• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 23.9°C
    1 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 24.4°C
    1 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 16.0°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.3°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 22.8°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 23.0°C
    1 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.9°C
    1 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    77%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 21.7°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.8°C / 22.2°C
    1 BF
    65%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 22.0°C
    3 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 23.0°C
    1 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.0°C / 20.6°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.3°C
    0 BF
    75%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    55%
Μηδενική ή μερική ανοχή;
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μηδενική ή μερική ανοχή;

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η ορθόδοξη χριστιανική ελληνική Εκκλησία αποτελεί διαχρονικά κομμάτι της πρωτοπορίας του ευρύτερου συντηρητικού μπλοκ και σταθερό μηχανισμό παραγωγής ιδεολογίας, δομημένης στον ανορθολογισμό και τον σκοταδισμό. Παρά τις διακυμάνσεις της επιρροής της μέσα στο μεταπολιτευτικό κοινωνικό γίγνεσθαι, αυτή παραμένει δυναμική.

Η Εκκλησία διεκδικεί να έχει -και το καταφέρνει- λόγο στο κεντρικό πολιτικό γίγνεσθαι, παρεμβαίνει σε κοινωνικά ζητήματα εις βάρος προοδευτικών δικαιωμάτων που διεκδικούνται ή έχουν ήδη κατοχυρωθεί (συμφωνητικά γάμων, εκτρώσεις), θεωρεί εαυτόν αυθεντικό εκφραστή του έθνους σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, έχει αποτυπωμένο το στίγμα της στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έχει άποψη ακόμα και επί καλλιτεχνικών δρώμενων που τυγχάνουν της δυσαρέσκειάς της, ενώ το προσωπικό της αμείβεται από το ελληνικό Δημόσιο.

Είναι μετρημένες οι φορές που η κοσμική εξουσία τόλμησε να αντιπαρατεθεί με την Εκκλησία (για ζητήματα που υπό φυσιολογικούς όρους δεν έπρεπε καν να τίθενται σε διαπραγμάτευση, όπως η αναγραφή θρησκεύματος στις ταυτότητες). Ακόμα και πιο ριζοσπαστικές πτέρυγες του προοδευτικού μπλοκ διστάζουν να υιοθετήσουν μια ανοιχτή αντικληρική στάση ζυγίζοντας το όποιο πολιτικό κόστος. Το γεγονός αυτό καθιστά την Εκκλησία έναν δυναμικό ρυθμιστικό παράγοντα στην κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα της Ελλάδας.

Οσοι έχουν υποτιμήσει αυτή τη δυναμική επειδή έχουν γίνει κάποια βήματα προόδου και επειδή η Εκκλησία δεν έχει τον ρόλο που είχε κάποτε στα πράγματα, αυταπατώνται. Η Ορθοδοξία στη χώρα μας συνεχίζει να αποτελεί ισχυρό παράκεντρο εξουσίας με τεράστια κίνηση κεφαλαίων σε real estate και πολλές offshore στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα παραμένει ισχυρός ιδεολογικός στυλοβάτης του συντηρητισμού.

Το γεγονός αυτό φαίνεται πιο καθαρά από ποτέ στη στάση της Εκκλησίας στην τρέχουσα πανδημία που γονατίζει τη χώρα, με τα νούμερα των νεκρών να φτάνουν τους 100 τη μέρα για τουλάχιστον δύο μήνες. Από την πρώτη στιγμή η θέση της στον δημόσιο διάλογο ήταν τοξική. Από το ότι η Θεία Κοινωνία δεν κολλάει, την άρνηση της μάσκας, το αντάρτικο κατά τόπους ενοριών και μητροπόλεων ενάντια στο μέτρο των κλειστών εκκλησιών, μέχρι την πίεση να είναι ανοιχτές οι εκκλησίες τις μέρες των χριστουγεννιάτικων εορτών. Μια πίεση που έφερε αποτελέσματα, όχι σε μια οποιαδήποτε συγκυρία, αλλά σε αυτήν ακριβώς που έχει επιλέξει η κυβέρνηση να αλλάξει συνολικά τους όρους του κοινωνικού συμβολαίου της Μεταπολίτευσης εις βάρος του προοδευτικού κομματιού της κοινωνίας.

Μόλις πριν από έναν μήνα είδαμε ένα όργιο καταστολής άνευ προηγουμένου, με απαγορεύσεις συναθροίσεων άνω των τεσσάρων ατόμων σε όλη την επικράτεια, με εκατοντάδες προσαγωγές και συλλήψεις, με διάλυση συγκεντρώσεων με ξύλο, χημικά και αύρες, με δεκάδες τραυματίες διαδηλωτές που τηρούσαν τα υγειονομικά μέτρα και χιλιάδες συνωστισμένους αστυνομικούς που δεν τηρούσαν τίποτα. Είκοσι μέρες μετά, αφήνουν ανοιχτούς τους ναούς με όριο προσέλευσης τα πενήντα άτομα.

Μειώθηκε άραγε ο κίνδυνος της διασποράς του ιού ώστε να μπορεί ο κόσμος να εισέρχεται ανά πενηντάδες σε κλειστούς χώρους; Σταμάτησε να είναι ύψιστο αγαθό το δικαίωμα της επιβίωσης και αντικαταστάθηκε από το δικαίωμα στην προσευχή; Προφανώς όχι, απλώς η ενδοτικότητα της κυβέρνησης μπροστά στην Ιερά Σύνοδο φαίνεται πως είναι αντιστρόφως ανάλογη της αποφασιστικότητάς της να συγκρουστεί με τις «παθογένειες της αντιπολίτευσης».

Η ελεύθερη συγκέντρωση πιστών σε κλειστούς χώρους ανά πενήντα άτομα προσβάλλει, πρώτα από όλα, την ίδια τη λογική αλλά κι έναν ολόκληρο πληθυσμό που έχει ζοριστεί οικονομικά και ψυχολογικά με το δεύτερο lockdown, έχει ακούσει επανειλημμένως να τον κατηγορούν ως ανεύθυνο και δεν συμμερίζεται απαραίτητα τις ανησυχίες όλων αυτών που ανυπομονούν να γλείψουν ένα μαγειρικό σκεύος τα Χριστούγεννα.

Υπάρχει όμως και συνέχεια. Η Ιερά Σύνοδος κατόπιν εκτάκτου συνεδριάσεώς της αποφάσισε τη μη συναίνεση στα νέα κυβερνητικά μέτρα πετώντας το γάντι στην κυβέρνηση, η οποία μέσω διαρροών εξέφραζε τη δυσαρέσκειά της και τη θέση ότι δεν μπορεί ο νόμος να μην εφαρμόζεται παντού το ίδιο. Στη συνέχεια ο αρχιεπίσκοπος εκβίασε ευθέως τον πρωθυπουργό απειλώντας να μην παραστεί στην ορκωμοσία του νέου κυβερνητικού σχήματος, η Εκκλησία απαιτούσε από την αστυνομία να μην παρενοχλήσει τους πιστούς έξω από τους ναούς και να προαναγγέλλει ότι θα πληρώσει όλα τα πρόστιμα που θα επιβληθούν. Τελικά επιτράπηκε να λειτουργήσουν οι εκκλησίες τελώντας τον αγιασμό και τη Θεία Κοινωνία εντός ή εκτός των ναών, με πλήθος κόσμου να συρρέει σε αυτούς και με την αστυνομία σε ρόλο τροχονόμου.

Αυτή η κυβερνητική ενδοτικότητα δεν είναι μόνο επικίνδυνη αλλά και ενδεικτική των συσχετισμών που θέλει να επιβάλει η δεξιά πολυκατοικία στη «νέα περίφημη εποχή» που θα φέρει το «διακηρυγμένο τέλος της Μεταπολίτευσης». Μια εποχή που γεννά, από ό,τι φαίνεται, ένα δίπολο που από τη μία έχει την υγιή κοινωνία του εκκλησιάσματος και από την άλλη τις «κατσαρίδες και τα τρωκτικά» που κατεβαίνουν στους δρόμους και τις διαδηλώσεις που «κουβαλούν αρρώστια».

* πρώην πολιτικός κρατούμενος για 8,5 χρόνια για την υπόθεση της Συνωμοσίας των Πυρήνων της Φωτιάς, για τη συμμετοχή του στην οποία ανέλαβε την ευθύνη

ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυβέρνηση και εκκλησία, οι κύριες εστίες μόλυνσης
Με τους ανερμάτιστους χειρισμούς της κυβέρνησης Δεξιάς-Ακροδεξιάς του Μητσοτάκη για την πανδημία αποδείχθηκε ποιος είναι ο πραγματικός κυρίαρχος και συγκυβερνήτης στο ελληνοχριστιανικό κράτος.
Κυβέρνηση και εκκλησία, οι κύριες εστίες μόλυνσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πανδημία του πατερναλισμού
Η ιδέα της ελευθερίας υποτάσσεται σε «συλλογικά» συμφέροντα πέρα από τα ανθρώπινα δικαιώματα ή την κοινή λογική.
Η πανδημία του πατερναλισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απεργός πείνας
Ενώ ο απεργός πείνας Δημήτρης Κουφοντίνας βρίσκεται σε πολύ κρίσιμη κατάσταση η Εκκλησία της Ελλάδος για ένα ζήτημα όπως αυτό δεν έχει λάβει ακόμη θέση.
Απεργός πείνας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κίνδυνος θάνατος: η εκκλησία της ανυπακοής και η κυβέρνηση της ανοχής
Ο Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως και εκπρόσωπος της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, Αθηναγόρας ήταν αποκαλυπτικός σήμερα.
Κίνδυνος θάνατος: η εκκλησία της ανυπακοής και η κυβέρνηση της ανοχής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ετών 25
Η πολιτεία φαίνεται να ακολουθεί δύο μέτρα και δύο σταθμά σχετικά με τη διαχείριση της πανδημίας.
Ετών 25
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παρένθεση ή στροφή;
Θα επιβάλει το δυσθεώρητο οικονομικό κόστος της πανδημίας -με άγνωστη μεταβλητή ένα δεύτερο κύμα το φθινόπωρο- τη στροφή των ΗΠΑ αλλά και της Ε.Ε. προς έναν κρατικό παρεμβατισμό στην οικονομία;
Παρένθεση ή στροφή;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας