• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.4°C / 17.8°C
    3 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.3°C / 16.2°C
    0 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.0°C / 19.0°C
    5 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    16°C 11.4°C / 15.9°C
    1 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.2°C
    4 BF
    58%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.7°C / 14.6°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.4°C / 10.6°C
    0 BF
    66%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.5°C / 18.6°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 21.5°C
    4 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 16.9°C
    1 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 19.0°C
    5 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.7°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 13.9°C / 16.9°C
    0 BF
    55%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.5°C / 14.5°C
    1 BF
    63%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 14.5°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 22.8°C
    1 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 18.6°C
    2 BF
    56%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.3°C / 14.3°C
    2 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.4°C / 15.3°C
    1 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    1 BF
    60%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γενική δοκιμή για το μέλλον;

  • A-
  • A+

Ποτέ δεν αμφισβήτησα τη σοβαρότητα της επιδημίας, τρέφω μάλιστα απέραντο σεβασμό και ευγνωμοσύνη στους γιατρούς, τους νοσηλευτές και τους υγειονομικούς υπαλλήλους για την προσφορά τους και τους κινδύνους που διατρέχουν.

Ομως αυτά δεν μας εμποδίζουν να αναλογιστούμε όσα συμβαίνουν με αφορμή τα μέτρα ανάσχεσης του κορονοϊού: Ελεγχος κυκλοφορίας των πάντων με προαναγγελία κάθε μετακίνησης που κρίνεται αναγκαία, απαγόρευση νυχτερινής κυκλοφορίας, αναστολή της λειτουργίας των καταστημάτων πλην ελαχίστων πρώτης ανάγκης ώστε να μην υπάρχει κίνητρο εξόδου, η αστυνομία στους δρόμους να ελέγχει πεζούς και αυτοκίνητα, το Δημόσιο σε πλήρη διάλυση και ρατσιστική συμπεριφορά των τραπεζών απέναντι στους ηλικιωμένους. Ολα αυτά τα μέτρα έχουν ληφθεί στο όνομα αντιμετώπισης της εξάπλωσης του κορονοϊού, όμως νοηματοδοτούν πρακτικές που ίσως αξιοποιηθούν στην πολιτική χωρίς αντιδράσεις.

Ποιος είναι ο κίνδυνος όσων επιβάλλονται σήμερα στο όνομα της υγειονομικής κρίσης για το μέλλον της δημοκρατίας στη χώρα μας, πανευρωπαϊκά αλλά και παγκόσμια; Είναι οι νοητικές αντιλήψεις που δημιουργεί και εμπεδώνει, που θα επιτρέπουν στην πολιτική εξουσία να επιβάλλει «κατάσταση εξαίρεσης» (ανάγκης) επικαλούμενη κάθε φορά λόγους ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου. Ετσι διαβρώνονται οι δημοκρατικές ευαισθησίες και οι αντιστάσεις σε μια ενδεχόμενη πολιτική κρίση, με τις ευλογίες μάλιστα των πάντων, χωρίς να έχει αντιληφθεί το κοινωνικό σύνολο πώς φτάσαμε στην αποκαθήλωση βασικών αρχών της λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος. Ιδιαίτερα στις συνθήκες του νεοφιλελευθερισμού αυτή η μετάλλαξη της δημοκρατίας είναι απαραίτητη για την επιβολή του. Ποια είναι η πρακτική κάθε φορά;

Η απειλή της προσωπικής ασφάλειας ώστε να επικαλύπτεται η υφαρπαγή των κοινωνικών κατακτήσεων. Μας το λέει ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν: «[Θα] πρέπει να ενισχυθεί τεχνητά ή τουλάχιστον να δραματοποιηθεί τεχνητά [το θέμα της προσωπικής ασφάλειας] σε τέτοιο βαθμό, ώστε να εμπνεύσει ένα επαρκές επίπεδο φόβου και την ίδια στιγμή να υπερβεί σε βαρύτητα, να επισκιάσει και να υποβιβάσει σε δευτερεύουσα θέση την οικονομικά παραγόμενη ανασφάλεια, για την οποία η κυβέρνηση του κράτους δεν μπορεί να κάνει σχεδόν τίποτα, με το τίποτα να είναι αυτό που πρόθυμα θέλει τελικά να κάνει».

Πού οδηγούν όλα αυτά βαθμιαία τις νοητικές μας αντιλήψεις, πότε με την επίκληση αντιμετώπισης της τρομοκρατίας, πότε της πανδημίας, ακόμη και με την επίκληση του προσφυγικού και της ελληνοτουρκικής κρίσης στη χώρα μας; Να μεταλλάσσονται βαθμιαία, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε κάθε φορά την αλλαγή που συντελείται σταδιακά σε βάθος χρόνου και να αποδεχόμαστε στο τέλος ως δημοκρατική και αναγκαία κάθε προτεραιότητα προβαλλόμενη από τους φορείς της εξουσίας. Να μην μπορούμε να αντιληφθούμε ότι οι εκλογές και το Κοινοβούλιο είναι αναγκαίες αλλά όχι και ικανές προϋποθέσεις για τη λειτουργία της δημοκρατίας...

Ετσι φτάνουμε στο σημείο να επισημαίνουν ο Στιβ Λεβίτσκι και ο Ντάνιελ Ζίμπλατ στο βιβλίο τους «Πώς πεθαίνουν οι δημοκρατίες»: «Το τραγικό παράδοξο στην περίπτωση του εκλογικού δρόμου προς τον αυταρχισμό είναι ότι αυτοί που επιδιώκουν την κατάλυση της δημοκρατίας χρησιμοποιούν συχνά τους ίδιους τους δημοκρατικούς θεσμούς ώστε σταδιακά, “ανεπαισθήτως”, ακόμη και νομιμοφανώς, να πετύχουν τον στόχο τους». Για να επεξηγήσουν: «Ο εκλογικός νόμος προς την κατάλυση της δημοκρατίας είναι και πιο ύπουλος ίσως… Με την έννοια ότι έχουν την έγκριση εκλεγμένων νομοθετικών σωμάτων ή γίνονται αποδεκτές από τα δικαστήρια. Μάλιστα, συχνά παρουσιάζονται σαν προσπάθεια για μια “καλύτερη”, “πιο αποτελεσματική” δημοκρατία… Ετσι για πολλούς η διάβρωση και η “αποψίλωση” της δημοκρατίας δεν γίνεται καν αντιληπτή».

Μην περιμένετε, λοιπόν, να δείτε άρματα στους δρόμους για να διαπιστώσετε την κατάλυση της δημοκρατίας στη χώρα. Ο Ντέιβιντ Ράνσιμαν, καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο Κέμπριτζ, στο βιβλίο του «Πώς η Δημοκρατία τελειώνει» διαπιστώνει ότι η απότομη έκλειψη της δημοκρατίας με στρατιωτικά πραξικοπήματα δεν παρατηρείται σήμερα σχεδόν πουθενά, αλλά αναστέλλεται με άλλους τρόπους ενώ συνεχίζει να λειτουργεί τυπικά με τη διενέργεια εκλογών και τη λειτουργία του Κοινοβουλίου.

Η χώρα μας έχει ήδη περάσει στη φάση της Μεταδημοκρατίας, όπως ονομάζει ο Κόλιν Κράους την πολιτική κατάσταση όπου επιβιώνουν σχεδόν όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά της δημοκρατίας, όμως χάνεται το περιεχόμενο των δημοκρατικών αξιών. Η στάση, π.χ., της παθητικής συγκατάβασης που χαρακτήρισε την αντίδραση της κοινής γνώμης στις μεταπηδήσεις βουλευτών από το ένα κόμμα στο άλλο σε κρίσιμες στιγμές της πολιτικής ζωής του τόπου, όπως η ψήφος εμπιστοσύνης σε κυβέρνηση, αλλοιώνοντας έτσι τη βούληση του εκλογικού σώματος, έναντι της αντίδρασης των πολιτών στην αποστασία του 1965, όταν σειόταν ο τόπος, μαρτυρεί ότι η διάβρωση αυτή στις νοητικές μας αντιλήψεις περί δημοκρατίας έχει ήδη συντελεστεί.

 * πολιτικός μηχανικός

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενδιαφέρεται κανείς για τα ανθρώπινα δικαιώματα;
Η πανδημία έχει δημιουργήσει μεγαλύτερη φτώχεια, αυξανόμενες ανισότητες, διαρθρωτικά και άλλα αυξανόμενα κενά στην προστασία των κοινωνικών και οικονομικών δικαιωμάτων. ● Μήπως έχει σβήσει η δημοτικότητα των...
Ενδιαφέρεται κανείς για τα ανθρώπινα δικαιώματα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο τρόπος με τον οποίο επιβλήθηκε η απαγόρευση εγείρει σοβαρό ζήτημα συνταγματικότητας
Μια τέτοια αναστολή δεν προβλέπεται στο Σύνταγμά μας παρά μόνο αν ενεργοποιηθεί το άρθρο 48 του Συντάγματος («κατάσταση πολιορκίας») και μόνο για συγκεκριμένους λόγους, που δεν συντρέχουν εν προκειμένω. Οσο δε...
Ο τρόπος με τον οποίο επιβλήθηκε η απαγόρευση εγείρει σοβαρό ζήτημα συνταγματικότητας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποια είναι η θέση της Ελλάδας στην Ε.Ε. στους θανάτους από κορονοϊό;
Ο θάνατος και ενός συνανθρώπου μας, ιδιαίτερα όταν θα ήταν δυνατό να σωθεί αν λαμβάνονταν τα κατάλληλα μέτρα, είναι μια οδυνηρή απώλεια για τους δικούς του και για την κοινωνία.
Ποια είναι η θέση της Ελλάδας στην Ε.Ε. στους θανάτους από κορονοϊό;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανδημία COVID-19: Διακυβεύεται η ανθρώπινη φύση μας
Η πανδημία είχε ως αποτέλεσμα οι άνθρωποι να δυσκολεύονται να συμμορφωθούν με τους κοινωνικούς κανόνες, αναπτύσσοντας παράλληλα χαμηλή αυτοεκτίμηση, στρες, εχθρότητα.
Πανδημία COVID-19: Διακυβεύεται η ανθρώπινη φύση μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Είναι αναλώσιμοι οι εκπαιδευτικοί της ομάδας αυξημένου κινδύνου Covid-19;
Στο υπουργείο Παιδείας δεν αντιλαμβάνονται ότι στα σχολεία δεν υπάρχει δυνατότητα εργασίας χωρίς επαφή με κοινό, δηλαδή τους μαθητές, εφόσον οι εκπαιδευτικοί προσφέρουν αποκλειστικά διδακτικό έργο.
Είναι αναλώσιμοι οι εκπαιδευτικοί της ομάδας αυξημένου κινδύνου Covid-19;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας