• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.5°C / 20.1°C
    6 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.1°C / 22.1°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 23.0°C
    3 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.5°C / 17.9°C
    4 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 20.7°C
    4 BF
    39%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 20.0°C
    1 BF
    38%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 16.4°C
    2 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    3 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 19.3°C
    5 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.9°C
    4 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.8°C
    6 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 17.7°C
    4 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    2 BF
    37%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 17.3°C / 19.9°C
    3 BF
    40%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 23.8°C
    4 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 20.0°C
    5 BF
    36%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 19.9°C
    3 BF
    44%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.2°C / 20.0°C
    3 BF
    43%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.1°C / 14.1°C
    1 BF
    63%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ρητορική της υπονόμευσης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος

  • A-
  • A+
Η εκπαίδευση από δημόσιο αγαθό μετατράπηκε σε επιχείρηση με εφαρμογή της θεωρίας του ανθρώπινου κεφαλαίου.

Τη δεκαετία 1970 στις ΗΠΑ οι Ρεπουμπλικανοί άσκησαν μια ρητορική υπονόμευσης του εκπαιδευτικού συστήματος και προετοίμασαν το έδαφος στον Ρόναλντ Ρίγκαν. Η «κακή» εκπαίδευση χαρακτηριζόταν από την αποδυνάμωση των εξεταστικών διαδικασιών στο σχολείο, τη χαλάρωση των κριτηρίων εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο, τη μείωση του χρόνου εργασίας στο σχολείο και στο σπίτι, ανεπαρκές επίπεδο εκπαιδευτικών, ενασχόληση με δευτερεύουσες δεξιότητες.

Το 1980 ο Ρίγκαν, εκμεταλλευόμενος όλη αυτή τη ρητορική, κατάφερε να συνδέσει την οικονομική ύφεση της χώρας με την «κακή» εκπαίδευση, να την καταστήσει καθημερινό θέμα συζήτησης των ΜΜΕ και να ταυτίσει, στη συνείδηση του μέσου Αμερικανού πολίτη, την κοινωνικο-οικονομική κρίση με την εκπαίδευση. Το ίδιο διάστημα σχεδόν τα ίδια έκανε και η Θάτσερ στην Αγγλία… όμοιος ομοίω!

Ακόμα και σε επίσημα έγγραφα ο παιδαγωγικός λόγος έδωσε τη θέση του στη γλώσσα της αγοράς: «προτεραιότητα στον πελάτη μαθητή», «προσφερόμενες υπηρεσίες», «ανάπτυξη δεξιοτήτων», «παράδοση προϊόντος», «vouchers», «διευκόλυνση πελατών», «ποιότητα managment» κ.ά.

Ετοιμο το πεδίο για να φυτρώσει η… μεταρρύθμιση! Το αίτημα της μεταρρύθμισης ήταν η «βελτίωση της απόδοσης του εκπαιδευτικού συστήματος» με όρους και αρχές αγοράς: αξιολόγηση με ποσοτικά κριτήρια π.χ. μαθητικές επιδόσεις, σύγκριση με άλλα σχολεία, μείωση χρηματοδότησης σε περίπτωση χαμηλής αξιολόγησης μέχρι και κλείσιμο του σχολείου, αυστηρή αξιολόγηση εκπαιδευτικών και εργασιακές αλλαγές, management, ανοιχτές εγγραφές, αύξηση αριθμού μαθητών ανά τμήμα, αναζήτηση χορηγών, vouchers και ελεύθερη επιλογή σχολείου.

Η εκπαίδευση από δημόσιο αγαθό μετατράπηκε σε επιχείρηση, με εφαρμογή της θεωρίας του ανθρώπινου κεφαλαίου, μεταφορά των αρχών οργάνωσης και διοίκησης των επιχειρήσεων και ποσοτικών κριτηρίων οικονομικής αποδοτικότητας, με έναν από τους απώτερους στόχους την εμπορευματοποίηση/ιδιωτικοποίηση.

Η φημισμένη αμερικάνικη μεταρρύθμιση No Child Left Behind -τι ευφημισμός!- είχε αποτέλεσμα Many Children Left Behind, την υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τη μεγιστοποίηση της κοινωνικής ανισότητας και αδικίας με αποτέλεσμα τις καθημερινές ειδήσεις βίας στα σχολεία. Στη Βρετανία τη δεκαετία του 1990 το 1/4 των μαθητών που εγκατέλειψαν το σχολείο ήταν παιδιά χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, υποβιβάστηκε η πολυπολιτισμική και αντιρατσιστική εκπαίδευση, ενισχύθηκαν οι κοινωνικές ανισότητες, κατέστησαν τα σχολεία πεδίο εφαρμογής συστήματος ελέγχου επιδόσεων και τους μαθητές ασθμαίνοντες δρομείς από εξέταση σε εξέταση. Πού χρόνος για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης! Ο στόχος επετεύχθη! Ο μελλοντικός πολίτης διαμορφώνεται με όρους καταναλωτισμού!

Σε ό,τι αφορά δε τους εκπαιδευτικούς, οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές και το «αποτελεσματικό σχολείο» μείωσαν τα περιθώρια αυτονομίας τους, επέφεραν εργασιακή ανασφάλεια, χειροτέρεψαν τις συνθήκες δουλειάς τους αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα και καθιστώντας τους πρώτους στο burnout ή αλλιώς στην επαγγελματική εξουθένωση.

Κάθε ομοιότητα με την τρέχουσα ελληνική πραγματικότητα ελέγχεται ως … αληθής.

Παρ’ όλα αυτά δεν ξεχνάμε ότι η εκπαίδευση είναι δημόσιο αγαθό, πεδίο εφαρμογής του κοινωνικού κράτους και της δημοκρατίας και όχι αντικείμενο εμπορικών συναλλαγών και ιδιωτικής επιχειρηματικότητας σε κάποιο πρόγραμμα οικονομικής ανάπτυξης. Υπερασπιζόμενη το δικαίωμα στην ποιοτική δημόσια εκπαίδευση για όλους, υπερασπιζόμαστε τη δημοκρατία.


Η επιστολή δημοσιεύτηκε στο φύλλο της «Εφ.Συν.» τη Δευτέρα 01/02/2021.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πανεπιστημιακή πραγματικότητα σε Ελλάδα και Ευρώπη διαψεύδει τις νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις
Από τα δεδομένα φαίνεται ότι έχουμε πολύ χαμηλά επίπεδα δημόσιας δαπάνης ως ποσοστό τους ΑΕΠ, δαπάνης ανά φοιτητή και τον χειρότερο δείκτη στην αναλογία φοιτητών προς ακαδημαϊκό προσωπικό.
Η πανεπιστημιακή πραγματικότητα σε Ελλάδα και Ευρώπη διαψεύδει τις νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Κόφτης» και στην Παιδεία
Η εισηγούμενη, αδικαιολόγητη και ακατανόητη κατανομή (4-2) των δύο ιστορικά τριετιών της μέσης εκπαίδευσης θα έχει επιθυμητή συνέπεια τη συγχώνευση από την αρχή όλων των σχολικών μονάδων, την αύξηση των...
«Κόφτης» και στην Παιδεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για ένα «άλλο» σχολείο
Ο Σιμωνίδης έγραψε: Πόλις άνδρα διδάσκει. Το σύνολο της ζωής μέσα σε μια συγκεκριμένη κοινωνία κάνει τον άνθρωπο αυτό που είναι, θα λέγαμε σε σύγχρονα συμφραζόμενα. Γι’ αυτό, οι προσπάθειες κατανόησης των...
Για ένα «άλλο» σχολείο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εξετάσεις και κοινωνική επιλογή
Χρειαζόμαστε μια στοχευμένη συζήτηση γύρω από ερωτήματα, και στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι ελάχιστα τα ζητήματα που δεν μπαίνουν διλημματικά. Ενα από αυτά είναι το ζήτημα των εξετάσεων για το...
Εξετάσεις και κοινωνική επιλογή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταρρύθμιση στην Παιδεία αλλά και αύξηση πόρων
Η δωρεάν δημόσια Παιδεία είναι μια μεγάλη κατάκτηση, που δεν παζαρεύεται. Και όμως, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης, μετέχοντας στον διάλογο για την Παιδεία με δύο άρθρα του στην...
Μεταρρύθμιση στην Παιδεία αλλά και αύξηση πόρων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυβέρνηση της «Αριστεράς» και εκπαιδευτική πολιτική
Οπως κάθε χρόνο οι δημοσιογράφοι, οι πολιτικοί, κυβερνητικοί ή και αντιπολιτευόμενοι, θυμούνται το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Ευκαιριακά, αποσπασματικά. Η νέα σχολική χρονιά για την πρωτοβάθμια και...
Κυβέρνηση της «Αριστεράς» και εκπαιδευτική πολιτική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας