησκείας. Ο σεβασμός και η προώθηση της διαφορετικότητας μέσα στο πλαίσιο του σχολείου θα ήταν ένας οδηγός ευτυχίας, ανάπτυξης και κατάκτησης ανθρώπινων στόχων.

Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με ένα νομικό πλαίσιο για την παιδεία σταθερό και αποδεκτό από τους εκπροσώπους όλων των κομμάτων. Αρκετά έχει ταλανιστεί ο χώρος της παιδείας από συνεχείς λήψεις και αναιρέσεις νομοσχεδίων. Η παιδεία θα πρέπει να γίνει πόλος έλξης της διαφορετικότητας και συγκερασμού όλων των απόψεων και των «χρωμάτων».

*εκπαιδευτικός


Η επιστολή δημοσιεύτηκε στο φύλλο της «Εφ.Συν.» τη Δευτέρα 05/04/2021.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Κόφτης» και στην Παιδεία
Η εισηγούμενη, αδικαιολόγητη και ακατανόητη κατανομή (4-2) των δύο ιστορικά τριετιών της μέσης εκπαίδευσης θα έχει επιθυμητή συνέπεια τη συγχώνευση από την αρχή όλων των σχολικών μονάδων, την αύξηση των...
«Κόφτης» και στην Παιδεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής;
Ολα είναι θέμα παιδείας, συνηθίζουμε να λέμε, αλλά φτιάξαμε μια παιδεία σε μόνιμη «ύπνωση». Και θέλουμε να την αξιολογήσουμε κιόλας. Αλλά η αξιολόγηση ας αρχίσει αυτή τη φορά από τα πάνω: από τις πολιτικές που...
Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παιδεία: ποια συναίνεση;
Το σημερινό δασκαλοκεντρικό σχολείο της αποστήθισης, της τεμαχισμένης γνώσης, του κομφορμισμού και της συμμόρφωσης δεν μπορεί να εκπαιδεύσει ανθρώπους έτσι που να μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις τού...
Παιδεία: ποια συναίνεση;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για ένα διαφορετικό δημόσιο σχολείο
Πρέπει να ξαναδούμε πολλά πράγματα από την αρχή. Να μιλήσουμε για την ουσία της εκπαίδευσης. Για το περιεχόμενο και τις αξίες του δημόσιου σχολείου. Η εκπαίδευση είναι δημόσιο αγαθό, δεν είναι εμπόρευμα, και...
Για ένα διαφορετικό δημόσιο σχολείο
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Οταν λέμε όλοι, εννοούμε... όλοι»
Η συμπερίληψη αφορά το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού και έχει γνώμονά της την αρχή ότι όλα τα παιδιά συμμετέχουν ισότιμα στη μαθησιακή διαδικασία και οι δυνατότητές τους αξιοποιούνται στον μέγιστο βαθμό.
«Οταν λέμε όλοι, εννοούμε... όλοι»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάτι βράζει στα σχολεία
Το δημόσιο σχολείο δεν μας δωρίζεται. Και επειδή είναι δημόσιο, δεν σημαίνει ότι είναι ταγμένο να παρέχει φτωχές υπηρεσίες για φτωχούς. Αλλά η κυβέρνηση και η υπουργός έχουν άλλη άποψη.
Κάτι βράζει στα σχολεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας