• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 24.4°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 22.2°C / 26.1°C
    2 BF
    68%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 20.0°C
    2 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    1 BF
    74%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    78%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.4°C
    2 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.1°C / 20.0°C
    1 BF
    73%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 22.0°C
    2 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    1 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 23.0°C
    2 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 23.0°C
    3 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    3 BF
    88%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.0°C / 26.1°C
    2 BF
    43%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 23.9°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.8°C
    4 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 16.7°C / 23.3°C
    2 BF
    46%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.4°C
    3 BF
    62%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    43%
Η κατάρτιση ανέργων και ο ρόλος του ΟΑΕΔ
EUROKINISSI/ΕΦΗ ΣΚΑΖΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η κατάρτιση ανέργων και ο ρόλος του ΟΑΕΔ

  • A-
  • A+
Αν ο άνεργος επιλέγει μόνος του το αντικείμενο της κατάρτισής του με τη βοήθεια των συμβούλων των ΚΔΒΜ, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση, τότε στον ΟΑΕΔ δεν μένει παρά ο ρόλος του ελεγκτή της πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων και του ταμία που εξοφλεί τους παρόχους και τις επιχειρήσεις, ενώ οι εργασιακοί του σύμβουλοι θα περιοριστούν στην παροχή βοήθειας στους ανέργους για την αναζήτηση εργασίας κατά το πρώτο εξάμηνο ανεργίας, σύμφωνα με όσα προτείνει η Εκθεση Πισσαρίδη.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Πολύ λίγο γνωστές είναι οι αλλαγές που εισάγει το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας για το «εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και διά βίου μάθησης» στη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, για την οποία θα διατεθεί πακτωλός πόρων τα επόμενα χρόνια από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Μετά την απορρύθμιση της αγοράς κατάρτισης που είχε επιφέρει ο νόμος 4013/2012 με τη μείωση των προϋποθέσεων αδειοδότησης των παρόχων, το παρόν νομοσχέδιο έρχεται να καταργήσει τη διάκριση των ΚΔΒΜ (Κέντρα Διά Βίου Μάθησης) μεταξύ τύπου 1 και 2, εξωθώντας τα περισσότερα τύπου 1 στο κλείσιμο, και να ορίσει προδιαγραφές για το στελεχιακό δυναμικό, τις υποδομές και τον εξοπλισμό, διατηρώντας ταυτόχρονα τις προβλέψεις του νόμου 4547/2018 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την υποχρεωτική πιστοποίηση των προγραμμάτων κατάρτισης από τον ΕΟΠΠΕΠ, μετά τη θέσπιση ενός συστήματος διασφάλισης ποιότητας των τελευταίων. Στα αρνητικά του νομοσχεδίου συγκαταλέγεται ο στόχος των υπηρεσιών συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού των ΚΔΒΜ που είναι η διαμόρφωση ατομικού σχεδίου αναβάθμισης δεξιοτήτων και η επιλογή προγράμματος κατάρτισης ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες των ωφελούμενων, δραστηριότητες που καταργούν την αναγκαία διάκριση μεταξύ αυτού που προσδιορίζει τις ανάγκες κατάρτισης του ατόμου και αυτού που του παρέχει την κατάρτιση με δημόσιο χρήμα.

Η παραπάνω κριτική έχει να κάνει με τον τρόπο οργάνωσης του συστήματος συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων και εργαζομένων και τη θεσμική του αρχιτεκτονική, για τον οποίο είναι αποκαλυπτική η Εκθεση Πισσαρίδη, που αποτελεί τη βάση για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Θα περιοριστούμε σε μια κριτική της Εκθεσης για το προτεινόμενο σύστημα κατάρτισης των ανέργων, ξεκινώντας από τις προτάσεις της οι άνεργοι (α) να ωθούνται σε πρόγραμμα κατάρτισης της επιλογής τους εάν δεν βρουν δουλειά μέσα σε έξι μήνες από την εγγραφή τους στον ΟΑΕΔ, με ερωτηματικό για το αν αυτό θα είναι υποχρεωτικό για τη διατήρησή τους στο μητρώο ανέργων (β) να εξαναγκάζονται να συμμετέχουν σε πρόγραμμα κατάρτισης προκειμένου να λαμβάνουν το επίδομα ανεργίας κατά τους πρώτους έξι μήνες ανεργίας, εάν δεν μπορούν να αποδείξουν ότι ψάχνουν ενεργά εργασία (γ) να έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν εφόσον το επιθυμούν πριν από οποιαδήποτε αναζήτηση εργασίας.

Εκτός από την αυτονόητη κριτική ότι ένα ασφαλιστικό δικαίωμα ανταποδοτικού χαρακτήρα, όπως το επίδομα ανεργίας, δεν μπορεί να παρέχεται υπό όρους, από τις παραπάνω προτάσεις προκύπτει σειρά ερωτημάτων και ενστάσεων. Πρώτο, η ελεύθερη επιλογή του ανέργου να καταρτιστεί πριν από την όποια αναζήτηση εργασίας, καθώς και η ελεύθερη επιλογή του αντικειμένου της κατάρτισης πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά από έξι μήνες ανεργίας ακυρώνει τον ρόλο του ΟΑΕΔ στη συμβουλευτική και στην εξατομικευμένη υποστήριξη των ανέργων, στο πλαίσιο της οποίας ο άνεργος μαζί με τον εργασιακό σύμβουλο συμφωνούν εάν ο πρώτος χρειάζεται κατάρτιση ή όχι, σε ποιο αντικείμενο και ποιας διάρκειας, ανάλογα και με τη ζήτηση στην αγορά εργασίας και με τη βοήθεια και ηλεκτρονικών διαγνωστικών εργαλείων και μεθόδων που ανέπτυξε ο ΟΑΕΔ τα τελευταία χρόνια.

Δεύτερο, από πουθενά δεν προκύπτει ότι εάν κάποιος δεν βρει δουλειά τους έξι πρώτους μήνες ανεργίας γι’ αυτό φταίει το ότι του λείπουν οι απαραίτητες επαγγελματικές δεξιότητες και όχι η έλλειψη θέσεων εργασίας στην ειδικότητά του. Τρίτο, στις σημερινές συνθήκες τεράστιας έλλειψης ευκαιριών αξιοπρεπούς εργασίας, η γενίκευση της κατάρτισης δεν αποτελεί τη λύση στο πρόβλημα της ανεργίας αλλά επικίνδυνη πανάκεια, διότι μπορεί να οδηγήσει σε μαζική ενοχοποίηση των ανέργων για την ανεργία τους και την πιθανή άρνησή τους να καταρτιστούν.

Τέλος, εντελώς αυθαίρετη είναι και η πρόταση της Εκθεσης για θεωρητική κατάρτιση έξι μηνών για όλους τους καταρτιζόμενους πριν από την πρακτική άσκηση. Από πού προκύπτει ότι όλοι οι άνεργοι που βρίσκονται στην ανεργία επί έξι μήνες μετά την εγγραφή τους στον ΟΑΕΔ έχουν εξ ορισμού ανάγκη κατάρτισης και μάλιστα εξάμηνης διάρκειας; Ολες οι παραπάνω προτάσεις της Εκθεσης, στις οποίες να προσθέσουμε την επέκταση της κατάρτισης σε άτομα με χαμηλά εισοδήματα, κατατείνουν, εάν δεν αποσκοπούν ευθέως, στη δημιουργία μιας μεγάλης ιδιωτικής «βιομηχανίας» κατάρτισης με μεγάλους τζίρους, από τον συνδυασμό ενός πολύ μεγάλου αριθμού καταρτιζόμενων και μεγάλης διάρκειας θεωρητικών εκπαιδεύσεων.

Ανησυχία επίσης προκαλούν οι προτάσεις της Εκθεσης που αναφέρονται στη διοργάνωση της κατάρτισης από ιδιωτικά κέντρα που θα αξιολογούν και θα αποκλείουν όσους καταρτιζόμενους κρίνουν ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο πρόγραμμα, εφόσον η πληρωμή των κέντρων θα γίνεται με βάση τα αποτελέσματα που αυτά θα επιτυγχάνουν ως προς την ολοκλήρωση από τους ανέργους του εκπαιδευτικού προγράμματος και την πιστοποίηση των δεξιοτήτων τους, την τοποθέτησή τους σε θέση πρακτικής άσκησης και την ολοκλήρωση της τελευταίας, την εύρεση θέσης εργασίας και τη διατήρησή της για τουλάχιστον έξι μήνες.

Σε συνθήκες όμως ελλιπούς ζήτησης εργασίας και περιορισμένων θέσεων πρακτικής άσκησης, η επιλογή των ανέργων με βάση τις πιθανότητες επιτυχίας οδηγεί στο φαινόμενο του «ξαφρίσματος», δηλαδή στην επιλογή των ικανότερων για την ολοκλήρωση της κατάρτισης και αυτών με τη μεγαλύτερη πιθανότητα πρόσβασης στις περιορισμένες θέσεις εργασίας που προσφέρονται από τις επιχειρήσεις, ενώ οι λιγότερο «ανταγωνιστικοί», που θα έβρισκαν εργασία εάν υπήρχαν περισσότερες προσφερόμενες θέσεις πρακτικής άσκησης και εργασίας, μένουν απέξω. Συνεπώς, οι περισσότεροι δημόσιοι πόροι συγκεντρώνονται στους ικανότερους αντί στους λιγότερο ικανούς και η κατάρτιση λειτουργεί ως μηχανισμός επιλογής και πρόσβασης στην απασχόληση των ικανότερων, αντί ως μηχανισμός εξίσωσης ευκαιριών μεταξύ ικανών και λιγότερο ικανών. Τι εξυπηρετεί αυτό το σύστημα αν όχι την εξασφάλιση σίγουρου κέρδους για τα ΚΔΒΜ, στα οποία άλλες χώρες –μεταξύ των οποίων και η νεοφιλελεύθερη Μεγάλη Βρετανία– αναθέτουν προς κατάρτιση και ένταξη τους μακροχρόνια ανέργους και τις δύσκολες κατηγορίες ανέργων, ενώ οι δικές τους δημόσιες υπηρεσίες απασχόλησης αναλαμβάνουν τους υπόλοιπους;

Εντέλει, αν ο άνεργος επιλέγει μόνος του το αντικείμενο της κατάρτισής του με τη βοήθεια των συμβούλων των ΚΔΒΜ, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας, στον ΟΑΕΔ δεν μένει παρά ο ρόλος του ελεγκτή της πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων και του ταμία που εξοφλεί τους παρόχους και τις επιχειρήσεις, ενώ οι εργασιακοί του σύμβουλοι θα περιοριστούν στην παροχή βοήθειας στους ανέργους για την αναζήτηση εργασίας κατά το πρώτο εξάμηνο ανεργίας, σύμφωνα με την Εκθεση Πισσαρίδη που ρητά προτείνει τα παραπάνω. Αχαρος ρόλος για έναν Οργανισμό που τα τελευταία χρόνια προσέλαβε και κατάρτισε έναν μεγάλο αριθμό νέων εργασιακών συμβούλων υψηλών προσόντων και ανέπτυξε πληροφοριακά συστήματα, καινοτόμα ηλεκτρονικά εργαλεία και πιλοτικά προγράμματα, ώστε να παρέχει στους ανέργους συμβουλευτικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.

*Καθηγήτρια Οικονομικών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, πρώην διοικήτρια και πρόεδρος ΟΑΕΔ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκατοντάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί χωρίς κανένα εισόδημα εδώ μήνες
Δύο μήνες σχεδόν μετά την απόλυσή τους, εκατοντάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί υποχρεώθηκαν να ζήσουν την περίοδο του καλοκαιριού χωρίς μισθό αλλά και ούτε καν το ταμείο ανεργίας που δικαιούνται.
Εκατοντάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί χωρίς κανένα εισόδημα εδώ μήνες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επομένη μέρα των νέων προγραμμάτων για ανέργους
Τα προγράμματα που είχαν ξεκινήσει το 2017 είχαν πολύ χαμηλή ζήτηση από τους εργοδότες, οπότε επανασχεδιάστηκαν για να είναι πιο ελκυστικά, με αποτελεσματικότερη προώθηση των ανέργων στην απασχόληση και στη...
Η επομένη μέρα των νέων προγραμμάτων για ανέργους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Της αναπλήρωσης
Σε λίγες εβδομάδες τελειώνει η σύμβασή του και θα πάει να γραφτεί στον ΟΑΕΔ, αν και με τους μήνες που δούλεψε φέτος, χλομό να μπει στο Ταμείο Ανεργίας.
Της αναπλήρωσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αλήθεια για τα «ανοικτά» προγράμματα του ΟΑΕΔ
Τα προγράμματα του ΟΑΕΔ ανήκουν στον ΟΑΕΔ. Δεν ανήκουν σε καμία διοίκηση. Την ευθύνη για την αποτελεσματικότητά τους θα πρέπει να την αναλαμβάνουν οι διοικήσεις που τα σχεδιάζουν και τα υλοποιούν.
Η αλήθεια για τα «ανοικτά» προγράμματα του ΟΑΕΔ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κανένα περιθώριο για νέα προγράμματα ενίσχυσης ανέργων
Το ποσό των 377 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ έτους 2020 για δαπάνες προγραμμάτων μετά βίας φτάνει για να καλύψει τις υποχρεώσεις για τα τρέχοντα ανοιχτά προγράμματα.
Κανένα περιθώριο για νέα προγράμματα ενίσχυσης ανέργων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προώθηση της μισθωτής εργασίας
Παραμένουμε προσηλωμένοι στον στρατηγικό μας στόχο: στη δραστική μείωση της ανεργίας και στη δημιουργία συνθηκών για πλήρη, σταθερή και αξιοπρεπή απασχόληση για όλους. Το 2014 η ανεργία ήταν 26,5%, σήμερα...
Προώθηση της μισθωτής εργασίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας