Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 19.0°C
    1 BF
    37%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.0°C
    2 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.3°C / 17.0°C
    2 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.2°C / 10.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    3 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    92%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 11.7°C / 17.0°C
    1 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.6°C / 16.1°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.9°C
    1 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.1°C / 11.1°C
    0 BF
    92%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    55%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.3°C
    2 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 10.6°C / 15.0°C
    2 BF
    78%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.3°C / 19.0°C
    2 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 12.8°C / 17.0°C
    3 BF
    51%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.6°C
    3 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    95%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    1 BF
    100%
Αξιολογώντας την αξιολόγηση
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αξιολογώντας την αξιολόγηση

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στα μέσα μιας πολύ δύσκολης, λόγω πανδημίας, σχολικής χρονιάς, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην έκδοση Υ.Α. σχετικά με την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Η υπουργική απόφαση αποτέλεσε μια αρνητική έκπληξη για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι προκειμένου να διατηρήσουν την εκπαιδευτική και παιδαγωγική λειτουργία του σχολείου προσπάθησαν και κατάφεραν χωρίς καμία επιμόρφωση να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία της τηλεκπαίδευσης, να προσαρμόσουν σε αυτά τη διδασκαλία τους και να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και μαθητριών, ώστε να μείνουν για ώρες μπροστά σε μία οθόνη (συνήθως κινητού τηλεφώνου), νιώθοντας από την άλλη αδύναμοι να βοηθήσουν όσα παιδιά στερούνταν τα μέσα για να έχουν πρόσβαση έστω και σε αυτή την προβληματική τηλεκπαίδευση.

Και ενώ το υπουργείο δεν έκανε καμία ενέργεια για να οργανωθεί σωστά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ δεν φρόντισε για την υγειονομική προστασία μαθητών και εργαζομένων, ενώ δεν προχώρησε σε προσλήψεις εκπαιδευτικών, έρχεται τώρα να δηλώσει το ενδιαφέρον του για τη «βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου» μέσω της αξιολόγησης.

Η υπουργική απόφαση αποτελείται από δέκα άρθρα. Τα πέντε πρώτα αναφέρονται στην εσωτερική αξιολόγηση και ειδικά τα δύο πρώτα αν και μοιάζουν να έχουν προκύψει από αντιγραφή-επικόλληση εργασίας φοιτήτριας ή φοιτητή παιδαγωγικού τμήματος, έχουν κάποια παιδαγωγικά ερείσματα.

Το άρθρο 10 όμως έρχεται να βάλει στην άκρη οποιαδήποτε παιδαγωγική παράμετρο, αφού ορίζει ότι η διαδικασία της αξιολόγησης ξεκινά άμεσα και ας μην έχει προηγηθεί ο συλλογικός προγραμματισμός του άρθρου 2 «που είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη διαδικασία της αξιολόγησης»

Ετσι, παρότι «Η εσωτερική αξιολόγηση είναι μια συνεχής κυκλική διαδικασία τριών (3) υποχρεωτικών σταδίων», δηλαδή σχεδιασμός - υλοποίηση - αξιολόγηση, η οδηγία του υπουργείου λέει ξεχάστε τα δύο προηγούμενα υποχρεωτικά στάδια και προχωρήστε στην αξιολόγηση που θα είναι αριθμητική (σε κλίμακα 1-4) για 14 θεματικούς άξονες.

Το υπουργείο, συνεπώς, μπορεί να διαρρηγνύει «άρρηκτους» δεσμούς και να καταργεί «υποχρεωτικά στάδια» που το ίδιο ορίζει, δείχνοντας ότι η επιδίωξή του δεν είναι μία ουσιαστική αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας προκειμένου να βελτιωθεί η λειτουργία της αλλά (σε ό,τι αφορά την εσωτερική αξιολόγηση) μια διεκπεραιωτική διαδικασία ποσοτικοποίησης ποιοτικών δεδομένων.

Την εξωτερική αξιολόγηση, πάλι ποσοτική και χωρίς να έχουν ορισθεί αντικειμενικά κριτήρια μέτρησης, θα κάνουν σε πρώτη φάση οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου και στη συνέχεια τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ).

Ο ρόλος των Συντονιστών Εκπαιδευτικού έργου (ΣΕΕ) μέχρι τώρα συντονιστικός και υποστηρικτικός, μετασχηματίζεται σε ρόλο εξωτερικού αξιολογητή με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την παιδαγωγική σχέση με τους εκπαιδευτικούς. Για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση πρέπει να γίνει η σύνταξη των εξής εκθέσεων:

Η Εκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του σχολείου, η Εκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης του ΣΕΕ, η Εκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης του ΠΕΚΕΣ και η ετήσια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ). Οι δε εκθέσεις θα αναρτώνται σε ψηφιακή εφαρμογή του ΙΕΠ.

Προκύπτει, όπως βλέπουμε μία ιδιαίτερα γραφειοκρατική διαδικασία η οποία με ποσοτικό και αδιαφανή τρόπο θα κατηγοριοποιεί τα σχολεία, χωρίς να παίρνει υπόψη της το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτισμικό και οικονομικό πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπως και τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου.

Το μοντέλο αυτό της αξιολόγησης έχει πολλά κοινά με την αξιολόγηση που επιχειρήθηκε τον καιρό των μνημονίων (Ν. 3848/2010 και Ν.4142/2013) και που συνάντησε την αντίδραση των εκπαιδευτικών και των σωματείων τους. Σχετικά με την αξιολόγηση του 2013, υπάρχει αναφορά στην έκθεση του 2016 της ΑΔΙΠΠΔΕ όπου προκρίνεται η εσωτερική έναντι της εξωτερικής αξιολόγησης και συστήνεται να αξιοποιούνται αλλά να μην δημοσιοποιούνται οι εκθέσεις αξιολόγησης προς αποφυγή κατηγοριοποιήσεων.

Και μπαίνει το ερώτημα: Ακούει άραγε το υπουργείο την Ανεξάρτητη Αρχή που το ίδιο ορίζει ως συντονιστή της διαδικασίας;

Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν είναι αντίθετη σε οποιοδήποτε μοντέλο αξιολόγησης των σχολικών μονάδων. Αν όμως πρέπει να καλλιεργηθεί μια κουλτούρα αξιολόγησης στα σχολεία, πολύ περισσότερο χρειάζεται να καλλιεργηθεί μία κουλτούρα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών πολιτικών.

Το ζητούμενο δεν είναι ένα μοντέλο που θα δίνει έμφαση στην γραφειοκρατία, στις πολλαπλές αξιολογικές εκθέσεις και τελικά στην απόδοση ευθυνών στον τελευταίο κρίκο της διαδικασίας (δηλαδή στον εκπαιδευτικό), αλλά ένας τρόπος αποτίμησης που θα παίρνει υπόψη του την πολυπλοκότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και όλους τους παράγοντες που εμπλέκονται σε αυτήν με στόχο την ανατροφοδότηση, τη διόρθωση και την επίλυση των προβλημάτων.

* εκπαιδευτικός, πρώην γ.δ. Σιβιτανιδείου Σχολής

ΑΠΟΨΕΙΣ
Αισθάνομαι υπερήφανος!
Σχετικά με την απόφαση δεκάδων εκπαιδευτικών να πάρουν μέρος στην απεργία-αποχή ως απάντηση στην αξιολόγηση που προτείνει το υπουργείου Παιδείας.
Αισθάνομαι υπερήφανος!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ηττα Κεραμέως και στην αξιολόγηση
Η συντριπτική πλειονότητα των συλλόγων διδασκόντων σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια δήλωσαν απεργία-αποχή στην αξιολόγηση-λαιμητόμο που θέλει να υλοποιήσει το ΥΠΑΙΘ.
Ηττα Κεραμέως και στην αξιολόγηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ψηφιακή αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και κατάταξη των σχολείων
Η «απόδοση» των μαθητών και τα «μαθησιακά αποτελέσματα» θα αποτελέσουν κριτήρια της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών.
Ψηφιακή αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και κατάταξη των σχολείων
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Πλατφόρμες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων
Στο νέο πλαίσιο, Σχολικό Συμβούλιο, Σύλλογος γονέων, εκπρόσωποι των δήμων, ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ΙΕΠ, ΑΔΙΠΠΔΕ, υπουργείο, επιτηρούν και ελέγχουν το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί...
Πλατφόρμες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων
ΑΠΟΨΕΙΣ
10+1 χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο
Μέσα στην πανδημία και ενώ το κύριο μέλημα όλων είναι πώς θα επανέλθουμε στην κανονικότητα του σχολείου, πώς θα αποκατασταθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, τι θα γίνει με την ύλη, τι θα γίνει στο σχολείο το...
10+1 χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας