• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.5°C / 35.1°C
    1 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    33°C 28.6°C / 35.4°C
    0 BF
    39%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 30.7°C
    2 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    1 BF
    28%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    0 BF
    66%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 28.5°C / 35.0°C
    3 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 27.9°C / 31.4°C
    2 BF
    12%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.6°C / 32.0°C
    0 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.8°C / 33.8°C
    2 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 27.9°C / 33.9°C
    1 BF
    62%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.6°C / 33.4°C
    3 BF
    25%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.6°C / 34.6°C
    3 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 31.9°C
    0 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.9°C / 35.5°C
    3 BF
    24%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 30.0°C / 35.5°C
    2 BF
    15%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.8°C / 32.8°C
    3 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.8°C / 35.3°C
    0 BF
    32%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.2°C / 31.0°C
    0 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.2°C / 35.7°C
    2 BF
    86%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 31.8°C
    2 BF
    22%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κορονο-κυβέρνηση και κορονο-πορείες

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Την περασμένη εβδομάδα, στις 24 Ιανουαρίου, υποτίθεται, ο κόσμος γιόρτασε τη Διεθνή Ημέρα Εκπαίδευσης. Η ημέρα πέρασε απαρατήρητη, μια και εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, μόλις, το 2018. Η σημασία της είναι να τονίσει τη συμβολή της εκπαίδευσης στην ειρήνη και την ανάπτυξη.

Το 2020 η πανδημία ανέτρεψε όλους τους σχεδιασμούς στέλνοντας βίαια εκτός εκπαίδευσης αρκετά εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο. Ομως, και για το 2021, η σημασία παραμένει: η εκπαίδευση αποτελεί το πιο ισχυρό εργαλείο για τη διακοπή του κύκλου της φτώχειας, τη μείωση των ανισοτήτων και την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης σε πλαίσιο ειρήνης. Αυτά σε παγκόσμιο επίπεδο.

Αυτή η γενική αρχή οδηγεί στο ειδικότερο μεγάλο θέμα: εκπαίδευση και πανδημία σήμερα. Η αναγέννηση της εκπαίδευσης θα μπορούσε να είναι απάντηση σε προκλήσεις της κοινωνίας και οικονομίας. Εάν, όμως, η πανδημία είχε αξιοποιηθεί ως ευκαιρία. Οχι ως ευκαιρία καταστολής, αλλά ως ευκαιρία απάντησης στις ολοένα αύξουσες περιδινήσεις και μεταβολές του σύγχρονου κόσμου που, κάθε άλλο, παρά γραμμικές και προβλέψιμες είναι.

Ομως, ποιος ακριβώς ήταν ο ελληνικός σχεδιασμός; Μάλλον δεν υπήρξε σχεδιασμός. Και οι δαπάνες για την παιδεία, στο πλαίσιο της Ε.Ε., βρίσκονται αρκετά κάτω του μέσου όρου. Αντίθετα, ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα υπήρξαν το εθνοκεντρικό γραμματοδιδασκαλείο, η θρησκόληπτη/μονοθεματική σκέψη, η κενόδοξη ρητορική, η αντιεπιστήμη και οι πολιτικές προϊδεάσεις ενός κόσμου από τον οποίο εξαφανίζονται οι συγκρούσεις και τα δημόσια αγαθά. Συνεπώς, προκλήθηκε τεχνητά η πόλωση ανάμεσα στο «ανομία των Πανεπιστημίων» και την επικέντρωση στον στόχο «Αστυνομία και τάξη στα Πανεπιστήμια».

Το μεν «ανομία των Πανεπιστημίων» είναι το αναγκαίο κυβερνητικό ψέμα για να υποβαθμιστεί περαιτέρω το δημόσιο αγαθό. Ο δε στόχος «Αστυνομία και τάξη στα Πανεπιστήμια» προσκρούει στα βασικά.

  • Πρώτον, είναι αλλότριος με τη δυναμική των καιρών που επιβάλλει ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις και πόρους – και στα Πανεπιστήμια. Το παράδοξο είναι ότι όλοι στις πανεπιστημιακές κοινότητες είναι έτοιμοι να συζητήσουν τα πάντα –σε έντιμο και γόνιμο διάλογο– εκτός από την κυβέρνηση.
  • Δεύτερον, αγνοεί επιδεικτικά την ανάγκη να σκεφτούμε διαφορετικά κάνοντας την καλύτερη δυνατή χρήση όλων των ιδεών και της συσσωρευμένης γνώσης.
  • Τρίτον, ανατρέπει κάθε δυνατότητα σχηματισμού οργανωτικών δομών διοίκησης –στην εκπαίδευση και το Πανεπιστήμιο– με «άλλη λογική».
  • Τέταρτον, η κυβέρνηση με δική της ευθύνη, αναλώνει πολιτικό και οικονομικό κεφάλαιο για την ικανοποίηση της ματαιοδοξίας μιας ελίτ που έμαθε στα εύκολα δίχως να σκέφτεται τις απώλειες και τις αντισταθμίσεις που χάνονται για το σύνολο της χώρας εξαιτίας αυτής της κυνικής ευκολίας.

Η αξίωση της «άλλης λογικής» δεν είναι και τόσο θεωρητική ή αόριστη. Είναι ταυτόχρονα αίτημα της ελληνικής μαθητικής και σπουδάζουσας νεολαίας και, άρα, προϋπόθεση για το μέλλον και την ανάπτυξη. Αγγίζει την παγκοσμιοποίηση, τη θέση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς αλλά και τις επαναστατικές αλλαγές που βιώνει ο κάθε τομέας της κοινωνικής ζωής, από τη οικογένεια έως την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση.

Εμπεριέχει τις ταχείες εξελίξεις στην επιστήμη και την τεχνολογία, που κάνουν τη ζωή πριν από είκοσι χρόνια να μοιάζει συγκριτικά πρωτόγονη. Ασχολείται με το είδος των αλλαγών που οφείλουμε να υπηρετήσουμε προκειμένου να απελευθερώσουμε τα πνεύματα δημιουργικότητας και καινοτομίας. Και αυτά είναι που πρέπει να τύχουν καλύτερης μεταχείρισης, εάν θέλουμε να αλλάξουμε. Δηλαδή, να ασχοληθούμε όχι με τα συμπτώματα, αλλά με τις αιτίες των προβλημάτων στην οικογένεια, το σχολείο, την επιχείρηση, την κοινότητα.

Για τον Ουγκό, «τίποτε δεν είναι ισχυρότερο από μια ιδέα, της οποίας έχει έρθει η ώρα». Ομως, ενώ έχει έρθει η ώρα για τα σημαντικά, η κυβέρνηση επιλέγει ιδεοληπτικά την ώρα της «αστυνομίας στα Πανεπιστήμια», με τον πιο αντιπαραγωγικό και αναποτελεσματικό τρόπο.

Ειδικά για το Πανεπιστήμιο, και με το σκεπτικό της κυβέρνησης, η αστυνομία είναι ένα ξένο σώμα. Ετσι, η φαντασία θα εξαντληθεί στο «κορονοκυβέρνηση και κορονοπορείες», ενώ το πράγμα είναι συνθετότερο. Η εκπαίδευση προσθέτει αξία. Δίχως να αποκλείει κανέναν, καλλιεργεί, ενθαρρύνει και επιβραβεύει δημιουργικές σχέσεις μεταξύ διαφορετικών μεθόδων διδασκαλίας.

Το Πανεπιστήμιο θέλει φοιτητές, άλλους να λιώνουν στην αγκαλιά του Ντεκάρτ και άλλους να κάθονται στους ώμους του Μακιαβέλι, του Μαρξ ή του Βέμπερ. Φύλαξη θέλει, με τους όρους που το ίδιο μπορεί να καθορίσει. Αλλά τον Χρυσοχοΐδη δεν τον αντέχει. Απλά γιατί θα κάνει τα πράγματα χειρότερα. Και το αντίτιμο της αποτυχίας θα είναι βαρύτερο από αυτό που αντέχει η πλάτη μας, ενώ τα οφέλη μιας καλύτερης μεταχείρισης των Πανεπιστημίων θα είναι περισσότερα από όσα μπορεί να χωρέσει η φαντασία μας.

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Αν δεν συμμορφωθείτε προς τας υποδείξεις θα…»
Οι πρυτάνεις που διαφωνούν με τη δημιουργία αστυνομικού σώματος στα πανεπιστήμια είναι κότες λειράτες, εθισμένοι στην απειλή κακοποίησης και είναι μέρος του προβλήματος επειδή ανέχονται τις βίαιες και ακραίες...
«Αν δεν συμμορφωθείτε προς τας υποδείξεις θα…»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως «άγιο δισκοπότηρο» της ελληνικής εκπαίδευσης
Στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας δεν υπάρχει καθόλου το ταξίδι, υπάρχει μόνο ο προορισμός. Από το προνήπιο ένα παιδί αντιμετωπίζεται ως ένας ακόμα υποψήφιος για την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια...
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως «άγιο δισκοπότηρο» της ελληνικής εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αποτύπωμα της Παιδείας στη μετα-πανδημική εποχή
Τις τελευταίες δεκαετίες σε όλο τον κόσμο γίνεται μια προσπάθεια από πολιτικούς να συνδέσουν την Παιδεία με τις λέξεις «επαρκής» και «επάρκεια». Πονηρές λέξεις. Η χρήση τους νομιμοποιεί ανταγωνισμούς,...
Το αποτύπωμα της Παιδείας στη μετα-πανδημική εποχή
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η εκπαίδευση... στα χαρακώματα!
Τρεις μήνες αργότερα, σήμερα, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει ανατρέψει όλο τον προγραμματισμό που με καμάρι διαφήμιζε στην αρχή του χειμώνα που μας πέρασε, καθώς, μαζί με το παραπάνω νομοσχέδιο που δεν...
Η εκπαίδευση... στα χαρακώματα!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παιδαγωγία ως ιδεολογία
Στην εποχή της πανδημίας, το ιδεολόγημα περί απαραίτητης παιδαγωγίας των ανεύθυνων και ανώριμων μαζών εκφράζεται πλέον ρητά.
Η παιδαγωγία ως ιδεολογία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ελλάδα 2021: Ολίγη από Δημόσια Υγεία και Παιδεία, περίσσια Αστυνομίας
Μόνο μέσα από την ισχυρή Δημόσια Υγεία και την ισχυρή Δημόσια Παιδεία μπορούμε να φτιάξουμε ένα καλύτερο μέλλον για εμάς και κυρίως τα παιδιά μας! Τρόποι υπάρχουν πολλοί, θέληση έχουν οι κυβερνώντες της χώρας;
Ελλάδα 2021: Ολίγη από Δημόσια Υγεία και Παιδεία, περίσσια Αστυνομίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας