• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    39°C 36.9°C / 40.7°C
    2 BF
    26%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    37°C 31.9°C / 41.0°C
    2 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    39°C 35.1°C / 42.6°C
    1 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    40°C 38.1°C / 39.9°C
    4 BF
    11%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.9°C / 35.9°C
    3 BF
    28%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    37°C 32.9°C / 41.0°C
    3 BF
    11%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    37°C 36.7°C / 37.4°C
    2 BF
    11%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    40°C 33.6°C / 40.7°C
    2 BF
    13%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.8°C / 37.1°C
    5 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 36.9°C
    4 BF
    28%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.9°C / 32.8°C
    5 BF
    37%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.6°C / 32.7°C
    3 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.9°C / 38.9°C
    3 BF
    36%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    39°C 34.5°C / 38.9°C
    0 BF
    21%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    39°C 34.5°C / 40.6°C
    2 BF
    20%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 33.8°C / 34.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    39°C 37.2°C / 40.9°C
    3 BF
    15%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.5°C / 32.3°C
    1 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.6°C / 41.7°C
    4 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    38°C 37.8°C / 37.8°C
    3 BF
    10%
Οι συμφορές του δανεισμού
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι συμφορές του δανεισμού

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Θύελλα αντιδράσεων προκάλεσε η είδηση σχετικά με το νέο νομοσχέδιο για το ΤΑΠ που ανήγγειλε το υπουργείο Πολιτισμού (ΥΠΠΟΑ), στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο νόμος περί μακροχρόνιων δανεισμών πολιτιστικών εκθεμάτων σε μουσεία του κόσμου για 50 χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί πως το αρχικό χρονικό διάστημα δανεισμού ανερχόταν στα 100 χρόνια, αλλά ύστερα από αντιδράσεις ειδικών και πολιτών περιορίστηκε στα 50 (25+25).

Σύμφωνα με τις δηλώσεις της υπουργού Πολιτισμού, φαίνεται πως η παραπάνω απόφαση στηρίζεται σε μια στρατηγική «εξωστρέφειας του ελληνικού πολιτισμού», «ενίσχυσης της ταυτότητας της ομογένειας», τονίζοντας πως «τα κινητά μνημεία μένουν «ξεχασμένα» στις αποθήκες των μουσείων μας». Η αρχή θα γίνει με το Μουσείο Μπενάκη.

Ποια θα είναι όμως η σημασία αυτής της αιφνίδιας αλλαγής στη μουσειακή πολιτική;

Αρχικά να υπενθυμίσουμε πως τα πολιτιστικά αγαθά αποτελούν μαρτυρίες της ύπαρξης και της ατομικής και συλλογικής δραστηριότητας του ανθρώπου σύμφωνα με τον νόμο 3028/2002 (άρθρο 2), καθώς έχουν δύο βασικά χαρακτηριστικά: αποτελούν σύμβολα και προστατεύονται από νόμους περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Ειδικότερα, μέσα στους μουσειακούς χώρους προάγονται τα πολιτισμικά δικαιώματα όλων των πολιτών, επιτυγχάνεται η συμμετοχικότητα και εξαλείφονται οι ανισότητες και οι διακρίσεις. Οι πολιτισμικές κοινότητες γίνονται ορατές, καλλιεργείται ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και στο πλαίσιο μιας σύγχρονης πολυπολιτισμικής κοινωνίας αναπτύσσεται η πολιτισμική βιοποικιλότητα και εν τέλει η κοινωνική συνοχή.

Ταυτόχρονα οι αποθήκες των μουσείων φιλοξενούν τα πολιτιστικά αγαθά μέχρι να αναδιαταχτούν στις συλλογές τους και αποτελούν χώροι φιλοξενίας των δημόσιων αγαθών εμπλουτίζοντας τον κοινωνικό πλούτο. Φαίνεται πως η αιφνιδιαστική αλλαγή της μουσειακής πολιτικής που προτάσσεται από το ΥΠΠΟΑ δεν σχετίζεται με την παραπάνω διάσταση, καθώς ο χαρακτήρας της μοιάζει να μεταγγίζεται από ανθρωποκεντρικός σε οικονομοκεντρικός.

Στην περίπτωση του μακροχρόνιου δανεισμού των πολιτιστικών αγαθών ελλοχεύει ο κίνδυνος του κατακερματισμού και της εξαφάνισης της ανθρωπιστικής τους διάστασης και του σεβασμού προς την πολιτιστική και ιστορική αξία των αγαθών. Ακόμα δημιουργείται μια ανυπολόγιστη μετάλλαξη από τη γνήσια τέχνη των υψηλών αξιών σε μια εμπορευματοποιημένη και κίβδηλη τέχνη, προσαρμοσμένη σε μια επιφανειακή και επουσιώδη προχειρότητα.

Εύλογα λοιπόν θα αναρωτιόταν κανείς εάν θα πραγματοποιηθούν ανταλλάγματα-δανεισμοί και από την πλευρά των διεθνών μουσείων, όπως το Βρετανικό και το Λούβρο. Συγκεκριμένα τα ερωτήματα που δημιουργούνται ποικίλλουν.

Αρχικά θα επιστραφούν τα «επ’ αόριστον δανεισμένα» ελληνικά εκθέματα που στολίζουν αιώνες τώρα τα μεγάλα μουσεία της Ευρώπης και αποτελούν brand name των κρατών τους στη χώρα προέλευσή τους; Καθώς η παραπάνω στρατηγική δίνει το προβάδισμα και ενισχύει οικονομικά τις χώρες που φιλοξενούν ελληνικά εκθέματα, ποιος ο λόγος να προσφερθούν επιπλέον εκθέματα και σε άλλες;

Τέλος, ποια τα οφέλη για την χώρα μας η νέα αυτήν η πολιτική;

*πολιτιστική διαχειρίστρια MSc, πολιτιστικό management


Πηγές: Γκατζιάς, Γ., Κορρές, Γ. (2011), «Πολιτιστική οικονομία και ανάπτυξη πολιτισμικών μονάδων».
Ζούνης, Π., (2008), «Στρατηγικές στο τοπίο των πολιτιστικών οργανισμών στην κοινωνία των πληροφοριών και της γνώσης».
Κορρές, Γ. (2002), «Οικονομική διαχείριση».
e-nomothesia.gr.
Culturenow.gr

Η επιστολή δημοσιεύτηκε στο φύλλο της «Εφ.Συν.» τη Δευτέρα 14/12/2020.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Δεν ήξερες... Δεν ρώταγες;
Δυο λοιπόν πράγματα συμβαίνουν στους ειδήμονες που καλούνται να διοικήσουν: πρώτον, να γνωρίζουν τι «τρέχει» στο σπίτι τους/υπουργείο τους· και δεύτερον, να μη γνωρίζουν.
Δεν ήξερες... Δεν ρώταγες;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από τη Μελίνα στη... Λίνα
Η σύγκριση είναι εκκωφαντικά άνιση μεταξύ των δύο γυναικών υπουργών. Από τη μία το φως και η λάμψη και από την άλλη το σκοτεινό, διεφθαρμένο και ανήθικο πρόσωπο της εξουσίας.
Από τη Μελίνα στη... Λίνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το «κείμενο των 56» ή πώς αυτοκαταργήθηκαν οι διανοούμενοι
Με το «κείμενο των 56» (έτσι καθιερώθηκε ο όρος στην πολιτικο-δημοσιογραφική γλώσσα), τίθενται επί τάπητος μείζονα προβλήματα δομής και λειτουργίας της πνευματικής κοινότητας στον τόπο μας.
Το «κείμενο των 56» ή πώς αυτοκαταργήθηκαν οι διανοούμενοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάτι «επικίνδυνα» σάπιο… μυρίζει!
Η υπουργός Πολιτισμού στάθηκε μπροστά σε μια κάμερα και προσποιήθηκε την εξαπατημένη, την παραπλανημένη αθώα, που ξεγελάστηκε από επαγγελματία απατεώνα.
Κάτι «επικίνδυνα» σάπιο… μυρίζει!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενοχή και ψεύδος
Η κ. Μενδώνη αποδέχτηκε μια παραίτηση την οποία διέψευδε μετ’ επιτάσεως. Είναι πλέον γνωστό τοις πάσι ότι καταγγελίες υπάρχουν και πως βρίσκονται ήδη στο κατώφλι της Δικαιοσύνης. Αν λοιπόν αποδειχτεί πως είναι...
Ενοχή και ψεύδος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας