Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.0°C
    1 BF
    39%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.0°C / 16.7°C
    2 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 16.1°C
    3 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.9°C / 12.0°C
    1 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    67%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.4°C / 15.6°C
    0 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 16.1°C
    3 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 19.4°C
    5 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    3 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 19.0°C
    2 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 18.0°C
    3 BF
    45%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 17.0°C
    2 BF
    42%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 18.3°C
    3 BF
    27%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 19.0°C
    4 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 17.0°C
    2 BF
    36%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 8.9°C / 14.0°C
    1 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.4°C / 15.6°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    43%
Θεωρίες και πρακτικές ενός πατριαρχικού «πολέμου»: Υποχρεωτική συνεπιμέλεια στον κόσμο των υγειονομικών νοηματοδοτήσεων
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θεωρίες και πρακτικές ενός πατριαρχικού «πολέμου»: Υποχρεωτική συνεπιμέλεια στον κόσμο των υγειονομικών νοηματοδοτήσεων

  • A-
  • A+
Το νομοσχέδιο, όπως τίθεται εντός του συγκεκριμένου πλαισίου, δεν κάνει τίποτα άλλο από το να επανακωδικοποιεί με ιδιαίτερα επικίνδυνο και απάνθρωπο τρόπο την πατριαρχία προς όλ@ μας και μάλιστα με τρόπο υποχρεωτικό.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ας ξεκινήσουμε από κάτι σημαντικό. Η συνεπιμέλεια ήταν ήδη νομολογημένη στο ελληνικό δίκαιο και στα ελληνικά δικαστήρια. Η υποχρεωτική συνεπιμέλεια φέρει, όμως, σε λανθάνουσα μορφή ένα κομμάτι πατριαρχικού λόγου.

Με τον όρο πατριαρχία αναφέρομαι στην ερμηνεία που αφορά την απόλυτη ταξινόμηση της ζωής σε ανώτερη και κατώτερη, όπως αποδόθηκε, κατά κύριο λόγο, από την εξουσία στην (ύστερη) νεωτερικότητα.

Η πατριαρχία επιτάσσει ακριβώς ότι το δικαίωμα της εξουσίας, της γνώσης και της αλήθειας, αφενός, ανήκει στην ανώτερη/ανδρεία ζωή και, αφετέρου, αντιλαμβάνεται το στίγμα της φτώχειας, της βίας, της εγκληματικότητας, της εξάρτησης, της ασθένειας και του βίαιου θανάτου ως εγγενή χαρακτηριστικά της κατώτερης/θηλυπρεπούς ζωής και του βίου που αυτή διάγει. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, εντοπίζω, όσον αφορά τις μέρες μας, μια σειρά από επανακωδικοποιήσεις και ερμηνείες αντιμετώπισης πληθώρας ζητημάτων.

Οπως η μετονομασία της Γενικής Γραμματείας Ισότητας, πλέον, σε Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, αλλά και ανάλογα, διέρχεται και η πρόσφατη αναφορά του υπουργού Δικαιοσύνης κ. Κωνσταντίνου Τσιάρα, στην εκπομπή του ΑΝΤ1 «Πρωινοί Τύποι», 31/01/2020, όπου εκείνος κατέληξε ότι το νομοσχέδιο είχε ως στόχο μόνο το καλό του παιδιού, παρουσιάζοντας επιστημονικά συμπεράσματα σύμφωνα με τα οποία τα παιδιά που μεγάλωσαν κυρίως με τη μητέρα τους παρουσίασαν ακόμη και παρεκκλίνουσες συμπεριφορές.

Με δικά του λόγια: «Τίποτα παραπάνω. Και το κάνουμε ακριβώς γιατί όλες οι επιστημονικές μελέτες κατατείνουν στο γεγονός ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν με τη φυσική παρουσία και των δύο φύλων, και των δύο γονέων, είναι παιδιά που προσαρμόζονται πολύ εύκολα σε μια δύσκολη κοινωνική πραγματικότητα, είναι παιδιά που δεν αντιμετωπίζουν πολλά ή ιδιαίτερα ψυχολογικά προβλήματα, είναι παιδιά με λιγότερες ή καθόλου παρεκκλίσεις και είναι παιδιά τα οποία μπορούν να αντιμετωπίζουν με πολύ μεγαλύτερη ευκολία τις δυσκολίες της ζωής».

Ετσι, σε μια εποχή κατά την οποία κορυφώνεται η κρίση, η μεθοδολογία που μας προτείνει ο υπουργός δεν αποτελεί παρά ένα εργαλείο κατανόησης του αόρατου εχθρού. Η δήλωση δεν αφήνει περιθώρια: στην περίπτωση της παραβατικότητας, ευθύνεται αποκλειστικά η «διαλυμένη» οικογένεια.

Τέτοιες «επιστημονικές ερμηνείες» σαφέστατα υπήρξαν και στον Μεσοπόλεμο και στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, αναπαράγοντας έναν λόγο πατριαρχικό, έναν λόγο ψυχικής ευγονικής, που απέδιδε αυθαίρετα την παρέκκλιση στην ατομική ευθύνη και, πρωτίστως, σε μια διαπαιδαγώγηση που δημιουργούσε υποτίθεται τον εγκληματία και το υποκείμενο με τα ψυχικά νοσήματα, προϊόν μιας [υποτιθέμενης] ανήθικης οικογένειας.

Εξάλλου, ο Κωσταντίνος Γαρδίκας, θεμελιωτής της εγκληματολογίας στην Ελλάδα, θα εξηγήσει ότι η ταξική προέλευση και οι πολιτικές πεποιθήσεις προσδιόριζαν ακόμη και την ταυτότητα του εγκληματία. Αυτό θα τον οδηγήσει στη διαπίστωση ότι το 85-90% των καταδίκων ανήκε στην τάξη των φτωχών και άρα αυτή ήταν η τάξη εναντίον της οποίας η αστυνομία έπρεπε να στραφεί, όποτε τυχόν η πρώτη τολμούσε να επαναστατήσει.

Ετσι, ένας επίσημος λόγος που στιγματίζει τα παιδιά των διαζευγμένων οικογενειών με παρεκκλίνουσες συμπεριφορές το 2021 δεν είναι τυχαίος. Το αντίθετο, σε μια περίοδο που η κρίση πλήττει με ακραίο τρόπο τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα, μια τέτοια ερμηνεία είναι πολύτιμη για την (ύστερη) νεωτερικότητα, για να αναδειχθεί ο δομικός ρόλος της [υποτίθεται διαλυμένης] αστικής οικογένειας: μητέρα-πατέρας, στις αναζητήσεις για την παγκόσμια φτώχεια, εξαθλίωση, παραβατικότητα, βία, ασθένεια.

Με αυτόν τον τρόπο, η λογική που κρύβεται πίσω από το νομοσχέδιο καθιστά εμφανή μια πατριαρχική κατασκευή δικαίου συνεπιμέλειας και επανακωδικοποίησης της πατριαρχίας, που καταφέρνει να αποδίδει στα υποκείμενα μια φυσική ευθύνη, η οποία τελικά μετατρέπεται σε κρατικό προνόμιο.

Το κράτος, δηλαδή, δύναται να επεμβαίνει, υποτίθεται προς όφελος των παιδιών, στη βασική αποστολή αυτής της διερευνητικής διαδρομής πάταξης της παρέκκλισης, επανακωδικοποιώντας ύπουλα μια κανονικότητα.

Μια κανονικότητα που βλέπουμε να αναπαράγεται στις μέρες μας ως το τρίπτυχο «Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια», η οποία, με τη σειρά της, λαμβάνει ως εφαλτήριο τον ιδιαίτερο ρόλο που αποδίδεται από το κράτος στην αστυνόμευση του παρεκκλίνοντος άλλου, με στόχο τη δημιουργία του «υγιούς» παιδιού· ενώ δεν αλλάζει τίποτα από εκείνες τις συνθήκες όπως η φτώχεια, η βία, η έννοια της κυριαρχίας, που στην ουσία μπορούν να προκαλούν την εν λόγω «τραγωδία», παρά τις εκκλήσεις και τα «δάκρυα».

Με αυτόν τον τρόπο, ενώ δεν γίνεται καμία ουσιαστική μνεία σε ένα άλλο όραμα αγάπης ανθρώπων ισότιμων, ανεξαρτήτως του φύλου και της σεξουαλικότητάς τους, ικανών να διαχειριστούν τις ζωές τους, το νομοσχέδιο, όπως τίθεται εντός του συγκεκριμένου πλαισίου, δεν κάνει τίποτα άλλο από το να επανακωδικοποιεί με ιδιαίτερα επικίνδυνο και απάνθρωπο τρόπο την πατριαρχία προς όλ@ μας και μάλιστα με τρόπο υποχρεωτικό.

* μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης (ΕΚΠΑ)

ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τη συνεπιμέλεια και τη γονεϊκή αποξένωση Β’ ΜΕΡΟΣ
Τι συμβαίνει όμως όταν οι συνθήκες ζωής του τέκνου ή / και ενός εκ των γονέων μεταβάλλονται υπαίτια από τον δεύτερο, με σκοπό την απομάκρυνση του τέκνου από τον άλλο γονέα και την αδυναμία άσκησης των...
Για τη συνεπιμέλεια και τη γονεϊκή αποξένωση Β’ ΜΕΡΟΣ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τη συνεπιμέλεια και τη γονεϊκή αποξένωση
Το κατά πόσον μπορεί να επιτευχθεί ο σκοπός του νομοθέτη, θα κριθεί από την αποτελεσματικότητα των νέων διατάξεων και την ερμηνεία και εφαρμογή τους από τα δικαστήρια.
Για τη συνεπιμέλεια και τη γονεϊκή αποξένωση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ομόφυλη Γονεϊκότητα: Εκπαιδευτική Παρέμβαση στο Κέντρο Πρόνοιας Αττικής
Η κοινωνία μας έχει γαλουχηθεί, στην πλειονότητά της, μέσα από έμφυλους ρόλους, παγιωμένες πεποιθήσεις και έμφυλα στερεότυπα, που περνούν από γενιά σε γενιά. Η ικανότητα και οι ποιότητες της γονεϊκότητας...
Ομόφυλη Γονεϊκότητα: Εκπαιδευτική Παρέμβαση στο Κέντρο Πρόνοιας Αττικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια απάντηση που ζητήθηκε
Στο φύλλο της 3.7.2017 της «Εφημερίδας των Συντακτών» δημοσιεύθηκε άρθρο του ιατρού νευρολόγου κ. Κ. Λαδάκη για το θέμα της επιμέλειας των ανήλικων τέκνων σε περίπτωση διαζυγίου των γονέων. Το αμφιλεγόμενο...
Μια απάντηση που ζητήθηκε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιμέλεια ή συνεπιμέλεια
Σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, οι γονείς ασκούν τη γονική μέριμνα από κοινού.Τυχόν διαφωνία τους θα λυθεί από το δικαστήριο. Αν επομένως ο ένας γονέας επιχειρήσει μόνος του κάποια πράξη χωρίς τη σύμπραξη του...
Επιμέλεια ή συνεπιμέλεια
ΑΠΟΨΕΙΣ
O σεξισμός καλά κρατεί
Κατά τα λεγόμενα του υπουργού του κ. Κοντονή στην πρόσφατη συζήτησή του στη Βουλή με τον κ. Λοβέρδο, ισότητα δεν μπορεί να υπάρξει όταν υπάρχουν παιδιά, διότι για αυτά, ειδικά όταν είναι στη νηπιακή ηλικία, η...
O σεξισμός καλά κρατεί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας