• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 0.5°C / 3.5°C
    3 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -4.8°C / -0.9°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.0°C / 5.7°C
    4 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -2°C -7.5°C / -2.1°C
    1 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    2 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -4°C -5.4°C / -1.6°C
    1 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -7°C -7.6°C / -6.6°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -1.5°C / 3.6°C
    2 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.2°C / 5.3°C
    5 BF
    89%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C -0.1°C / 1.9°C
    5 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 6.9°C
    7 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.6°C / 2.6°C
    6 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    3 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -3°C -3.5°C / -3.1°C
    3 BF
    50%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    -1°C -3.5°C / -1.1°C
    2 BF
    63%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 1.8°C / 5.8°C
    2 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Ασθενής ομίχλη
    2°C 0.0°C / 3.7°C
    0 BF
    86%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -4.7°C / -0.6°C
    1 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -4.7°C / -0.8°C
    1 BF
    68%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -7°C -7.4°C / -7.4°C
    2 BF
    50%

Η έξοδος του Μεσολογγίου, Βρυζάκης Θεόδωρος, 1853 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Λάμπρω η Κοσμηριώτισσα

  • A-
  • A+
Στον Γιάννη Στέφο για το δάνειο.

Ολα όσα συμβαίνουν αυτές τις μέρες είναι στον χώρο του παραλόγου. Φαίνεται ότι τα 200 χρόνια από τον 1821 έχουν επηρεάσει κάποιους ανθρώπους. Θεώρησαν πως το υπουργείο τους είναι περίπου το σύγχρονο Μεσολόγγι, απ’ όπου ανθίστανται σ’ όσους έχουν θολούρα στο μυαλό αμφισβητώντας τον αναγεννητικό τους οίστρο.

Η δε επί του πολιτισμού αρχιδιακόνισσα ντύθηκε Μπουμπουλίνα, να μην πω Λένω Μπότσαρη, κραδαίνοντας στο χέρι το γιαταγάνι. Αρνείται να παραιτηθεί, δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη τη θεόπνευστη αποστολή της.

Θέατρο του παραλόγου, εκδηλώσεις παιδικών ασθενειών που ταλαιπωρούν ακόμη το δύσμοιρο νεοελληνικό κράτος. Καμώματα και πείσματα από ανθρώπους που έχουν τραυματίσει βαρύτατα τον πολιτισμό. Γιατί η πιο βαθιά ρίζα του πολιτισμού είναι η ταπεινοφροσύνη.

Αυτή η μέγιστη αρετή είναι που λείπει σ’ όσα εξελίσσονται. Και δεν είναι η μόνη απ’ όσους κατέχουν δημόσιες θέσεις. Νομίζουν πως το κράτος αλλά και οι πολίτες τούς ανήκουν. Τα σώματα και οι ψυχές τους. Το μέλλον τους. Η εξουσία, ιδίως όταν δεν συνοδεύεται από δυνατότητα αναστοχασμού, γίνεται επικίνδυνη. Πολύ περισσότερο όταν νιώθουν τις πληγές που έχουν υποστεί. Ευτυχώς όμως που υπάρχει και η άλλη πλευρά. Σύγχρονες γυναίκες και άντρες με καθαρό μυαλό και διαυγές πρόσωπο.

Τέτοια ήταν και η Λάμπρω η Κοσμηριώτισσα, έτσι την καταγράφει στην αναφορά του στο στρατηγείο ο Δημήτριος Νότη Μπότσαρης, που συμμετείχε στις μάχες του Μπιζανίου για την απελευθέρωση της πόλης των Ιωαννίνων.

Η Λάμπρω ήταν μια απλή κοπέλα που βόσκαγε τα πρόβατά της στο χωριό της, την Κοσμηρά. Οχι μακριά από το Μπιζάνι. Ομως, δεν σήκωνε μύγα στο σπαθί της. Κι έτσι, όταν ο αγάς της περιοχής την κάλεσε να την ελέγξει που δεν πειθαρχούσε στις εντολές του, η Λάμπρω δεν κιότεψε. Ο αχός από τα κανόνια του Μπιζανίου έφτανε ώς το χωριό της. Ολοι μιλούσαν γι’ αυτό που έρχεται. Ακουγε άλλους που σιωπούσαν περιμένοντας να δούνε προς το πού θα γείρει η ζυγαριά.

Η ίδια δεν το πολυσκέφτηκε. Χρειαζόταν μόνο γουρνοτσάρουχα, τόσο πολύ η φτώχεια έδερνε τα γονικά της. Τα πήρε με την απειλή μαχαιριού, φόρεσε τη φουστανέλα της, πώς αλλιώς θα γινόταν αποδεκτή σ’ έναν χώρο που η γενναιότητα θεωρήθηκε ανδρικό προνόμιο.

Η Λάμπρω παρέσυρε στο διάβα της όλα τα στερεότυπα. Παθιασμένη, πολέμησε στο πλευρό όσων αγωνίστηκαν για την απελευθέρωση της πόλης. Χωρίς να ζητήσει ανταμοιβή. Και αφού προσέφερε τις υπηρεσίες στις Ιερολοχίτισσες της Κορυτσάς (1914), επέστρεψε στο χωριό της. Βόσκοντας τα πρόβατά της. Κι έτσι αποχώρησε από τη ζωή. Ταπεινόρφων. Χωρίς μεγαλοστομίες. Ησυχη που έκανε το καθήκον της.

Δεν ξέρω αν θα θυμηθεί κανείς τη Λάμπρω. Δεν περισσεύει χώρος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τζεβριέ, νούμερο 16
Η δολοφονία της Τζεβριέ στον μαχαλά της οδού Αβαντος δεν έχει τις προδιαγραφές για εκδήλωση ευγένειας και σκοπιμοτήτων. Ωρα για ψυχικό συγκλονισμό είναι.
Τζεβριέ, νούμερο 16
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η καραγκούνα κυρά
Κάθε Οκτώβρη η μνήμη μου παρασύρεται από τους ήχους της μουσικής του Θωμά Μπακαλάκου. Να δω τον κάμπο από ψηλά, από τον υψαύχενα Ολυμπο, της Θεσσαλίας τα χωριά. Τα χωριά της δυτικής Θεσσαλίας, τα...
Η καραγκούνα κυρά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η δίκη των 27
Αρχές Ιουλίου 1974. Λίγες ημέρες μετά, η στρατιωτική δικτατορία θα κατέρρεε πνιγμένη στο αίμα των ανομημάτων της. Μαρτυρία ζώσα, η πυορροούσα πληγή της διχοτομημένης Κύπρου.
Η δίκη των 27
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από τον φράχτη στην Πάντζα
Αυτός ο κίνδυνος ανάγκασε τις μανάδες να θυσιάσουν τα παιδιά τους. Πίεζαν τα παιδιά τους στα στήθη τους. Για να σιωπήσουν. Και το αποτέλεσμα; Κανείς δεν θυμάται τα ονόματά τους.
Από τον φράχτη στην Πάντζα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σταυρούλα, η ταμίας
Ημέρα της Γυναίκας, λέει. Δικαιώματα… Αλλιώς ξεκίνησε. Ονειρευόταν να γίνει αρχαιολόγος. Από μικρή. Επαιρνε τον κασμά του πατέρα της κι έσκαβε.
Σταυρούλα, η ταμίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φύλον: θήλυ
Ο προϊστάμενος, ο προπονητής ενίοτε, ο διοικητικός παράγων, ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο, το αφεντικό γίνονται ιδιοκτήτες του εργασιακού και του κοινωνικού χώρου. Ετσι, έχουν δικαίωμα και στην εργασία αλλά και...
Φύλον: θήλυ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας