• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 28.0°C
    1 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 23.9°C / 28.7°C
    2 BF
    53%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 25.9°C
    1 BF
    38%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.9°C / 27.0°C
    0 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 23.4°C
    1 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    42%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.9°C / 24.9°C
    1 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 22.9°C / 27.9°C
    1 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.2°C / 25.8°C
    0 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 29.4°C
    3 BF
    38%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 24.5°C / 29.4°C
    0 BF
    43%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    1 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.0°C / 28.2°C
    2 BF
    43%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.3°C / 22.3°C
    1 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.6°C / 27.7°C
    1 BF
    90%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    57%
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προς μια ταξική εκπαίδευση και κοινωνικούς αποκλεισμούς

  • A-
  • A+

Η πολιτική ακηδία που ο κορονοϊός έχει επιβάλει τόσο στα κοινοβουλευτικά και συνδικαλιστικά πράγματα όσο κυρίως στις αντιδράσεις της κοινωνίας απέναντι σε κυβερνητικές μεθοδεύσεις οδηγεί σε επικίνδυνες ατραπούς τις μεταβολές στην εκπαιδευτική πολιτική. Τα μέτρα που εξήγγειλε η υπουργός Παιδείας, για τη σύνδεση των σπουδών με την «αγορά», τις αλλαγές στις βάσεις εισαγωγής και τη θέσπιση πανεπιστημιακής αστυνομίας, στόχο έχουν να παγιώσουν την ιδεολογική ταύτιση του σχολείου και του Πανεπιστημίου όχι με την κοινωνική διάσταση του ρόλου τους, αλλά με το μοντέλο παραγωγής και της αναπαραγωγής του στις κοινωνικές σχέσεις.

Η εκπαίδευση όπως την οραματίζεται η υπουργός προάγει τον ταξικό προσανατολισμό του σχολείου, τη στροφή στην ιδιωτική εκπαίδευση και τη διαιώνιση των (οικονομικών) διακρίσεων, τον κοινωνικό αποκλεισμό, την επαγγελματική εξειδίκευση και «κατάρτιση» και τον καταμερισμό εργασίας (ακόμη και στις σπουδές).

Πέρα από το ελεεινό, αναχρονιστικό, τύπου Μπαϊρακτάρη και κρατικό-τρομοκρατικό μέτρο της πανεπιστημιακής αστυνομίας, το ύπουλο μέτρο για την αλλαγή προσδιορισμού των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ διαιωνίζει την κρίση στα Πανεπιστήμια, που δημιουργήθηκε και βάθυνε από το 2010 και μετά. Με αυτή διευκολύνεται ακόμη περισσότερο η στροφή των σπουδαστών στα ιδιωτικά ιδρύματα.

Με δεδομένο τον μαρασμό των μικρών και ασύνδετων με τις απαιτήσεις της «αγοράς εργασίας» (έτσι όπως την καθορίζει το παραγωγικό σύστημα), τη μείωση των θέσεων φοιτητών, τη δεδομένη υποχρηματοδότηση, υποστελέχωση και κακοπληρωμένη εργασία του προσωπικού τους (ΔΕΠ κ.λπ.) είναι λογικό τα παιδιά να στραφούν σε ιδιωτικά ΑΕΙ, κοντά στο σπίτι τους, χωρίς έξοδα για ενοίκια και σίτιση, ταξίδια κ.λπ. Μπορεί ο δούρειος ίππος να είναι η «βελτίωση», η «αποδοτικότητα» των ΑΕΙ, η μείωση μεταγραφών, αιώνιων φοιτητών (που συνήθως αφορούν όσους δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν και βγαίνουν στην εργασία), των μη ανταποκρινόμενων στην αγορά πτυχίων, όμως ο στόχος είναι ο αποκλεισμός των χαμηλών εισοδημάτων από ποιοτική (ακριβή) μόρφωση.

Η ίδια ταξική διάκριση και ο καταμερισμός επιχειρούνται και στη δευτεροβάθμια παιδεία, καθώς με τον σαφή διαχωρισμό επαγγελματικής και θεωρητικής παιδείας, το υπουργείο υποσκάπτει όχι μόνον τη μάθηση, αλλά και τη δυνατότητα αυτόνομης και δημιουργικής κοινωνικοποίησης των νέων, την προσωπική αναζήτηση και μάθηση, μέσα από σχολικές κι εξωσχολικές ασχολίες και διαβάσματα, μέσα από τη «θετικά παρείσακτη αλληλοδιδασκαλία». Γι' αυτό εξοβέλισε τα καλλιτεχνικά, τη μουσική, την κοινωνιολογία (μη γίνουν αντιληπτές οι κοινωνικές προεκτάσεις των θεσμών).

Το υπουργείο, αντί να προσλάβει διδακτικό προσωπικό, υποβαθμίζει και φυτεύει αστυνομικούς, αποτρέπει δε την ομαλή κι εμπειρική κοινωνικοποίηση των παιδιών. Αυτή η περίοδος μαθητείας (σχολείο και Πανεπιστήμιο) ταυτίζεται με την ηλικία όπου το πρόσωπο αντιλαμβάνεται, διαμορφώνει και αποκτά την ταυτότητά του και επεξεργάζεται τη σχέση του με την κοινωνία και τις συντεταγμένες της. Η υποταγή του σχολείου όχι στην Κοινωνία των Πολιτών, αλλά στην «Πολιτική Κοινωνία» και η πλατύτερη ταύτισή του με την οικονομία και τους στόχους της μετατρέπει τη μάθηση και το σχολείο σε ένα εργαστήριο κατάρτισης και διάθεσης άβουλων παραγωγικών μονάδων και εντείνει την περιφρόνηση του ελεύθερου υποκειμένου και των δυνατοτήτων του.

Το κύριο ερώτημα και διακύβευμα του σχολείου είναι «ποιος ο στόχος του», καθορίζει και το είδος του σχολείου που θεσμοθετεί μια κοινωνία.

Η επιβεβλημένη από το σχολείο επαγγελματική διαλογή, ιδίως όταν το σχολείο υπακούει στις ανάγκες της ταξικότητας και του οικονομικού καταναγκασμού, ωθεί σε έναν εμπρόθετο κοινωνικό καταμερισμό εργασίας, που απολήγει φυσικά και στον κοινωνικό και πολιτικό έλεγχο των υποκειμένων του. Η στοχευμένη γνώση αποκλείει μεγάλο κλάσμα πληθυσμού από δυνατότητες κι ευκαιρίες ανά τον χρόνο, εξειδικεύει κι επιτάσσει ταυτότητες, ευνοεί την επαγγελματική και κοινωνικο-πολιτικο-οικονομική πόλωση.

Τούτη η τεχνητή κοινωνική κι επαγγελματική διαστρωμάτωση επιτελείται από λειτουργικούς διαφορισμούς και την ελεγχόμενη (μέσω της πρόσβασης και στη γνώση) κινητικότητα των μελών της κοινωνίας, διαχωρίζοντάς τα σε όσα δέχθηκαν «καλή εκπαίδευση» και στα εξοβελισθέντα στον επαγγελματισμό των πληβείων. Η ιδέα αυτή για την εκπαίδευση προάγει τον κοινωνικό δαρβινισμό και εμποτίζει την κοινωνία με έναν μοιρολατρικό ντετερμινισμό και υποτέλεια στην κατανομή του πλούτου και την ταξικότητα, διαιωνίζοντας την εγελιανή διαλεκτική σχέση «αφέντη-δούλου», όπου ο τελευταίος αναγνωρίζει την ταυτότητά του μέσα από την αποδοχή της υποτέλειάς του.

 * δημοσιογράφος, δρος Γλωσσολογίας/Φιλοσοφίας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
Η υπουργική απόφαση για τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων εμπεδώνει ακόμη περισσότερο την ιεραρχία, τον διοικητισμό και τον τεχνοκρατισμό, δημιουργώντας μια...
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
Τον ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι...
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παιδεία-πίτα και το κράτος-επιχειρηματίας
Τα «καύσιμα» της κίνησης της φροντιστηριακής δραστηριότητας πριμοδοτούνται από το ανταγωνιστικό σύστημα επιλογής για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, το οποίο στηρίζεται σε μεθόδους που προσφέρονται για εμπορική εκμετάλλευση....
Η παιδεία-πίτα και το κράτος-επιχειρηματίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιδόσεις μαθητών και αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Από την επίσημη αξιολόγηση ουσιαστικά «αγνοούνται» ή καταγράφονται τυπικά οι αμέτρητοι κοινωνικοί και εκπαιδευτικοί παράγοντες που επηρεάζουν και συνδιαμορφώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία και το εκπαιδευτικό...
Επιδόσεις μαθητών και αξιολόγηση εκπαιδευτικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «καλοί μαθητές» και οι... άλλοι
Ο Ζαν Ζακ Ρουσό τονίζει πως στη «φυσική» κατάσταση οι άνθρωποι γεννιούνται ίσοι και πως οι εγγενείς διαφορές που υπάρχουν στα προσωπικά «χαρίσματα» δεν θέτουν σε κίνδυνο την κοινωνική ισότητα, εφόσον η...
Οι «καλοί μαθητές» και οι... άλλοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από ποιον κινδυνεύουν τα Πειραματικά Σχολεία;
Κυρίαρχη τον τελευταίο καιρό στην επικαιρότητα η ιδεολογική υπεράσπιση της «εκπαιδευτικής αριστείας», προϋποθέτει και εδράζεται στο επιχείρημα της αναμφισβήτητης επιτυχίας των Προτύπων-Πειραματικών Σχολείων...
Από ποιον κινδυνεύουν τα Πειραματικά Σχολεία;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας