Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.0°C / 13.3°C
    1 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.9°C / 11.1°C
    1 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 6.7°C / 12.0°C
    2 BF
    87%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 3.9°C / 5.0°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    2 BF
    84%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.3°C / 9.4°C
    0 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    2 BF
    65%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 0.6°C / 12.0°C
    1 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 12.0°C
    2 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    2 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.2°C
    1 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    2 BF
    63%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    1 BF
    93%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 8.9°C / 12.2°C
    1 BF
    66%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.4°C
    3 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 5.0°C / 9.4°C
    1 BF
    87%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.0°C / 10.0°C
    2 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.4°C
    1 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    2 BF
    65%
Πανεπιστήμιο για έναν κόσμο που δεν υπάρχει
EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πανεπιστήμιο για έναν κόσμο που δεν υπάρχει

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το να πιστεύει η κυβέρνηση ότι αυτή μόνον και κανείς άλλος κατέχει το θαυματουργό ραβδί και ότι αυτή μόνο γνωρίζει τον θεραπευτικό τρόπο εξολόθρευσης όλων των δεινών που μαστίζουν την ελληνική κοινωνία, είναι θεμιτό. Αυτό που δεν είναι αυτονόητο είναι ότι ισχύει πράγματι αυτή η ιδέα σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο. Αντίθετα, ορισμένα πράγματα που ισχύουν είναι τα παρακάτω.

Ισχύει ότι οι χώρες που επιτρέπουν διαγενεακές κινητικότητες, τα καταφέρνουν καλύτερα από αυτές που εγείρουν μια σειρά θεσμικών ή κοινωνικών φραγμών ώστε, τέλος, οι νεότερες γενεές να βρίσκονται περίπου στο ίδιο κοινωνικό πλαίσιο και να έχουν τον ίδιο τρόπο ζωής μ’ αυτόν που είχαν οι προηγούμενες. Οι κοινωνικές κινητικότητες, μεταξύ άλλων, ενισχύονται μέσω των θεσμών της ανώτατης εκπαίδευσης.

Ισχύει επίσης ότι η αύξηση των δαπανών για την παιδεία όλων των βαθμίδων, και ειδικότερα για τα Πανεπιστήμια, είναι προϋπόθεση της γενικότερης οικονομικής ανάπτυξης και της συλλογικής ευημερίας. Εμπειρικά, για την Ελλάδα τουλάχιστον, ισχύει επίσης ότι οι προηγούμενες γενεές, οι εθνευεργετικές και οι πολιτικές τάξεις από τη σύσταση του κράτους, από τον Κολοκοτρώνη ή τον Καποδίστρια έως τον Ελευθέριο Βενιζέλο και έως τους πολιτικούς των δικών μας ημερών, αναγνώρισαν τον ρόλο των Πανεπιστημίων, πρώτον, σε επίπεδο εθνικής ανάταξης και υπερηφάνειας, κοινωνικής ανόδου και αναγκαιότητας, δεύτερον, σε ό,τι αφορά τις διεθνείς μας σχέσεις και την κατάταξη της χώρας στους διεθνείς οργανισμούς στον 20ό αιώνα, τρίτον, σε επίπεδο περιφερειακής ανάπτυξης και, τέταρτον, σε ατομικό επίπεδο.

Σε όλη αυτή την πορεία, που αρκετοί μελετητές της κοινωνίας μας την ονόμασαν μορφωσιογενή και πανεπιστημιοκεντρική, οι εκάστοτε νεολαίες –τρόφιμοι των Πανεπιστημίων μας– μέχρι την είσοδό τους στους κοινωνικοεπαγγελματικούς στίβους, και κυρίως σε αυτούς, αποτέλεσαν την κοινωνική ύλη στήριξης των προοδευτικών κοινωνικών θεσμών στην Ελλάδα: της κίνησης και του μετασχηματισμού της ελληνικής κοινωνίας, του ορθολογισμού και της επιστήμης, της ανάπτυξης και της πρωτοπορίας, του πολιτισμού και της κοινωνικής αναγκαιότητάς του. Τελευταίο, και όχι λιγότερο σημαντικό, υπήρξαν οι φυσικοί φύλακες και υπερασπιστές της δημοκρατίας και των θεσμών της σε όλες τις φάσεις των κοινωνικοπολιτικών περιπετειών της χώρας.

Αυτή η κοινωνική ύλη που έβγαινε και που βγαίνει από το Πανεπιστήμιο και εισερχόταν και εισέρχεται στην κοινωνία –και άρα στην πολιτική– είχε και έχει ένα μόνιμο κουσούρι που ποτέ δεν άρεσε. Και, περισσότερο, δεν αρέσει σήμερα στις κληρονομικές πολιτικές κυβερνώσες ελίτ και τις ομάδες που τις στηρίζουν. Το «πρόβλημα νεολαία» δεν είναι κάτι καινούργιο. Ηταν και είναι η κοινωνική δύναμη που μπορούσε και μπορεί να σκέφτεται κριτικά και να απειλεί τις ανίκανες ελίτ – με βάση τα πιο μετριοπαθή συμπεράσματα όλων των κοινωνικών θεωριών για την κυκλοφορία των ελίτ και την εναλλαγή στην εξουσία.

Κανείς δεν είπε ότι τα πράγματα στα Πανεπιστήμια λειτουργούν καλά. Κανείς δεν υποστήριξε ότι η εικόνα είναι η ιδανική∙ ότι δεν χρειάζεται να γίνουν βαθιές μεταρρυθμίσεις. Αλλά και κανείς κοινωνικά φιλελεύθερος δεν σκέφτηκε ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφορετικός θεός για τα παιδιά των φτωχών συνοικιών σε σχέση με τα παιδιά των πλούσιων.

Η κυβέρνηση όμως το σκέφτηκε, επειδή είναι πιο εύκολο για τα πλουσιόπαιδα να πάρουν πτυχία και διαπιστευτήρια σπουδών από κολέγια, ιδιωτικές σχολές και «παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων». Εν μέσω πανδημίας, σκέφτηκε ότι είναι καλό να εξομοιώσει τα πτυχία των ιδιωτικών κολεγίων με τα πανεπιστημιακά, ώστε η κληρονομικότητα να νομιμοποιηθεί ως θεσμική ιδιότητα, όπως ακριβώς και ο πλούτος ή η κατοχή ιδιοκτησίας.

Και εφόσον υπάρχει ένα μόνιμο πρόβλημα αμφισβήτησης της εξουσίας που συνδέεται με την κριτική γνώση και τις επιστήμες τις οποίες θεραπεύουν τα Πανεπιστήμια, η κυβέρνηση οραματίστηκε ένα επίπεδο εθνικοσυντηρητικό και τακτοποιημένο Πανεπιστήμιο για έναν κόσμο που δεν υπάρχει. Για έναν κόσμο υποταγμένων. Βέβαια, η σύλληψη αυτή λησμονά ότι απ’ όσα αξίζει να γνωρίζουμε το μεγαλύτερο μέρος τους δεν μπορεί να διδαχτεί. Ομως, υπονομεύοντας την αυτονομία και το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, τα κακοποιεί ακόμα περισσότερο συνδέοντάς τα με «σκοτεινές δυνάμεις» τρομοκρατών, καταστροφέων και πλιατσικολόγων που εμποδίζουν την εύρυθμη λειτουργία τους.

Η κυβέρνηση, λοιπόν, σκέφτηκε ότι η πανεπιστημιακή ζωή έχει ανάγκη αστυνόμευσης, ότι οι κοινότητες και τα όργανα των Σχολών είναι ανίκανοι άνθρωποι και ότι στις συνεδριάσεις των οργάνων καλό θα είναι να υπάρχει και ο επικεφαλής των ειδικών χωροφυλάκων για να προχωρήσει σε βάθος ο μεταρρυθμιστικός κυβερνητικός κάματος για τα ΑΕΙ. Ετσι γινόμαστε η μόνη χώρα στον αναπτυγμένο κόσμο που ο υπουργός Δημόσιας Ασφάλειας θα είναι συνυπεύθυνος με τον υπουργό Παιδείας για τη λειτουργία ενός Πανεπιστημίου.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ελαττωματική δημοκρατία
Στα προπαγανδιστικά εργαλεία της κυβέρνησης κυριάρχησε το επιχείρημα ότι -μαζί με την αστυνομία- «επιτέλους μπαίνει η δημοκρατία στα Πανεπιστήμια». Ξέχασε να συμπληρώσει ότι «μπαίνει η ελαττωματική δημοκρατία».
Η ελαττωματική δημοκρατία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ψωμί-Παιδεία-Αστυνομοκρατία
Η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει ότι η εγκατάσταση ενός αστυνομικού σώματος στον πανεπιστημιακό χώρο θα πετύχει την εξάλειψη της παραβατικότητας. Αυτή τη φορά όμως, η συνταγή είναι κάπως διαφορετική και ίσως...
Ψωμί-Παιδεία-Αστυνομοκρατία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για ένα ανοιχτό, δημόσιο και δημοκρατικό Πανεπιστήμιο δεν χρειάζεται καμία αστυνομική υπηρεσία
Η κυβέρνηση επιλέγει να προχωρήσει σε ρύθμιση για τη δημιουργία Πανεπιστημιακής Αστυνομίας σε μια ευαίσθητη περίοδο και για ένα τόσο σοβαρό θέμα για την ακαδημαϊκή κοινότητα, αλλά και για την κοινωνία συνολικά.
Για ένα ανοιχτό, δημόσιο και δημοκρατικό Πανεπιστήμιο δεν χρειάζεται καμία αστυνομική υπηρεσία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυβέρνηση μεθοδεύει την μετατροπή των ΑΕΙ σε φυλακή ανθρώπων και ιδεών
Η κυβέρνηση των «αρίστων», σαν έτοιμη από καιρό, άδραξε την αφορμή, ώστε να προβεί σε ακόμα πιο ραγδαία προώθηση του αστυνομοκρατούμενου Πανεπιστημίου-επιχείρησης, σε απροκάλυπτο εκφασισμό του θεσμικού...
Η κυβέρνηση μεθοδεύει την μετατροπή των ΑΕΙ σε φυλακή ανθρώπων και ιδεών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανεπιστημιακό άσυλο και ελεύθερη διακίνηση ιδεών στα ΑΕΙ
Η μέχρι σήμερα νομοθεσία για το πανεπιστημιακό άσυλο κάθε άλλο παρά εμποδίζει τη δίωξη της όποιας εγκληματικότητας στους χώρους των πανεπιστημίων. Οποιος ισχυρίζεται το αντίθετο, ψεύδεται ή αγνοεί το νόμο.
Πανεπιστημιακό άσυλο και ελεύθερη διακίνηση ιδεών στα ΑΕΙ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παιδεία και άσυλο
Η νέα κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα καταργήσει το πανεπιστημιακό άσυλο για να καταπολεμήσει τη βία και ανομία στα Πανεπιστήμια. Η παραπάνω δήλωση είναι προβληματική για συγκεκριμένους λόγους.
Παιδεία και άσυλο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας