• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    33°C 29.8°C / 34.5°C
    0 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    31°C 26.8°C / 32.7°C
    2 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.0°C / 29.8°C
    1 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.1°C
    1 BF
    58%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.9°C / 32.0°C
    2 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.4°C / 28.4°C
    2 BF
    19%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 28.6°C
    1 BF
    32%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 30.5°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 28.9°C / 32.9°C
    2 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 26.1°C / 31.8°C
    2 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    1 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 33.9°C
    4 BF
    33%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 28.5°C
    2 BF
    42%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 26.7°C / 32.2°C
    1 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 28.8°C / 33.8°C
    3 BF
    40%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.3°C / 34.8°C
    0 BF
    25%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.5°C / 31.0°C
    0 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.1°C / 32.8°C
    2 BF
    92%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    3 BF
    22%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι κοινό έχουν μια μάσκα, η Θεία Κοινωνία, το εμβόλιο και ένα πάρτι;

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Τέσσερις παράλληλες ιστορίες με ένα κοινό γνώρισμα και μια κοινή λύση, εξ ου και παράλληλες:

Ιστορία πρώτη: Η μάσκα

Γιατί επιβάλλεται να φοράμε μάσκα για τον κορονοϊό; Για να προστατεύουμε τους άλλους από τα σταγονίδια που εκπέμπουμε, έτσι λένε οι επιστήμονες. Κι όμως, οι περισσότεροι άνθρωποι φοράνε μάσκα (ή μάσκες μαζί με προσωπίδες και ασπίδες) για να προφυλάσσονται οι ίδιοι από τους άλλους, όπως κάνουν και με άλλα μέτρα προστασίας έναντι εξωτερικών απειλών. Για τους ΙΔΙΟΥΣ το κάνουν, όχι για τους ΑΛΛΟΥΣ… Ετσι νομίζουν. Οσοι, δε, δεν φοράνε μάσκα δεν βλάπτουν τους ΙΔΙΟΥΣ αλλά τους ΑΛΛΟΥΣ.

Ιστορία δεύτερη: Η Θεία Κοινωνία

Γιατί έχει δημιουργηθεί θέμα σχετικά με τη Θεία Κοινωνία; Το πραγματικό ερώτημα μάλλον αφορά στον κίνδυνο ο μεταλαμβάνων να είναι φορέας του κορονοϊού και να τον μεταδώσει τόσο στους άλλους μεταλαμβάνοντες όσο και στον ίδιο τον ιερέα, όχι με την κατάποση, αλλά με τη μικρή απόσταση και την επαφή. Οι μεταλαμβάνοντες πιστεύουν ότι δεν θα πάθουν οι ΙΔΙΟΙ κάτι, αλλά δεν φαίνεται να νοιάζονται για το τι μπορεί να προκαλέσουν στους ΑΛΛΟΥΣ.

Ιστορία τρίτη: Το εμβόλιο

Γιατί καλούμαστε να κάνουμε το (όποιο ασφαλές) εμβόλιο για τον κορονοϊό; Για να προφυλαχθούμε και συγχρόνως να προφυλάξουμε τους άλλους, εφόσον θα είναι δύσκολο να είμαστε φορείς αν είμαστε εμβολιασμένοι, κι έτσι να κτισθεί συλλογική ανοσία. Το κάνουμε για μας αλλά κυρίως για τους άλλους, για το κοινωνικό σύνολο. Κάποιοι αρνούνται (οι λόγοι δεν μας αφορούν), δεν θέλουν οι ΙΔΙΟΙ να κάνουν το εμβόλιο, αδιαφορώντας για το ότι πιθανώς θα μολύνουν τους ΑΛΛΟΥΣ και θα επιβραδύνουν την επίτευξη της συλλογικής ανοσίας.

Ιστορία τέταρτη: Το πάρτι

Μπορεί οι περισσότεροι να τηρούν τα μέτρα για τον κορονοϊό, αλλά κάποιοι δεν αντέχουν χωρίς να κάνουν κάποιο πάρτι (γενέθλια, γάμοι, αρραβώνες, οτιδήποτε) και μάλιστα χωρίς να τηρούν μέτρα προστασίας. Τη συνέχεια την ξέρουμε… Οι εκατόμβες των νεκρών, οι εκατοντάδες των διασωληνωμένων, οι χιλιάδες των κρουσμάτων, οι εξουθενωμένοι υγειονομικοί και ο τρόμος των γεμάτων ΜΕΘ δεν τους πτοούν. Δεν υπάρχουν ΑΛΛΟΙ, υπάρχουν μόνο οι ΙΔΙΟΙ που έχουν ανάγκη να ξεδώσουν χωρίς να νοιάζονται μήπως τυχόν διαδώσουν τον κορονοϊό.

Τι κοινό έχουν αυτές οι τέσσερις παράλληλες ιστορίες;

Σε όλες οι άνθρωποι νοιάζονται για τους ΙΔΙΟΥΣ και αδιαφορούν για τους ΑΛΛΟΥΣ. Ολες αποκαλύπτουν την ίδια στάση αυτών των ανθρώπων απέναντι στη δημόσια υγεία, που αναπόφευκτα, σε συνθήκες πανδημίας, βλάπτοντας την, μοιραία βλάπτεται και η προσωπική τους υγεία.

Αλλά η δημόσια υγεία είναι ένα «κοινό», κι ας επικράτησε το «δημόσια». Συλλογική είναι, γιατί έχει όλα τα χαρακτηριστικά των συλλογικών, των «κοινών αγαθών» που τόσο συστηματικά ανάδειξε η μεγάλη κυρία των «κοινών», η νομπελίστα Elinor Ostrom: (α) αδιαιρετότητα, δεν διαιρείται σε κομμάτια για να πουληθεί στην αγορά, αν προσφερθεί σε ένα προσφέρεται σε όλους, (β) αφαιρεσιμότητα, η «κατανάλωσή» της από ένα μειώνει τη διαθέσιμη ποσότητα για τους άλλους (βλ. νοσοκομεία και ΜΕΘ) και (γ) είναι πεπερασμένη σε χώρο και σε χρόνο (υπάρχουν συγκεκριμένες «ποσότητες» φαρμάκων, εμβολίων, νοσοκομείων, υγειονομικών… αντοχών… σε μια περιοχή την ημέρα, την εβδομάδα, τον μήνα).

Και η συλλογική υγεία είναι το πολυτιμότερο «κοινό» γιατί χωρίς αυτή δεν απολαμβάνονται τα ίδια, τα ατομικά αγαθά. Τι (άλλο) κοινό έχουν αυτές οι τέσσερις παράλληλες ιστορίες; Σε όλες η «λύση» στο πρόβλημα, η (προσωρινή;) αποκατάσταση της συλλογικής υγείας απαιτεί… αυθυπέρβαση, προτεραιότητα στον ΑΛΛΟ, πειθαρχία των ΙΔΙΩΝ «αναγκών» για να ικανοποιηθούν οι συλλογικές, οι «κοινές» ανάγκες.

Τα «κοινά» ανήκουν σε όλους ΚΑΙ στον καθένα ΣΥΓΧΡΟΝΩΣ και, συνεπώς, η ευθύνη για την προστασία τους ανήκει στον καθένα ΚΑΙ σε όλους ΣΥΓΧΡΟΝΩΣ. Γι’ αυτό η συλλογική υγεία απαιτεί συλλογική δράση, δηλαδή προσωπική, όχι ατομική, δράση. Απαιτεί μια κοινωνία πολιτικών όντων, που εξ ορισμού διαμορφώνονται μέσα από τις σχέσεις τους με τους άλλους, που μεριμνούν για τον άλλο, για τα «κοινά» (Αριστοτέλης, «Τα Πολιτικά»).

Κι αυτοί οι άλλοι δεν είναι άτομα, γιατί «άτομο» σημαίνει κάτι που δεν τέμνεται περαιτέρω (ά-τομο), μια μοναχική μονάδα. Αυτοί οι άλλοι είναι πρόσωπα, γιατί το «πρόσωπο», που ετυμολογικά συντίθεται από την πρόθεση «προς» και τη λέξη «ωψ» (οφθαλμός, όψη), σημαίνει «έχω στραμμένη την όψη προς κάποιον ή προς κάτι», προσδιορίζει μια άμεση αναφορά, μια σχέση.

Η συλλογική υγεία απαιτεί συλλογική δράση μέσα σε μια κοινωνία προσώπων.

* καθηγήτρια, Τμήμα Γεωγραφίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυβερνητική ηγεσία, Εκκλησία και η μη τήρηση μέτρων προστασίας: ένα διπλό πρόβλημα
Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της τελετής ορκωμοσίας της νέας κυβέρνησης στις αρχές του μήνα αποτέλεσε η χρήση μάσκας από τα μέλη της κυβέρνησης και η μη χρήση της από τους ιερείς.
Κυβερνητική ηγεσία, Εκκλησία και η μη τήρηση μέτρων προστασίας: ένα διπλό πρόβλημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από το τείχος ανοσίας...στο τείχος ανοησίας!
Τα εμβόλια είναι ένα όπλο στη φαρέτρα μας. Εάν όμως πίσω από αυτά κρυφτεί πάλι η ανικανότητα της Κυβέρνησης να μετριάσει τα αρνητικά αποτελέσματα έναντι του τέταρτου κύματος, είναι κάτι που η ελληνική κοινωνία...
Από το τείχος ανοσίας...στο τείχος ανοησίας!
ΑΠΟΨΕΙΣ
... Η αποτυχία μας ως πολιτείας
Ευθύνη δεν έχει ποτέ η κυβέρνηση αλλά ο πολίτης, ο οποίος θα επιβραβευθεί ή θα τιμωρηθεί ή θα εκβιαστεί ή θα χρηματοδοτηθεί, για να οδηγηθούμε διά της «βίας» και όχι διά της πειθούς στην επιταγή των Αρχών.
... Η αποτυχία μας ως πολιτείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο υποχρεωτικός εμβολιασμός δείγμα ανικανότητας και αυταρχισμού
Σημαντικό το εμβόλιο και πρέπει, πάντα με πειθώ και ατομική απόφαση, να γίνεται. Αλλά από μόνο του, όπως και τo lockdown, δεν θα λύσει τίποτα.  Υπό τις παρούσες οικονομικές και κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, ο...
Ο υποχρεωτικός εμβολιασμός δείγμα ανικανότητας και αυταρχισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μετάλλαξη «Δ» και διακρίσεις εμβολιασμένων-ανεμβολίαστων
Πρέπει να αναφέρω πως ως εντατικολόγος έχω αντιμετωπίσει, διασωληνώσει και τραχειοστομήσει αρκετούς ασθενείς με COVID-19. Ο συγκεκριμένος ιός είναι υπαρκτός και μπορεί να προκαλέσει βαριά νόσο σε ευάλωτους...
Μετάλλαξη «Δ» και διακρίσεις εμβολιασμένων-ανεμβολίαστων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι υπεύθυνοι - ανεύθυνοι της πανδημίας
Γίνονται γνωστά όμως όλα τα δεδομένα στους εμβολιαζόμενους ή μόνο ορισμένα, προκειμένου να εξυπηρετηθούν άλλοι σκοποί, όπως της κάλυψης ευθυνών για ανεπαρκή μέτρα προστασίας από κυβερνήσεις;
Οι υπεύθυνοι - ανεύθυνοι της πανδημίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας