Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η αστυνόμευση του Πανεπιστημίου
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αστυνόμευση του Πανεπιστημίου

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η κυβέρνηση σήμερα προωθεί προς τη Βουλή νομοσχέδιο που εισάγει ένα δρακόντειο σύστημα αστυνόμευσης στο πανεπιστήμιο. Δεν πρόκειται μόνο για την παρουσία της αστυνομίας στους χώρους του, αλλά για ένα πλέγμα ρυθμίσεων: είσοδος στο πανεπιστήμιο μόνο συγκεκριμένων κατηγοριών προσώπων, δυσανάλογα βαριά ποινή για είσοδο κάποιου που δεν ανήκει στις κατηγορίες, πειθαρχικά που εξαρτούν σοβαρές κυρώσεις από αόριστα διατυπωμένες περιγραφές παραβάσεων, υπεύθυνοι ασφαλείας με συμμετοχή (έστω άνευ ψήφου) στα συλλογικά όργανα και κάμερες διάσπαρτες.

Ξεκινάμε με ένα δεδομένο: προφανώς η ασφάλεια είναι αγαθό – συνθήκη και για την εκπαίδευση, ενώ στο πανεπιστήμιο έχουν υπάρξει κατά καιρούς κρούσματα βίας. «Τι κάνατε τόσο καιρό εσείς, οι πανεπιστημιακοί, για να αντιμετωπίσετε την ασυδοσία;»... ακούγεται σχεδόν σαράντα χρόνια τώρα η μομφή.

Ωστόσο υπάρχουν απαντήσεις: «Τόσο καιρό» στα πανεπιστημιακά έδρανα γίνεται εκπαίδευση που έχει συμβάλει ώστε να διαπρέπει ο Ελληνας πτυχιούχος όταν μετά το πτυχίο συνεχίζει έξω μια σταδιοδρομία σπουδών ή επαγγελματική. Και δεν εννοώ μόνο τους άριστους, αλλά και τον μέσο φοιτητή που ανταποκρίθηκε στις υποχρεώσεις του. Θα ήταν άραγε εφικτό αυτό το έργο αν θα κυριαρχούσαν αποδιοργάνωση και ασυδοσία; Η δίωξη των όποιων εγκλημάτων ανέκαθεν ήταν απεριόριστη, ενώ το άσυλο εισάγεται και καταργείται κατ’ επανάληψη, χωρίς να επηρεάζεται η καθημερινή ζωή, άρα το ζήτημα ήταν αλλού.

Εξάλλου, εκτός από τα φαινόμενα ανεκτικότητας που όντως υπήρξαν, καταγράφηκαν και πολύπλευρες αντιδράσεις μέσα στο πανεπιστήμιο και μάλιστα και από αυτούς που λοιδορούνται ως προοδευτικοί, αριστερίζοντες κ.λπ. Τέλος, ας μη λησμονούμε ότι τα επιτεύγματα των αμφιθεάτρων και των εργαστηρίων συνήθως αποσιωπώνται, ενώ υπερπροβάλλονται οι αναταραχές.

Το πρόβλημα βρίσκεται στην αξία: Η παιδεία θα υποτάσσεται πλέον στην ασφάλεια, αντί να την υπηρετεί. Δεν είναι μόνο η καθημερινότητα, η διαρκής καταγραφή προσωπικών δεδομένων, οι παρεμβάσεις από ένα σώμα που δεν έχει διδαχθεί τις ιδιαιτερότητες της εκπαίδευσης. Ο συμβολισμός ο ίδιος γίνεται καταθλιπτικός. Μοιάζουν να μη χρειάζονται μελέτη και διάλογος, να μας αρκεί ο ένας να δείχνει τον άλλον για τις ευθύνες και να επαφίεται στην αστυνόμευση για να διδάξει ή να μάθει γράμματα.

Διέξοδος υπήρχε και υπάρχει: Συμμετοχή και διαβούλευση (έστω και ηλεκτρονική) όλων των υπευθύνων όταν ανακύπτει θέμα (κατά την εμπειρία μου, οι γνώμες της αστυνομίας είναι προσεγμένες, το δείχνει άλλωστε και η πρόσφατη τοποθέτηση της ΠΟΑΣΥ). Επίσης, στάθμιση αναγκών εκπαίδευσης αφενός και επέμβασης αφετέρου μόνο σε περίπτωση των ελαφρότερων πλημμελημάτων, καθώς στα κακουργήματα και στα σοβαρά πλημμελήματα η αστυνομική παρέμβαση ανέκαθεν ήταν απεριόριστη. Εκεί είχε καταλήξει βασικά το πόρισμα επιτροπής που είχε συσταθεί όταν υπουργός ήταν ο Κ. Γαβρόγλου, αφού είχαν ερωτηθεί οι πρυτάνεις όλων των ελληνικών πανεπιστημίων. Ομως προσέκρουσε σε ωτασπίδες, σφραγισμένες καλά από αντιπολιτευτικές και μιντιακές προκαταλήψεις.

* ομ. καθηγητής ΑΠΘ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο νέος –κρανίου– τόπος του Πανεπιστήμιου
Η κατασπατάληση χρημάτων για την πρόσληψη των αχρείαστων ειδικών φρουρών προκαλεί και όλους εκείνους όπου έχουν πληγεί από αυτήν την επιβεβλημένη εν πολλοίς κρίση.
Ο νέος –κρανίου– τόπος του Πανεπιστήμιου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια κρίσιμη στιγμή για το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο
Το σχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας κινείται σε μια λογική ακραίου αυταρχισμού και επιβολής πρωτοφανών αστυνομικών μέτρων για οποιαδήποτε δημοκρατική χώρα
Μια κρίσιμη στιγμή για το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τρόμος και τάξη μέσα στις σχολές
Το ειδικό σώμα θα εδρεύει στα Πανεπιστήμια, θα υπάγεται όμως και θα λογοδοτεί στην ΕΛ.ΑΣ., θίγοντας κατάφωρα το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων.
Τρόμος και τάξη μέσα στις σχολές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για το δημόσιο Πανεπιστήμιο
Αν έχει ανάγκη κάτι το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι η ενίσχυση του ρόλου του και όχι η απαξίωσή του.
Για το δημόσιο Πανεπιστήμιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας